Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Waarom lusten de Vlamingen Leterme niet meer ?
Vooral ontgoocheling omdat Leterme zich niet aan zijn woord hielt over de staatshervorming. 11 40,74%
De Vlamingen gelooft de Belgicisten dat hij onbekwaam is en een klungel. 5 18,52%
Omdat ze denken dat Leterme schuldig is in de Fortiszaak. 1 3,70%
Andere (zie eigen bericht) 10 37,04%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2009, 17:55   #21
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik zeg het niet graag maar Vlamingen zijn volgens mij helaas niet van de slimsten.
Ik denk dat ze behoorlijk beïnvloedbaar zijn door hetgeen de media hen voorschotelen.
In de media is het constant van:
-laten we solidair zijn (kan vertaald worden als: maak je niet druk als anderen van je profiteren, het is de moeite niet)
-hier heb je wat voetbal, wielrennen, kwissen en ander breindodend vergif, neem hier nog wat van en je zal geen pijn meer voelen, nadenken doet pijn, niet doen dus.
-Er zijn goede tot redelijk goede partijen, maar er is er ook ééntje bij die te afschuwelijk is om zelfs maar naar te luisteren of te kijken. Als je het toch doet riskeer je zowaar in de hel te raken of zoiets.

Ik vermoed dat ongeveer de helft van de Vlamingen zich hieraan laat vangen.
Ik denk dat dat de dommere helft is.
De slimmere helft is verdeeld.

Het resultaat is een onduidelijk signaal over wat de vlaming wil.

In welke zin heeft dit alles betrekking op Leterme?

Leterme gaf op een bepaald ogenblik aan een koers te willen varen die eindelijk een kromgegroeide situatie wat rechter probeerde te krijgen.
Hij heeft zelfs pogingen ondernomen om die koers ook in de praktijk te brengen.

Hiervoor alleen verdient Leterme volgens mij reeds heel wat krediet.

Toch heeft de man ook wat te lang blijven aanmodderen.
De houding van NVA was wat dat betreft rechtlijniger en correcter.

Als de Vlaming afhaakt bij Leterme om NVA te versterken lijkt me dat nog niet eens zo een groot probleem.

De Vlaming een beetje kennende vrees ik echter voor een scenario waarbij hij zich weer laat inpakken door de Clouseau's van deze wereld en gaat kiezen voor partijen die het belang van de Vlamingen zonder blozen verkopen voor een appel en een ei.
Ik hoop niet dat je vrees wordt bewaarheid, maar ik denk dat de kans inderdaad groot is. Mensen verkijken zich op personen waardoor ze inderdaad het echte probleem niet meer zien, en dat is en blijft die compleet scheefgegroeide situatie.
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 18:11   #22
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Ik hoop niet dat je vrees wordt bewaarheid, maar ik denk dat de kans inderdaad groot is. Mensen verkijken zich op personen waardoor ze inderdaad het echte probleem niet meer zien, en dat is en blijft die compleet scheefgegroeide situatie.
idd.

Dus beste Vlamingen, ik vraag jullie beleefd maar met aandrang.
Laat jullie langer als schotelvod gebruiken, recht jullie rug en zeg: "NIET MEER MET ONS"
aub
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 18:15   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
[...] De koning was die veel te Vlaamse Leterme beu [...]
Hahahah, die Max, je denkt zeker dat we allemaal achterlijk zijn?

Een ACW-man die te vlaams is?

Leterme is net zoveel Vlaming als jij, helemaal niet.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 18:46   #24
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Max, je kent de uitdrukking "je hebt het, of je hebt het niet".
Wel, Leterme heeft HET dus duidelijk niet.
Uitstekende samenvatting.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 20:29   #25
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hahahah, die Max, je denkt zeker dat we allemaal achterlijk zijn?

Een ACW-man die te vlaams is?

Leterme is net zoveel Vlaming als jij, helemaal niet.
Op dat ogenblik vond het paleis dat Leterme te Vlaams was, zeker met dat kartel. Mijn woorden niet verdraaien hé jongen.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 21 november 2009 om 20:30.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 20:45   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Op dat ogenblik vond het paleis dat Leterme te Vlaams was, zeker met dat kartel. Mijn woorden niet verdraaien hé jongen.
Neen, dat was niet mijn bedoeling.

Maar hoe verdraai ik die dan Max?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 23:35   #27
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

De positie van Vlaams minister-president van Vlaanderen was uitermate geschikt om wat tegen de schenen van Walen en Brusselaars te schoppen. En ik vond dat niet erg. Integendeel. Een assertieve Vlaming apprecieerde ik wel. En ik denk velen met mij. Op z'n minst 800.000 anderen. Toen besefte ik de ware aard van Leterme nog niet.

In het laatste jaar dat Leterme Vlaams minister-president van Vlaanderen was misbruikte hij zijn ambt om campagne te voeren voor de Federale verkiezingen, die op dat moment nog 1 jaar in de toekomst lagen. De Vlaamse Regering gleed af naar een propaganda- en campagnemachine om de glibberige springplank (Leterme's pamper lekte mateloos) naar het ambt van federaal eerste minister voor Leterme droog te houden. Leterme maakte elk dossier communautair. Het ging allemaal om Leterme's persoonlijke ambities. Eerste minister worden.

De verkiezingscampagne zelf is geschreven door Jan Callebaut. Leterme zelf heeft daar inhoudelijk niet veel inbreng in gehad. Behalve dan door een paar blunders te maken in vraaggesprekken met de Franstalige pers. Die Jan Callebaut tot herschrijven dwongen. Op de dag van de verkiezingen was de campagne een karikatuur geworden. Leterme was door zijn vijandige houding tijdens de campagne en door zijn anti-Belgische capriolen als minister-president van Vlaanderen niet meer geschikt om een federale beleidsploeg te leiden.

Leterme hield Vlaanderen voor dat hij een Vlaamse ploeg op Federaal niveau zou leiden. Toen al vielen de maskers. En toch stemde Vlaanderen massaal op de man die pretendeerde dat hij op zijn eentje zou gaan regeren. Met een eigen koers, onafhankelijk van eender welke coalitie. Onafhankelijk van de eventuele Walen in de Federale regering. 5 Minuten politieke moed.

Wie deze verkiezingsbeloftes geloofde is goed naïef.

De man is zelfs geen echte Vlaming. In Humo liet hij optekenen dat de Ijzerwake voor hem niet meer betekent dan: “De IJzertoren is een handig richtpunt als ik vanuit Ieper naar de kust fiets.”

In 2008 in Het Belang van Limburg: "Kijk, bij sommige mensen van de N-VA wringt het dat ik eerste minister wil zijn van alle Belgen en dat ik België niet op de helling wil zetten. Zij hebben een andere mening. En ik respecteer die. Maar zij zullen moeten leren leven met ons standpunt: mijn partij blaast België niet op."

Hij is geen harde Vlaming. Het is gewoon zo dat Jan Callebaut wist hoe de verkiezingen konden gewonnen worden.

En dan wordt zo iemand eerste minister. Met de beloften die aan de NVa werden gedaan. Met de beloften die aan de Vlamingen werden gedaan. Op basis van 800.000 kopstemmen in een verscheurde kieskring. De man die de helft van het land in de gordijnen gejaagd heeft moet dan een Federale Regering op poten zetten. En die Walen moeten dan maar zijn recent vijandig verleden vergeten. Dat gaat dus niet.

Een man die geen affiniteit had met zijn eigen verkiezingscampagne. Daar zit hij dan. Op een plaats die hij ambieerde midden mensen die hij tot vijand maakte.

Een waargemaakte ambitie. Postje gepakt. Maar onvermogend om het ambt uit te oefenen. België (en Vlaanderen) had nood aan een regering met een sterk economisch inzicht. Maar alles bleef liggen, verzopen in het communautaire. Daar was hij zelf oorzaak van. Al werd dat (terecht) allemaal door het NVa gedragen.

Leterme is gewoon niet in staat tot diplomatie. Om de eenvoudige reden dat hij eigen ambitie en angsten niet kan wegcijferen. Hij vindt dat de RTBF zijn lullige persoontje te hard aanpakt. En uit rancune vergelijkt hij de RTBF met Radio Mille Collines. Hij blust niet, hij stookt overal vuurtjes. En als die uitlopen tot aan zijn eigen voeten dan is hij verbaast.

Men lacht met zijn Marseillaise, dat eigenlijk in wezen een taal gerelateerde vergissing was. Hij slaat terug door te stellen dat: "Maar blijkbaar zijn de Franstaligen intellectueel niet in staat om Nederlands te leren." Dat ging over faciliteiten, maar in de formulering deed hij een persoonlijke rancune spreken.

Dat is zelfs geen Vlaamse reflex. Dat is niet meer dan persoonlijke achtervolgingswaanzin. Er zit geen trotse Vlaming in Leterme. Tegen Balkenende zei hij: "Vandaag is Nederland een gidsland, U bent een voorbeeld voor Vlaanderen." En dan denk ik. Watte ? Waar is uw eigen Vlaamse identiteit meneer Leterme ? Moet ge zo nodig op de rug van anderen klimmen om groter te lijken ?

