![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u van oordeel dat werklozen zouden moeten worden verplicht om hetzij gemeenschapsdienst te verr | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
81 | 62,31% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
49 | 37,69% |
Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Twee op de drie Belgische werknemers maken overuren (SD Worx) (11:34) (Belga) Twee op de drie Belgische werknemers kloppen extra uren. Dat blijkt uit een studie van het Human Resourcesbedrijf SD Worx. In de privésector werken bedienden gemiddeld vijf uur per week extra, arbeiders maken gemiddeld twee overuren per week. In driekwart van de Belgische bedrijven is er een regeling voor overuren. De studie toont ook aan dat slechts een minderheid van de bedrijven overuren ook uitbetaalt. Zesenvijftig procent van de werknemers zegt niet extra te kunnen verdienen aan overuren. Drieëndertig procent krijgt overwerk wel uitbetaald en 11 procent geeft aan dat ze soms betaald worden om over te werken. Gemiddeld krijgt een voltijdse werknemers een half tot één overuur per week uitbetaald. "Het uitbetalen van overuren is voor de werkgever niet aantrekkelijk, want als hij de wettelijke regeling volgt, moet de werkgever zowel recuperatie als een toeslag krijgen", zegt Veerle de Jong van SD Worx. Driekwart van de bedrijven hebben wel een regeling voor overuren, door overwerk om te zetten in verlof, door flexibele werktijden of door thuiswerk. Zevenenzeventig procent van de werknemers is tevreden met die regeling. Uit de studie blijkt dat ook een meerderheid van de werknemers uit eigen beweging overwerkt. (LVR) (Belga) En er zijn sectoren en functies waar overuren kuis "meeruren" genoemd worden, niet recupereerbaar en ook onbetaald zijn. (om 16:30 naar beneden gaan "prikken", en dan terug, mét een gratis kop sterke koffie wel), op de nog warme stoel tot... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
t'is nog maar te zien als er geen overuren meer mogen gemaakt worden dat dit dan zou omgezet worden in meer jobs. oF dat dit weer op de overblijvers hun kop zal terecht komen door harder te moeten werken ,met als resultaat meer stress en meer ziekte verzuim. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan verwonderd zijn dat die mensen er in hun mid50-ties uitstappen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
-Het systeem wil geen volledige tewerkstelling, kwestie van looneisen bij voorbaat te ontkrachten. Er zijn dus werklozen -Werkloosheid is voor (sommige?) mensen stresserend en slecht voor hun gevoel van eigenwaarde. -Vermits men er toch wil, waarom dan geen vrijwilligers? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Staatssecretaris
|
![]() u bedold vrijwillige werkelozen ? of
geef eens meer uitleg aub |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op wat denkt U dat de overheid draait? Een administratieve en logistieke wantoestand op de kap van de burger. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Noem dan eens een land waar er geen werklossheid bestaat (landen zonder uitkeringen vind je wel, maar landen met 100% tewerkstelling zijn hééél zeldzaam! Soms wordt werkloosheid bij een bepaalde bevolkingsgroep opgedrongen, soms in de familiebedrijfjes opgevangen, soms in het gezin, soms in overheidsdiensten waar niemand iets doet, maar landen met 100% tewerkstelling? ![]() Je kan correcter stellen dat de werkgevers een "werknemersreservoir" willen om looneisen laag te houden en de kosten daarvan afschuiven op de gemeenschap. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als U het huidig aantal werklozen een 'werknemersreservoir' noemt dan zeg ik dat U flipt. Als bedrijven besparen doen ze dat op personeel. Omdat vadertje staat 2/3 of meer van de loonkosten inpikt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Gouverneur
|
![]() Het is een mooi plan om werklozen aan de slag te zetten maar ik heb er 1 bedenking bij...
Ik ben momenteel zelf werkloos, zit in invaliditeit door een chronische ziekte, maar toch probeer ik nog te solliciteren. En ik vind maar geen werk. Redenen: - universitair diploma = te duur en vaak ben ik "te hoog opgeleid" voor de functie - 36 jaar oud = te duur - ziek (raak te snel uitgeput, kan geen stress aan, cognitieve vermogens (denken, spreken, herinneren) zijn regelmatig verzwakt of ernstig beperkt) = onbetrouwbaar Ik spreek vloeiend 4 talen, ben computer-alfabeet, kan met alle kantoormachines overweg, heb een zeer grote algemene kennis en toch wordt ik tot grote verbazing van mijn arbeidstrajectbegeleidster nergens aangenomen. We hebben op 2 juni weer eens een gesprekje. Ben benieuwd. ![]() Dus, wat voor baantje kan de overheid mij bezorgen ? Wat voor herscholing kunnen ze me geven ? Kan ik momenteel met mijn lichamelijke beperkingen nog werken ? Maar zelfs als ik gezond was, waarom heb ik sinds mijn afstuderen in 1993 slechts 1 keer vast werk gevonden ??? Is er iets mis met mij of is er iets mis met de arbeidsmarkt ?
![]() |
#34 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Alhoewel ik niet volledig tegen uw (Herman) voorstel ben van gemeenschapsdienst, gaat het wel voorbij aan de echte oorzaak : de torenhoge loonbelasting. Hef die op en werken wordt niet alleen terug financieel interessanter dan werkloos zijn of uit het circuit verdwijnen. Men gaat een positieve spiraal krijgen waar al die nep maatregelen niet meer nodig zijn. Integendeel, we kunnen met een oververhitte economie zitten (en dat kan een probleem worden met deze gepamperde, hedonistische generatie). En hoe leidt je dat in goede banen ? Door consumptiebelasting. (net als de superboetes, de enige belastingen die je min of meer in de hand hebt ook al ben ik tegen die superboetes).
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
DIt was natuurlijk binnen het bedrijf? Of dit ook mogelijk zou zijn binnen de werkeloosheid.....? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij schijnt te denken dat de Staat aan die werklozen iets verdient, quod non: die werklozen hebben een lager inkomen en betalen dus minder belasting en RSZ. Bovendien betaalt de staat nog werkloosheidsuitkeringen: voor de regering dus een negatieve operatie, terwijl ze liever geschenkjes zou geven aan haar kiezers. Bedrijven besparen op alles: vergelijk de kwaliteit van een toestel van 2004 met een toestel van 1950: niet meer te repareren, beperkte levensduur. Vergelijk het aanbod aan producten met de jaren '60: véél beperkter: minder stockfinanciering, vergelijk de ligging van winkels: ver buiten de steden, waar de grond goedkoper is)zodat we er wel met de auto naar toe moeten. Bedrijven gaan op de beurs ipv bij banken te lenen, kapitaal via de beurs is goedkoper dan geleend bedrijfskapitaal. Just in time delivery rijdt onze autowegen klem maar bespaart stockageruimte en stockfinanciering... Enkel op reclame wordt er niet bespaard.en op de Mercedes van de directeur! Wat blijft er dan over om nog meer op te besparen? Personeel... Flexibiliteit vh personeel, onbetaalde overuren, productie in lage-loonlanden. Dat is geen belgische toestand, dat vind je overal: Laatst las ik over Indische fabrieken die laten fabriceren in China: ga je me dan vertellen dat de lonen in Indië te hoog zijn? ![]() Flip maar gerust verder... maar leer toch eens wat bedrijfseconomie! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
???????????????????????????????????????????? Lees al mijn topics eens. Die zijn bij mijn weten niet bepaald communistisch. Door werklozen te verplichten om gemeenschapsdiensten te doen in ruil voor hun eerder lage uitkering, zullen zij geneigd zijn deftig werk te gaan zoeken in plaats van zich te nestelen in de werkloosheid. Het gaat er mij om het sociaal profitariaat aan te pakken en de werklozen te ontmoedigen werkloos te blijven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen moesten bedrijven niet besparen. Nu wel. En dat doen ze op alles. Eerst maakten ze de productie goedkoper, door goedkopere grondstoffen te gebruiken, met de huidige korte levensduur van producten tot gevolg. En intussen is het véél effectiever geworden om op personeel te besparen. Vadertje staat verdient niks aan die werklozen, maar het interesseert vadertje staat niet omdat dat vadertje het wel via loonlasten en allerhande verdoken crap en uitverkoop van staatseigendommen wel zal opvangen. Dat noemt men 'roofbouw' en dat duurt totdat alles kapot is. Inzake uw Just in time delivery: dikke bullshit: men houdt om te besparen de stocks zo laag mogelijk maar het gevolg is een veel groter risico op stockbreuken omdat men nooit met zekerheid kan voorspellen wat nodig is. Een stock is een buffer en met die buffer verdwijnt ook de levertermijngarantie, met als gevolg dat voor hoogdringend geworden zaken men geregeld het veel duurdere vliegtuig moet kiezen in plaats van het schip. Dit zijn dus ook nog eens extra transporten. Het is zoals 5 keer 1 pak transporteren in plaats van 1 keer 5 pakken. Daar het rendement van transportmiddelen niet 100% is is dit dus puur verlies. En waarom? Omdat de hoge loonlasten zorgen voor enge winstmarges. Moesten die er niet zijn dan zou men bijlange niet zo als een gek over en weer moeten hotsen en vrachtwagens overladen om op elke cent te besparen. Voor vadertje staat maakt het daarentegen allemaal niks uit. Ze heffen belastingen op alles, dus als het 1 wat minder wordt zullen ze het wel uit het ander halen. (zie ook de nu zo goed als afgeschafte belasting op tewerkstelling, terwijl ze nu veel blabla moeten verkopen met zero resultaat om het recht te trekken). En de staat betaalt geen werkloosheidsuitkeringen of geeft 'geschenkjes'. WIJ doen dat. Uiteindelijk draait de werknemer op voor alles. En die belasten ze. Als U het anders vindt dan bent U gewoon een egoïst die wegens kweet niet wat voor eigenbelangen de forumgebruikers iets anders tracht wijs te maken. En daarvoor moet je geen bedrijfseconomie kennen, gewoon een beetje sociaal zijn is al genoeg. |
||
![]() |
![]() |