![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een schooldiploma heeft een zekere waarde; het staat voor iets dat de houder ervan heeft kunnen bereiken;
maar het staat niet voor "alles". Het staat niet altijd in bijvoorbeeld voor ervaring. Een schooldiploma van verpleegster, vb. staat wel in voor ervaring. Tamelijk ruim in hun sektor zelfs, de leerlingen lopen stage op de diverse afdelingen. Een diploma sosiaal aksident staat in voor een zeer beperkte stage, en hooguit enkele takken van hun bedrijvigheid. Andere diploma's geven helemaal geen weergave op nog niet de minste ervaring. Je moet dus niet teveel verwachten verwachten van "het diploma". Ik vermoed dat je het probleem verkeerd definieert. Je hebt het waarschijnlijk tegen de vele studenten die een studierichting kiezen die onvoldoende werkzekerheid geeft achteraf; of die onvoldoende maatschappelijk relevante opbrengst geeft ... Tsja, als er wat veel studenten kiezen voor pol en soc ..., of voor Slavische talen ... zelfs voor Chinees (kijk eens wat de sinologen voor werk doen ...) Maar ook omgekeerd: neem een afgestudeerde jongedame in klassieke filologie, maar die een beloftevolle karriëre lijkt te maken bij een grote firma in informatika ... en stel dat zij na 20 jaar zou een andere wending geven aan haar leven. Waarom zou zij niet kunnen lesgeven in haar klassieke talen? Denkt gij niet dat zij op enkele weekends studiewerk voor het schooljaar, en een beetje ekstra werk tijdens het schooljaar, een uitmuntende lerares zou worden?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jouw voorstel heeft nét tot gevolg hetgeen jij hierboven denkt tegen te gaan. Ten eerste zal het niet alleen meer 'schering en inslag' zijn, maar zal het systematisch worden dat arbeiders onder hun niveau ingeschreven worden (hun diploma is immers dan nog niet gevalideerd). Ten tweede wordt het diploma afhankelijk van van de mede- of tegenwerking van je patron.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En uiteraard, de werknemer heeft er wel veel belang bij dat zijn diploma gevalideerd zal worden...dus die zal het in de gaten houden. Verder heeft het niks te maken met bekwaamheid of examens...gewoon 3 jaar voltijds gewerkt hebben in de afstudeerrichting is voldoende. Die tijdspanne van 5 jaar kan ook wel aangepast worden. Men zal het toch snel achter de rug willen hebben in hun eigen voordeel. Voor mij mag dat 10 jaar of langer worden. Het zou evengoed ook mogelijk zijn te zeggen dat ze van zodra ze in hun eigen afstudeer richting werken ze aan de eisen voldoen en van zodra ze 3 jaar achter de rug hebben dat het dan definitief zo blijft. t' is al wat zachter...en het is toch hetzelfde.
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik merk het zelf ook op de avondschool, ik ben de enige die daar komt om het beroepsmatig te gebruiken. (in mijn richting dus) Al de anderen komen daar wat extra lessen op te nemen, gecombineerd soms met heel andere uiteenlopende cursussen gewoon omdat die dagen nog vrij zijn in hun agenda en uiteindelijk om nadien een graadje hoger te eindigen en nooit nog iets te doen waar ze nu voor naar school gaan. Is dat niet totaal verkeerd? De studie op zichzelf boeit hun niet, het zou evengoed lessen kantklossen of klompen maken kunnen zijn voor hun.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 25 oktober 2009 om 20:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit mijn persoonlijke situasie: ik heb mijn kinderen (inmiddels al jaren geleden natuurlijk) tijdig een beejte voorbereid op hun studiekeuze: deze moest 'ernstig' zijn, andere zaken konden ze dan later, na hun diploma, wel bijdoen. Gelukkig is dat zeer goed uitgedraaid .. En tegen dat het laatste jaar in het zicht kwam, vertelde ik hen dat voor een bijkomende studie, of een bijkomend diploma, ze evengoed konden wachten tot ze werk hadden. Dan kon de werkgever, indien het kon, zeer presies aanduiden wat hem interesseerde, en .... de kosten ook betalen. Ook dat is gelukkig zeer goed uitgedraaid. Maar de studiekeuze zal toch best vrij blijven; het alternatief zal ofwel hemeltergend burokratisch zijn, ofwel kommunistisch rigide, en zeker ook besmet met uitbuiterij/voortrekkerij .... In jouw voorbeeld: wat baten voor een ing bouwkunde ervaring in wegenbouw, als hij na 5 jaar verandert naar een firma in waterwerken, of in woningbouw ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar uiteindelijk heb je maar twee keuzes te maken. Ofwel vakidioten ... Ofwel idioten in het vak. En vermits we in sneltempo al uitgegroeid zijn in idioten in het vak hebben we nu het nevenverschijnsel van idioten als lesgevers, want wat is er daar bezig? Wel dat leraars die niks van het vak kennen er nu les in staan te geven. Niet altijd..maar al veel. Krijg je dan bv een scheef atonium en zo van die dingen. Krijg je dan bv een hele lijst beroepen die niet meer ingevuld geraken. Ik neem aan dat Jaani geen voorstander is van idioterie aan te moedigen?