Heel dat persoonlijke gekrenkt zijn en er naar handelingen kwam pijnlijk naar boven drijven in de Fortis zaak.

Zelf zei hij: "Mijn naam, eer en politiek engagement zijn op een ontoelaatbare manier in vraag gesteld."

En vervolgens deelt hij een brief uit waaruit moet blijken dat hij er persoonlijk niks mee te maken heeft. Hij bracht daarmee iedereen rond zich mee in diskrediet. En dat in een poging om zichzelf wit te wassen. Hij vermoorde daar mee de zetel van Vandeurzen. Wel een integer en hardwerkende man. En dat allemaal om zijn eigen persoontje wit te wassen. Paraplutje ophouden. Ik heb zo de pest aan mensen die paraplutjes ophouden.

En wees maar gerust. Leterme hield er een zware rancune t.o.v. het gerecht aan over. Hij zal zich wreken, zelfs ten koste van het land.

Nu zou je denken dat buitenlandse zaken een veilige post is om zo iemand neer te zetten. Dat is dan verkeerd gedacht. Leterme kent gewoon geen diplomatie. Hij is er niet toe in staat. Hij neemt het ongenuanceerde van de wandelgangen over en gooit dat - in hoofde van een officiële functie - zo op publieke tafels.

Want wat lezen we nu ?

Het Tunesische regime heeft officieel geprotesteerd tegen de uitspraken van minister van Buitenlandse Zaken Yves Leterme. Waarnemers waren getroffen door zijn scherpe en weinig diplomatische toon. Tunesië beschouwt de uitspraken van onze minister van Buitenlandse Zaken als "vijandig" en ze zouden getuigen van een "bekrompen neokolonialisme dat een flagrante en ontoelaatbaar bemoeienis aan de dag legt in de buitenlandse aangelegenheden van een soeverein land.

Er is in Tunesië veel aan de hand. Meer dan Yves Leterme begrijpt en wil begrijpen. Tunesië kent geen democratie. Maar opvallend is dat de vrijheid van godsdienst en de gelijkheid van man en vrouw in Tunesië meer gewaarborgd zijn dan in veel andere Arabische staten. Christenen en joden worden in het algemeen met rust gelaten en vrouwen zijn er vrijer dan waar dan ook in de islamitische wereld. Het regime vreest de opkomst van de radicale Islam bij echte verkiezingen. Het is maar de vraag welke diplomatie hier echt iets opbrengt, die van Tunesië of die van Leterme.

En die man, de man die alles kan blokkeren, de brokkenpiloot, de politiek frigide man, de man die vooruit gaat door te remmen, die man komt terug als eerste minister.

Bedankt !!!
Oud 21 november 2009, 23:44   #28
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Hij heeft zich getoond zoals hij is. Een ware tsjeef. En met zulke mensen doe je niets.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 00:13   #29
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Politiek is een harde stiel: je wordt gemaakt of gekraakt. Leterme werd gekraakt. Daarom lusten "de Vlamingen" Leterme niet meer. Daarom en om niets meer of niets minder.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 00:29   #30
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Het kartel CD&V-NVA had ook wel hele hoge verwachtingen gewekt in Vlaanderen en hele grote weerstand opgewekt in Wallonië, beide waren achteraf waarschijnlijk onredelijk. Echter wat men hem als premier misschien kan aanrekenen is dat hij als premier en eerder als (in-)formateur de 'kikkers' niet in de kruiwagen hield. zowel NVA als FDF waren te ophartig* om als coalitie naar elkaar te kunnen groeien. *= die openheid heeft me altijd verbaasd als Nederlander, meestal gaan ze in Nederland in een serieuze in het spreekwoordelijke 'hutje op de hei' zitten en dan hoort men wel of men eruit komt. Soms geruchten, maar zeker géén directe verklaringen (zoals oa FDF en NVA) aan de pers gedurende de onderhandelingen.
Oud 22 november 2009, 08:10   #31
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik ben absoluut niet overtuigd van de basisstelling dat "de Vlamingen Leterme niet lusten"...

Inderdaad,de grote communautaire doorbraak kwam er maar niet,maar we mogen niet vergeten dat het niet "Yves" alleen is die beslist heeft om in de regering te blijven maar de ganse CD&V-top...(NVA was op dit punt consequenter,ze weigerden om te beginnen via enigerlei federaal postje mee te doen met de regeringen Leterme,en ze waren bereid hun kartel op te blazen toen bleek dat de verkiezingsbeloftes niet gehaald werden!,als kleinere partij ben je verplicht bij je stukken te blijven!)

De communautaire praatbarak staat er blijkbaar nog steeds niet,of is misschien wel een geheime praatkelder.

Als een regering waar de minderheid(Franstaligen) de meerderheid van vormt (huidige federale regering),blijkbaar zonder veel erg,dan moet een BHV-stemming volgend voorjaar,meerderheid tegen minderheid ,ook mogelijk zijn,zonder veel erg voor de politiek en voor de inwoners van BHV.Mogelijk zal W.Martens dit moeten inmasseren in alle partijen.In dat geval hoeft premier "Yves" met geen woord meer te reppen over BHV en over de staatshervorming....(waar de Vlaamse- en Waalse Minister-presidenten de kar moeten trekken)

Laatst gewijzigd door kelt : 22 november 2009 om 08:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 09:40   #32
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht

... de ware aard van Leterme ...

... rancune ...

... zware rancune ...

... Hij zal zich wreken, zelfs ten koste van het land ...
Spijtig genoeg is Leterme niet de enige 'politicus' in dit land die op deze rake wijze kan worden getypeerd.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 10:01   #33
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
.

1) De man die de helft van het land in de gordijnen gejaagd heeft moet dan een Federale Regering op poten zetten. En die Walen moeten dan maar zijn recent vijandig verleden vergeten. Dat gaat dus niet.

2) Leterme is gewoon niet in staat tot diplomatie.

3) En uit rancune vergelijkt hij de RTBF met Radio Mille Collines. Hij blust niet, hij stookt overal vuurtjes.

4) Hij slaat terug door te stellen dat: "Maar blijkbaar zijn de Franstaligen intellectueel niet in staat om Nederlands te leren." Dat ging over faciliteiten, maar in de formulering deed hij een persoonlijke rancune spreken.

5)Tegen Balkenende zei hij: "Vandaag is Nederland een gidsland, U bent een voorbeeld voor Vlaanderen."

6) En wees maar gerust. Leterme hield er een zware rancune t.o.v. het gerecht aan over. Hij zal zich wreken, zelfs ten koste van het land.

7) Leterme kent gewoon geen diplomatie. Hij is er niet toe in staat. Hij neemt het ongenuanceerde van de wandelgangen over en gooit dat - in hoofde van een officiële functie - zo op publieke tafels.
Ik wist uit uw interessante en extensieve referaat over Leterme toch nog zo'n zeven punten te abstraheren die ik als positief wens te interpreteren.

Vooral het zesde punt is een blijde boodschap.

Leterme blijft in de kern een Nederlandstalige hardliner.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 10:19   #34
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Eén tegen allen

[quote=kelt;4455168]ik ben absoluut niet overtuigd van de basisstelling dat "de Vlamingen Leterme niet lusten"...

Inderdaad,de grote communautaire doorbraak kwam er maar niet,maar we mogen niet vergeten dat het niet "Yves" alleen is die beslist heeft om in de regering te blijven maar de ganse CD&V-top...(NVA was op dit punt consequenter,ze weigerden om te beginnen via enigerlei federaal postje mee te doen met de regeringen Leterme,en ze waren bereid hun kartel op te blazen toen bleek dat de verkiezingsbeloftes niet gehaald werden!,als kleinere partij ben je verplicht bij je stukken te blijven!)
QUOTE]

"De" Vlamingen... Wie zijn dat? Met hoeveel zijn ze ?
Leterme werd langs alle kanten onder druk gezet. Tijdens z'n lijdensweg waren er veel v."de" Vlamingen die zegden: "Die man heeft een moed en UITHOUDINGSVERMOGEN die weinig politiekers hebben. Moest ik in zijn plaats zijn, 'k zou al lang gezegd hebben "Foert" !
Zeker weten.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 12:13   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
ik ben absoluut niet overtuigd van de basisstelling dat "de Vlamingen Leterme niet lusten"...
...
Ik ben daar ook absoluut niet van overtuigd.
En ik heb alleszins nog niks opgemerkt, dat die stelling zou staven.

En zeker het volgende is geldig:

Als er geen probleem zou zijn op federaal nivo, dan zou simpelweg Leterme de opvolger zijn van Van Rampui, met behoud van het regeerakkoord.

Dit gebeurt echter duidelijk niet.

Wie of wat houdt de benoeming van Leterme tegen ? Wie ook hem tegenhoudt (le roi ?) zal dat toch niet doen zekers omdat hij zou peinzen dat de Vlaming Leterme zou hebben laten vallen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 12:23   #36
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Anderzijds eet ik toch ook liever kebab, konijn of chili con carne dan zo'n Leterme.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be