Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2009, 16:46   #21
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie meer interactie tussen al die zogezegde achtertuinen. De drang tot echte vrijheid en een evenwaardige plaats in de wereld is te groot om dit achtertuinidee veel toekomst te geven. Meer, hoe langer Europa bv. die idee koestert hoe groter haar achteruitgang zal zijn.

Europa kan het atlantische juk niet van zich afwerpen op korte termijn. Eerst zal het een diep dal doormoeten vooraleer de wil tot zelfbeschikking groot genoeg geworden is en het niet zichzelf benadeeld zoals nu met bijvoorbeeld een energiepolitiek (zoals bv. ten aanzien van Iran, waar Europa een njet gekregen heeft van de VS om via Iran de energieafhankelijkheid van Rusland te verminderen).

Een 'multipolaire wereld' is onvermeidelijk in deze eeuw. Hegemonische projecten doen van het in het verleden 'verwende' westen zullen dat westen doen leegbloeden terwijl de rest van de wereld verder werk aan een opbouwende samenwerking. Het is mogelijk dat de arrogantie in het westen tijdig gestopt wordt samen met de bijhorende 'zelfvernietiging'. Een betere kans als met Obama in de VS zal men niet vlug krijgen om van koers te veranderen. Ik hoop dat hij zijn leiderschap laat zien tijdens zijn tweede ambttermijn. Maar laten we toch maar niet te veel hoop hebben. Ook deze man ziet de VS als een soort van lichtgevend baken van goedheid, en dat terwijl het meer dan 200 jaar durend bestaan van de VS slechts 14 % van de tijd dat land zonder militair avontuur in een andere natie was. Toch heeft de VS nog veel toekomstpotentieel, maar niet meer als werelddominerende macht (de poging van het westen Centraal Azië militair te controleren zal een dure 'grap' worden die tot mislukken gedoemd is). Haar afkickperiode kan voor iedereen pijnlijk worden.

Op langere termijn ben ik hoopvol. Ik hoop alleen dat we een nucleaire catastrofe kunnen vermeiden of 'containen' tenminste. We hebben de slavernij afgeschaft. We kunnen ook andere 'onrechtvaardigheden' de wereld uithelpen. Een grote ondermijner van een meer harmonieuze en rechtvaardige wereld is de verdeling van rijkdommen. Het huidige systeem werkt een grotere machtsconcentratie in de hand en dat is een van de belangrijkste problemen waar op dit moment niets aan gedaan wordt. Democratie wordt steeds meer uitgeholt door deze machtsconcentraties, en zal minder en minder geloofd worden. Het geweld zal stijgen en de 'prikkeldraadverkoop' eveneens zolang er geen pogingen ondernomen worden dit probleem aan te pakken. In Europa althans is er geen politieke kracht op dit moment die het roer kan omgooien. Indien er zo'n kracht ontstaat zie ik achtervolgingen niet uitgesloten. Europa is namelijk geen 'a-systemische' oppositie gewend sinds het einde van WO2 (Behalve die wat het voormalige oostblok deed in elkaar storten).

Bovenstaande problemen in Europa worden afgereageerd via een toenemend racisme. De werkeijke oorzaken van toenemend geweld, onrechtvaardigheden, pessimisme en ontevredenheid worden alzo 'verwaterd' en niet herkend. Dat maakt dat de oplossingen niet voor morgen zijn. Ik zou zeggen denk op langere termijn.

Milieu zal een sluimerende aandacht blijven kennen voorlopig ondergeschikt aan machtspelletjes. Toch zal die aandacht steeds groter worden. Het hangt er van af welke verassingen de aarde voor ons in petto heeft deze eeuw.

Op de evolutie van het 'moslimprobleem' in Europa heb ik niet zo'n zicht. Er zijn plaatsen die grotere massa vreemdelingen weten te integreren zonder er zo'n 'spel' van te maken. Ik zie het vooral als een energieverslindend en verdelend fenomeen al die aandacht voor moslims.

