Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2010, 14:57   #21
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je laat het nog klinken alsof zoogdieren bewust zijn.
Goed dan: ze zijn zich (waarschijnlijk) bewust van het moment zelf. Ze ervaren dat. Naargelang de omstandigheden, zijn ze gelukkig of net niet. Maar ze stellen zich al die vragen niet, zoals wij wel doen.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 15:00   #22
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Perfecte stroman ja. Het gaat hier over ALLE beslissingen van ALLE (ook toekomstige) mensen. En dan kan je vergelijken
Dan kent god ALLE mensen even goed hé Travis. En dus weet hij ALLE beslissingen van ALLE mensen op voorhand hé. Daarvoor is hij god hé.

PS: toekomstige mensen? Het is natuurlijk de vraag of de geest van de mens hier op aarde ontstaat, samen met het fysieke lichaam.......

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 15 maart 2010 om 15:02.
Oud 15 maart 2010, 15:05   #23
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk: wat is dan die toekomst (we praten hier al gauw over miljarden jaren) en moet er wel ingegrepen worden? Als god bestaat wat was dan het plan? Misschien loopt alles gewoon feilloos naar het einddoel ook al lijkt het soms tegenovergesteld. Met andere woorden: de toekomst werd vastgelegd door god zelf.Fred.
Zo kan een opperwezen die de toekomst al kent, deze niet meer veranderen. Dan zou immers zijn eigen kennis niet meer kloppen. Zijn alwetendheid reduceert zijn almacht volledig.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 15:09   #24
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan kent god ALLE mensen even goed hé Travis. En dus weet hij ALLE beslissingen van ALLE mensen op voorhand hé. Daarvoor is hij god hé.

Fred.
Als jij over de macht beschikt had om Mao, Hitler en Stalin uit te schakelen vooraleer deze massamoordenaars aan hun daden beginnen, zou je het ook doen ? Of zou je er ook je kloten aan vegen ?
Oud 15 maart 2010, 15:24   #25
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Zo kan een opperwezen die de toekomst al kent, deze niet meer veranderen. Dan zou immers zijn eigen kennis niet meer kloppen. Zijn alwetendheid reduceert zijn almacht volledig.
Zijn alwetendheid kan er ook voor gezorgd hebben dat die toekomst perfect verloopt zoals hij het wil, en geen correctie nodig heeft.

Tweede mogelijkheid: eventuele correctie is ingebouwd. Zelfregulerend zoals de natuur bijvoorbeeld.

Trouwens als god echt almachig is, kan hij ook de tijd stoppen nietwaar. Hij kan dus de toekomst wel degelijk veranderen mocht hij dat willen. Dan ligt ze inderdaad niet onherroepelijk vast natuurlijk.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 15 maart 2010 om 15:34.
Oud 15 maart 2010, 15:28   #26
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als jij over de macht beschikt had om Mao, Hitler en Stalin uit te schakelen vooraleer deze massamoordenaars aan hun daden beginnen, zou je het ook doen ? Of zou je er ook je kloten aan vegen ?
Ik weet niet waarom dergelijke figuren bestaan hebben en u ook niet. Wat ik echter wel weet is dat volkeren meestal de leiders krijgen die ze verdienen.

Wat ik ook weet is dat er ondanks al het slechte ook veel goeds is op deze wereld.

Fred.
Oud 15 maart 2010, 15:31   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waarom dergelijke figuren bestaan hebben en u ook niet. Wat ik echter wel weet is dat volkeren meestal de leiders krijgen die ze verdienen.

Wat ik ook weet is dat er ondanks al het slechte ook veel goeds is op deze wereld.

Fred.
Meer nog, zonder het slechte zou het goede er niet eens zijn.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 15:35   #28
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn almwetendheid kan er ook voor gezorgd hebben dat die toekomst perfect verloopt zoals hij het wil, en geen correctie nodig heeft.

Tweede mogelijkheid: eventuele correctie is ingebouwd. Zelfregulerend zoals de natuur bijvoorbeeld.

Trouwens als god echt almachig is, kan hij ook de tijd stoppen nietwaar. Hij kan dus de toekomst wel degelijk veranderen mocht hij dat willen. Dan ligt ze inderdaad niet onherroepelijk vast natuurlijk.

Fred.
Een almachtige opperwezen zou moeten beschikken over een vrije wil. Als dit niet zo zou zijn, betekent dit dat zijn wil belet zou worden door iets, wat hem niet meer almachtig maakt. Om een vrije wil te hebben, moet een opperwezen in staat zijn om op elk moment tussen twee of meerder opties kunnen kiezen. Als een opperwezen alwetend is, zou hij alles moeten weten, dus zowel in de geschiedenis, het nu als in de toekomst. Hieruit volgt dat elk moment, wanneer een opperwezen wordt geconfronteerd met meerder keuzemogelijkheden, hij al weet wat hij gaat kiezen. Dus, doordat een opperwezen geen keus heeft in zijn beslissing, heeft hij geen vrije wil. Een opperwezen kan dus niet alwetend en almachtig tegelijk zijn, deze twee eigenschappen zijn logisch inconsistent. Tevens sluit zijn alwetendheid de vrije wil van de mens uit.
Oud 15 maart 2010, 15:36   #29
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Meer nog, zonder het slechte zou het goede er niet eens zijn.
Keer dat om en ge zijt er.

Fred.
Oud 15 maart 2010, 15:38   #30
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
Je ontwijkt mijn vraag.

Citaat:
Oud 15 maart 2010, 15:39   #31
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Een opperwezen kan dus niet alwetend en almachtig tegelijk zijn, deze twee eigenschappen zijn logisch inconsistent.
Eigenlijk is hier geen (logische) speld tussen te krijgen. Maar weet je Andro... soms kom je er niet met pure logica alleen. Er is ook nog het gevoel en dat volgt soms andere wegen.

Fred.
Oud 15 maart 2010, 15:41   #32
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je ontwijkt mijn vraag.
OK als mens zou ik Mao enz.. verhinderen te doen wat ze deden. Maar ik heb geen zicht op het geheel. God wel.

Fred.
Oud 15 maart 2010, 16:36   #33
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

PS: toekomstige mensen? Het is natuurlijk de vraag of de geest van de mens hier op aarde ontstaat, samen met het fysieke lichaam.......

Fred.
Wel, ja, dan kent hij alle mensen goed, dan kent hij alle mensen die nog moeten geboren worden goed. Dan kent hij elke aardbeving en elke windvlaag die iemand ertoe aanzet om een sjaal te kopen goed...

En dan bestaat vrije wil niet meer.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 16:38   #34
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
De gedachte dat volkeren de leiders krijgen die ze verdienen heb ik nog niet eerder gehoord. Wel heb ik gehoord dat een volk de regering krijgt die het verdient. Hoe dan ook, de uitdrukking is tegeltjeswijsheid en soms racistisch bedoeld.

Weet je dat Duitsland in de negentiende eeuw is ontstaan uit een aantal vorstendommen en dat verschillende rassen daarin vermengd zijn, ook Joden? Verdienden de Joden Hitler?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 16:45   #35
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK als mens zou ik Mao enz.. verhinderen te doen wat ze deden. Maar ik heb geen zicht op het geheel. God wel.

Fred.
Een almachtig, alwetend en algoed, opperwezen die Auschwitz ziet gebeuren maar hij doet niets, goddelijke inspiratie? Nee een schoft!
Oud 15 maart 2010, 16:47   #36
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een almachtig, alwetend en algoed, opperwezen die Auschwitz ziet gebeuren maar hij doet niets, goddelijke inspiratie? Nee een schoft!
Wie zegt dat? Het was misschien zo gepland door God om de slechte elementen uit het joodse volk te zuiveren.

Ik zeg niet dat het zo is, voor alle duidelijkheid.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 16:48   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat? Het was misschien zo gepland door God om de slechte elementen uit het joodse volk te zuiveren.

God in een Darwinse bui ahw

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 maart 2010 om 16:49.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 16:52   #38
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ok we pinnen ons vast op al die vreselijke zaken die gebeurd zijn en nog gebeuren. We trekken hieruit de conclusie dat er geen god is. Dat er niks is, eigenlijk. En als we dood zijn groeit er gras op onzen buik en 100 jaar later wordt er over de meesten onder ons helemaal niet meer gesproken.

Waar maakt u zich dan druk over? Waar zitten we hier over te praten dan? En waarom?

Fred.
Oud 15 maart 2010, 17:03   #39
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok we pinnen ons vast op al die vreselijke zaken die gebeurd zijn en nog gebeuren. We trekken hieruit de conclusie dat er geen god is. Dat er niks is, eigenlijk. En als we dood zijn groeit er gras op onzen buik en 100 jaar later wordt er over de meesten onder ons helemaal niet meer gesproken.
Dat klinkt al realistischer.
Citaat:
Waar maakt u zich dan druk over?
?
Ik maak mij niet druk ik stel enkel vragen.
Citaat:
Waar zitten we hier over te praten dan?
Klik!
Citaat:
En waarom?
Euh, we zitten hier op een discussie forum.

Laatst gewijzigd door Andro : 15 maart 2010 om 17:04.
Oud 15 maart 2010, 17:07   #40
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geen vrije wil dus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be