Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2009, 23:14   #21
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Hoe doorzichtig.

Et voila, het bewijs dat de Eifeltoren een fascistisch symbool is, naar de logica van System.
In plaat van er zo maar op los te babbelen, zou u beter het boek van Carlos van Louwe en Pieter Jan Verstaete lezen, De Oorlogsbedevaarten. Kroniek van de 'vergeten' IJzerbedevaarten 1940-1944.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:15   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In plaat van er zo maar op los te babbelen, zou u beter het boek van Carlos van Louwe en Pieter Jan Verstaete lezen, De Oorlogsbedevaarten. Kroniek van de 'vergeten' IJzerbedevaarten 1940-1944.
En? Wat is nu uw conclusie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:16   #23
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Graag. Leest u dan vooral eens La France de Vichy, 1940-1944, van Robert Paxton.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:19   #24
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Graag. Leest u dan vooral eens La France de Vichy, 1940-1944, van Robert Paxton.
Wat trekt jonge mensen toch zo aan in die periode?
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:22   #25
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Wat trekt jonge mensen toch zo aan in die periode?
Mijn voorkeur ligt bij een ander tijdperk. Het is pas als ik dergelijke uitspraken zie dat ik de handschoen opneem rond WOII
Oud 15 november 2009, 00:16   #26
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En? Wat is nu uw conclusie?
De discussie ontstond na een handtekening van een poster en wel de volgende:

Toch niet.
Citaat:
Op de IJzertoren, symbool voor de aan de IJzer ontstane wil tot politieke onafhankelijkheid van Vlaanderen, staat in vier talen (ook in het Frans) : Nooit meer oorlog Plus jamais de guerre, No more War, Nie wieder Krieg. Dat kan tellen als fasjistisch flamingantisme
Mijn conclusie is dus dat er tijdens de oorlog er wel degelijk aan ditzelfde monument van de IJzertoren een fascistisch flamingatisme was. Dat is mijn conclusie.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2009 om 00:19.
Oud 15 november 2009, 00:17   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn conclusie is dus dat er tijdens de oorlog was er wel degelijk aan ditzelfde monument van de IJzertoren een fascistisch flamingatisme. Dat is mijn conclusie.
En? Er zwaaiden ook leden van de Derde Orde met Belgische vlaggen. Wat zegt dat nu over de door hen misbruikte symbolen?
Oud 15 november 2009, 00:23   #28
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En? Er zwaaiden ook leden van de Derde Orde met Belgische vlaggen. Wat zegt dat nu over de door hen misbruikte symbolen?
Ik zeg alleen dat er een horde flaminganten waren tijdens de eerste oorlogsjaren in Kaaskerke bij Diksmuide. En dat die dus doelbewust gekozen hadden voor de Nieuwe Fascistische Orde om maar niet erger te zeggen.
En dat deze mensen zich verzamelden rond de IJzertoren. Frans Daels inbegrepen.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2009 om 00:47.
Oud 15 november 2009, 00:43   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg alleen dat er een horde flaminganten waren tijdens de eerste oorlogsjaren in Kaaskerke bij Diksmuide. En dat die dus doelbewust gekozen hadden voor de Nieuwe Fascistische Orde om maar niet erger te zeggen.
Tja. En?
Oud 15 november 2009, 00:46   #30
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja. En?
Moet ik u er een tekening bij maken?
Oud 15 november 2009, 01:09   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja. U heeft immers nog altijd niet duidelijk wat eigenlijk nu uw stelling is die schuilt achter het aanhalen van die historische feiten.
Oud 15 november 2009, 09:11   #32
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn conclusie is dus dat er tijdens de oorlog er wel degelijk aan ditzelfde monument van de IJzertoren een fascistisch flamingatisme was. Dat is mijn conclusie.
Allee vooruit. Mijn conclusie is dat Hitler tijdens de oorlog voor de Eifeltoren stond te poseren.
Oud 15 november 2009, 09:58   #33
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misbruik van symbolen? Nog nooit van gehoord? Omdat Bert Eriksson destijds de Vlaamse leeuw naast de Duitse nazivlag hing, is iedere Vlaming die met de Vlaamse leeuw pronkt een nazi? En omdat een aantal 'foute' Vlamingen zich rond de IJzertoren verzamelde in WO II, is de IJzertoren ook maar meteen fout?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2009, 12:12   #34
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Misbruik van symbolen? Nog nooit van gehoord? Omdat Bert Eriksson destijds de Vlaamse leeuw naast de Duitse nazivlag hing, is iedere Vlaming die met de Vlaamse leeuw pronkt een nazi? En omdat een aantal 'foute' Vlamingen zich rond de IJzertoren verzamelde in WO II, is de IJzertoren ook maar meteen fout?
Daar gaat het niet over. Ik stel hier alleen dat de IJzertoren tijdens de oorlog, maar zelfs ervoor, gebruikt is geworden door fascistische Vlaams-nationalistische organisaties. Maar ook zogenaamde 'fatsoenlijke' mensen deden hier aan mee, zoals Frans Daels. Hij hield een redevoering in het bijzijn van- en voor Nazi-officieren. Hij had daar moeten wegblijven en de organisatie van het IJzergebeuren had elke manifestatie moeten opschorten tot na de oorlog. Dat is dus niet gebeurd. Meer nog, het IJzerbedvaartcomité bleef gewoon bestaan en werkte gewoon door onder de leiding van Frans Daels. Vijf IJzerbedervaarten werden er gehouden gedurende de oorlog. Dus tot het bittere einde. En dit terwijl er er nu precies een grote oorlog aan de gang was!!! Ja 'nooit meer oorlog'... Ge zult me nog wel wat komen vertellen over 'misbruiken'... Onder de mat proberen te schuiven ja, dat is wat u probeert te doen.

