Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2010, 12:45   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wat doet u zoal om uw ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken?

Dit topic kan zowel gaan over technische zaken als over het aanpassen van uw doen en handelen.
ik kijk alleen naar mijn eigen comfort en gemak

dit wil dus zeggen dat ik alleen groene maatregelen neem als dat mij enig voordeel geeft, ik rij dus met de fiets naar t werk, omwille van het feit dat dat meestal vlotter gaat, mij niks kost en ik het plezant vind.

ik heb spaarlampen, mocht spaarlamen echter geen significante voordelen hebben op gebied van verbruik en betrouwbaarheid, dan kwamen die dingen er bij mij niet in. Ik zou om reden van betrouwbaarheid zelf naar led lichten durven overschakelen.

ik heb nen dieselverstokenden auto, om diezelfde reden, het is efficient , heeft veel laadvermogen enz... blijf maar voortsukkelen met die ellentrieken auto`s op baterijen, mijn eerste voorspelling is trouwens al uitgekomen, greenpeace is er al over aan het zeuren, ...

ik doe dat niet om een of andere groene een plezier te doen, eigen zak en comfort eerst, en ik ga echt niet wakker liggen van die voetafdruk als ge weet dat de gemiddelde amerikaan gelijk staat aan 5 europeanen.

alleen al de efficientie van ons motor voertuigen park vergelijken tegen de ineffecientie van een gemiddelde amerikaanse V8 ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 12:50   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Volgens mij is het niet zo energie zuinig om je huis niet te verwarmen wanneer je slaapt en wanneer je weg bent. (toch zeker wanneer je iet lang weg bent.) Je verwarming zal namelijk heel zwaar moeten stoken om terug op kamertemperatuur te geraken. Een lagere temperatuur instellen 's nachts en wanneer je weg bent is volgens mij een beter oplossing. Tenzij je natuurlijk lang weg bent maar dan nog is geen verwarming misschien niet zo slim om schade aan je waterleidingen te voorkomen.
Ne goeien thermostaat regelt dat he, trouwens als je niet een minimuum aan verwarming hebt, vriest heel uwen boel naar de knoppen.

Maar wij verwarmen ons slaapkamer ook niet, dat is nie gezond.

En wij investeren inderdaad ook in A klasse toestellen, dat is iets waar ik altijd naar kijk als ik iets koop, niet voor het millieu een plezier te doen, maar ik heb maar 16 A ter beschikking, ik ben dus verplicht mijn verbruik te managen of de stroom valt gewoon uit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 23:21   #23
lezer2
Vreemdeling

Standaard

Eens overlopen:
- isoleren: hebben we deels gedaan (voor zover het geld strekte)
Ik maakte mezelf wel wijs dat dat voor het milieu was, maar comfortgevoel heeft toch de bovenhand.(oud rijtjeshuis met enkele muren)
De besparing is trouwens veel minder dan wordt voorgesteld, zelfs met subsidies. We verbruiken wel iets minder, maar hadden al een laag verbruik. (14 000 kWh gas) Voor het geld moet je het dus niet doen: grote investering op korte termijn, kleine besparing uitgesmeerd over lange periode.

- superisolerende ramen: zelfde verhaal, wel duidelijk beter comfortgevoel

voor dat comfortgevoel zou ik de blote gevels ook wel willen isoleren, maar dat is momenteel niet betaalbaar.

Wij zorgen trouwens wel voor (natuurlijke) ventilatie en isoleerden waar mogelijk met nagroeibare materialen
lezer2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 23:27   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer2 Bekijk bericht
Eens overlopen:
- isoleren: hebben we deels gedaan (voor zover het geld strekte)
Ik maakte mezelf wel wijs dat dat voor het milieu was, maar comfortgevoel heeft toch de bovenhand.(oud rijtjeshuis met enkele muren)
De besparing is trouwens veel minder dan wordt voorgesteld, zelfs met subsidies. We verbruiken wel iets minder, maar hadden al een laag verbruik. (14 000 kWh gas) Voor het geld moet je het dus niet doen: grote investering op korte termijn, kleine besparing uitgesmeerd over lange periode.

