![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ja, eigenlijk buiten die rijken dus de armen uit als ze niet genoeg belastingen betalen om de armen te helpen. Vandaar dat dingen zoals vermogensbelasting belangrijk zijn om rechtvaardigheid te verbeteren. Citaat:
Citaat:
Als de keuze is tussen werkgever 10.000 kuisvrouw 100 en werkgever 0 kuisvrouw 10.000 dan kan ik begrijpen dat je scenario 1 verkiest. Maar in de realiteit houdt de werkgever nog wel iets over als hij de kuisvrouw meer betaalt. Dan is het eerder zoiets als werkgever 8.000 kuisvrouw 2.000 Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik begrijp uw stelling niet goed, de rijken betalen toch veel meer belasting dan u en ik ? Of eigenlijk begrijp ik het wel, ge wilt ze ook hun spaarcentjes afpakken. Citaat:
De schuld bij anderen leggen is uiteraard gemakkelijk. Citaat:
Moet ge ook eens proberen. Citaat:
Maar dan kan die best zijn boekhouder, chauffeur en kinderoppas ontslaan. Citaat:
Waar is de tijd dat de belastingschijf op de hoogste inkomens 72 % was. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Eigenlijk al gehoord van buitenlandse rekeningen of het belastingparadijs monaco? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je dergelijke stelling nog niet mag gebruiken, want als het niet waar is wat je zegt, dan is er sprake van grote onrechtvaardigheid. Dus het risico is erg groot. Vandaar dat de bewijslast van dergelijke stelling bij jou moet liggen: als jij stelt dat werknemers minder hun best doen en dat dat de reden is dat ze minder verdienen, moet dat erg goed onderbouwt zijn. Want het is een gevaarlijke stelling, omdat ze misbruikt zou kunnen worden. Zo is het denkbaar dat rijken die stelling gaan gebruiken om hun eigen hebzucht (hun eigen hoge inkomen) te rechtvaardigen. En dat mag nooit de bedoeling zijn. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als ik vraag waar ge grenzen gaat trekken begint ge rond de pot te draaien. Citaat:
Citaat:
Wat ik ook geloof is dat zij 10.000 keer meer kans maken om verlies te lijden Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burger
|
![]() Een normale situatie is dat een werkgever werk aanbied aan een redelijk loon, en de werknemer aanvaardt dat of gaat op zoek naar een andere werkgever.
Uitbuitingssituatie is dat de werknemer geen andere keuze heeft dan te werken voor een werkgever die hem twee keuze's aanbiedt. Ofwel vuil en ongezond werk doen voor een armzalig loontje waarvan men enkel huur en wat voeding kan betalen. Ofwel verhongeren. Nee ik verwacht als gewone werkmens niet dat ik zodanig veel betaalt wordt dat ik me een Merdedes en een villa in een residentiële wijk kan permitteren, en elke zondag op restaurant kan gaan. Maar ik verwacht wel dat ik met het loon waarvoor ik me de pleuris werk, me in staat stelt om alle nodige onkosten te betalen en wat kan opzij zetten voor moeilijker tijden. En ik vind dat elke mens op aarde daar recht op heeft. Het kan niet zijn dat een kleine groep kapitalisten grote bonussen opstrijkt, terwijl er nog zoveel mensen zijn die moeten werken voor een loon waarmee ze nauwelijks rond mee kunnen komen en moeten laten van eten opdat hun kinderen niet met lege maagjes zouden moeten gaan slapen.
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
schrijnend voor ons ras dat wij dat niet nastreven.
![]() |
![]() |
#29 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar het gaat over het principe van maximin. Ben je het daarmee eens? Met dat principe zouden we op rationele gronden voor een specifieke context de rechtvaardige verdeling kunnen bepalen. Absolute grenzen zijn er eigenlijk niet bij het maximinprincipe... Citaat:
Wat ik wel inzie is dat de kans van iemand die bv 100 euro per maand verdient om nog minder te verdienen kleiner is dan de kans van iemand die 10000 euro verdient om minder te verdienen. Des te hoger het inkomen, des te groter de kans dat het inkomen gaat dalen. 100 euro kan moeilijk nog verder dalen, maar 10000 daarentegen... Maar dit gegeven zorgt nog niet voor een maximinverdeling tussen inkomens. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat ge een eerlijke verdeling wilde voor iedereen, dus juist zonder .specifieke context. Of draait ge weer rond de pot ? Citaat:
Een werkgever failliet gaan. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom schreef je niet "Een werkgever kan alleen maar failliet gaan Een werknemer zijn baan verliezen"? Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Maar dergelijk economisch systeem zal niet noodzakelijk de meest rechtvaardige inkomensverdeling (maximin) genereren...
Laatst gewijzigd door Deepeco : 3 maart 2010 om 21:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, uitbuiting is het basisprincipe van elk inter-individueel contact, op een paar zoete uitzonderingen na, en dat sinds er meer dan twee cellen in de oceaan ronddreven.
![]() |
#34 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() We kunnen in ieder geval proberen zelf zo weinig mogelijk anderen uit te buiten, en reageren als we zien dat mensen anderen uitbuiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We noemen dat belastingschalen en zoals ik reeds aangaf mag de hoogste gerust terug 72 % worden. Zo komen die superpremies ten goede aan de gemeenschap. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Deepeco : 3 maart 2010 om 23:12. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Staatssecretaris
|
![]() Ah! U weet dat dus niet.
![]() Alles wat je verdiend hebt, ben je kwijt + een pak schulden die moeten afbetaald worden. Ik ken er die gans hun leven moeten afbetalen, via loonbeslag (als ze ergens werk vinden als werknemer). In 't kort: het is een persoonlijke ramp. Uw werk verliezen als werknemer is ook heel erg, maar je krijgt een uitkering en wordt niet achtervolgd door deurwaarders enz... De failliete werkgever is alles kwijt, ook zijn persoonlijke trots, en wordt door iedereen bekeken als een loser. Fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Er wordt een curator aangesteld en die verkoopt alles uit het bedrijf dat waarde heeft. Dan worden er zoveel mogelijk schulden afgelost. Eerst de staat, dan de banken, dan de leveranciers (die er kunnen naar fluiten). Een failliet bedrijf sleurt op die manier soms andere bedrijven mee in de afgrond.
Citaat:
Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hangt ervan af hoeveel je verdient en wat de overheid ermee van plan is. Als de overheid dat geld investeert in armoedebestrijding, dan worden de minst bedeelden er beter van en is het geen uitbuiting, tenzij jij zo weinig verdient dat jij dan de nieuwe minst bedeelde zou worden.
|
![]() |
![]() |