Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2009, 14:11   #21
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ditorimi Bekijk bericht
Hij wordt niet gestraft hoor, je hebt hem geholpen.
tuuttuut, branden z�*l hij, hel en verdoemenis, eeuwig vuur.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 17:30   #22
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Waarom stuur je je kind niet eens langs bij een moskee? Allah stelt het boek beschikbaar aan iedereen, ook na 2 mei
Van het ene naar het andere gekkenhuis...jaja, daar is het kind mee geholpen.
Oud 25 oktober 2009, 18:04   #23
Ditorimi
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Van het ene naar het andere gekkenhuis...jaja, daar is het kind mee geholpen.
Ditorimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 07:12   #24
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tania4 Bekijk bericht
ik heb een12jarige zoon die normaal op 2mei2010 zou gevormt worden,nu heb ik de inschrijving te laat gedaan,de dag dat de eerste bijeenkomst van start ging heb ik gebeld naar de hoofdcatechiste ,te laat de groepjes zijn reeds gevormd er is reeds onderling een hechte band,en daarbij zijn we volzet !kan dit ?moet ik naar andere parochie tot volgend jaar wachten?moet een 12jarige gestraft worden voor een vergetelijkheid van een volwassene?ook bij de pastoor kreeg ik njep.kan ik hier voor de 2é bijeenkomst start nog ergens iets tegen doen?
Wat is de mening van je zoon?
Na mijn vormsel heb ik nooit meer naar een "gewone misviering" meer geweest (enkel naar doop-, huwelijk- en begrafenismissen van familie en vrienden).

Waarom dan wel een vormsel? Simpel, omdat het zo hoorde (ik had er niet veel in te kiezen) en natuurlijk voor de kado's.

Nu ik tot de jaren van verstands ben gekomen en zelf mijn religieuze keuzen kan en mag maken heb ik mij laten "ontdopen".

Laat je zoon zelf kiezen, misschien vind hij het vrijzinnige lentefeest wel toffer?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 10:40   #25
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht niet dat Tania haar zoon zijn keuze of haar keuze tot vormsel in vraag stelde.
Oud 27 oktober 2009, 11:31   #26
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Nu ik tot de jaren van verstands ben gekomen en zelf mijn religieuze keuzen kan en mag maken heb ik mij laten "ontdopen".
Even een kanttekening: door je te laten ontdopen impliceer je eigelijk dat er "iets" valt te ontdopen. Ik ben gedoopt, en vind het doopproces te onbelangrijk om te ontdoen. Maar dat even terzijde...
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 01:56   #27
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses Bekijk bericht
Even een kanttekening: door je te laten ontdopen impliceer je eigelijk dat er "iets" valt te ontdopen. Ik ben gedoopt, en vind het doopproces te onbelangrijk om te ontdoen. Maar dat even terzijde...
"Ontdoping" is gewoon de opmerking "heeft de RKK verlaten" laten zetten naast je naam in het doopregister.

Eigenlijk zeg je gewoon je lidmaatschap op van een clubje waar je - in mijn geval - toch niet welkom was.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 28 oktober 2009, 10:14   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses Bekijk bericht
Deze benadering heeft het voordeel van als het toch waar moest zijn je dan niet automatisch in het vagevuur terecht komt.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 10:43   #29
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Deze benadering heeft het voordeel van als het toch waar moest zijn je dan niet automatisch in het vagevuur terecht komt.
Als je op veilig wil spelen moet je alle godsdiensten (inclusief degenen die "uitgestorven zijn" zoals de antieke Romeinse staatsgodsdienst, etc...) aan hangen :oP

Klein probleempje is natuurlijk dat een aantal van die godsdiensten de exclusiviteit op eisen en je dus geen andere goden mag aanbidden, zoniet kom je alsnog in de hel (of hun equivalent) terecht.
Het lijkt wel religieuze russische roulette met slechts 1 losse flodder
Oud 28 oktober 2009, 10:45   #30
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Ik dacht niet dat Tania haar zoon zijn keuze of haar keuze tot vormsel in vraag stelde.
Ik stel gewoon de vraag of het wel de keuze van haar zoon/dochter is om gevormd te worden...
Oud 28 oktober 2009, 12:27   #31
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Ik stel gewoon de vraag of het wel de keuze van haar zoon/dochter is om gevormd te worden...
Die vraag lijkt mij ook relevant. Als het de keuze was van haar zoon om gevormd te worden, was het dan ook niet mee zijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat het inschrijvingsformulier op tijd ingevuld werd?
Oud 28 oktober 2009, 15:18   #32
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Allez, er is na 20 jaar nog altijd niet veel veranderd, wel integendeel. Ik heb als kind jarenlang bij de katholieke scouts gezeten, hoewel ik zelf (en mijn ouders) niet gelovig was. Dat leverde nooit problemen op, ik deed mee met de maandelijkse groepsmis en respecteerde ieders manier van leven. Tot ik twaalf werd en mijn feest van de vrijzinnige jeugd deed. Dan was ik als jonge snaak plots niet langer welkom.