- superisolerende ramen: zelfde verhaal, wel duidelijk beter comfortgevoel

voor dat comfortgevoel zou ik de blote gevels ook wel willen isoleren, maar dat is momenteel niet betaalbaar.

Wij zorgen trouwens wel voor (natuurlijke) ventilatie en isoleerden waar mogelijk met nagroeibare materialen
Ik denk dat u wel gelijk heeft als u zegt dat men het wat mooier voorstelt dan het is in werkelijkheid.
Investering is groot en de besparing is klein.

Maar wat nagroeibare materialen zijn om mee te isoleren dat weet ik toch niet meteen hoor?
Wat zijn dat?
Oud 19 januari 2010, 23:36   #25
lezer2
Vreemdeling

Standaard

Elektriciteitsverbruik:
+/- 1000 kWh per jaar - gezin met 5 personen - 3 jonge kinderen

Eerlijkheidshalve: de wasmachine staat wel bij de buurvrouw, evenals de pas aangeschafte droger. Met 3 kinderen was de was niet meer bij te houden. Wel het energiezuinigste toestel ter wereld (Siemens klasse A-40% verbruik) Gebruiken we enkel bij koud/nat weer voor de kleine spulletjes. De rest op droogrekken. Beddengoed over de deuren.

- Geen TV, geen afwasmachine, geen stereo,...
Printer blijft vaak wel in slaapstand (uit- en aanzetten verbruikt veel inkt)

- Mix van gloeilampen, spaarlampen en halogeenspots.
Vanaf het donker is verlichten we het hele apartement met één spaarlamp in de gang: we hebben van die oude deuren met geribbeld glas. Geeft een gezellig warme gloed.
+ natuurlijk licht in de kamers waar gewerkt of gelezen wordt, maar als de kinderen slapen volstaat die ene lamp bijna voor alles. Mijn vrouw houdt van donker...
In de leefruimtes zullen bij mij echter nooit spaarlampen binnenkomen, ik hoop op zuinigere halogeengloeilampen.
Oud 19 januari 2010, 23:37   #26
lezer2
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk dat u wel gelijk heeft als u zegt dat men het wat mooier voorstelt dan het is in werkelijkheid.
Investering is groot en de besparing is klein.

Maar wat nagroeibare materialen zijn om mee te isoleren dat weet ik toch niet meteen hoor?
Wat zijn dat?
Houtwol, vlaswol, cellulose, schapenwol,...
Oud 19 januari 2010, 23:44   #27
lezer2
Vreemdeling

Standaard

Vervoer:
Tot mijn 30e geen auto, maar met 3 kinderen en familie en schoonfamilie die op 1u resp. 1u15 woont - en min. dubbele reistijden met openbaar vervoer, was dat niet houdbaar.
Staat wel veel stil (met fiets naar werk) dus we doen aan autodelen. Helaas nog te weinig naar m'n goesting, vooral uit kostendelende overwegingen.

Bijna elke vakantie naar de Ardennen, in caravan of huisje. Vervuiling = autoverplaatsing.
Oud 19 januari 2010, 23:52   #28
lezer2
Vreemdeling

Standaard

WC-spoelen deels met water uit regenton.

Nog niet vernoemd hier "ivm ecologische voetafdruk":

Consumptie:
voeding: 99% bio (+ beetje uit eigen hof)
kleding: al 17 jaar grotendeels bio (was de eerst 15 jaar niet gemakkelijk); niet-bio enkel in uitverkoop; voor kinderen ook tweedehands
meubelen: deels FSC-hout, maar ook veel IKEA
Oud 20 januari 2010, 10:11   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ecologie en waanzin, waar ligt de grens ?
Oud 20 januari 2010, 10:52   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Houtwol, vlaswol, cellulose, schapenwol,...
Allemaal lekker brandbaar en schimmelbevorderend.
Geef mij maar PUR, Glas en steenwol. Zelfs asbest doet het dan beter.

Citaat:
Eerlijkheidshalve: de wasmachine staat wel bij de buurvrouw, evenals de pas aangeschafte droger. Met 3 kinderen was de was niet meer bij te houden. Wel het energiezuinigste toestel ter wereld (Siemens klasse A-40% verbruik) Gebruiken we enkel bij koud/nat weer voor de kleine spulletjes. De rest op droogrekken. Beddengoed over de deuren.
Da's niet moeilijk dan, 1000Kw/u van je electriciteitsfactuur af te kappen.

Citaat:
- Geen TV, geen afwasmachine, geen stereo,...
Printer blijft vaak wel in slaapstand (uit- en aanzetten verbruikt veel inkt)
Geen TV hier, geen Stereoketen. En de printer heeft zelfs geen stopkontakt wanneer die niet gebruikt word.Goed he, zo'n schakelaar op het stekkerblok?

Citaat:
In de leefruimtes zullen bij mij echter nooit spaarlampen binnenkomen, ik hoop op zuinigere halogeengloeilampen.
Zuinige halogeenlampen, dat klinkt als een Tourtel drinkende alcoholist.
Een halogenlamp is een gloeilamp, waar het vacuum van het orgineel is vervangen door een gas dat de wolfram electrode spaart. Vergeet het maar. Ik geef de voorkeur aan een LED lamp nu. 2 watt aan licht waar de spaarlamp 5 watt nodig had en de gewone gloeilamp 30 W.
Ik moet wel toegeven dat ik een 15W UB-A TL buis wil om een betere "lichthuishouding" te bekomen.
Oud 20 januari 2010, 11:45   #31
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Steak saignant bakken ipv a point.
Oud 20 januari 2010, 18:41   #32
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Steak saignant bakken ipv a point.
Waarom ze niet rauw eten dan ? Best wel lekker hoor...

Maar dat is een truuk van het consuminderen: sneller het kookvuur onder de pan of kookpot uitdoen zodat het eten wat kan nagaren zonder verder verbruik van gas of elektriciteit. Ken ik al lang hoor. Mijn spaghetti-sauske staat meestal nog een paar minuten zonder vuur na te pruttelen vooraleer ze geserveerd wordt, mijn soepke en goulash zelfs langer. De frietpan kun je ook een minuut of 2 voor de frietjes klaar zijn afzetten. Groentekes wilt ge liever rauw eten dan gekookt/gestoomd/gestoofd. Stomen doe je het best in verdiepingen. (Mijn Macedonisch-Albanese buurvrouw heeft zelfs een speciale combo kookpot-kookpot-theepot waarmee ze tegelijkertijd kan koken/stomen en thee zetten.) Enzovoort...
Oud 20 januari 2010, 21:36   #33
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Waarom ze niet rauw eten dan ? Best wel lekker hoor...

Maar dat is een truuk van het consuminderen: sneller het kookvuur onder de pan of kookpot uitdoen zodat het eten wat kan nagaren zonder verder verbruik van gas of elektriciteit. Ken ik al lang hoor. Mijn spaghetti-sauske staat meestal nog een paar minuten zonder vuur na te pruttelen vooraleer ze geserveerd wordt, mijn soepke en goulash zelfs langer. De frietpan kun je ook een minuut of 2 voor de frietjes klaar zijn afzetten. Groentekes wilt ge liever rauw eten dan gekookt/gestoomd/gestoofd. Stomen doe je het best in verdiepingen. (Mijn Macedonisch-Albanese buurvrouw heeft zelfs een speciale combo kookpot-kookpot-theepot waarmee ze tegelijkertijd kan koken/stomen en thee zetten.) Enzovoort...
Tegenwoordig kookt mijn vriendin, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt haar te kritikeren.
Oud 24 januari 2010, 21:14   #34
lezer2
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Allemaal lekker brandbaar en schimmelbevorderend.
Ooit gehoord van brandvertragers en dampschermen?

