![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
hij heeft dus slecht gecommuniceerd met 3 leerlingen, maar met die andere 20 mss wel, moet hij daarvoor bestraft worden? ge kunt sowieso niet voor iedereen goed doen. en leraren zijn mensen en dus per definitie niet per perfect. mits wat steun van de directie had dit mss beter kunnen afgehandeld worden, maja, wie luistert er nu nog naar een leraar??? de vraag moet gesteld worden: als die 3 meisjes dat nu al doen, wat gaan ze dan later doen? bij elke tegenslag klacht neerleggen tegen hun baas? de advocaten gaan een gouden toekomst tegemoet.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...subsection=156 Ah ja, dat zijn "makkakken". Da's normaal zeker? Dat kan niet met autochtone kinders of niet-Van Temsches? Wacht maar...
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
je mag 12-jarigen niet onderschatten hoor, die weten ook al hoe de wereld in elkaar zit hoor. Uit mijn ervaring weet ik gewoon dat mensen die met kinderen werken, per definitie loslopend wild zijn waarop met hartelust geschoten mag worden. Ik ben geen leraar maar werk wel met kinderen. met de kinderen heb ik trouwens geen last, maar met de ouders soms.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Banneling
|
Citaat:
een tikkeltje overdramatiseren kan wel voor u hé |
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Banneling
|
Citaat:
en echt last met ouders ...irl ??? ... met meer dan 1 op 20 ??? beetje ah dramatiseren hé ... Laatst gewijzigd door Anna List : 11 maart 2010 om 09:24. |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Minister-President
|
Misschien is dat ook wel nodig voor mensen die in "stap voor stap" Eén Groot Verraad zien...
|
|
|
#29 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
maar wel klagen dat er te weinig trainers en refs zijn hé.... zelfde met leraars, schrijf eens een nota in iemands agenda omdat zoon/dochterlief weigert het huiswerk te maken. de volgende dag staan ze al voor je bureau. veralgemeningen natuurlijk hé, maar bij sommige ouders heb ik toch mijn twijfels zulle....
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Dat gezever over 'respect verdienen' is weer iets typisch dat is ingevoerd door de 'pedagoochelaars' die menige lerarenopleiding ontsieren. Zet deze wereldvreemden zelf in een (bij voorkeur BSO of TSO) school en de leerlingen maken er bijna letterlijk gehakt van. Uiteraard is het voor directies makkelijker om in een uit de hand gelopen situatie tussen leerkracht en zijn leerlingen, de oorzaak en schuld integraal bij die leerkracht te leggen en zijn vermeende 'pedagogische' of didactische onvermogen. Dit om de eigen machteloosheid en wanbeleid te maskeren en de precaire situatie af te wimpelen. Ik heb het zelf meegemaakt tijdens een (gelukkig zeer korte) interim, een directrice die onder andere mij 'verweet' geen respect aan de leerlingen te geven en van de leerlingen te krijgen, maar zelf werd ze wel openlijk door 'haar' respectvolle leerlingen uitgelachen. Het Vlaamse onderwijs, kunnen we hier nog een optimistisch toekomstbeeld over ophangen ? |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
maar als er niet dringend een mentaliteitswijziging komt bij de ouders en directies en er niet meer werk wordt gemaakt in de lerarenopleidingen, dan zou het wel eens compleet kunnen ontsporen.
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Banneling
|
Citaat:
ll moeten voelen dat je eerlijk bent, consequent, oplettend en dat je woorden stroken met je handelen dat je je niet boven de leerlingen zet, maar ertussen, en dat je er komt met uit te leggen waarom jij dingen doet, eist en waarom zij dingen moeten doen een Djimi zal t je beter kunnen uitleggen, maar daar ligt de sleutel hoor. wie idd voor een klas komt en zonder kennismaking bij voorbaat respect eist ex cathedra en over de hoofden ... die gaat veelal van een kouwe reis terugkomen en ja, dat is in BSO en TSO (en ook BuO of BuSO) nog meer zo dan ergens anders... |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Niet enkel mannelijke leerkrachten, ook andere beroepen of functies die met minderjarigen moeten omgaan als opvoeders, schoolartsen of monitoren op een vakantiekamp worden steeds meer onterecht beschuldigd van vermeende seksuele intimidatie of misbruik. Uiteraard is dit 'misbruik' maken van de huidige mentaliteitswijziging doordat er (gelukkig maar) meer begrip is voor de aangifte van seksuele misdrijven en het onderzoek ernaar meer open gebeurt en serieus wordt genomen. Op zich kan men niet tegen deze maatschappelijke evolutie zijn, maar bij net zoals alles heeft