![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je denkt werkelijk dat dieren zich bewust zijn van zichzelf? Dat ze gedifferentieerde functies hebben in het bewustzijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
|
![]() Het is ondertussen al aangetoond dat bepaalde dieren (dolfijnen, bonobo's) zichzelf herkennen in een spiegel. Leg dat maar eens uit zonder de notie 'zelfbewustzijn' !
(Dat hele gemekker over de 4geest' heeft trouwens een hoog 'pre-Darwin' gehalte, en dat in 2010.)
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. Laatst gewijzigd door nihao : 22 januari 2010 om 15:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo zal een dier dat voortgaat op zijn reukorgaan het spiegelbeeld niet herkennen omdat het geen geur heeft. "Het herkennen van" staat los van bewustzijn, dieren herkennen groepsgenoten op zicht, op geur, op vele verschillende manieren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als onderbewustzijn niet bestaat in functie van bewustzijn, in functie van wat bestaat het dan wel? Misschien moet je me gewoon even uitleggen wat je bedoelt met 'onderbewustzijn', 'bewustzijn', 'gedifferentieerde functies in het bewustzijn'. Ik denk dat het perfect mogelijk is dat bepaalde dieren zich bewust zijn van zichzelf. Zie ook de post van nihao hierboven. Overigens staat het herkennen van andere dieren in de groep daar los van hoor. Zo zijn koeien perfect in staat hun kalf/moeder te herkennen in de kudde. Ze kunnen dus perfect verschillende dieren in hun kudde van elkaar onderscheiden. Ook op zicht. (http://www.plosone.org/article/info:...l.pone.0004441) Nochtans is nog steeds niet aangetoond dat een koe weet dat ze naar zichzelf kijkt wanneer ze in een spiegel kijkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar ofdat dit dan staat voor het bewust kunnen gebruiken van het annalytisch denkvermogen bijvoorbeeld, of dat dit denkvermogen dan zelfs maar aanwezig is, ik zeg van niet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar als je hersenen gebaseerd zijn op doel/gevolg wil dat zeggen dat het wetenschappelijk determinisme correct is? M.a.w. is de loop van de geschiedenis van het heelal en de mensheid reeds bepaald in het prille begin bij de oerknal, toen het logische oorzaak-gevolg principe van start ging? Want alles is toch maar oorzaak en gevolg... of zie ik hier iets over het hoofd? Speelt toeval een rol in de kwantummechanica? Mijn kennis over die KM is jammergenoeg erg slecht. Laatst gewijzigd door respublica : 22 januari 2010 om 17:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Volgens mij is vrije wil enkel maar een illusie die we zelf creëren, alles wordt beslist nog voor we er aan beginnen te denken...we zullen verschillende beslissingen nemen naargelang de omstandigheden, hoe uitgeslapen je bent, waar je bent en naargelang wat je eerder hebt meegemaakt...bij identieke omstandigheden zouden we volgens mij steeds dezelfde beslissing nemen... Het bewustzijn, wat wij ervaren als denken, is volgens mij enkel een mechanisme om de beslissing die onze hersenen hebben genomen om te zetten naar een begrijpbare taal. Die beslissingen, dus ook onze individualiteit, worden gestuurd door hoe onze hersenen opgebouwd zijn, de vele stukjes informatie die onze hersenzenuwen bevatten....een deel van de specifieke werking van ons 'hersenmechanisme' zullen we geërfd hebben van onze ouders, een deel willekeur en een ander deel zijn oerinstincten...die bouwstenen zijn genetisch bepaald en worden verder aangevuld door onze persoonlijke ervaringen... Nog wat lectuur Wikipedia - Quantum mind leest wel redelijk lastig... In mijn eerste tekst heb ik blijkbaar 2x gelinkt naar dezelfde documentaire... Hier is dus Horizon - How Long Is A Piece Of String? welke voornamelijk gaat over kwantum-mechanica... Laatst gewijzigd door NoTuma : 22 januari 2010 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Van de andere kant, in die analogie is gedachten lezen wel heel makkelijk, gewoon bij de buitenmuur gaan staan en mee luisteren. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#30 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Net daardoor interpreteer ik dat er geen willekeur hoeft te zijn in onze hersenen, doordat de deeltjes iedere weg kunnen afleggen en dat ook doen raken ze steeds bij de juiste zenuwcellen die dat deeltje herkennen/meten. Sowieso snap ik het zelf nog niet volledig, kwantummechanica is niet de gemakkelijkste theorie en de logica is soms ver te zoeken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