Bijna 20 jaar later zijn de kerken leeggelopen en is nog amper een paar % van de bevolking praktiserend katholiek. Als iemand dan zijn zoon wil laten vormen, dan krijgt men blijkbaar het deksel op de neus voor een of andere administratieve formaliteit. Leer eruit: het is een kutclub, waarom wil je per se dat je kind daar deel van uit maakt? Je kan ook gewoon een feestje organiseren voor zijn 12de verjaardag, daar familie en vrienden uitnodigen en hem daar een fiets cadeau doen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 09:50   #33
tania4
Vreemdeling

Standaard

bedankt voor de reactie,probleem opgelost,hij wordt gevormd in ons dorp en in2010.ik heb vriendelijk nogmaals per email de vraag gesteld en of het normaal is dat een 12jarige voor een volwassene gestraft word en ook enkele citaten van de kerk die k terugvond,2 dagen later stond onze pastoor hier met de nodige papieren en data.Dus zonder herrie schoppen of slijmen.Hij wil zelf gevormd worden mss. ja voor de kado s zowat?wij zijn niet kerkelijk gezind en de enige malen dat we aan onze kerk denken is dus met dopen of komunie s ,maar we moeten als mens soms wel geloof en zo hebben bv als je kind overlijdt is t wel simpelder in 'iets' te geloven als niks.dus dan toch maar liever geloven dat er een 'hiernamaals'is en een terugzien dan niks om je aan op te trekken en je leven verder te leven.sorry mijn mening!maar aangezien ik niet zo katoliek ben wil k voor mij hier dit onderwerp stopzetten en nogmaals bedankt voor sommige tips.mvg
Oud 1 november 2009, 14:15   #34
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Gelegenheidskatholieken.

Oud 1 november 2009, 14:31   #35
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
sorry mijn mening!
En dat maakt het allemaal oké?

Hoe kan je nu iets aan die valse hoop hebben wanneer je volledig bewust bent van je eigen hypocriete gedrag?

Hoe kan je je nu optrekken aan iets waarvan je zelf weet dat je er toch niet in gelooft?

Hoe kan het idee dat je elkaar terug zal zien geruststellend zijn terwijl je verdomd goed genoeg weet dat je niet eens religieus genoeg bent om een plaatsje in die hemel te mogen verdienen?

Je bedriegt jezelf!
Oud 1 november 2009, 14:52   #36
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bedankt voor de reactie,probleem opgelost,hij wordt gevormd in ons dorp en in2010.ik heb vriendelijk nogmaals per email de vraag gesteld en of het normaal is dat een 12jarige voor een volwassene gestraft word en ook enkele citaten van de kerk die k terugvond,2 dagen later stond onze pastoor hier met de nodige papieren en data.Dus zonder herrie schoppen of slijmen.Hij wil zelf gevormd worden mss. ja voor de kado s zowat?wij zijn niet kerkelijk gezind en de enige malen dat we aan onze kerk denken is dus met dopen of komunie s ,maar we moeten als mens soms wel geloof en zo hebben bv als je kind overlijdt is t wel simpelder in 'iets' te geloven als niks.dus dan toch maar liever geloven dat er een 'hiernamaals'is en een terugzien dan niks om je aan op te trekken en je leven verder te leven.sorry mijn mening!maar aangezien ik niet zo katoliek ben wil k voor mij hier dit onderwerp stopzetten en nogmaals bedankt voor sommige tips.mvg
Gezever. Als ie geen kados krijgt wordt ie gestraft. Als geloof doorgegeven wordt in de naam van traditie verliest het zijn waarde.

It is beyond belief hoe je jezelf belazerd want je zegt zelf da je nie zo katoliek ben. Of je ben het of je ben het niet toch?
En daar je toch wil geloven dat er een hemel is waar je kind naar toe kan moest het voortijdig sterven heb je rust. Maar of ze de poort zullen opendoen voor hem? Dat valt nog maar te zien want ik wil wedden dat hij ook zo nie echt een katoliek is he
Oud 1 november 2009, 19:33   #37
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Wat een verzuurde reacties hier allemaal.
En de haat druipt weer af van de posts van de "verdraagzamen"...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 19:48   #38
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Wat een verzuurde reacties hier allemaal.
En de haat druipt weer af van de posts van de "verdraagzamen"...
Eventjes de communie gaan doen, uiteraard alleen maar voor de cadeautjes, en dan vlug nog wat lippendienst bewijzen zodat we wat valse hoop hebben klaarstaan voor wanneer het slechter gaat...

Vind jij, als oprecht gelovige, zulk gedrag dan normaal?

Laat staan dat een atheïst of vrijzinnige respect zou moeten tonen voor zulke hypocriete onzin.

Laatst gewijzigd door IronChef : 1 november 2009 om 19:52.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 20:23   #39
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

't wordt tijd dat de kerk ophoudt van zich te prostitueren door heilige sacramenten te verkopen aan iedereen die er om vraagt. Wie niet elke week naar de mis gaat moet ook niet komen aankloppen voor een vormsel of een huwelijk of begrafenis. Dat ze daar dan maar een druïde voor zoeken.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 07:26   #40
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Eventjes de communie gaan doen, uiteraard alleen maar voor de cadeautjes, en dan vlug nog wat lippendienst bewijzen zodat we wat valse hoop hebben klaarstaan voor wanneer het slechter gaat...

Vind jij, als oprecht gelovige, zulk gedrag dan normaal?

Laat staan dat een atheïst of vrijzinnige respect zou moeten tonen voor zulke hypocriete onzin.
Maar dat is niet de algemene teneur van de reacties die ik hier las.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be