Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2010, 21:39   #21
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
nederland is toch nog altijd beter dan belziek qua welvaart.
Ja, in 2005 had NL een BBP per capita van 38.618 dollar en België van 35.712 dollar. Volgens mij is dit nog altijd dé maatstaf om de relatieve welvaart van landen te vergelijken...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:42   #22
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ja, in 2005 had NL een BBP per capita van 38.618 dollar en België van 35.712 dollar. Volgens mij is dit nog altijd dé maatstaf om de relatieve welvaart van landen te vergelijken...
Heb je soms de BBP cijfers per gewest?
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:52   #23
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Heb je soms de BBP cijfers per gewest?
Hier heb je een link die wel werkt:

http://www.nbb.be/belgostat/Publicat...0000082&Lang=N
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 18 januari 2010 om 21:56.
Oud 18 januari 2010, 21:54   #24
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet helemaal, want het neemt prijsverschillen niet mee in de berekening. In dat licht (welvaartsvergelijking) is 'BNP (ppp) per capita' een betere maatstaf dan 'BNP per capita'
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:59   #25
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Niet helemaal, want het neemt prijsverschillen niet mee in de berekening. In dat licht (welvaartsvergelijking) is 'BNP (ppp) per capita' een betere maatstaf dan 'BNP per capita'
BNP per capita beter dan BNP per capita? Ja. Maar ik begrijp wat u bedoelt. Tegenwoordig moet je zelfs BNI zeggen in plaats van BNP.

Wat ik vooral wilde benadrukken, is geen auto kunnen kopen, of niet op vakantie kunnen gaan, geen maatstaven zijn voor armoede.

Laatst gewijzigd door Txiki : 18 januari 2010 om 22:01.
Oud 18 januari 2010, 22:00   #26
Hollander

Standaard

Citaat:
BNP per capita beter dan BNP per capita? Ja. Maar ik begrijp wat u bedoelt. Tegenwoordig moet je zelfs BNI zeggen in plaats van BNP.
uh, ja, dat schijnt een nog verfijndere maatstaf te zijn, maar in de praktijk komt het toch op hetzelfde neer?
Oud 18 januari 2010, 22:01   #27
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het aantal verkochte auto's in een bepaald jaar zegt natuurlijk niets over het daadwerkelijke autobezit.
Nu probeert u er zich toch erg onhandig uit te lullen.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 22:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:01   #28
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uh, ja, dat schijnt een nog verfijndere maatstaf te zijn, maar in de praktijk komt het toch op hetzelfde neer?
Zeker. 't Wordt ook als synoniemen gebruikt. Als het kind maar een naam heeft.
Oud 18 januari 2010, 22:03   #29
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nu probeert u zich er toch onhandig uit te lullen.
hij heeft wel gelijk system.
tpast alleen niet in je kraampje.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:05   #30
system
Banneling

Standaard

Citaat:
hij heeft wel gelijk system.
tpast alleen niet in je kraampje.
Als er zwart op wit staat dat Belgen meer auto's kopen dan Nederlanders (*), en wanneer dit staat zowel in een Belgische krant als in een Nederlandse bron, dan kunt u er zich toch niet met een foefje vanaf maken door te stellen: ja, maar al die Belgen kopen wel auto's, maar bezitten ze niet. Wat is me dat toch voor larie. U moet wel ernstig blijven.

(*) let wel: volgens het artikel niet alleen procentueel, maar ook effectief!

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 22:09.
Oud 18 januari 2010, 22:07   #31
Hollander

Standaard

Citaat:
Zeker. 't Wordt ook als synoniemen gebruikt. Als het kind maar een naam heeft.
ik heb ooit eens gehoord van een zekere 'BigMac-index' waarbij werd berekend hoeveel minuten een gemiddeld persoon moest werken om een Big Mac te kunnen kopen.
Uitgaande van de aanname dat het product over hetzelfde wordt gemaakt, van een mandje meest lokale grondstoffen en uiteraard lokale arbeidskrachten, heeft het een zekere indicatie van prijspeil en welvaart in een land.

zowel ludiek als interessant.
Oud 18 januari 2010, 22:08   #32
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als er zwart op wit staat dat Belgen meer auto's kopen dan Nederlanders, en wanneer dit staat zowel in een Belgische krant als in een Nederlands bron, dan kunt u er zoch niet met een foefje vanaf maken door te stellen: ja, maar al die Belgen kopen wel auto's, maar bezitten ze niet. Wat is me dat toch voor larie.
in sommige jaren meer auto's (vooral bedrijvenauto's) in andere jaren minder verkocht.
ik ken de cijfers wel hoor maar je moet ook rekening houden met bedrijvenauto's.
Oud 18 januari 2010, 22:14   #33
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb ooit eens gehoord van een zekere 'BigMac-index' waarbij werd berekend hoeveel minuten een gemiddeld persoon moest werken om een Big Mac te kunnen kopen.
Uitgaande van de aanname dat het product over hetzelfde wordt gemaakt, van een mandje meest lokale grondstoffen en uiteraard lokale arbeidskrachten, heeft het een zekere indicatie van prijspeil en welvaart in een land.

zowel ludiek als interessant.
Ja, The Economist heeft dat gelanceerd.

http://www.economist.com/markets/bigmac/

Laatst gewijzigd door Txiki : 18 januari 2010 om 22:16.
Oud 18 januari 2010, 22:16   #34
system
Banneling

Standaard

Citaat:
in sommige jaren meer auto's (vooral bedrijvenauto's) in andere jaren minder verkocht.
ik ken de cijfers wel hoor maar je moet ook rekening houden met bedrijvenauto's.
Kom nu. Serieus blijven. Het was wel crisis voor de bedrijven. Volgens mij hebben meer particulieren auto's gekocht dan de bedrijven. U zit er volledig naast. Zo dacht in 2009 iedereen dat het autosalon in Brussel een zogenaamd 'crisissalon' zou worden. Het werd een recordeditie volgens De Standaard van 26 januari 2009. Vooral wagens voor particulieren werden er toen verkocht. En dat is al heel wat anders dan u vertelt. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een topjaar was.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2010 om 22:20.
Oud 18 januari 2010, 22:21   #35
Shadowke

Standaard

Citaat:
Kom nu. Serieus blijven. Het was wel crisis voor de bedrijven. Volgens mij hebben meer particulieren auto's gekocht dan de bedrijven. U zit er volledig naast. Zo dacht in 2009 iedereen dat het autosalon in Brussel een zogenaamd 'crisissalon' zou worden. Het werd een recordeditie volgens De Standaard van 26 januari 2009. Vooral wagens voor particulieren werden er toen verkocht. En dat is al heel wat anders dan u vertelt. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een topjaar was.
niet alle bedrijven raakten in slechte papieren door de crisis.
Oud 18 januari 2010, 22:54   #36
Hollander

Standaard

Citaat:
Ja, The Economist heeft dat gelanceerd.

http://www.economist.com/markets/bigmac/
heh bah, alleen voor abonnees
Oud 18 januari 2010, 23:00   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Idd, hangt af op welke schaal je het allemaal bekijkt.

Ivm "Le Borinage"; mijn schoonzuster heeft daar een paar jaar geleden gebouwd en ik kan je verzekeren dat daar echt nog veel natuur is met herten enz.
je moet het wel kennen want zo langs de steenwegen zie je daar niet veel van.
In de Borinage is inderdaad mooie natuur. Niet de uitgestrekte bossen van de Ardennen, maar wel terrils die begroeid zijn met zilverberken, vervallen fabrieken die overwoekerd zijn met planten of oude spoorwegen die ingericht zijn als fietspaden. Ik vind het alvast een leuke streek om enkele dagen rond te hangen. Zeker per fiets is het de moeite waard!
Of er nog herten lopen, weet ik niet. Misschien in het zuiden van de Borinage. Colfontaine en Dour.

