Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2004, 07:51   #21
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
zelfmoord is het gevolg van het verdwijnen van de natuurlijke uitval van onaangepaste individuen. de zorgstaat en is hiervoor mede verantwoordelijk (niet 'schuldig'(!)). zelfmoord en depressie zijn tekenen van het geestelijk verval van de mens, dat net als de fysieke degeneratie, een vervelend neveneffect is van het kunstmatig tegengaan van natuurlijke uitval door medische zorg in combinatie met een gelijkheidsmoraal waardoor iedereen mocht blijven meedoen en vooral blijven kweken.
Daar zit inderdaad veel waarheid in. Er is inderdaad te weinig natuurlijke selectie.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2004, 12:35   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waterdrager;
Natuurlijk sta je een persoon in nood bij, alleen kan je niet echt veel meer doen dan dat!
De filosofie van een zelfmoordenaar is duidelijk, het is een gemaakte beslissing en op een bepaald moment wordt ze uitgevoerd. Wat kan je als alternatief geven? Je kan ze bepaalde drugs geven zoals anti depressie middelen en je riskeert dat het gevoel nogmaals wordt versterkt als ze eens zonder komen, of dat je er een nieuw geestesprobleem mee maakt. Je kan ze opsluiten in een isolatie cel, dat is wel een straf natuurlijk ook al is dat goedbedoeld je maakt het alleen nog een stuk erger.
Het is een vreemde situatie dat is wel duidelijk. Het tijdstip is voor de potentieel zelfmoordenaar van ondergeschikt belang zelfs. Hetzelfde kan je ergens een beetje vergelijken met de verslaafden aan drugs. Sommigen zitten jaren in een cel, hebben allerlei vervangende medicatie en er wordt voordurend ingepraat op hun en wat al nog niet meer, een heuse hulpcampagne dus. Toch, één dagje terug alleen vervallen ze meestal en vaak na jaren zelfs. Het tijdstip was ook van ondergeschikt belang, de keus was gemaakt.
Trouwens drugs en zelfmoord hangen dikwijls genoeg samen in dit drama.
Sorry, ik heb ook het antwoord niet om dit te voorkomen.

Maar er zou wel wat kunnen voorkomen in de gevangenis, daar ben ik wel van overtuigd. Iemand vele langdurige jaren in een cel steken en al op voorhand kunnen inschatten dat hun relatie daar op afspringt, geen uitzicht meer bieden op sociaal herstel, geen geld voor hun gezin en dat alles met de schande dat het meebrengt. Nee, daar zit een hele grote groep dat anders zou kunnen benaderd worden, daar kan er wel wat gewerkt worden. Het zou een start kunnen zijn.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2004, 13:33   #23
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Mag een persoon zichzelf het leven benemen?

Alleen al het feit dat je deze vraag stelt, zegt veel over uw persoon.
OOit gehoord van het "zelfbeschikkingsrecht"?
Net zo min jij mag beslissen om een persoon het leven te benemen, mag je iemand tegenhouden die niet meer wenst te leven.
't Is toch wel raar. Intellectuelen waarschuwen al jaren voor het gevaar van overbevolking in de wereld en als er dan al mensen zijn die vrijwillig willen bijdragen tot het verminderen van dit probleem, zou men die willen tegenhouden?
Oud 9 mei 2004, 19:36   #24
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Mag een persoon zichzelf het leven benemen?

Alleen al het feit dat je deze vraag stelt, zegt veel over uw persoon.
OOit gehoord van het "zelfbeschikkingsrecht"?
Net zo min jij mag beslissen om een persoon het leven te benemen, mag je iemand tegenhouden die niet meer wenst te leven.
't Is toch wel raar. Intellectuelen waarschuwen al jaren voor het gevaar van overbevolking in de wereld en als er dan al mensen zijn die vrijwillig willen bijdragen tot het verminderen van dit probleem, zou men die willen tegenhouden?
Het is waarschijnlijk de eerste keer dat ik het eens volledig eens ben met democratsteve.
Oud 9 mei 2004, 22:14   #25
Waterdrager
Vreemdeling

Waterdrager's schermafbeelding

Standaard

Enkele verduidelijkingen:

(1) Voor Democratsteve: kan je me aantonen waar ik een standpunt heb ingenomen?

(2) Voor Cynicus: als je overtuigd bent van het recht op zelfdoding moet je misschien eens het programma van het Vlaams Blok doornemen (hoofdstuk zeven).

(3) Voor Mitgard: misschien moet je toch eens nagaan wat evolutionair biologen nu precies beweren over natuurlijke selectie. Bovendien heb ik het hier over zelfdoding: menselijk gedrag; en dus over het domein van evolutionair psychologen.
Waterdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2004, 22:25   #26
Waterdrager
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Dit is eigenlijk een moeilijke discussie die niet zonder voorkennis gevoerd kan worden daarom hou ik mij liever wat aan de kantlijn (behalve mijn ene post dan en daar ik niet echt veel weet over suïcidaal gedrag kan er mij dus niets 'verweten' worden...)
Geen probleem hoor StevenNr1. Het is inderdaad niet zo'n gemakkelijke zaak. Ik twijfel zelf nog welk argument ik onderschrijf. Vandaar dit topic. Elk goed gefundeerd argument is welkom!
Oud 10 mei 2004, 00:27   #27
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
zelfmoord is het gevolg van het verdwijnen van de natuurlijke uitval van onaangepaste individuen. de zorgstaat en is hiervoor mede verantwoordelijk (niet 'schuldig'(!)). zelfmoord en depressie zijn tekenen van het geestelijk verval van de mens, dat net als de fysieke degeneratie, een vervelend neveneffect is van het kunstmatig tegengaan van natuurlijke uitval door medische zorg in combinatie met een gelijkheidsmoraal waardoor iedereen mocht blijven meedoen en vooral blijven kweken.
Om depressief van te worden. .
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2004, 00:43   #28
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waterdrager

(1) Voor Democratsteve: kan je me aantonen waar ik een standpunt heb ingenomen?
Ja, je hebt ergens wel gelijk mat dat argument.
Maar toegeven, je had, door de opstelling van je tekst, toch iets duidelijker kunnen laten blijken dat de neer gepende stellingen niet de uwe waren?
Oud 10 mei 2004, 06:00   #29
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Uwzelf het leven benemen zou enkel maar moeten mogen als ge eerst voldaan hebt aan de contracten die ge hebt afgesloten, inclusief de ongesprokene tussen uwzelf en uw kinderen en familie, anders is het al te gemakkelijk om uw verantwoordelijkheid te ontlopen. Ik wil helemaal geen sociale zekerheid bijdragen voor een paar weeskinderen omdat 1 of andere pipo besliste dat hij het niet meer aankan om voor die kinderen te zorgen. Die mens moet verboden worden zelfmoord te plegen.

Van de andere kant is het dom om zelfmoord te verbieden. Wie dat wilt doen, doet het toch, of het nu verboden is of niet. Daarom is het dan ook dom om daar uw tijd mee te verspillen.

Ik heb hier gemengde gevoelens over. Ik denk dat de meeste zelfmoordenaars kunnen geholpen worden om het leven terug te apprecieren.
Oud 10 mei 2004, 15:31   #30
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Uwzelf het leven benemen zou enkel maar moeten mogen als ge eerst voldaan hebt aan de contracten die ge hebt afgesloten, inclusief de ongesprokene tussen uwzelf en uw kinderen en familie, anders is het al te gemakkelijk om uw verantwoordelijkheid te ontlopen. Ik wil helemaal geen sociale zekerheid bijdragen voor een paar weeskinderen omdat 1 of andere pipo besliste dat hij het niet meer aankan om voor die kinderen te zorgen. Die mens moet verboden worden zelfmoord te plegen.

Van de andere kant is het dom om zelfmoord te verbieden. Wie dat wilt doen, doet het toch, of het nu verboden is of niet. Daarom is het dan ook dom om daar uw tijd mee te verspillen.

Ik heb hier gemengde gevoelens over. Ik denk dat de meeste zelfmoordenaars kunnen geholpen worden om het leven terug te apprecieren.
TomB, soms denk ik dat gij een tikske té rationeel zijt.
Oud 10 mei 2004, 16:15   #31
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ocharme, hij moet weer belasting betalen zenne.
't gebeurt weer allemaal op zijn kap zenne.

arme jongen, jij moet je job echt wel haten.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2004, 16:31   #32
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik denk het ni.
Oud 10 mei 2004, 19:15   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe meer antwoorden ik lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat velen een slag van de molen hebben!
De vraag zou eigenlijk moeten zijn "waarom hebben politiekers een slag van de molen?"

???Contracten????Taks????Standpunt vlaams blok?????
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2004, 19:40   #34
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waterdrager

(2) Voor Cynicus: als je overtuigt bent van het recht op zelfdoding moet je misschien eens het programma van het Vlaams Blok doornemen (hoofdstuk zeven).
In de eerste plaats ben ik een onafhankelijke denker. Als u eens de moeite zou doen al mijn berichten te lezen dan zou u merken dat ik over de meest diverse onderwerpen op een geheel onafhankelijke manier taboeloze standpunten inneem, die u echter wel met een korrel zout moet nemen. Ik ben echter wel een trouwe Vlaams Blok-kiezer omwille van hun standpunten over vreemdelingen en veiligheid, omdat ik een groot bewonderaar ben van Filip Dewinter, en omdat ik als oprechte democraat bekommerd ben om het voortbestaan van de vrije meningsuiting.
Oud 10 mei 2004, 19:58   #35
Waterdrager
Vreemdeling

Standaard

Misschien heb ik het bij het verkeerde eind, maar vroeg ik ergens wat je motivatie is om op het Vlaams Blok te stemmen? Nee dus. Dat interesseert me namelijk geen moer... Hier gaat de discussie niet over.
Oud 10 mei 2004, 21:39   #36
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Da's zekers da, ik ween mezelf elke nacht in slaap omdat ik niet genoeg geld overheb van de kutjob die ik doe. Wilde gij dat probleem oplossen en mij wat geld geven Mitgard? uppydog:
Oud 10 mei 2004, 21:46   #37
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
TomB, soms denk ik dat gij een tikske té rationeel zijt.
Ik ben dan ook maar een arme jongen.
Oud 11 mei 2004, 13:49   #38
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uwzelf het leven benemen zou enkel maar moeten mogen als ge eerst voldaan hebt aan de contracten die ge hebt afgesloten, inclusief de ongesprokene tussen uwzelf en uw kinderen en familie, anders is het al te gemakkelijk om uw verantwoordelijkheid te ontlopen. Ik wil helemaal geen sociale zekerheid bijdragen voor een paar weeskinderen omdat 1 of andere pipo besliste dat hij het niet meer aankan om voor die kinderen te zorgen. Die mens moet verboden worden zelfmoord te plegen..
Hmmm. Dus het moet ondernemers dan ook verboden worden om nog failliet te gaan (het niet meer kunnen nakomen van hun financiele verplichtingen).