Een duidelijke profanatie van heel de gedachte van de IJzerbedevaarten. Maar daar trokken zich de Vlaams-nationalisten niet veel van aan. Dat is mijn vaststelling. En dat men dus niet moet zeggen dat de IJzertoren, waarop staat 'nooit meer oorlog' en dit in 4 talen' niets te maken heeft met fascistisch flamingantisme'.

Laatst gewijzigd door system : 15 november 2009 om 12:26.
Oud 18 november 2009, 00:55   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet over. Ik stel hier alleen dat de IJzertoren tijdens de oorlog, maar zelfs ervoor, gebruikt is geworden door fascistische Vlaams-nationalistische organisaties.
En?

Onder Hitler was het de gewoonte dat SS-soldaten die juist de eed van trouw hadden gezworen naar het "Hermannsdenkmal" trokken. De obligate kiekjes in menig SS-album getuigen ervan. Geldt uw oordeel dan ook voor dat monument?
Oud 18 november 2009, 00:56   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is mijn vaststelling. En dat men dus niet moet zeggen dat de IJzertoren, waarop staat 'nooit meer oorlog' en dit in 4 talen' niets te maken heeft met fascistisch flamingantisme'.
Er is evenwel geen enkel verband te trekken tussen vaststelling en zogezegde conclusie. 't Is er slechts bij de haren bijgetrokken.
Oud 18 november 2009, 01:23   #37
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dit kan tellen:

http://www.dezwerfkat.be/IJZERB.41.jpg

http://www.dezwerfkat.be/IJZERBED.42.jpg

http://www.dezwerfkat.be/IJZERBED%20.43.jpg

En tot slot.

E. H. (??) Cyriel Verschaeve betreedt de 'wei' van de IJzertoren:

http://www.dezwerfkat.be/CYRIEL%20VERSCHAEVE.jpg

Ook de Eifeltoren is een nazi-monument!

Edit: blijkbaar waren anderen mij al voor.