Dat is allemaal relatief nabije toekomst. Op langere termijn zijn mijn 'verwachtingen' eerder een vorm van hoop. Een andere keer misschien meer.
Ik denk dat die nu al veel uit de kast zal mogen halen om zelfs een 2de ambt realistisch te overwegen. Maar met zulk dom volk weet je nooit. Een ondemocratisch verkozen redneck heeft het ooit tot een 2de ambt geschopt. Al dan niet gefraudeerd.
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 16:48   #22
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Als ik in bepaalde buurten in grootsteden om me heen kijk, zie ik de wereld 'evolueren' naar 'middeleeuwse, barbaarse achterlijkheid van religieuze zotten'!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 16:55   #23
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Als ik in bepaalde buurten in grootsteden om me heen kijk, zie ik de wereld 'evolueren' naar 'middeleeuwse, barbaarse achterlijkheid van religieuze zotten'!
Dat gepaard met barbaarse primaten zonder moralen, overwaaiende amerikaanse cultuur.

Zoals ik al zei, dat moet toch eens vonken gaan geven?

Survival of the fittest
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 17:03   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
Afrika ligt in de achtertuin van Brazilie, dat door de verzwakte positie van China de rol van China heeft overgenomen.
Brazilië ontwikkelt zich momenteel in vrijheid en dat is de sleutel tot succes (een goede les voor Europa), maar of dit proces zich doorzet is nog niet duidelijk. Lula is wel populair. Ik zie Brazilië en China eerder samenwerken, als een onderdeel van een toenemende 'zuid-zuid' samenwerking tot wrevel van degenen die maar geen afstand kunnen nemen van hun koloniale mentaliteit. Eigenlijk is de tijd van de dekolonizatie nog steeds bezig, een tijdperk dat begonnen is met de onafhankelijkheidsverklaringen. Maar dat is maar een stuk papier.

Brazilië en China hebben de laatste jaren een spectaculaire toename gekend in hun onderlinge handel. Beiden zijn ze inderdaad geïntereseerd in Afrika. Maar vergeet niet dat voor een deel die continenten en landen zich broeders voelen. Allen hebben ze gemeenschappelijk een verleden van overheersing door een 'westen' dat zich maar geen nieuwe rol weet te geven behalve die van 'overheerser'. Het bewustzijn voor die nieuwe meer evenwaardige rol poog ik een beetje te stimuleren. Voordat je het weet wordt je dan als anti-westers gezien door degenen die de noodzakelijke veranderingen niet aankunnen. Uiteindelijk zullen de westerse 'imperialisten' de grootste anti-westersen blijken te zijn. Degenen die nu een extra oorlog toejuichen of niet de dubbele moraal van het westen in staat zijn te doorprikken zijn eigenlijk de echte 'anti-westersen'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 december 2009 om 17:21.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 17:11   #25
an1958
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
We komen te dicht bij de zon en we verkolen allemaal...

of

Er slaat een object uit de ruimte in op ons en we verkolen allemaal, (die die niet verkolen zullen pas echt weten wat een broeikaseffect is, als ze een paar decenia onder het roet moeten leven,... ) (alhoewel het zal eerder fucking koud worden... )

De baan van de planeet veranderd lichtjes, ... en de gemiddelde dagtemperatuur daalt tot -180 graden celsius...

De supervulkaan onder Yelowstone explodeert, en de USA is plotseling herleid tot een landtong de grote van de UK. De daaropvolgende supertsunami, overspoelt Japan. 2 jaar later regent het nog roet, overal op aarde.

en ik wed dat er nog wel een paar super doem scenario`s bestaan die zo verwoestend zijn dat je bij de gelukkigen bent als je het niet overleefd.

Heb geen glazen bol,en waag me ook niet aan pronostieken. Ze komen toch nooit uit.Maar ik zou zeggen,er zijn hier véél mensen,met nog méér verbeelding door de ene dan door de andere.
Ik ga er mijn hersenen niet mee pijnigen,dat laat ik an anderen over...
an1958 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 17:25   #26
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Een complexe zaak- ik geloof niet dat er op deze draad eventjes een nieuw "rapport van de club van Rome" geschreven gaat worden of een herziene versie van "clash of civilisations"..

Maar ik wel melden dat ik gisteren in mijn brievenbus mijn bestelling aan UEA ontving
nl een klein boekje door Chen Hao Su. Een verzameling poëzie over zijn wereldreizen
in 2 talen Chinees en Esperanto ; titel "La Espera Vojo" (de reis van de hoop)

Het is een visie op een wereld die aarzelend de weg zoekt naar vreedzame coëxistentie

bvover de relatie van China met de USA :

"ni volas amikiĝi kun usono.
la du landoj estu frataj ja por unueco kaj en diverseco"

(wij willen vriend worden met de usa.
De twee landen zijn broeders en wel door eenheid en diversiteit)

Dit is niet alleen de som van "China" en "USA" maar van de gehele mensheid, zoals deze op het ogenblik alle inspanningen doet om een
totale oplossing uit te werken voor haar problemen in Kopenhagen.

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 17 december 2009 om 17:29.
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 00:31   #27
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ik vermoed in de nabije toekomst: oorlog in Iran, onder leiding van de VS, gesteund door da VN. Reden: Iran heeft kernwapens en moslimextremisme (maar we kennen de echte reden wel).

Israël blijft Palestina bevechten en kleineren, de oorlogsmotor moet draaiende gehouden worden.

Meer geld voor de rijke elite, minder burgerrechten, minder privacy, meer werkloosheid. Een verzet komt er niet: de gemiddelde persoon (de gewone werkmens, zeg maar) is zo sterk geïndividualiseerd en is meer bezig met zijn materiële welvaart en eigenbelang. De televisie vertelt wat goed en niet goed is, wat te kopen en niet te kopen, wat te geloven en niet te geloven. Iedereen knikt vrolijk mee zonder te beseffen wat er gaande is, terwijl degenen die wantrouwig tegenover dit alles staan weggehoond worden onder een lawine van egoïstische en Banken maken nog steeds monsterwinsten. Meer armoede en hongersnoden in de derdewereldlanden, waar de politieke leiders in grote paleizen wonen die ze verkregen door de toelating te verschaffen aan westerse multinationals die gretig de natuurlijke rijkdommen exploiteren.

Oceanen en rivieren zijn zo vervuild dat er nauwelijks nog iets van vis in kan leven. Amazonewoud, daar spreekt men niet meer van, er blijft immers niets meer van over. Giftige algen, gevoed door de grote hoeveelheid CO2 in de lucht verzuren de kusten en meren. Meer dan de helft van alle diersoorten is uitgeroeid, door oorzaken die rechtstreeks of onrechtstreeks bij de mens liggen.

In de Verenigde staten is de opmars van het religieus fundamentalisme niet langer tegen te houden. God komt terug naar het klaslokaal, en jongeren worden vanaf dag 1 geïndoctrineerd dat de aarde 4000 jaar oud is en dat Darwin de zoon van de duivel was. Meer en meer zelfverklaarde niet-gelovigen worden vervolgd en verplicht de enige echte 'God' te accepteren in hun hart. Dit allemaal ten dienste van de neoliberale maatschappij.

Drinkwater wordt door de opwarming van de aarde schaarser en schaarser, en multinationals vechten voor de laatste niet-geprivatiseerde drinkwaterreservoirs. Dit wordt de consument dubbel en dik aangerekend, wat nogmaals resulteert in monsterwinsten, jawel.

Misschien ietsje te pessimistisch, doch, zo zie ik het. Als je naar de wereld en de (meeste) mensen daarin, kan je moeilijk anders...
Aardig pessimistisch idd. Toch psychologisch wel interessant om te merken dat er mensen zijn die alle zwarte punten opsporen en daar hun wereldbeeld op baseren.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 02:30   #28
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie meer interactie tussen al die zogezegde achtertuinen. De drang tot echte vrijheid en een evenwaardige plaats in de wereld is te groot om dit achtertuinidee veel toekomst te geven. Meer, hoe langer Europa bv. die idee koestert hoe groter haar achteruitgang zal zijn.

Europa kan het atlantische juk niet van zich afwerpen op korte termijn. Eerst zal het een diep dal door moeten vooraleer de wil tot zelfbeschikking groot genoeg geworden is en het niet zichzelf benadeeld zoals nu met bijvoorbeeld een energiepolitiek (zoals bv. ten aanzien van Iran, waar Europa een njet gekregen heeft van de VS om via Iran de energieafhankelijkheid van Rusland te verminderen).

Een 'multipolaire wereld' is onvermijdelijk in deze eeuw. Hegemonische projecten doen van het in het verleden 'verwende' westen zullen dat westen doen leegbloeden terwijl de rest van de wereld verder werk aan een opbouwende samenwerking. Het is mogelijk dat de arrogantie in het westen tijdig gestopt wordt samen met de bijhorende 'zelfvernietiging'. Een betere kans als met Obama in de VS zal men niet vlug krijgen om van koers te veranderen. Ik hoop dat hij zijn leiderschap laat zien tijdens zijn tweede ambtstermijn. Maar laten we toch maar niet te veel hoop hebben. Ook deze man ziet de VS als een soort van lichtgevend baken van goedheid, en dat terwijl het meer dan 200 jaar durend bestaan van de VS slechts 14 % van de tijd dat land zonder militair avontuur in een andere natie was. Toch heeft de VS nog veel toekomstpotentieel, maar niet meer als werelddominerende macht (de poging van het westen Centraal Azië militair te controleren zal een dure 'grap' worden die tot mislukken gedoemd is). Haar afkickperiode kan voor iedereen pijnlijk worden.

Op langere termijn ben ik hoopvol. Ik hoop alleen dat we een nucleaire catastrofe kunnen vermeiden of 'containen' tenminste. We hebben de slavernij afgeschaft. We kunnen ook andere 'onrechtvaardigheden' de wereld uit helpen. Een grote ondermijner van een meer harmonieuze en rechtvaardige wereld is de verdeling van rijkdommen. Het huidige systeem werkt een grotere machtsconcentratie in de hand en dat is een van de belangrijkste problemen waar op dit moment niets aan gedaan wordt. Democratie wordt steeds meer uitgehold door deze machtsconcentraties, en zal minder en minder geloofd worden. Het geweld zal stijgen en de 'prikkeldraadverkoop' eveneens zolang er geen pogingen ondernomen worden dit probleem aan te pakken. In Europa althans is er geen politieke kracht op dit moment die het roer kan omgooien. Indien er zo'n kracht ontstaat zie ik achtervolgingen niet uitgesloten. Europa is namelijk geen 'a-systemische' oppositie gewend sinds het einde van WO2 (Behalve die wat het voormalige Oostblok deed in elkaar storten).

Bovenstaande problemen in Europa worden afgereageerd via een toenemend racisme. De werkelijke oorzaken van toenemend geweld, onrechtvaardigheden, pessimisme en ontevredenheid worden alzo 'verwaterd' en niet herkend. Dat maakt dat de oplossingen niet voor morgen zijn. Ik zou zeggen denk op langere termijn.

Milieu zal een sluimerende aandacht blijven kennen voorlopig ondergeschikt aan machtsspelletjes. Toch zal die aandacht steeds groter worden. Het hangt er van af welke verassingen de aarde voor ons in petto heeft deze eeuw.

Op de evolutie van het 'moslimprobleem' in Europa heb ik niet zo'n zicht. Er zijn plaatsen die grotere massa vreemdelingen weten te integreren zonder er zo'n 'spel' van te maken. Ik zie het vooral als een energieverslindend en verdelend fenomeen al die aandacht voor moslims.

Dat is allemaal relatief nabije toekomst. Op langere termijn zijn mijn 'verwachtingen' eerder een vorm van hoop. Een andere keer misschien meer.
Een uiterst realistische visie. Ik apprecieer steeds meer de bijdragen die jij levert, Johan.
Oud 18 december 2009, 02:33   #29
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Aardig pessimistisch idd. Toch psychologisch wel interessant om te merken dat er mensen zijn die alle zwarte punten opsporen en daar hun wereldbeeld op baseren.
Akkoord.Ik geef toe dat ik weinig verwacht van de jaren die komen zullen. Ik sluit daarom niet uit dat het anders kan zijn. Ik hoop namelijk dat het anders zal zijn, maar helaas wordt elke hoop op een betere samenleving telkens opnieuw de grond ingeboord. Kun jij mij dat kwalijk nemen?

