Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2010, 22:03   #21
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
En waar zouden de Limburgers de werkkrachten moeten halen ? Heel Limburg werkte in de mijnen en dat volstond zelfs niet : Italianen, Grieken, Polen, Turken, .... moesten massaal gezocht worden. En hun nakomende generaties zijn hier perfect ingeburgerd.
Kijk eens aan, de nakomelingen van de destijds veeleer ongeletterde eerste migranten passen zich dus perfect aan in het vlaamse landsgedeelte met inbegrip van het voor hun destijds onbekende Vlaamse taaltje en zijn verscheidene dialecten....

Zijn die mensen dus slimmer dan onze franstalige landgenoten die na al ettelijke jaren in het Vlaamse rand wonende er nog steeds niet in slagen om het Vlaams te beheersen....

Moedwil of domheid mijn beste,of voelen ze zich zo superieur tegenover de Vlaamse bevolking....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
. En is dat de fout van de Walen of eerder te wijten aan de zelf-verloochening van de Vlaming ?
Nee meneer, het toont enkel het verschil aan tussen een bevolkingsgroep de Vlamingen in casu mét de wil zich snel te intregreren in een andertalige gemeenschap,en een andere bevolkingsgroep,de francofonen in casu die het vertikken om zich taalkundig te intregreren in de taalgemeenschap waarin zij wonen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 22:52   #22
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht

Nee meneer, het toont enkel het verschil aan tussen een bevolkingsgroep de Vlamingen in casu mét de wil zich snel te intregreren in een andertalige gemeenschap,en een andere bevolkingsgroep,de francofonen in casu die het vertikken om zich taalkundig te intregreren in de taalgemeenschap waarin zij wonen....
Waarom noemen we een kat geen kat? De Francofonen zijn imperialisten.

Daar integratie van verwachten is meer dan naief.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:12   #23
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

[quote=Fieseler;4526898]
Citaat:
Vandaag de dag gaan de Vlamingen op hun blote knieën naar het door Vlaanderen gesubsidieerde Wallonië om hen te smeken om in Vlaanderen te komen werken. Wat doen de Walen?
Ze gaan in Brussel en de rand wonen en werken.
Hetgeen blijkbaar een doorn in het oog is van de Vlaams-nationalisten.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:18   #24
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
wat de immigratie betreft: ik hoor vandaag de dag voortdurend vergelijkingen maken met die tijd: één verschil: vandaag spreekt zelfs de derde generatie migranten vaak geen deftig Nederlands, en zet ze zich af tegen België. De Vlamingen in Wallonië waren op één generatie geassimileerd.
Wat ik uit de documentaire opmaak, is nochtans dat de Vlamingen daar de Marokkanen van nu waren. Getto's, onvoldoende aanpassen, oververtegenwoordigd in de criminaliteit, etc.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:22   #25
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Wat ik uit de documentaire opmaak, is nochtans dat de Vlamingen daar de Marokkanen van nu waren. Getto's, onvoldoende aanpassen, oververtegenwoordigd in de criminaliteit, etc.
Sommigen hadden het te druk met forummen over de documentaire om naar de docu te kijken
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:31   #26
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Wat ik eruit opmaak is dat de Walen dus altijd al geprofiteerd hebben van de Vlamingen!!

Ik zie daar helemaal geen excuus in om de Vlamingen thans een gebrek aan solidariteit te verwijten: de walen mogen toch ook in Vlaanderen komen werken en ze mogen zelfs zich totaal integreren zoals de uitgeweken Vlamingen altijd gedaan hebben en nog steeds doen!!

Ik begrijp dus de tendens van de VRT niet en hun vraag waarom de Vlamingen nu niet solidair zijn: vind je werken in Wallonië voor een hongerloon, bespot en vernederd worden dan "solidair" zijn???

Ik heb daar een heel andere mening over!!

Als dat een reden is om de Vlamingen een geweten te boksen, dan bereiken ze daar bij mij het omgekeerde mee!!

Laatst gewijzigd door omaplop : 5 januari 2010 om 23:32.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:33   #27
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
jep, met dat verschil dat zij zich dus op één generatie hebben aangepast:

-geen Vlaams onderwijs of andere voorrechten gevraagd noch gekregen (vergelijk Abou Jahjah en co die officiële erkenning willen van Arabisch, of feit dat voedsel op Antwerpse scholen nu al hallal is)

-kinderen opgevoed met Frans als eerste taal (vergelijk met migranten van vandaag waarbij tweede en derde generatie vaak nog steeds geen deftig Nederlands kennen)

-de tweede generatie Vlaamse immigranten zijn Walen onder de Walen, ik heb niet de indruk dat de tweede en zelfs derde generatie Turken, Marrokanen zichzelf Vlaming onder de Vlamingen vindt. Ten bewijze: de vele dubbele nationaliteiten.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:34   #28
Den Ardennees

Standaard

Het was a propo wel leuk om zoveel bekende plaatsen te zien in die docu, op een blauwe maandag heb ik ook nog rondgelopen aan de oude mijn Bonne Espérance in het dorpje Moignelée
Oud 5 januari 2010, 23:37   #29
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Kerel, de Vlamingen mochten daar misschien gaan werken maar ze werden als uitschot behandeld. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Wallonië Vlaanderen niet financieel steunde, zoals nu wel omgekeerd het geval is (en Vlaanderen door Wallonië nog altijd als uitschot wordt behandeld).

Misschien leert ge zelf misschien eerst is deftig uw geschiedenis!

Edit: ik heb De Wever zijn repliek gezien en kan hem alleen maar gelijk geven.
Inderdeed. Ook dat stukje uitschot dat tijdens de preview in Ter Zake zijn zegje deed "ik vind Bart de Wever zijn actie schandalig, blabla..."

over het feit dat die Vlamingen daar hun nieuwe leven begonnen, AL WERKEND vaak voor een hongerloon, daar wordt met geen woord over gerept!
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:39   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

En kunnen jullie Congo, de Generale, niet betrekken in die discussie ?
de koloniale investeringen, de industrie die in het zog daaruit ontstond... is toch meer dan het paterdamiaan werk ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:44   #31
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was a propo wel leuk om zoveel bekende plaatsen te zien in die docu, op een blauwe maandag heb ik ook nog rondgelopen aan de oude mijn Bonne Espérance in het dorpje Moignelée
Inderdaad. Ik heb ook nog Oost-Vlaamse familie gehad die naar Jumet trok om in de mijnen te werken. Anderzijds is de tijd daar toch wel stil blijven staan: de beelden in de docu konden even goed gedraaid zijn in mijn kindertijd.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:50   #32
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Inderdaad. Ik heb ook nog Oost-Vlaamse familie gehad die naar Jumet trok om in de mijnen te werken. Anderzijds is de tijd daar toch wel stil blijven staan: de beelden in de docu konden even goed gedraaid zijn in mijn kindertijd.
in een aantal opzichten wel. Duitse industriefotografen zijn trouwens verzot op de omgeving van Luik en Charleroi omdat je er beelden ziet die je elders in West-Europa gewoon niet meer aantreft.

Anderzijds zijn bepaalde voorsteden van Charleroi grotendeels groene gemeentes geworden. Meermaals had ik op basis van oude kaarten en boeken weet van plaatsen waar enorme industriecomplexen waren, waar je nu alleen nog een soort bos-wildernis aantreft.

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 5 januari 2010 om 23:51.
Oud 5 januari 2010, 23:52   #33
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Raar, we hebben blijkbaar allemaal een andere documentaire gezien

Wat mij opviel:

Dat het blijkbaar de Vlamingen zijn die daar het meeste werk hebben verricht, kanalen gegraven, in de mijnen gewerkt...ongeveer een 80% van de werkers waren Vlamingen...
Daarbovenop was Vlaanderen toen erg arm, maar ook hier hebben we heel hard gewerkt en zo behoren we tot een van de rijkste regio's ter wereld...

Dat de Vlamingen heel goed integreerden en alleen maar Frans spraken, kinderen spraken geen woord Nederlands, degene die dat wel deden werden scheef bekeken, ook door de Vlamingen...

Dat Wallonië heel goed zijn best gedaan heeft om die Vlaamse geschiedenis te verbergen, straten hernoemd enzo...

Dat Wallonië toen al erg tegen het Nederlands was en bang was dat er Vlaamse 'eilanden' zouden ontstaan, ze wouden een eentalig Wallonië (natuurlijk Frans) en een tweetalig Vlaanderen...
eveneens vonden ze dat Vlamingen geen mensen waren...

Als de arbeiders hun loon kregen gingen ze dit vieren, Walen en Vlamingen samen, maar volgens die ene vochten de Vlamingen met Vlamingen, Vlamingen met Walen maar nooit Walen onder mekaar...een beetje raar, vind je niet? Maar gelukkig was er nog een ietwat redelijker mens die dan vertelde dat de Vlamingen geen eigen criminaliteit hadden maar dat het gewoon de invloed was van alcohol, wat inderdaad typisch was voor die tijd...

Plus dat de Waalse steden nu toch wel erg grauw zijn met veel uitschot, maar dat wisten we al langer
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:53   #34
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wat ik eruit opmaak is dat de Walen dus altijd al geprofiteerd hebben van de Vlamingen!!

Ik zie daar helemaal geen excuus in om de Vlamingen thans een gebrek aan solidariteit te verwijten: de walen mogen toch ook in Vlaanderen komen werken en ze mogen zelfs zich totaal integreren zoals de uitgeweken Vlamingen altijd gedaan hebben en nog steeds doen!!

Ik begrijp dus de tendens van de VRT niet en hun vraag waarom de Vlamingen nu niet solidair zijn: vind je werken in Wallonië voor een hongerloon, bespot en vernederd worden dan "solidair" zijn???

Als dat een reden is om de Vlamingen een geweten te boksen, dan bereiken ze daar bij mij het omgekeerde mee!!
2
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 23:56   #35
Den Ardennees

Standaard

Even terzijde: Marcinelle anno 2009. Als deze foto was gemaakt in de jaren vijftig, dan zou er veel minder groen zijn

fotograaf: Will Urselmann
Oud 6 januari 2010, 00:13   #36
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

3
Oud 6 januari 2010, 00:14   #37
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jep, met dat verschil dat zij zich dus op één generatie hebben aangepast:

(...)

-kinderen opgevoed met Frans als eerste taal (vergelijk met migranten van vandaag waarbij tweede en derde generatie vaak nog steeds geen deftig Nederlands kennen)

-de tweede generatie Vlaamse immigranten zijn Walen onder de Walen, ik heb niet de indruk dat de tweede en zelfs derde generatie Turken, Marrokanen zichzelf Vlaming onder de Vlamingen vindt. Ten bewijze: de vele dubbele nationaliteiten.
Heb je de documentaire wel bekeken? Mensen van de tweede generatie konden - en kunnen - vaak nog Nederlands zoals gezien in de documentaire. Je had bijvoorbeeld die wijk waar er tot in de jaren zeventig Nederlands gesproken werd. Het is de derde generatie die volledig geassimileerd is en geen Nederlands meer kent.

Citaat:
-geen Vlaams onderwijs of andere voorrechten gevraagd noch gekregen (vergelijk Abou Jahjah en co die officiële erkenning willen van Arabisch, of feit dat voedsel op Antwerpse scholen nu al hallal is)
Geen Vlaams onderwijs, maar wel een Vlaamse mis en Vlaamse cafés.

Dit doet er eigenlijk ook niet toe. Wat wil je juist aantonen door te zeggen dat Vlamingen zich wel aanpassen en de allochtonen van nu niet?

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 6 januari 2010 om 00:17.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 00:39   #38
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Mijn beste Descartes,

Wie zal daar de winsten van opgestreken hebben. De Limburgers zelf?

Ik ga u misschien met uw neus op een ander feit drukken. In principe zou er (voor de crisis) een omgekeerde reflex moeten bestaan hebben waarbij Walen en masse in bijvoorbeeld regio Kortrijk zouden werken (zeer veel werkgelegenheid). Maar wat zie je... het zijn Noord-Fransen die er werken.

Een Turkse werkgever uit het Brusselse heeft mij ooit toevertrouwd dat zijn Waalse werknemers nooit of te nimmer voor een Vlaming zouden willen werken. Er heerst inderdaad een angstbeeld in Wallonië ten opzichte van Vlaanderen, maar dat is eerder te wijten aan het beeld dat de Franstalige media van Vlaanderen schetst.
Limburg was hei met hier en daar een boerderij voordat de steenkolenmijnen kwamen.

Half mijn gemeente heeft via via wel een connectie met de mijn. Men kon daar meer als behoorlijk zijn brood verdienen. Het bracht welvaart.

Raar maar waar klagen de meeste ex mijnwerkers niet over hunnen tijd in de put....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 01:06   #39
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

4

Met dank om het uitgespaarde werk.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 01:39   #40
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

In Charleroi werd waals gesproken door de mijnwerkers, geen frans.
Pas na de introductie van het televisiekastje begon het frans daar aan een opmars.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be