Citaat:
Ik denk dat de meeste zelfmoordenaars kunnen geholpen worden om het leven terug te apprecieren.
U bedoelt waarschijnlijk kandidaat-zelfmoordenaars.
Oud 11 mei 2004, 17:32   #39
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Uwzelf het leven benemen zou enkel maar moeten mogen als ge eerst voldaan hebt aan de contracten die ge hebt afgesloten, inclusief de ongesprokene tussen uwzelf en uw kinderen en familie, anders is het al te gemakkelijk om uw verantwoordelijkheid te ontlopen. Ik wil helemaal geen sociale zekerheid bijdragen voor een paar weeskinderen omdat 1 of andere pipo besliste dat hij het niet meer aankan om voor die kinderen te zorgen. Die mens moet verboden worden zelfmoord te plegen..
Hmmm. Dus het moet ondernemers dan ook verboden worden om nog failliet te gaan (het niet meer kunnen nakomen van hun financiele verplichtingen).
Als je ooit al een failissement hebt meegemaakt, zal je zelf zien dat het wettelijk niet zo makkelijk is om uw financiele verplichtingen niet na te komen zolang het mogelijk is voor de onderneming om ze na te komen. Ik spreek van ondervinding.

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat de meeste zelfmoordenaars kunnen geholpen worden om het leven terug te apprecieren.
U bedoelt waarschijnlijk kandidaat-zelfmoordenaars.
Goh, 't was daarom dat ik geen resultaten haalde.
Oud 25 mei 2004, 21:22   #40
Groentje-18

Standaard

Ik zal eens een poging doen om een zinnig antwoord te geven op dit serieus onderwerp, ik ben studente psychologie (wel maar eerste kan dus we hebben het nog niet gehad over deze gedragingen).

Persoonlijk ben ik van mening dat een mens nog altijd zelf moet beslissen over het feit als hij wil leven of niet. Iemands leven is tenslotte zijn meest persoonlijke zaak waar niemand zich mee kan moeien.
Als je nog niet eens het recht hebt om te beslissen over je eigen leven, over wat dan nog wel?
Ik denk zelfs dat het niet gedurfd is om het te vergelijken met als je bijvoorbeeld een studiekeuze moet maken, je ook beslist over je eigen leven. Helpt de staat daarin? Helpt een godsdienst daarin? Neen inderdaad, dit gaat om het meest fundamentele van jezelf, namelijk jouw leven.
Je kan los daarvan ook niet dwingen om te blijven leven ...

Maar er is hier iets wat volgens mij nog interessanter is om te bediscussiëren en waar niemand iets over gezegd heeft:
Zelfmoord plegen doe je in onze cultuur omdat je de zin van het leven niet meer zien.
Maar vanwaar komt dat gebrek aan levenslust? Vanwaar komt dat gebrek aan zin in het leven?
Iedere potentiële suïcidant zal dit gebrek aan zin ervaren, en ik ben ervan overtuigd dat je, als je hiermee over hem kan praten tot een oplossing kan komen ook omdat indien je echt over wilt gaan tot zelfmoord je jezelf al in een serieuze crisissituatie bevindt, waardoor redelijk nadenken niet altijd meer mogelijk is en je veel mogelijkheden, opties e.d. om verder te gaan gewoon over het hoofd ziet...
Volgens mij is het ook zo dat iedere potentiële suïcidant op één of andere manieren signalen zal uitzenden, als deze signalen zullen worden opgemerkt is een andere zaak, dit hangt waarschijnlijk voor een heel groot deel af van de relatie die je met die persoon hebt ... van iemand die je amper of nauwelijks kent zal je zulke signalen nooit kunnen zien, misschien zelfs niet van iemand waarmee je in nabijheid leeft, ... het zal heel sterk afhangen van het karakter van de persoon, en zoals ik al zei van de relatie die je met de persoon hebt.
Zoals hier al is vermeld denk ik ook dat (problematisch) drugsgebruik een aanwijzing kan zijn dat de persoon een gebrek aan zingeving in het leven ervaart waardoor hij zijn toevlucht gaat zoeken in een andere realiteit... met alle gevolgen vandien.

Ik vind verder dat het aantal zelfmoorden in een populatie veel zegt over de mentaliteit van deze populatie.
Of is er een soort van gelijkheid over verschillende volkeren en in de hele geschiedenis?
Weet iemand hier iets meer over?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be