![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Leven we in een | |||
democratie |
![]() ![]() ![]() |
5 | 15,15% |
particratie |
![]() ![]() ![]() |
20 | 60,61% |
oligarchie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,06% |
dictatuur |
![]() ![]() ![]() |
6 | 18,18% |
anarchie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op de lange duur heb ik meer respect voor een aperte extremist zoals b.v. een Guderian. Die komt er recht voor uit dat hij een elitaristisch-autoritair staatsmodel voorstaat. Jullie N-VA'ers azen op deelname in de macht van een systeem dat de facto geen democratie is, maar proberen dat gebrek krampachtig te maskeren door een strijd om het vocabularium te recupereren en je te verschuilen in het valselijk zelfaangemeten jasje van democraat. Ik gaf feiten, illustreerde ze met teksten en citaten uit alle hoeken, van extreem-rechts (Annemans) over centrum (Verwilgen-Eyskens) tot in mijn ogen eerder linkse Vivant-ideologen(Bert Penninckx-Jos Verhulst) Zelfs professoren, politicologen treden me in hun teksten bij, wanneer ik stel dat hier geen sprake is van democratie. Eigenlijk claimen jullie het vaak zelf, tekeergaand tegen de monarchie of de PS-staat of de paritair samengestelde organen of de ondemocratische drempels, ..... In het vervolg zal ik die fragmenten dan ook dankbaar aanwenden om het er nog wat dieper in te wrijven. Blijft mijn vraag: toon jij eens aan dat de burger in onze staat souverein is. Bronnen of eindeloze teksten hoeft niet. Gewoon feiten die ik moeilijk kan loochenen volstaan. Of realistische deducties van die feiten. Maar dan wel conform de realiteit. Niet gratuit beweren: 'Je mag toch stemmen' 'Je kan je voogden wegstemmen' 'Wij democratische partijen' Maar visies die wijzen op echte democratische tendenzen, getuigenissen van bestuursdaden waar een meerderheid van burgers achter staat, gestemde wetten waar de wil van de politieke elite ondergeschikt gemaakt wordt aan wat de burger wenst, referenda zonder sabotage van bovenaf en waar rekening gehouden wordt met de wil van de mensen, burgerinitiatieven ter wraking van onbekwame politici..... Ik wacht vol spanning.......
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1) Ik nuanceer: In tegenstelling tot wat jij beweert leven we niet in een autoritaire staat of dictatuur. 2) Ik hou rekening met de reële politieke context: In België is de invoering van het BROV onmogelijk.
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest geen tegenbewijs of weerlegging van mijn stelling dat het vertegenwoordigende systeem dat we in België kennen allesbehalve democratisch is. Maar neem rustig uw tijd, en spui eerst nog wat gratuite kritiek en stemmingmakerij tegen mijn opinie.......... mijn rug is breed. Zolang je met geen tegenargumenten komt, hoef ik dan ook niet meer serieus te reageren. Enkel als N-VA'ers en hun politieke bijslapers zichzelf als democraat durven betitelen, zal ik met klem tegensputteren, en jullie in je autoritaire, elitaire derrie wrijven. ![]() ![]() PS: Als je probeert te bewijzen dat België een democratie is, hoef je je niet het pleuris te zoeken naar bronnen: simpele feiten of weerleggingen van mijn aanhalingen volstaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ikzelf ben voorstander van het BROV en het is niet onrealistisch te denken dat dit in een onafhankelijk Vlaanderen kan werken. Maar voor zover ik weet, wonen we nog steeds in het federale België dat bestaat uit moeilijke evenwichten en waar de Vlaamse meerderheid wordt geneutraliseerd. Denk jij nu werkelijk dat de Belgicistische elite ooit een het BROV zal invoeren, terwijl men maar al te goed weet dat ze daarmee het doodsvonnis van België ondertekenen. Partijen die nu voor het BROV ijveren strooien zand in de ogen van de bevolking. Ofwel hopen ze ooit, onder het mom van het BROV, plebiscieten te organiseren die zodanig geneutraliseerd zijn dat ze geen enkel gevaar kunnen vormen voor de Belgische instellingen.
![]() |
![]() |
#28 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trek gewoon de gepaste conclusies. Citaat:
Een genuanceerde mening is nog niet automatisch een goeie mening. Als ik jou aantoon dat we NIET in een democratie leven, dan volgt daaruit dat we in een autoritair staatsmodel leven (dictatuur meende ik niet gehanteerd te hebben) Er zijn nu eenmaal zaken die ofwel zus ofwel zo zijn. Je kan niet genuanceerd zwanger zijn. Citaat:
Begin met het inzicht te kweken dat N-VA en CD&V onbehoorlijk autoritair bezig zijn, zoals trouwens bepaalde N-VA'ers die het weldegelijk beseffen en probleemloos toegeven, zonder dat ik hen moet platslaan met argumenten, bronnen of uitspraken van 'autoriteiten' Lees maar eens naar wat Bart De Wever me op de sessies antwoordde, en luister naar het oorverdovende stilzwijgen van Tantist. Deze laatste stemt geheid niet Vlaamskartel omwille van het democratische gehalte ervan, doch waarschijnlijk enkel omdat hij gelooft dat deze tactische stem met een eventuele tripartite tot gevolg, de centrifugale krachten aanwakkeren in de hoop aldus zijn secessionistische dada verwezenlijkt te zien.............
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() BROV is een bindend referendum op initiatief van de bevolking. Een plebisciet is een volksraadpleging, al dan niet bindend VAN BOVENAF! Uw angst is dus totaal uit de lucht gegerepen. Een BROV is evengoed werkbaar op Belgisch niveau. Profiteert een Vlaamse meerderheid daarvan, tant mieux pour vous autres. De wil van de meerderheid der burgers behoort te prevaleren in een echte democratie, zondfer onderscheid naar afkomst, sexe, ras, taal, religie......
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Menswetenschap is geen exacte wetenschap, maar zit vol nuances. Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bepalen deze welk beleid er gevoerd wordt of welke beleidsmaatregelen wel en niet genomen zullen worden? Bepalen deze wie terecht zal komen in de parlementen? Bepalen deze wie er deel zal uitmaken van de regeringen? Bepalen deze welke beleidsdomeinen tot het takenpakket van de overheid behoren? Een democratie veronderstelt verkiezingen, het is echter ronduit foutief om de omgekeerde redenering te maken: een systeem is niet democratisch louter en alleen wanneer en omwille van het feit dat er verkiezingen gehouden worden! Citaat:
Het feit dat men kritiek mag leveren, maar dat er geen enkel gevolg wordt gegeven aan die kritiek, dat men (de elite/de autoriteiten) die kritiek (van 'het volk') simpelweg zonder enig gevolg naast zich neer kan leggen, wijst volgens mij eerder op het feit dat we weldegelijk te maken hebben met een autoritair regime.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als ik zie hoe de parlementaire democratie in dit landje al verkracht wordt omdat ze schrik hebben van de kiezer, denk ik niet dat het Belgisch regime staat te springen om directe democratie in te voeren.
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het feit dat het niet mogelijk is of zal zijn, zelfs nooit zal kunnen zijn, mag trouwens geen reden zijn om het niet na te streven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nergens heb ik beweerd dat het BROV "plots en ineens klaps" in een onafhankelijk Vlaanderen mogelijk zal zijn. Ik heb enkel gesteld dat het niet onrealistisch is.
![]() |
![]() |
#36 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze past niet in het democratische plaatje dat de N-VA van zichzelf wenst op te hangen. Zo dit je ergert: des te beter. Dat betekent dat je echte democratische reflex nog iet volledig verlamd werd door onophoudelijke bombardementen vanwege de zelfbenoemde in de strijd om het vocabularium..... Citaat:
Ik verkies die feiten. Die kan je moeilijker met genuanceerd gezwets omzwachtelen. 8) Citaat:
Na 20 bladzijden kon je me eindelijk op een fout pakken. Oboyoboyoboy.......
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik dan beweer dat de N-VA en de CD&V dit systeem willen bestendigen, en er (opnieuw) deel willen van uitmaken, zonder hun beslissingsmacht in laatste instantie aan de burger over te dragen, dan kan je er toch niet onderuit dat het eveneens verkrachters der democratie zijn?????? Of om het minder pathetisch en ongenuanceerd dan jij uit te drukken: N-VA en CD&V hanteren een autoritaire bestuurlijke visie. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar het om gaat is dat zowel CD&V als N-VA in de verste verte niet te vinden zijn voor referenda, van welk soort dan ook. Zelfs vanuit de oppositie willen beide partijen er niet van weten. Zij zijn dus elitaire en autoritaire partijen bij uitstek.
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit referendum was een niet-bindend plebisciet en dus allesbehalve een BROV.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |