Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2009, 11:53   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik hou niet van tamzakkerij. Ik werk liefst resultaatgericht.
aangezien jij dat zo goed weet, heb jij zelf nog als ambtenaar gewerkt?
Oud 26 december 2009, 12:03   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
aangezien jij dat zo goed weet, heb jij zelf nog als ambtenaar gewerkt?
Op een universiteit goed genoeg ?

Als je kijkt naar een ZAP'er en een ambtenaar zie je snel dat het exact dezelfde dingen zijn. Vastbenoemd, hoog pensioen, geen beloning op basis van prestaties en alles volgt uit ancienniteit.

Tamzakkerij dus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 13:37   #23
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je kijkt naar een ZAP'er en een ambtenaar zie je snel dat het exact dezelfde dingen zijn. Vastbenoemd, hoog pensioen, geen beloning op basis van prestaties en alles volgt uit ancienniteit.

Tamzakkerij dus.
Dat klopt niet.
Er zijn wel degelijk evaluaties van ZAP'ers en ik ken persoonlijk een prof. die behoorlijk gesanctioneerd werd na herhaalde negatieve studenten-beoordelingen.
En er staat tegenwoordig ook een quotum op onderzoek, geloof me vrij dat bij de jongere proffen (-40) er een serieuze competitiedrang is en dat zap' ers zeer gemotiveerd worden door het vestigen van hun reputatie en het verwerven van een 'naam' in hun vakgebied.

Je maakt de stap van terecht comfortabel statuut naar ' tamzakkerij' iets te gemakkelijk.
Wat is tamzakkerij overigens?
Minder dan 60 uur werken per week? Minder dan 80?
Minder dan 1 artikel in een blad van A-niveau publiceren per jaar?

En dan heb ik het nog niet over de spin-offs die door zappers worden opgestart en draaiende gehouden. Zonder de zekerheid van hun benoeming zouden velen die stap niet (durven) wagen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 26 december 2009 om 13:37.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 13:44   #24
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat klopt niet.
Er zijn wel degelijk evaluaties van ZAP'ers en ik ken persoonlijk een prof. die behoorlijk gesanctioneerd werd na herhaalde negatieve studenten-beoordelingen.
En er staat tegenwoordig ook een quotum op onderzoek, geloof me vrij dat bij de jongere proffen (-40) er een serieuze competitiedrang is en dat zap' ers zeer gemotiveerd worden door het vestigen van hun reputatie en het verwerven van een 'naam' in hun vakgebied.

Je maakt de stap van terecht comfortabel statuut naar ' tamzakkerij' iets te gemakkelijk.
Wat is tamzakkerij overigens?
Minder dan 60 uur werken per week? Minder dan 80?
Minder dan 1 artikel in een blad van A-niveau publiceren per jaar?

En dan heb ik het nog niet over de spin-offs die door zappers worden opgestart en draaiende gehouden. Zonder de zekerheid van hun benoeming zouden velen die stap niet (durven) wagen.
De meest hardwerkende proffen zowel bij mijn huidige als vorige unief waren de post docs met lesopdracht en de deeltijds benoemden (5,10,15...%) want eenmaal "in the safe zone van 100 %" vallen ze compleet stil en delegeren ze zowat alles naar hun postdocs, doctorandi en tenure track slaven.

En voor die mensen is het wachten tot de ouwe knook op pensioen gaat todat ze zelf benoemd kunnen worden. En in de tussentijd zijn het bedienden zoals in de prive.
Oud 26 december 2009, 13:46   #25
Tavek
Banneling

Standaard

Ik ken overigens maar 1 sanctie voor een vastbenoemde prof en dat is hem beroven van alle werkingsmiddelen van de vlaamse overheid of de unief.

Nu, effectief moet een prof toch zijn eigen centen bijeen zoeken voor zijn doctorandi en postdocs, en die komen toch vaak van fondsen, de EU of de industrie, dus zo een efficiente straf is dat niet.
Oud 26 december 2009, 13:57   #26
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken overigens maar 1 sanctie voor een vastbenoemde prof en dat is hem beroven van alle werkingsmiddelen van de vlaamse overheid of de unief.

Nu, effectief moet een prof toch zijn eigen centen bijeen zoeken voor zijn doctorandi en postdocs, en die komen toch vaak van fondsen, de EU of de industrie, dus zo een efficiente straf is dat niet.
Je kan zijn bevordering inhouden en eventueel zelfs tuchtmaatregelen treffen.

De Zap'er die ik ken mocht zijn lesopdracht enkel onder bepaalde zeer strikte voorwaarden behouden.
Hij heeft een volledig nieuwe syllabus moeten samenstellen onder andere.

Laatst gewijzigd door parcifal : 26 december 2009 om 13:57.
Oud 26 december 2009, 14:02   #27
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat mijn 'peers' uit de prive bijvoorbeeld zonder uitzondering een firma-wagen hebben plus tankkaart, een gsm met alle kosten betaalt door de werkgever, maaltijdcheques, een bonus vaak, etc.
De meeste ambtenaars hebben een gsm + onkostenvergoeding en krijgen op het einde van het jaar steevast een eindejaarspremie (in de privé is dit niet zo).

Citaat:
Wij hebben daar niks van. Daar gaan uw nuchtere gegevens dus al.
Zever.

Citaat:
Een deftig pensioen, in feite een uitgestelde wedde, is een van de voorwaarden waarmee men ambtenaren kan aantrekken en 'motiveren', (naast de werkzekerheid). Dat afschaffen kan, als men ons gelijkwaardige extralegale voordelen geeft.
Gewoon het aantal ambetaneren decimeren en zorgen dat ze een job moeten gaan zoeken in de privé lijkt mij een efficiëntere oplossing
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 14:05   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
men zou die "privé" beter ineens afschaffen
Lol, wie gaat er dan opdraaien voor de publieke sector?

Iemand lanceerde hier trouwens een paar jaar geleden het idee om met z'n allen op de dop te gaan staan, dan moet ook niemand werken
Oud 26 december 2009, 14:22   #29
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan zijn bevordering inhouden en eventueel zelfs tuchtmaatregelen treffen.

De Zap'er die ik ken mocht zijn lesopdracht enkel onder bepaalde zeer strikte voorwaarden behouden.
Hij heeft een volledig nieuwe syllabus moeten samenstellen onder andere.
Maar zijn salaris zal hij wel nog netjes doorbetaald krijgen. En zijn pensioenrechten ook.

Als je in een bedrijf de boel verknoeit, kan je richting RVA gaan.
Oud 26 december 2009, 14:48   #30
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
als je in een bedrijf de boel verknoeit, wordt je ook verplaatst.

iemand ontslaan kost enorm veel geld.

de tijd dat ZAP'ers onaanttastbaar waren is overigens voorgoed verleden tijd in de departementen die ik ken.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 15:12   #31
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar zijn salaris zal hij wel nog netjes doorbetaald krijgen. En zijn pensioenrechten ook.

Vanaf een bepaald niveau in een bedrijf HOEF je niet meer naar de RVA te gaan.
Gouden parachutes, wie heeft dat uitgevonden?
Oud 26 december 2009, 15:16   #32
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En dat beroven van alle werkingsmiddelen gebeurt ook zonder straf. "bezuinigingen".

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 december 2009 om 15:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 15:18   #33
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De meeste ambtenaars hebben een gsm + onkostenvergoeding en krijgen op het einde van het jaar steevast een eindejaarspremie (in de privé is dit niet zo).
(Na dit aan enkele mensen nagevraagd te hebben)

Ik ken geen enkele ambtenaar die een GSM van het werk heeft, of een onkostenvergoeding mag indienen. Dus laat dat "meeste" maar vallen.

Van de eindejaarspremie moet ik nog eens navragen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 15:21   #34
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

Ik ken geen enkele ambtenaar die een GSM van het werk heeft, of een onkostenvergoeding mag indienen. Dus laat dat "meeste" maar vallen.

Van de eindejaarspremie moet ik nog eens navragen.
Geen gsm, geen eindejaarspremie, geen onkostenvergoeding voor de ambtenaren die ik ken. Een abonnement op De Lijn voor sommigen, dat wel.

Laatst gewijzigd door filosoof : 26 december 2009 om 15:23.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 15:23   #35
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

Ik heb kameraden en familie die werken voor de overheid en zij hebben quasi allemaal een gsm + maandelijkse onkostenvergoeding van meer dan 100 euro.
Oud 26 december 2009, 15:24   #36
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanaf een bepaald niveau in een bedrijf HOEF je niet meer naar de RVA te gaan.
Gouden parachutes, wie heeft dat uitgevonden?
Zeker 0,1% van de werknemers in de privé zal daar gebruik van kunnen maken
Oud 26 december 2009, 15:34   #37
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeker 0,1% van de werknemers in de privé zal daar gebruik van kunnen maken
Een gouden handdruk noemt dat dan voor gewone werknemers.
Om maar te zeggen : er zijn overal wel systemen ter compensatie, behalve als je de pech hebt in een klein kmo'tje te werken.
Oud 26 december 2009, 16:39   #38
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
men zou die "privé" beter ineens afschaffen
Fantastisch!
Ik dacht dat de laatste 2 communisten door Damien Hirst op sterk water waren gezet en in de Tate gallery te bezichtigen waren. Maar er is er nog één, nog wel hier op het foum!
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 18:13   #39
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Het idee komt bij mij op, bij het lezen van een boek waar de statistiek van amerika aantoont dat een ambtenaar meer verdient dan een privé tewerkgestelde persoon...

als je kijk in dit rapport op bladzijde 17 zie je daar een eenvoudig en duidelijk tabelletje staan...

http://statbel.fgov.be/nl/binaries/w...m325-33427.pdf

Tabel 9 : Gemiddelde brutojaarlonen van voltijdse en deeltijdse werknemers (in euro) en de loonkloof naar statuut (2005)

Als je dit uitdrukt in relatief loon tov het gemiddelde... kom je met deze nuchtere cijfers op de proppen, dat contractuelen minder verdienen, maar alle statutaire benoemde bedienden gewoon drastisch meer verdienen dan het gemiddelde privéloon. Met een uitzonderd dat is bij de mannelijke bedienden in de privésector staat het gemiddelde nogal sterk verhoogd

Prive arbeider
Vrouw 63%
Man 75%
Prive bediende
Vrouw 109%
Man 133%
Publiek contractueel
Vrouw 88%
Man 83%
Publiek Statutair
Vrouw 134%
Man 112%

Nu moet je natuurlijk weten, een gemiddelde in een inkomensdistributie wordt nogal sterk omhooggetrokken door de top... Dus topwedden in de privésector die uiteraard niet zo in barema's gegoten zijn zoals bij de overheid, kunnen dat gemiddelde zwaar naar omhoog trekken...
Als je kijkt bvb naar het gemiddelde inkomen in belgie is dat 24.900euro, en is de mediaan bvb 18.800euro of liefst 6000 euro lager of zeg maar 25-30% minder... Het zou mij dus niet verwonderen dat de MEDIAAN inkomsten van privésector dus altijd lager zijn dan wat de overheid geeft.

Nu mijn vraag: waarom houdt de overheid en zijn bediendenklieke de mythe in stand dat zij minder verdienen dan de privesector, en eisen zij navenant het voordeel op dat zij het recht moeten hebben op een hoger pensioen ?
gezien de mythe ontkracht is met deze nuchtere gegevens, vind ik dat daar toch wel eens een eerlijk debat mag over gevoerd worden...

Als het pensioenstelsel betaalbaar moet blijven, dan zou de prerequisite moeten zijn dat ambtenaren en privé in hetzelfde stelsel vliegen en dat er solidariteit ontstaat tussen ambtenaar en privé;
Vroeger hebben de ambtenaren gekozen om een pensioen op te bouwen als uitgesteld loon.
Dit had verschillende voordelen, zoals:
- Minder belastingen betalen bij pensioen (zeker als man en vrouw ambtenaar zijn.
- Opslag krijgen als de ambtenaar die nog in dienst is opslag krijgt.

Op een gegeven moment kregen ze in het oog dat de arbeider / bediende in de privé evenveel of meer verdiende dan zijzelf. Welnu, deze kloof hebben ze dichtgestaakt, waardoor we ambtenaren krijgen die:

- Goed verdienen
- Een goed pensioen hebben
- Gemiddeld 200 uren per jaar minder werken dan bedienden of arbeiders in de privé.
Oud 26 december 2009, 18:33   #40
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb kameraden en familie die werken voor de overheid en zij hebben quasi allemaal een gsm + maandelijkse onkostenvergoeding van meer dan 100 euro.
Waar werken zij, welke functie en welk niveau ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be