Laatst gewijzigd door Jarno : 18 november 2009 om 01:25.
Jarno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 01:47   #38
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet over. Ik stel hier alleen dat de IJzertoren tijdens de oorlog, maar zelfs ervoor, gebruikt is geworden door fascistische Vlaams-nationalistische organisaties. Maar ook zogenaamde 'fatsoenlijke' mensen deden hier aan mee, zoals Frans Daels. Hij hield een redevoering in het bijzijn van- en voor Nazi-officieren. Hij had daar moeten wegblijven en de organisatie van het IJzergebeuren had elke manifestatie moeten opschorten tot na de oorlog. Dat is dus niet gebeurd. Meer nog, het IJzerbedvaartcomité bleef gewoon bestaan en werkte gewoon door onder de leiding van Frans Daels. Vijf IJzerbedervaarten werden er gehouden gedurende de oorlog. Dus tot het bittere einde. En dit terwijl er er nu precies een grote oorlog aan de gang was!!! Ja 'nooit meer oorlog'... Ge zult me nog wel wat komen vertellen over 'misbruiken'... Onder de mat proberen te schuiven ja, dat is wat u probeert te doen.

Een duidelijke profanatie van heel de gedachte van de IJzerbedevaarten. Maar daar trokken zich de Vlaams-nationalisten niet veel van aan. Dat is mijn vaststelling. En dat men dus niet moet zeggen dat de IJzertoren, waarop staat 'nooit meer oorlog' en dit in 4 talen' niets te maken heeft met fascistisch flamingantisme'.
Hold your horses, kerel.
De IJzerbedevaarten tijdens de Duitse bezetting worden niet erkend door het IJzerbevaartcomité. De 20e IJzerbedevaart vond plaats in 1939, de 21e in 1948. Daarnaast heeft de voorzitter van het IJzerbevaartcomité zijn verontschuldigingen aangeboden voor hetgeen er op die plek tijdens de oorlog gebeurd is. Tot op heden heb ik geen enkele Franse president zich horen verontschuldigen voor het misbruik van de Eiffeltoren in Hitler's zege-propaganda.
Als de IJzertoren een fascistisch symbool is, dan is niet alleen tevens de Eiffeltoren dat, maar ook de Brandenburger Tor in Berlijn of de Piazza Venezia in Rome.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 07:28   #39
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Bravo.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 14:43   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik denk niet dat er concrete cijfers over bestaan, jammer genoeg. Maar jouw opzet om met drek te gooien naar alles en iedereen die opkomt voor Vlaamse autonomie zou gemakkelijk kunnen ontzenuwd worden. Welk percentage van, laten we maar zeggen de "Flaminganten" (of beter Vlaamsgezinde Vlamingen) is ooit in zijn/haar leven reeds naar de Ijzerbedevaart getrokken? Ik denk dat je zelf ook wel pertinent goed weet dat dit een zéér gering getal is. Het belang van de Ijzertoren (en zeker van de Ijzertoren tijdens WO2) mag dus rustig sterk gerelativeerd worden. Daarmee wordt de waarheid zeker geen geweld aangedaan. System, élk Europees land dat in WO2 werd meegesleurd heeft er een "besmet" monument aan overgehouden. Ofwel omwille van manifestaties die errond werden gehouden, ofwel zelfs omdat ze in een "besmette" periode werden gebouwd. Ik ken Italië vrij goed. Jaani Dushman heeft hier reeds de Piazza Venezia in Rome geciteerd. Inderdaad, het was vanop het beruchte balcon dat Mussolini zijn theatrale speeches hield. Aan diezelfde Piazza ligt het "Monumento Nazionale a Vittorio Emmanuele II", ontworpen in 1895 en pas voltooid in 1935. Dus grotendeels gebouwd onder het gezag van de Fascisten. Rome en gans Italië wemelt van gebouwen opgetrokken in "stile fascista", duidelijk herkenbaar. Denk je dat ook maar één Italiaan over dat aspect zit te mekkeren zoals jij doet over die ongelukkige Ijzertoren.
Kijk system, iedereen heeft jou hier door. Je enige bedoeling is, voor de zoveelste maal, met Belgicistische stront te gooien naar alles en iedereen die streeft naar Vlaamse autonomie (en bij extensie naar Nederlands-Vlaamse alliantie). Bij gelegenheid poog je dat dan eens te neutraliseren door hier plechtig te verklaren dat je "ook" Vlaming bent. Dat is zo doorzichtig als wat. Je voert een verloren strijd. Het aantal bewuste, anti-Belgicistische Vlamingen groeit elke dag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be