![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() Op zich heb ik geen probleem dat hij aanhaalt dat we niet mogen vergeten dat vrouwen in veel landen en ja, zelfs in een veel kleinere mate hier, nog benadeeld worden; ik heb wel een probleem dat hij met dit argument sexisme tav mannen onder de mat lijkt te vegen. En ja, ik verwacht dat iedereen zo consequent mogelijk is, iedereen maakt wel fouten, ik ook, maar men moet altijd proberen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarnaast heb ik altijd heb gepleit om reclames aan banden te leggen ivm hun ideaalbeelden, zowel voor vrouwen als voor mannen. En wens ik het zowel voor mannen als voor vrouwen mogelijk maken om een gezin te kunnen onderhouden met één loon. Kijk echter eens naar de cijfers naar wie er voor het huishouden instaat... Vrouwen. Een van de grootste doelgroepen die in armoede belanden, zijn alleenstaande vrouwen met kinderen. waarschijnlijk allemaal vanwege die grove discriminatie tov mannen... Dat u er voor pleit om gelijke rechten voor man en vrouw te bekomen, geen enkel probleem mee. Maar kaart dan vooral ook de grootste problemen aan in verband met deze ongelijkheid. Als je dat doet kom je automatisch uit bij de grootste slachtoffers van de genderogelijkheid: vrouwen.
![]() |
![]() |
#24 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Smakelijk
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Ik hoef geen cijfers aan te halen want deze zijn gewoonweg niet relevant voor wat ik zeg. Er is ook een benadeling van vrouwen, er is geweld (in welke vorm maakt weinig uit) hier ben ik evenzeer tegen. Dit heeft evenwel geen invloed dat ik evenzeer ijver voor sexisme tav mannen (en sexisme gebeurt niet altijd en ik denk zelfs in een minderheid van de gevallen door het ander geslacht).
Ik heb een ander uitgangspunt, volgens mij kan je niet de ongelijkheid tegen mannen aanpakken zonder deze tegen vrouwen aan te pakken. De ongelijkheid tegenover de een versterkt of veroorzaakt zelfs de discriminatie tegenover de ander. Ik besef dat ik in algemeenheden praat en overal zijn er natuurlijk uitzonderingen maar toch zijn er van mijn stellingen voldoende voorbeelden. - Vrouwen vooral aan de haard => wordt sterk in de hand gewerkt doordat er in deze samenleving veelal nog een negatieve kijk is tegenover huisvaders - Geweld tegenover vrouwen => Wordt sterk in de hang gewerkt door een machocultuur waar men mannen ontmoedigt deftig met zijn emoties om te gaan. Men probeert er verandering in te brengen maar er is nog veel werk aan de winkel. -... |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Swaen beschreef het als volgt: Vrouwendisciminatie is ontstaan omwille van de mannelijke dominantie via woord en zwaard. Vooral dat laatste is belangrijk voor het ontstaan van de discriminatie. Mannen hadden meer kracht, en dus kunnen ze vrouwen met geweld onderdrukken. Hierdoor hebben ze in het verleden ook onderwijs, rechten, etc. (het woord) voornamelijk voor hen kunnen afbakenen. Vrouwen werden te dom daarvoor geacht. Wat heel gemakkelijk is voor mannen. Hoe dom of lelijk een man ook was, hij kon zich slimmer voelen dan de helft van de menselijke wereldbevolking. Waarom zou je zo een privilege opzeggen, zeker als je het via geweld ook nog eens in stand kunt houden. Jouw artikel haalt aan, dat er vandaag de dag ook mannendiscriminatie zou bestaan. Hiervoor haalt het twee elementen aan: 1 In de reclame is er een verkeerd beeld van mannen. 2 Mannen worden als minder goede huisvaders bekeken. Als eerste is dit zeer etnocentrisch, het gaat enkel om westerse landen. ten tweede kennen deze fenomenen een andere oorzaak van discriminatie. Reclameideaalbeelden ter promotie van consumptie zijn er zowel voor vrouwen als voor mannen. Toch blijken deze ideaalbeelden meer gevolgen te hebben voor vrouwen ipv voor mannen. Het tweede is gegroeid vanuit het eenverdienersmodel dat oorspronkelijk een sociaal model was. Waarbij een man alleen genoeg moest verdienen om het gezin te kunnen onderhouden. Het verschil ligt ook in het feit dat door vrouwendiscriminatie te bestrijden, door er bijvoorbeeld door te zorgen dat een eenverdiener ook een gezin kan onderhouden en dat reclame aan banden moet gelegd worden, los je ineens ook die paar mannenprobleempjes op. Het omgekeerde blijkt echter niet het geval. De onderdrukking van vrouwen gebeurt immers ook nog via tal van andere mechanismen. Onze samenleving wordt nog steeds gedomineerd door mannen, kijk nog maar naar een simpel gegeven als de overdracht van de achternaam. Van wie krijg je de naam? Van de moeder of van de vader?
![]() |
![]() |
#28 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het hypocriete is dat elke politiek correcte weigert een dialoog aan te gaan wanneer het gaat over het 'opdringen' van waarden en normen in ons land aan onze allochtonen maar anderzijds wel op de bres staan om (een deel van) diezelfde waarden en normen te gaan opdringen in een totaal ander land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Jamás je post is afgezaagd. Denk je soms dat ik een post maak over een onderwerp zodner er minstens een elementaire kennis van te hebben? Ik ben me maar al te goed bewust waarom groeperingen zoals de taliban de vrouw niet op school willen etc. Voorts is het artikel dt ik poste slechts een voorbeeld van wat ik bedoel, niet uitsluitend mijn punt. Natuurlijk dat je niet al het sexisme op dezelfde manier kunt oplossen maar de zaken die ik eerder illustreerden toont wel aan dat er een wisselwerking is tusen sexisme tav mannen en vrouwen.
Ik zie ook niet bepaald het verband tussen "vrouwendiscriminatie" en "1-oudergezinnen", zou je op zich al als een sexistische opmerking kunnen zien. Laatst gewijzigd door Gwyndion : 27 november 2009 om 16:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Britse journalist James Tolson zegt dat er meer vrouwen zijn die het werk beter verrichten dan mannen.Hoe komt het dan dat de lonen van mannen nog altijd gemiddeld hoger liggen dan die van vrouwen? Denk maar aan het spotje van Cola Light, waarbij vrouwen zich vergapen aan de knappe leverancier en hem als een lustobject behandelen.We hebben jaren moeten toezien hoe mannen kwijlend naar knappe vrouwen keken die producten aanprezen, nu is het eens andersom en ze kunnen er natuurlijk niet tegen. Flauweriken ![]() In de nieuwe wereld hebben vrouwen het voor het zeggen en kennen mannen hun plek.Hoe lang kennen we die nieuwe wereld? Nog geen halve eeuw. Daarvoor hebben mannen het honderden eeuwen voor het zeggen gehad en moesten vrouwen hun plek maar kennen. Er zijn tegenwoordig meer meisjes als jongens op de universiteit.Er zijn meer vrouwen dan mannen dus zou ik eerder zeggen dat er eindelijk een evenwicht is in de mogelijkheid om zowel mannen als vrouwen de kans te geven te studeren.
Zo is 't. Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 27 november 2009 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() In onze samenleving is het haast niet mogelijk om gezin en werken te combineren. Vrouwen verdienen daarnaast nog veel minder dan mannen en hebben door hun gezinssituatie. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat een van de grootste groepen van mensen in armoede: alleenstaande moeders met kinderen zijn.