Maar je ziet ook grote leegstand: iedereen die iets wil maken van z'n leven, vlucht er weg, en een verpauperde bevolking blijft achter.
De universiteit van Bergen is de springplank om weg te vluchten. Naar Waals-Brabant, naar Brussel, naar overal waar er wél werk is.

Er worden initiatieven genomen om de buurt er bovenop te helpen. De Waalse tegenhanger van Technopolis in Frameries: Le Pass. De aanleg van toeristische fietspaden. Het prachtige museum MAC's aan de oude fabriekssite van Grand Hornu. Maar desondanks blijven de oude arbeidershuisjes in Hornu even verpauperd. Je ziet nog altijd de mensen hele dagen op straat lopen, zonder geloof om nog een job te vinden (want hun vader en hun grootvader hebben ook heel hun leven vruchteloos naar degelijk werk gezocht).

De Borinage is ook de ongezondste streek van Wallonië.
Of het aan de vervuiling van de vroegere industrie ligt, of aan de huidige armoede, weet ik niet.

Maar de streek heeft een groot potentiëel. De extreme armoede van enkele decenia terug (vergelijkbaar met Aalst 100 jaar geleden), ligt gelukkig achter de rug. De bevolkingsconcentratie is een stuk verminderd. Nu is het een kwestie om de handen uit de mouwen te steken voor de heropbouw van hun regio.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 00:33   #38
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
In België kan
26% van de bevolking géén vakantie betalen van een weekje buitenshuis.
6% kan zn huis niet voldoende warm stoken,
5% onvoldoende gevarieerd eten en
6% kan geen auto betalen.
Ik krijg dat maar niet gesnapt. Hier cijfers van 2008. Berekening 2009. Vergeleken ook met Nederland. In bijlage.

Daar zie je de volgende cijfers in:

De moeilijkheden om de eindjes aan mekaar te knopen zie je dalen, tot de recentste crisis inslaat. De spaar rekeningen blijven op niveau, want het onverwachte uitgaven probleem blijft nagenoeg hetzelfde.

Geen auto kunnen hebben schommelt nagenoeg niet. Van de 23% die geen onverwachte uitgaven aan kan, kan toch maar 6% geen auto kopen. Dat snap ik totaal niet. Van de 26% die niet eens genoeg heeft om 1 week op vakantie te gaan, kan slechts 6% de 20 keer duurdere auto niet aan. Van de 15% die niet eens 1 keer per maand uit eten kunnen gaan, kan slechts 6% toch de 50 keer duurdere auto niet aan. Ik snap dat niet.

Volgens mij betekent dit dat slechts 6% echt wel arm is.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  x02302.jpg‎
Bekeken: 418
Grootte:  60,8 KB
ID: 63005  

Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf pr145_nl_tcm325-76956.pdf‎ (104,4 KB, 340x gelezen)

Laatst gewijzigd door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds : 19 januari 2010 om 00:35.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 00:50   #39
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nederland is toch nog altijd beter dan belziek qua welvaart.
Klik maar eens op deze link
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 01:02   #40
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Vertel ons eens iets meer over de wetenschappelijke onderbouwing van deze lijst.

Want ik zou graag weten waarom België tussen 2009 en 2010 van plaats 6 naar plaats 8 gedonderd is. En waarom Nederland van plaats 18 naar plaats 11 geklommen is.
Kan je ons ook de oorzaak meedelen, waarom Zweden in 2010 een miserabele 0% scoort op vlak van 'Cost of Living' (37% in 2009)?
Ook de reden om de VS 100% te geven op vlak van "Risk & Safety", in vergelijking met Cuba (64% in 2009 en 57% in 2010) interesseert mij mateloos.

Vertel eens wat meer over hun wtenschappelijke werkwijze, BWarrior.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be