Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2010, 18:34   #21
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Wanneer Haiti terug opgebouwd is binnen enkele jaren kunnen ze eventueel nog aan identificatie doen, zoals dat nu het geval is in voormalig joegoeslavië en Cambodja.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 18:36   #22
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Wanneer Haiti terug opgebouwd is binnen enkele jaren kunnen ze eventueel nog aan identificatie doen, zoals dat nu het geval is in voormalig joegoeslavië en Cambodja.
Ik denk niet dat ze daar bv gebitsfoto's hebben.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 18:57   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Beide landen waren er overlevenden van de familie.

In Haïti zijn hele gezinnen en zelfs hele families in een keer verdwenen.
Men spreek over een mogelijk doden aantal van 500 000 mensen in een keer op een plaats die kleiner is de de plaats waar de landing in Normandië heeft plaats gehad.
Op een plaats waar het zelfs onmogelijk is om met een fiets rond te rijden, laat staan met het nodige materieel om van al deze lijken foto's te nemen en op te slagen.
En er is zelfs nog niet voldoende materiaal aanwezig om de levenden gewonden te verzorgen en de rest eten te geven.

Het gaat er in Haïti nu niet om, of men op humane manier werkt en wie de duizenden doden zijn, maar om de overlevenden nu een kans te geven het langer dan enkel weken of maanden te kunnen overleven zonder nog eens meer dan de helft van de bevolking te moeten begraven wegens ziektes.
Zelfs de uitbraak van een gewone griepepidemie zou daar nu meer doden eisen dan heel de ramp reeds heeft geëist.
Laat staan dat daar nu ook nog eens een ziekte als cholera of zelfs de pest de kans zou krijgen uit te breken omdat men de doden eerst moet fotograferen en/of identificeren aan tand gegevens.
Trouwens wie heeft er daar nu de nodige beschermingsmiddelen voor, want alle middelen zijn nodig om de overlevenden te helpen en te verzorgen.
Zelfs een deel van de Europese ambassades liggen in puin.
trouwens ook de gebouwen zoals ziekenhuizen en kantoren waar men de gegevens zou moeten gaan zoeken om de lijken een naam te kunnen geven zijn van de kaart geveegd en de meeste gegevens zijn vernielt door de branden en instortingen en zullen voor ze opgegraven kunnen worden verder vernield worden door de komende moessonregens binnen enkele weken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 18:58   #24
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk dat je officieel moet bestaan voor je geïdentificeerd kunt worden.
veel van die mensen daar bestaan niet eens officieel, hoe denk je ze dan te kunnen identificeren?
Oud 17 januari 2010, 18:59   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb toch al foto's gezien waar de lijken wit zijn. Dus wellicht ongebluste kalk?
zo'n aardbeving creëert nogal wat stof.
Oud 17 januari 2010, 19:00   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.hln.be/static/FOTO/pe/5/4...20100117111624

bij het zien van die foto moet ik toch eens mijn wenkbrauwen fronsen ???
ik ook. het is een wonder dat ze nog brandstof hebben voor die graafmachine.
Oud 18 januari 2010, 08:48   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://www.hln.be/static/FOTO/pe/5/4...20100117111624

bij het zien van die foto moet ik toch eens mijn wenkbrauwen fronsen ???
Hmmmm, wat ga je er anders mee doen, ...

Sorry hoor, maar als ge met zo een berg lijken zit, in een stad waar de temperatuur oploopt to meer dan 30 graden, ... dan kunt ge die inderdaad best zo snel mogelijk in een sleuf in de grond doen, sleuf terug dicht, eventueel een gebedje opzeggen en er later een monument bovenop zetten bvb.

maar ge kunt ze nie op straat stockeren, als ze trouwens hun lijken niet snel opruimen worden de problemen alleen maar groter.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 08:55   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar legt ze dan toch in een rijtje, trekt er een fotootje van voor een archief verzamel de afdruk van hun tanden, etc maar toch niet met de bull onder de grond duwen ?
Ik begrijp uw bezorgdheid vanuit uw westerse katholieke moraal, van iedereen een mooi begrafenis te geven met naam en kruiske ...

Maar dat gaat daar nu niet, zoals reeds gezegd is elk lijk daar gestript van alles wat waarde heeft. dental records in Haiti, ... ik weet niet hoor.... DNA databank, al helemaal niet,... en de helft van de familie van dat slachtoffer ligt misschien in hetzelfde massagraf, of in eentje verderop.

Feit is wel dat als ge een lijk laat rotten in de straat, er van allerhande beesten op afkomen, en dat een broeinest is voor allerhande ziektes. als je wil dat er daar nog een paar duizend omkomen, moet je vooral de lijken laten rondslingeren.

Eigenlijk zouden die allemaal binnen de 24 uur, begraven of verbrand moeten worden als er geen koelhuizen zijn om ze te stokeren.

Voor ge zelf nog maar een minium aan hulp kunt gaan verlenen , zouden zelf eerst die lijken en de orde volledig hersteld moeten worden, ... pas als er een basis is voor een normaal leven, kan je aan wederopbouw beginnen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 15:37   #29
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Anno 2010. Ik kom er niet goed van

Laatst gewijzigd door bgf324 : 18 januari 2010 om 15:42.
Oud 18 januari 2010, 16:02   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een aardschok van 7 is ook geen klein bier hoor. Je kan dat vergelijken met de schokgolf van de A-bommen op Japan.
En je kan je op dat ogenblik enkel druk maken om de overlevenden.
De rest zijn te verwaarlozen zaken en mag je zelfs niet bij stil blijven staan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 16:28   #31
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar legt ze dan toch in een rijtje, trekt er een fotootje van voor een archief verzamel de afdruk van hun tanden, etc maar toch niet met de bull onder de grond duwen ?
Effe "groffe" rreactie:

geloofsgeloof(stoepassingen) gaat nietvoor op mensente redden !!
Ik danooktenvolste akkoord met massagraven
omziektes met eventueelmeer doden te verkomen !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 17:24   #32
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een aardschok van 7 is ook geen klein bier hoor. Je kan dat vergelijken met de schokgolf van de A-bommen op Japan.
En je kan je op dat ogenblik enkel druk maken om de overlevenden.
De rest zijn te verwaarlozen zaken en mag je zelfs niet bij stil blijven staan.
7 is toch niet superveel?

Chili werd eens getroffen door 9,5. Amper 3000 doden.
Oud 18 januari 2010, 17:28   #33
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
7 is toch niet superveel?

Chili werd eens getroffen door 9,5. Amper 3000 doden.

Op zich zegt het cijfer niet zo veel. Veel hangt af van de diepte, de ondergrond, hoe ver van de oorsprong (centrum), ...

Laatst gewijzigd door skaldis : 18 januari 2010 om 17:28.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 18:11   #34
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Ondertussen... ''love boat'' meert 60 mijlen verder aan met wat luxe toeristjes.

http://www.guardian.co.uk/world/2010...iti-earthquake

Weet niet wat ik ervan moet denken... enerzijds moet de ecomonie draaiende gehouden worden, zeker nu. Anderzijds is het contrast gewoon degoutant...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 18:20   #35
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben jij eigenlijk zo wereldvreemd? Wat een domme opmerking! Fotootjes en tandafdrukken van onbekende lijken is echt wel het laatste waar die mensen aan denken en te doen hebben hoor! Nu moeten ze overleven, en er is gewoon geen tijd om zich bezig te houden met dergelijke onzin.

Man toch, wat voor nut heeft foto's en tandafdrukken nemen van onbekende lijken? Ja onbekend, want familie's die hun overledene terugvonden hebben die een begrafenis gegeven. De lijken die in massagraven worden gedeponneerd zijn lijken waarvan geen familie nog in leven is omdat die heel wrsch hetzelfde is overkomen.

Trouwens, als je goed kijkt zie je dat die lijken opgezwollen zijn, ze moeten hoognodig de grond in. Volgens mij is het daar (toen de foto genomen werd) niet te volharden van de stank.
Oud 18 januari 2010, 18:27   #36
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik herinner er aan dat het enkele jaren geleden,in New Orleans,(de VS!),ook moeilijk was om elk van de paar duizend doden(een fraktie van de Haitiaanse slachtoffers)definitief geidentificeerd te krijgen.

Dit is typisch in landen waar je enkel gewaardeerd wordt om hoeveel geld je bij mekaar krijgt(dan pas zul je wel ergens officieel geregistreerd staan),niet omdat je een mens bent...Elkeen met een ID-kaart op zich doen rondlopen is zelfs de moeite niet....
Vele mensen zijn gewoon nalatig en laten hun kind niet registreren. Vooral in die uitgestrekte afgelegen gebieden, maar ook in grootsteden. Het is al een hele opdracht om die mensen te overtuigen van het nut van registreren. En dan nog: heeft dat daar, in dergelijke landen nut? Nu, er zijn heel wat mensen overleden, die -indien ze geregistreerd werden- toch nooit meer als overleden gevonden zouden worden, aangezien ze als anoniem begraven werden. Wrsch zijn zelfs gehele familie's omgekomen.
Oud 18 januari 2010, 18:34   #37
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:

Eigenlijk wel bijzonder bizar, als je bedenkt dat enerzijds conflicten zouden kunnen ontstaan voor een verdroogd en opgeteerd eeuwenoud lijk zoals dat van Sint-Martinus tegenover verse lijken die gewoon gedumpt worden. Onlangs liet Turkije weten dat zij graag het lijk van de Heilige Martinus hadden terug gekregen.
Oud 18 januari 2010, 19:04   #38
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Vele mensen zijn gewoon nalatig en laten hun kind niet registreren. Vooral in die uitgestrekte afgelegen gebieden, maar ook in grootsteden. Het is al een hele opdracht om die mensen te overtuigen van het nut van registreren. En dan nog: heeft dat daar, in dergelijke landen nut? Nu, er zijn heel wat mensen overleden, die -indien ze geregistreerd werden- toch nooit meer als overleden gevonden zouden worden, aangezien ze als anoniem begraven werden. Wrsch zijn zelfs gehele familie's omgekomen.
Ongetwijfeld zijn van de meeste van die doden ergens nog familieleden ,te lande,in leven.Zij zullen nu ook wel beseffen dat hun halfvergeten stads-familieleden verloren zijn gegaan...en er is geen plaats waarvan ze kunnen zeggen : daar ligt nonkel Lutien.begraven.....

Zelfs bij een asverstrooiing is er nog een tastbare plaats aan te wijzen....

nu is er niks.......hopen ongeidentificeerd vlees...het is niet zozeer de manier van begraven die ons onderscheid van dieren,maar doordat we een "geheugen" hebben waar bepaalde mensen begraven of verstrooid werden.

Dit is ook een gevolg van een "failed state"...de onmogelijkheid van ambtswege om zelfs maar een elementaire bevolkingsregistratie aan te houden zorgt ervoor dat mensen in anonieme putten moeten verdwijnen...

Laatst gewijzigd door kelt : 18 januari 2010 om 19:06.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:06   #39
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Op zich zegt het cijfer niet zo veel. Veel hangt af van de diepte, de ondergrond, hoe ver van de oorsprong (centrum), ...
De lengte en de aard van de beweging zijn ook erg belangrijk. Er zijn er die eerder van links naar rechts gaan en er zijn er andere die eerder of ook op en neer gaan. Die laatste zijn vervelender. Ga in een deuropening staan als je de tijd hebt en je in een huis bevind.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:12   #40
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Effe "groffe" rreactie:

geloofsgeloof(stoepassingen) gaat nietvoor op mensente redden !!
Ik danooktenvolste akkoord met massagraven
omziektes met eventueelmeer doden te verkomen !!
Ik snap dat perfect van die epidemien, enheb dat dus allang door dat dit daarvoor is, maar ik kan daar dus niet bij, als je met die bull gewoon een lange put zou graven en ze in een rijtje een voor een zou leggen en dan zand erover zou gooie, heb je knal hetzelfde resultaat, maar met dat essentieel verschil dat je nog tenminste iemand kunt terugvinden als het zich zou moeten aanbieden.. Nu maak je daar een spaghetti massagraf waar later niemand nog iets gaat kunnen vinden.
ik denk gewoon het volgende: stel dat uw man daar ligt, en je bent op zoek een maand later waar hij ligt ??? Als je nu nog alles een beetje zou documenteren heb je nog een kans om hem te vinden... nu heb je gewoon kans dat er veel mensen nooit gaan weten waar hun kennissen naartoe zijn?

Laatst gewijzigd door brother paul : 18 januari 2010 om 22:13.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be