![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Maar je kan op basis daarvan toch nog geen uitspraken doen over rendement van de investering in vgl met bvb. nucleair, want dan komen levensduur en operationele kost in het plaatje, toch?
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aangezien de zoek functie hier niet werkt, is het simpelder van dat nog eens te tikken, of beter, te copieren en wat aan te passen. Het komt van een oorspronkelijke post op ecobouwers.be. Ik zit hier met volgende situatie waar ik de prijs van een EPR uitreken. Ik ga uit van een initiele prijs van 3.3 miljard Euro (de oorspronkelijk geraamde prijs, zonder de toenames door problemen zoals we die gekend hebben), en een uiteindelijke kost van afvalberging en zo van 1.7 miljard Euro. Dan ben ik uitgegaan van lopende kosten die een schatting zijn van de lopende kost van de kerncentrale van doel, gedeeld door 4 (want daar staan 4 reactoren). Daaraan heb ik toen toegevoegd (maar dat staat hier niet uitgewerkt) de kost van 25 ton verrijkt uranium per jaar, aan de huidige prijs van het natuurlijk uranium, en de huidige prijs van de verrijking. Ik heb dan een tweede berekening gemaakt waar de prijs van het uranium 10 keer hoger is dan nu (maar de prijs van de verrijking en de lonen niet groter werden). De manier waarop ik het aanpak, is deze, om alles te herleiden naar "initiele investering". P_tot = P_initieel + P_lopend + P_finaal Dat is, het initieel kapitaal (P_tot) dat alles kan betalen bestaat uit 3 stukken: - het directe stuk kapitaal om de installatie te kopen P_initieel - het kapitaal waarmee de lopende kost kan betaald worden (en op 't einde is 't op) P_lopend - het kapitaal dat we moeten beleggen op een eind kapitaal over te houden, P_finaal Dat is een beetje een rare berekening, want het komt erop neer dat we een hoop geld in het begin hebben, en daarmee alles gaan doen, zonder verdere inkomsten, maar dat is wat het wil zeggen, alles naar initiele investering herleiden, he. P_lopend = R/i (1 - 1/(1+i)^n ) Dit is de annuiteitenformule (om een lening af te betalen). R = jaarlijks bedrag, i = interest, n = aantal jaren. Hier kunnen we dus R de jaarlijkse lopende kost beschouwen. P_finaal = F / (1+i)^n Dit is de formule voor kapitalisatie (omgekeerd). Als we een bedrag P_finaal beleggen gedurende n jaar aan i interest, dan kapitaliseert dat tot een eindbedrag F. F is dus het gevraagde eindbedrag. We rekenen hier: n = 60 (jaar) i = 0.04 (4% rente) P_initieel = 3.3 miljard F = 1.7 miljard waaruit volgt P_finaal = 161 miljoen (jaja, het volstaat van 161 miljoen aan 4% te beleggen over 60 jaar, en je hebt 1.7 miljard!) Eerste geval: lopende kost 65 miljoen per jaar: dan is P_lopend = 1.47 miljard. We hebben dus in totaal 3.3 + 0.161 + 1.47 = 4.9 miljard nodig. Allez, 5 miljard. Dat was mijn uitgangspunt. Tweede geval, lopende kosten 265 miljoen per jaar. (uranium 10 keer duurder) P_lopend is dan 265/65 = 4 keer groter, wat P_lopend dus op 6 miljard brengt. We hebben dus in totaal 3.3 + 0.161 + 6 = 9.46 miljard nodig. Allez, 10 miljard. Het dubbele dus. Men kan met de cijfers wat goochelen, maar men ziet hier dat de lopende kost en de "eind kost" een relatief kleine impakt heeft op de initiele investering, zelfs onder extreme hypothesen zoals een 10 keer zo dure brandstof dan nu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zegde, ik weet niet of het onzin is, letterlijk. Ik weet niet of het praktisch gaat uitwerken of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar daar bent U beter van op de hoogte als ik. U bent alleen terughoudend om kernfusie commerciële capaciteit toe te dichten op dit moment. Groot gelijk. Met het minieme onderzoeksbudget en de handboeien der politiek zou het me verbazen dat er snel een doorbraak is. Maar als we morgen een waterstof fusie reactor willen hebben, is dat geen probleem. Het gaat alleen enorm nucleair vuil zijn, en de lokatie moet met zorg gekozen zijn, want herhaaldelijke een waterstofbom laten afgaan in een diep ondergronds reservoir doe je niet in zonder een enorme klomp massief graniet.
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het doet enkel aan lossen, laden, overslag, opslag en distributie van goederen. Het heeft dus helemaal geen behoefte om zich een milieuvriendelijk imago aan te nemen tegenover de buitenwereld. Het is immers een bedrijf dat met rederijen als klanten werkt en niets verkoopt aan particulieren. De meeste particulieren weten zelfs niet door welk havenbedrijf hun goederen behandeld worden. Voor een dergelijk bedrijf komt het er enkel van op aan, goedkoper te kunnen werken dan zijn concurrenten. Het is dus een bedrijf dat met vertegenwoordigers werkt om zijn producten te verkopen aan zijn klanten en niet met reclame. Je hele verhaal en al je berekeningen dus terug naar af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
(voor een zelfstandige is het rond de 7 Eurocent, ik heb de hand niet kunnen leggen op de sheet voor grotere bedrijven http://www.electrabel.be/priceSheet/.../nl/0/price.do ) Ok, 35 GWuur (35 miljoen KWuur dus) per jaar kost dan 1.75 miljoen Euro per jaar. Dat wil zeggen dat ze kostprijs van de installatie over een 100-tal jaren is ingewonnen als ze deze prijs hebben. Zonder rekening te houden met rente. Het volstaat dat ze dat bedrag van 166 miljoen aan 1% beleggen, en hun rente betaalt de stroomrekening. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nota: blijkbaar moet ge die prijzen ongeveer verdubbelen als je daar de netwerkbeheerder en de staat nog eens bijrekent, wat dus maakt dat 35 GWuur per jaar ongeveer 3.5 miljoen per jaar kost. De terugbetaaltijd (zonder rente en zo) komt dan neer op 50 jaar.
In elk geval is het geen louter boekhoudkundig winstgevende operatie, zoveel staat vast. De winst zit hem dus ergens anders, en ik ben er zeker van dat het in "groen imago" zit. Of anders wil de zoon van de direkteur een meiske van Greenpeace of zo verleiden. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 december 2009 om 08:51. |
![]() |
![]() |