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 26 oktober 2009 om 08:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De laatste twee jaar van een student psychologie bijvoorbeeld bestaat bijna uitsluitend uit zo'n stage. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het heeft goed uitgepakt. Welk verschil heeft dat dus met mijn voorstel? Scholen zijn niet meer zoals in onze tijd hoor schoofzak. Er zit daar nu een heus commercieel piramide systeem in waar je van de hak op de tak mee kunt springen en uiteindelijk ook de finish mee kunt behalen. En jonge studentjes vertellen elkander wel hoe ze er geraken..met omwegen. Zo is al dat geld voor opleidingen, gebouwen, lesgevers, administratie uiteindelijk slecht besteed en het resultaat nadien in het werkmilieu is ook bedroevend want uiteindelijk komen ze toch niet terecht daar waar ze hadden moeten komen. Met resultaat van " ik vind geen passend werk voor mij en dergelijke " En een lange lange lijst van werklozen naast een lange lijst van vacatures die elkander niet meer aanvullen. t' is toch zo?
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat dan zo erg?
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteindelijk zit men weeral eens op de kap van de werkgever die maar niet schijnt te beseffen dat zijn werknemers ook maar afgestudeerden in zijn richting zijn die er niks van kennen dikwijls.
Dat de leraars daar ieder jaar een hele hoop mensen op de arbeidsmarkt sturen die er niks van kennen dat is precies geen drama ? Nee dat moeten we aanmoedigen blijkbaar? Het zijn de werkgevers die flexibeler moeten worden natuurlijk !
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat doe je met beroepen waar er geen diploma opgeplakt is? Mijn job is niet volledig hetgeen waarvoor ik gestudeerd heb, maar mijn diploma komt wel dicht bij mijn job, maar der is geen kat die kan antwoorden op de vraag welk diploma je er best voor hebt...
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om een hoger loon te krijgen. Welk verschil zit hier nu met wat jij aan het zeggen bent?
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
k' weet ook niet. Maar ik weet wel dat ze dikwijls betaald worden volgens hun studie graad en dat daar serieus ongenoegen bestaat tussen de werknemers onderling die wel hetzelfde werk doen...met verschillende loonbarema's volgens dat achterliggend en in dit geval onbelangrijk diploma (althans in die situaties) Gelijkschakeling voor ieder aanwezig en hetzelfde werk? Lijkt me fair.
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Per slot van rekening krijgt die werknemer een slechte referentie mee hé. Eigenlijk promoot je met jouw voorstel een soort leerconctract maar dan na je opleiding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het komt er hier op neer.
Een diploma is superbelangrijk voor wie het heeft. Een diploma is helemaal niet belangrijk voor het werk dat je doet. Althans volgens jullie hier.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 26 oktober 2009 om 08:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijne collega (nu ex) heeft 33 jaar trouw dienst gedaan en altijd gewerkt volgens hoe het hem is gevraagd. Hij staat nu op straat (door omstandigheden) en raakt niet meer aan de bak. Hij is nochtans niet vies om zijn handen vuil te maken en 't is ook gene dommerik. Uit pure frustratie is hij nu maar enkele cursussen begonnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar heb je toch net x aantal jaar voor uw broek weest gaan verslijten nietwaar? Of vind je het dan beter zoals het nu gaat. Mensen laten hun kinderen x en y les volgen om een bepaald diploma te krijgen (maakt niet uit welk) om ze dan via hun behaalde graad binnen te krijgen in bv fel begeerde stad en overheidsjobs tegen een aantrekkelijk loon? Met andere woorden gans de gedane studie is een maat voor niks geweest.
![]() |