![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Het Brussels Nederlandstalig onderwijs telt momenteel 11.173 kleuters en 13.488 scholieren.' (http://www.brusselnieuws.be/artikels...htjes-gestegen) Bij elkaar 24.661 in NL onderwijs. De Europese EU scholen schat ik in het lager/kleuter onderwijs op zo'n 6.000 leerlingen. ( hier) En dan is er nog een heel resem aan andere Internationale scholen (American, British, Korean, Scandinavian, etc) Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 februari 2010 om 00:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ze daar niet akkoord mee gaan moeten ze maar gaan aankloppen bij de Waalse overheid om ook te voorzien in deftig onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 24 februari 2010 om 10:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er zijn wel meer paradoxen in dit land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kwaliteit van het Franstalig onderwijs in Brussel is uitstekend (binnen de beperkingen van het Belgische systeem) durf ik te stellen, met door heel Brussel heen in het algemeen gemotiveerde hardwerkende leerkrachten. De peergroup in de probleembuurten is vaak 'slecht'. Dat heeft met de school an sich niets te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de enige manier om het Nederlands redelijk te beheersen erin bestaat om naar Nederlandstalige school te gaan dan betekent dit simpelweg dat het Franstalige onderwijs in BXL van een veel te lage kwaliteit is. Ik beheers het Frans niet doordat ik naar een franstalige school gegaan ben, maar omdat ik naar een kwaliteitsvolle Nederlandstalige school ben gegaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Overigens las ik vandaag in de Standaard dat die krant ervan uitgaat dat het Nederlandstalig onderwijs 19.7% van de leerlingen opvangt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Probleem in Brussel is en blijft dat voor de meesten de input van het Nederlands ophoudt na schooltijd. De Franstaligen die naar een NL school zijn geweest spreken de taal dan ook vaak in robotstijl. Technisch behoorlijk goed, standaard uitspraak (geen dialect zoals bij de helft van de Vlaming zelf), maar de flux de bouche ontbreekt bij velen. De Franstaligen die naar een Fr talige school zijn geweest hebben vaak een redelijke passieve beheersing van het NL, maar als ze oraal in actie moeten komen slaat de onzekerheid vaak hard toe. Angst dus. Ook is de factor onwil bij een flinke groep niet onbelangrijk. De Nederlandstaligen in Belgie worden door veel Frtalige leerlingen gepercipieerd als 'achterlijke in zichzelf gekeerde patois knauwende binnensmonds mompelende cultuurloze racistische strontboeren' (iets waar ze niet geheel ongelijk in hebben). Daar associeer je je liever niet meee. Alleen als het echt moet dus...Een perceptie overigens die er generaties lang door de Frtalige politci, met behulp van de Vlaming zelf, en menigmaal gevoed en versterkt door het eigen minderwaardigheidscomplex, is ingeramd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er is wel een belangrijk verschil: ik ben in het Franse taalgebied al vaak gecorrigeerd, maar nog nooit uitgelachen. In het Nederlandse taalgebied, en dan met name in Vlaanderen, verwacht men van een Franstalige dat hij een accentloze uitspraak heeft of h/zij wordt het onderwerp van spot en hoongelach. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Tenzij je bedoelt: de kennis van de tussentaal waar het allemaal niet zo nauw staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Niets is minder waar: VL weten dat ze het NL zelf niet goed beheersen en durven heel snel een andere taal spreken. ze gaan er daarbij vanuit: in het nL is een fout niet erg; in een andere taal mag ik gerust ook fouten maken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben in Frankrijk al meerdere malen voor paal gezet wegens mijn niet-perfecte kennis van het Frans.
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Franstaligen hebben namelijk al eeuwenlang ervaring met anderstaligen die FR spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zowat elke keer als ik in Frankrijk kom, gebeurt er wel iets. Vorig jaar met een uitbater van een restaurant. Het jaar voordien met een taxi-chauffeur. Jaar ervoor : in een Office de tourisme. Of het voorval met een gaste in de chambre d' hote waar mijn vrouw en ik verbleven. Dit sterkt het clichébeeld : Frankrijk is mooi, alleen spijtig dat er Fransen wonen. (Clichés zijn dan blijkbaar toch ergens op gestoeld...) Gelukkig beleef ik in Frankrijk ook mooie dingen met Fransozen...
![]() |