Citaat:
Da's niet moeilijk dan, 1000Kw/u van je electriciteitsfactuur af te kappen.
Buurvrouw heeft zelf niet eens 1000Kw/h. Ze kijkt nogal op de centjes. We betalen haar per droogbeurt (afh. van het programma van 7c tot 25c)

Citaat:
Geen TV hier, geen Stereoketen. En de printer heeft zelfs geen stopkontakt wanneer die niet gebruikt word.Goed he, zo'n schakelaar op het stekkerblok?
Test-Aankoop heeft in een onbewaakt moment nog eens voorgerekend hoeveel inkt je verspilt door de printer steeds aan-en uit te zetten. Kost veel meer dan het sluimerverbruik.

.
Citaat:
Een halogeenlamp is een gloeilamp,
Allez, bedankt voor de info

Citaat:
Vergeet het maar. Ik geef de voorkeur aan een LED lamp nu. 2 watt aan licht waar de spaarlamp 5 watt nodig had en de gewone gloeilamp 30 W.
Ik moet wel toegeven dat ik een 15W UB-A TL buis wil om een betere "lichthuishouding" te bekomen.
Alle mooie praat ten spijt: spaarlampen en LED-lampen zullen bij mij niet in werk- of leefruimtes komen. Ook al verbruiken halogeengloeilampen een stuk meer, de lichtkwaliteit primeert.
Oud 24 januari 2010, 21:53   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit gehoord van brandvertragers en dampschermen?
Jazeker, Dus u gaat puur natuur isolatie gebruiken die stevig chemisch behandeld zijn. Geef mij dan maar de kunstmatige isolatoren.

Citaat:
Buurvrouw heeft zelf niet eens 1000Kw/h. Ze kijkt nogal op de centjes. We betalen haar per droogbeurt (afh. van het programma van 7c tot 25c)
Da's wel heel weinig wassen dan. En geen electrische kookplaten, micro- of andere oven.

Citaat:
Test-Aankoop heeft in een onbewaakt moment nog eens voorgerekend hoeveel inkt je verspilt door de printer steeds aan-en uit te zetten. Kost veel meer dan het sluimerverbruik.
Hangt van't type printer af nietwaar.

Citaat:
Allez, bedankt voor de info

Alle mooie praat ten spijt: spaarlampen en LED-lampen zullen bij mij niet in werk- of leefruimtes komen. Ook al verbruiken halogeengloeilampen een stuk meer, de lichtkwaliteit primeert.
Ik heb alle spaarlampen uit de woonkamer verbannen, en ben volledig overgestapt op Philips Novaline LED lampen. Lichtkwaliteit is dik in orde.

Voor mijn werkplaats ben ik aan't twijfelen. Als basisverlichting zullen een paar dubbele TL buis-balken met veiligheidskap gebruikt worden, maar als werkstuk verlichting, LED of gloeilamp? Ik ben meer en meer geneigd de LED lamp te gebruiken, ook omdat die mechanisch een stuk steviger is.
Oud 24 januari 2010, 23:20   #36
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is Kw/h?
Oud 24 januari 2010, 23:31   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kilowatt uur. 1000 watt verbruik gedurende 1 uur.
Oud 24 januari 2010, 23:35   #38
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kilowatt uur. 1000 watt verbruik gedurende 1 uur.
Dat is kWh. Niet Kw/h.

Laatst gewijzigd door rikbe : 24 januari 2010 om 23:39.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 23:42   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet dat er nog meer versies van "spelling" voor kilowatt uur bestaan. Ik ga daar niet van wakker liggen. Het idee is duidelijk nietwaar.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be