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 18 december 2009 om 02:37.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 02:43   #30
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aardig pessimistisch idd.
Radicaal pessimisme is de enige houding die zin heeft.
Optimisme is verdacht.
Oud 18 december 2009, 02:54   #31
RodeLantaarn
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Optimisme is verdacht.
ook zoiets moois: omdat men de wereld ziet zoals ze is, is men pessimistisch. Liever vanuit de hoge toren blazen dat alles goedkomt, en dan uiteindelijk nul resultaat zien. We zijn dat al gewend.
Oud 18 december 2009, 03:24   #32
RodeLantaarn
Minister

Standaard

In een wereld waar berichtgeving binnen de conferentie onmogelijk is, is dit hetgeen waar de wereld op zit te wachten: http://www.demorgen.be/dm/nl/5627/ko...op-diner.dhtml

Kinderachtigheid ten top. Maar zo is de wereld, nietwaar. Of is dat wat ze willen dat je denkt?
Oud 18 december 2009, 10:19   #33
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Optimisme is verdacht.
radicaal pessimisme leidt tot immobilisme. Je moet optimistisch zijn om te trachten iets te kunnen veranderen, en daartoe ook handelen. 1 dominosteen op zichzelf is niet genoeg, maar kan wel iets in gang zetten
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 14:21   #34
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
radicaal pessimisme leidt tot immobilisme. Je moet optimistisch zijn om te trachten iets te kunnen veranderen, en daartoe ook handelen. 1 dominosteen op zichzelf is niet genoeg, maar kan wel iets in gang zetten
Gewone ontevredenheid met de (achteruit)gang van zaken is ook al iets, zou ik zeggen.

Maar in een hoekje zitten kniezen is alvast géén goede aanpak, daar heeft u wel gelijk in.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2009, 15:49   #35
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Gewone ontevredenheid met de (achteruit)gang van zaken is ook al iets, zou ik zeggen.

Maar in een hoekje zitten kniezen is alvast géén goede aanpak, daar heeft u wel gelijk in.
Wat is achteruitgang? En hoe ga je vooruit?

Voor kniezers heb ik wel een aanbeveling. Het is onwaarschijnlijk dat alles slechter wordt. Als je dat denkt, vraag je dan af of je niet heel erg biased bent. (Hetzelfde geldt natuurlijk voor aartsoptimisten, maar daar ken ik er niet zoveel van.) Probeer op een rijtje te zetten wat je slecht vindt en wat goed. Als je dat heel simpele ding al hebt gedaan, heb je in ieder geval je eenzijdige patroon doorbroken. Een volgende stap zou kunnen zijn te overwegen om die goede dingen (wat jij goed vindt) te ondersteunen.

Laat ik een voorbeeldje geven. Ik vind bvb minaretten fantastische bouwwerken. Lange slanke torens die eigenlijk vrij nutteloos zijn, maar juist door die nutteloze functie ons steeds doen realiseren dat vrij veel van wat we doen weinig nut heeft. Wat is het nut van dit berichtje? Maar we doen dingen, omdat je nooit weet of het misschien toch onvoorzien meer oplevert dan je had gedacht. Telkens als ik die torens zie, inspireert me dat om dingen te doen met als enige reden dat ik het leuk vind. Ik sluit me aan bij iedere groep die de minarettenbouw in ons land propageert.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2009, 16:21   #36
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is achteruitgang? En hoe ga je vooruit?

Voor kniezers heb ik wel een aanbeveling. Het is onwaarschijnlijk dat alles slechter wordt. Als je dat denkt, vraag je dan af of je niet heel erg biased bent. (Hetzelfde geldt natuurlijk voor aartsoptimisten, maar daar ken ik er niet zoveel van.) Probeer op een rijtje te zetten wat je slecht vindt en wat goed. Als je dat heel simpele ding al hebt gedaan, heb je in ieder geval je eenzijdige patroon doorbroken. Een volgende stap zou kunnen zijn te overwegen om die goede dingen (wat jij goed vindt) te ondersteunen.

Laat ik een voorbeeldje geven. Ik vind bvb minaretten fantastische bouwwerken. Lange slanke torens die eigenlijk vrij nutteloos zijn, maar juist door die nutteloze functie ons steeds doen realiseren dat vrij veel van wat we doen weinig nut heeft. Wat is het nut van dit berichtje? Maar we doen dingen, omdat je nooit weet of het misschien toch onvoorzien meer oplevert dan je had gedacht. Telkens als ik die torens zie, inspireert me dat om dingen te doen met als enige reden dat ik het leuk vind. Ik sluit me aan bij iedere groep die de minarettenbouw in ons land propageert.
Er zijn idd een heleboel zaken die me nuttiger lijken dan het bouwen van minaretten of pyramides.

Van dat laatste zijn we gelukkig reeds genezen.
Nu het eerste nog mss?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be