de medaille hier ook een keerzijde. Namelijk dat sommige jongeren (vooral meisjes dan) met een psychologische problematiek of die niet overweg kunnen met een mannelijke 'gezagsdrager', deze onterecht gaan aanklagen voor seksuele feiten. Ze weten immers ook dat zulke klachten tegenwoordig heel ernstig worden genomen en dat daardoor die mannen in kwestie hard zullen aangepakt worden. Wanneer zo iemand onschuldig blijkt te zijn, is het kwaad meestal al lang geschied en de reputatie van de beschuldigde ten gronde gericht. Daar is het de 'aangevers' ook vaak om te doen, hun 'slachtoffer' om welke redenen dan ook schade toebrengen en hen publiekelijk te laten veroordelen. Als jonge meisjes (zoals in dit geval 12 jaar) dit doen, dan kan je zelfs nauwelijks rechterlijke stappen ondernemen om hen aante klagen voor laster en eerroof. Je moet er dan mee leren leven en die meisjes kunnen eventueel een volgend slachtoffer uitkiezen. Je moet nog zin hebben om als man met minderjarigen om te gaan, met alle gevolgen van dien ... Met dit alles wil ik niet zeggen dat alle gevallen van aangifte van seksueel misbruik overdreven of verzonnen zijn, wel integendeel. Ik vind het op zich een goede evolutie dat deze, vaak in tegenstelling tot het pré-Dutroux tijdperk, nu serieus worden behandeld en onderzocht. Echter, ik hoop uit de grond van mijn hart dat onderzoekers / hulpverleners er van blijven uitgaan dat iemand onschuldig is tot het tegendeel onomstotelijk bewezen is en dat men zich niet laat leiden door de emotionaliteit van de tijdsgeest waarin alle aangiftes per definitie waarachtig zouden moeten zijn. |
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
efkes een checklist afgaan: - persoon moet ervaring hebben in de sport, het liefst natuurlijk als coach - persoon moet een diploma hebben - persoon moet het goed aan de kinderen kunnen overbrengen, aan alle kinderen uiteraard - persoon moet de beste opleiding geven aan iedereen maar moet tegelijkertijd altijd gaan voor de winst (in de praktijk is dit een tegenstelling) - persoon moet alle kinderen de gehele tijd laten spelen, iedereen altijd laten starten en in feite alle kinderen net iets meer laten spelen dan de anderen (meer moet ik daarvan niet zeggen zeker?) - persoon moet goed kunnen omgaan met de ouders, met alle ouders - persoon moet goed kunnen omgaan met kritiek - persoon moet al zijn vrije tijd erin steken, een eigen leven leiden is uit den boze. - in het kort: persoon moet superman zijn. het lijstje voor een goede leerkracht is nog vele malen groter, natuurlijk. edit: ja hoor, we vinden er, ik ben elk jaar daarover verbaasd dat we nog zotten vinden, maar dat zijn meestal jonge mensen, die weten nog niet waar ze aan beginnen. iets oudere haken af, een paar uitzonderingen niet te na gesproken.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 11 maart 2010 om 09:56. |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Vele leerlingen hebben dit liever dat een leerkracht zich opstelt als een 'strenge' maar begripvolle 'vader', dan dat je leerling onder de leerlingen probeert te zijn. Je voordoen als een 'vriend' is totaal ongepast en wordt als belachelijk ervaren. Je respect heeft er dan zeker gelegen. Als leerkracht dien je je lichtjes boven je leerlingen te plaatsen, zonder uit de hoogte te doen. Dit is beter dan je voor te doen als de zoveelste vriend, ze gaan je dan ook niet meer als 'gezagsdrager' aanvaarden. Zeker moeilijkere klasgroepen hebben nood aan een duidelijke grens en autoriteit. Ik vind het overigens belachelijk en lachwekkend, (oudere) leerkrachten die redeneren zoals jij en plots weer de jongere willen uithangen om het contact met hun klas te herstellen. Als iemand van 45 omwille van zijn klasgroepen krampachtig terug naar jeugdfuiven gaat, SMS-jongerentaal begint te gebruiken, zich te jeugdig kleedt of terug naar jongerenmuziek begint te luisteren, vind ik dit vooral zielig en ook wel wat hilarisch ! |
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Van bakvissen die dergelijke stoten uithalen, tot hun vriendinnen het graf inpesten (zie recente facebook zelfmoord) en nog veel meer dan dat ook. Een volwassene zou daar mee moeten kunnen omgaan, maar ik ben er vrij zeker van dat als jij morgen door 3 tieners beschuldigd wordt dat ge aan hun gezeten hebt met uw vingertjes, ge ook eerst witheet van woede zult worden, of totaal verbouwereerd zult zijn, want ge verwacht u daar niet aan, probeer u dan ook maar te verdedigen... vergeet niet, door de meeste mensen worden die tieners als engeltjes gezien die niks verkeerd kunnen doen en totaal onschuldig zijn. |
|
|
|
|