Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2010, 11:04   #21
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik sprak enkele maanden geleden met Luckas Vandertalen en hij zei:
ik merk bij meer en meer Vlaamse jongeren in Brussel dat ze ongegeneerd NL spreken (bij mijn generaite was dat niet zo) en omgekeerd dat alsmaar meer jonge Franstaligen (zeer goed) NL spreken.
De emancipatie van de Vlamingen is op gang gekomen en heeft nog een lange weg te gaan.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 11:07   #22
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De emancipatie van de Vlamingen is op gang gekomen en heeft nog een lange weg te gaan.
net zoals het voor de Franstaligen tijd nodig heeft om te beseffen dat hun taal geen wereldtaal meer is.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 11:14   #23
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet.
Ik merk bijvoorbeeld bij meer en meer jonge Franstaligen dat ze het dubben van films niet meer appreciëren en naar Engelstalige films met ondertiteling willen kijken.
Het zal nog vele jaren duren; maar de mentaliteit van de jonge Franstaligen schuift meer en meer op naar Vlaamse denkwijzen.
Jonge Franstaligen vinden het ook niet meer normaal om naar Werchter te gaan en daar enkel Frans te sprken.
En in dezelfde sector: alle Vlaamse jongeren die ik als dynamisch zou bestempelen, blijken graag naar het Waalse Dour te gaan.
Dit alles heeft dus niéts met de bestuurlijke indeling van België en het bestaan van gewesten en gemeenschappen te maken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 11:16   #24
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dit alles heeft dus niéts met de bestuurlijke indeling van België en het bestaan van gewesten en gemeenschappen te maken.
de Belgen die nu nog jong zijn, zullen binnen 20 jaar merken dat de opdeling door hun voorvaderen fout was. En intussen zullen alle gefrustreerde weidebezoekers uitgestorven zijn.
Oud 15 februari 2010, 11:18   #25
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik sprak enkele maanden geleden met Luckas Vandertalen en hij zei:
ik merk bij meer en meer Vlaamse jongeren in Brussel dat ze ongegeneerd NL spreken (bij mijn generaite was dat niet zo) en omgekeerd dat alsmaar meer jonge Franstaligen (zeer goed) NL spreken.
Wie jij allemaal wel niet spreekt zeg. En dan nog tijd om te forummen ook...
Oud 15 februari 2010, 11:19   #26
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de Belgen die nu nog jong zijn, zullen binnen 20 jaar merken dat de opdeling door hun voorvaderen fout was. En intussen zullen alle gefrustreerde weidebezoekers uitgestorven zijn.
Zonder die opdeling was er nu wellicht al geen België tout court meer geweest. Je zou die voorvaderen en gefrustreerde weidebezoekers dus beter dankbaar zijn.
Oud 15 februari 2010, 11:36   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het federalisme afschaffen, de tweetaligheid van het ganse grondgebied invoeren en het aantal volksvertegenwoordigers evenredig verdelen : vanaf dan regeert een "vlaamse" meerderheid België/Belgique en kunnen we desgevallend de benaming van de staat wijzigen in Vlaanderen/Flandres. (Royaume des Flandres, Koninkrijk der Vllaanderen).

Zijn wij de meerderheid in dit land of zijn we de meerderheid ?
Maar dat is natuurlijk een richting die jij wilt uitgaan en waarbij la Belgique, koste wat het kost, moet behouden blijven. Ik zou het dan scherper willen stellen, zoals onlangs Bart Dewever deed (ik dacht in het programma "Phara"). Toen kwam prof. Carl De Vos ook aandraven met de gedachte van een nationale kieskring. En wat De Wever antwoordde was ad rem. Het ging ongeveer als volgt: "Kijk, ik wil desnoods meestappen in die richting. Allemaal terug "Belg" zijn. Maar dan op voorwaarde dat de democratie hier hersteld wordt. Dus: geen pariteit meer in de federale regering, geen sprake meer van een grondwet met grendels, bijzondere meerderheden, alarmbelprocedures enz. Geen faciliteiten meer en dan wordt BHV onmiddellijk gesplitst."
En dát, mon cher, zie ik onze Francofonen niet slikken.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 februari 2010 om 11:40.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 11:37   #28
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder die opdeling was er nu wellicht al geen België tout court meer geweest. Je zou die voorvaderen en gefrustreerde weidebezoekers dus beter dankbaar zijn.
Misschien wel; maar de UCL en de KUL beginnen zich ook al af te vragen waarom ze ooit gesplitst zijn.
Oud 15 februari 2010, 11:39   #29
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Niet eerder dan het moment dat de Vlamingen hieraan een einde gaan maken.
De meester kan alleen bestaan dankzij het slaafje.
Bingo!
Oud 15 februari 2010, 11:42   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Goei poging.
Nu nog argumenten en we kunnen eventueel praten over waarom wel en waarom niet?
Te oordelen naar je tricolore wimpel, zijn die argumenten aan jou toch niet besteed.
Oud 15 februari 2010, 12:12   #31
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het federalisme afschaffen, de tweetaligheid van het ganse grondgebied invoeren en het aantal volksvertegenwoordigers evenredig verdelen : vanaf dan regeert een "vlaamse" meerderheid België/Belgique en kunnen we desgevallend de benaming van de staat wijzigen in Vlaanderen/Flandres. (Royaume des Flandres, Koninkrijk der Vllaanderen).

Roger, is dit een pleidooi voor een etat flamand?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 12:32   #32
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Wie jij allemaal wel niet spreekt zeg. En dan nog tijd om te forummen ook...
Lang moet dat niet duren.

Ik had net mijn vader nog aan de lijn.
Hij vertelde over een aangetrouwd familielid (X) dat in de 2de wereldoorlog op het stadhuis werkte.
Lang heeft dat echter niet geduurd want X begon zich te ergeren omdat de boeren niet volledig correct waren en al eens actief waren op de zwarte markt (konden ze doen omdat ze te weinig landbouwgrond hadden aangegeven en dat had hij ontdekt).
Na enkele weken lag hij al buiten.

Later werd X een trouw weidebezoeker maar niemand van zijn familie ging hem graag bezoeken.
Gelukkig is X onlangs overleden.

De middenstanders zijn per definitie mensen die graag een beetje sjoemelen en ze zullen raar opkijken mocht BDW en zijn rechtlijnigen ooit aantreden.
Nochtans mikt BDW op die groep.
Oud 15 februari 2010, 12:34   #33
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lang moet dat niet duren.

Ik had net mijn vader nog aan de lijn.
Hij vertelde over een aangetrouwd familielid (X) dat in de 2de wereldoorlog op het stadhuis werkte.
Lang heeft dat echter niet geduurd want X begon zich te ergeren omdat de boeren niet volledig correct waren en al eens actief waren op de zwarte markt (konden ze doen omdat ze te weinig landbouwgrond hadden aangegeven en dat had hij ontdekt).
Na enkele weken lag hij al buiten.

Later werd X een trouw weidebezoeker maar niemand van zijn familie ging hem graag bezoeken.
Gelukkig is X onlangs overleden.

De middenstanders zijn per definitie mensen die graag een beetje sjoemelen en ze zullen raar opkijken mocht BDW en zijn rechtlijnigen ooit aantreden.
Nochtans mikt BDW op die groep.
Vooruit, nu weten we ook weer hoe jij denkt over mensen die er een andere mening op nahouden dan de jouwe.
Oud 15 februari 2010, 12:41   #34
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooruit, nu weten we ook weer hoe jij denkt over mensen die er een andere mening op nahouden dan de jouwe.
De enige keer dat ik blij was dat iemand dood was, en de rest van de familie ook.
Toevallig of niet? een weidebezoeker.
Oud 15 februari 2010, 12:44   #35
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enige keer dat ik blij was dat iemand dood was, en de rest van de familie ook.
Toevallig of niet? een weidebezoeker.
Dat was dan helaas één keer te veel.
Oud 15 februari 2010, 13:59   #36
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

filosoofje.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 15 februari 2010 om 14:00.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 14:00   #37
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Misschien wel; maar de UCL en de KUL beginnen zich ook al af te vragen waarom ze ooit gesplitst zijn.

De UCL is daar waarschijnlijk nog altijd verwonderd over, ja. Het gebeurt immers niet vaak dat Vlamingen voor zichzelf opkomen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 15 februari 2010, 14:09   #38
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat hebben de Walen met de imperialistische Franstalige Brusselaars te maken??
Sssst, dat willen de belgicisten niet horen. Het feit dat de Vlaamse Beweging geen probleem heeft met het Waalse volk past niet in hun kraam.

Oud 15 februari 2010, 15:53   #39
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KULeuven
In 1973 vestigde de ingenieursfaculteit zich als eerste op de nieuwe campus van de UCL in Louvain-la-Neuve. Nu 35 jaar later zullen de ingenieursfaculteiten van de K.U.Leuven en de UCL samen diploma’s uitreiken aan masters in de ingenieurswetenschappen. De overeenkomst is officieel ondertekend op woensdag 19 november 2008 door de rector van de K.U.Leuven, Marc Vervenne, en de rector van de UCL, Bernard Coulie.
bron: http://eng.kuleuven.be/nieuws/UCL.html

Deze samenwerking is niet nieuw. Sinds een vijftiental jaren nemen de gezamenlijke initiatieven van beide faculteiten almaar toe, bv. Erasmus Belgica. Het resultaat is nu tastbaar: de K.U.Leuven en de UCL bieden vanaf september 2009 tien tweetalige masterprogramma’s in de ingenieurswetenschappen aan zodat afstuderenden zowel een diploma van de K.U.Leuven als van de UCL behalen.
[/quote]
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 15:56   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

denk jij echt dat Belgie een democratie is ? of doe jij maar kwaadwillig alsof ???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be