De KM bevat echter nog een interessante eigenschap, zoals NoTuma al aangaf: het gedrag van een deeltje is afhankelijk van of het waargenomen word. Dit heeft nogal vreemde implicaties, zo had ene Schröder een denkbeeldige kat in een denkbeeldige dood opgesloten met daarbij een denkbeeldig flesje gif dat gesloten zat met behulp van een sluiting di open zou gaan als een enkel radioactief atoom zou vervallen. Volgens de qua/kwantummachanica zou het atoom op ht moment dat het niet word waargenomen tegelijk wel en niet vervallen zijn, dus het gif is tegelijkertijd wel en niet ontsnapt en de kat is zowel dood als levend. Pas als je de doos open maakt kiest het atoom volgens de KM wat het nou eigenlijk is. Oké, het verhaal met de kat is belachelijk, maar er zijn een hoop slimme mensen die toch denken dat de KM er heel dicht bij zit, en daarin bevind zich ook meteen bewijs tegen mijn verhaal, want wat is nou waarnemen? Deeltjes komen de hele tijd andere deeltjes tegen, hoe "weet" een atoom wanneer het gemeten word? Ik wou dat ik het antwoord had, of dat het universum simpeler in elkaar zat, welke van de twee simpeler te bewerkstelligen is... Nou zou de eerste eigenschap, dat dobbelen, een gevolg kunnen zijn van niet precies genoege kennis over deeltjes, dat er interacties zijn die bepalen welke kans uit komt, maar dat waarnemen. Misschien moet ik er maar gewoon niet al te hard over filosoferen, want ik sla de plancklengte vast compleet mis. Wat dat betreft is een klassiek deterministisch universum toch een stuk fijner. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Hoe kan je weten of de Wil bestaat als je niet eens weet wat het is? Een woord benoemt maar het gekende. Kennis, althans het grijpen daarvan, is niet overdraagbaar. Alle kennis moet eerst ervaren worden. Alle geschriften, tekeningen, cijfers en symbolen zijn maar magische rituelen die de kracht van de Wil oproepen, lijkt mij. Wat is de Wil, vooraleer je het gaat ontkennen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() God wat een typo, het is natuurlijk een doos.
![]() |
![]() |
#36 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Ik bedoel met vrije wil het idee van een keuze te kunnen maken, losstaand van enig mechanisme, wat wij ervaren als het bewustzijn...wat volgens mij dus enkel een illusie is. Maar zoals je zegt verklaart die theorie inderdaad meer het directe handelen na een oorzaak... Wat je bedoelt met de Wil is mij niet direct duidelijk... Ik vermoed het denken over iets en dan daar kunnen naar handelen, nieuwe dingen uitvinden, of simpelweg langer over iets kunnen nadenken en filosoferen...(?) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
![]() Citaat:
De pertinentere vraag is waar zulk bewustzijn vandaan komt. Een populair idee is dat wanneer de complexiteit van het organisme groot genoeg is "bewustzijn zich vanzelf/spontaan manifesteert". Het lijkt contradictorisch maar in hetzelfde denkkader wordt onderzoek op reactietijd soms geïnterpreteerd als bewijs voor pregedetermineerde keuzes. Thans is daarmee niets gezegd over de origine of de essentie van bewustzijn en keuze. Het is vrij verwarrend om te spreken over iets als vrije keuze. Wij lijken gebonden te zijn aan slechts die mogelijkheden die we beseffen. Sommigen gebruiken de grootte van ons informatieveld als argument tegen de vrijheid van keuze. Thans zegt ook dat niets over het bewustzijn. In dezelfde adem spreekt men wel eens over het al dan niet toelaten van het verwerkelijken van bepaalde keuzes; waarbij vrije keuze de betekenis gaat nemen van 'iets wel of niet mogen'. Vrij verwarrend dus. Citaat:
Misschien is het te verwoorden als een 'drijvende' kracht. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Begrijpen zie ik hier als ergens een semantische betekenis aan kunnen geven. Neem bijvoorbeeld "Wiskunde begrijpen", dat is in staat zijn een semantische betekenis te geven aan een reeks formele regels en uitwerkingen. We kunnen nu enerzijds de denkprocessen van de mens en anderzijds de wiskunde zien als dingen die op twee verschillende semantische niveaus bestaan. Binnen de wiskunde bestaat er geen begrip van de wiskunde zelf of van de mens, het ligt dus op een lager semantisch niveau. De denkprocessen van de mens zelf worden door het bewustzijn opgepikt en er wordt een semantische betekenis aan gegeven, het bewustzijn situeert zich dus op een hoger semantisch niveau dan de denkprocessen zelf. Om deze reden is je model van een commandostructuur in het leger onvolledig, want het houdt met dit gegeven geen rekening. Signalen worden bewerkt en naar verschillende gebieden gestuurd, maar nergens wordt er een semantische betekenis aan gegeven. Het is toch niet dat louter door het samenvoegen van signalen een semantische betekenis gegenereerd wordt? Citaat:
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 23 januari 2010 om 11:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |