![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Vlaanderen onafhankelijk zonder Brussel | |||
Ja, het Vlaamse gewest moet zich afscheuren als het de kans heeft |
![]() ![]() ![]() |
16 | 37,21% |
Neen, zonder Brussel moet Vlaanderen niet onafhankelijk worden |
![]() ![]() ![]() |
6 | 13,95% |
Ik weet het niet, hangt af van de context |
![]() ![]() ![]() |
18 | 41,86% |
Ik ben belgicist en vind deze vraag irrelevant |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,98% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die willen namelijk geen tweetaligheid. Of reken je erop dat ze vanzelf wel zullen weggaan als Vlaanderen Brussel inlijft ? Of denk je dat ze plotseling wel "het Vlaams" (want Nederlands kennen ze niet) zullen respecteren als ze -- tegen hun wil -- in een Vlaamse republiek gedwongen worden ? Zie bijv. de topic over "Sale flamand" als scheldwoord bij de jeugd en boycott van lessen Nederlands.... Bruisend tweetalig, jaja dat zal wel... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
omdat ze weten dat Nederlands belangrijk is voor de toekomst van hun kinderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zolang Vlamingen plooien en over zich heen laten lopen omdat enkele Franstaligen roepen, schreeuwen of blaffen voelen ze dat ze niks hoeven en wij wel 'onze plaats' kennen.
Eenmaal we niet meer naar hun pijpen dansen, maar de leiding willen nemen, zullen ze wel wat van mening veranderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dit is de Brusselse situatie : Franstalig onderwijs : 80%, Nederlandstalig onderwijs 16%, Europees onderwijs 4%. Het klopt dat vandaag Frans en anderstalige kinderen veelal de meerderheid uitmaken in de Nederlandstalige scholen maar dat komt omdat ook omdat het aantal werkelijke Nederlandstalige Brusselaars in Brussel klein is (tegenwoordig rond de 8%) en alsmaar kleiner wordt. Het succes van het Nederlandstalig onderwijs bij Frans en anderstalige Brusselaars is dus relatief. Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 19 maart 2010 om 22:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als Brussel 'Vlaamser' zou kunnen of moeten worden, is het niet dat het minder Europees moet, maar dat Vlaanderen in staat zou moeten zijn om meer politiek in de pap te brokken hebben en veel meer inwoners die het Nederlands gebruiken op straat en in communicatie met de overheid. Zelf vermoed ik dat het idee van Djimi hier, om in het (kleuter/basis)onderwijs in onze grootsteden een aantal uren Arabisch, Turks of dergelijke te gebruiken en de andere uren Nederlands als onderrichttaal, goed zou zijn om die groep nieuwe-Brusselaars beter/volwaardiger te vormen en ze naar het Nederlandstalig onderwijs te krijgen. Let wel: mensen proberen te winnen voor ons onderwijs mag niet betekenen dat het behalen van een diploma makkelijker mag worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Vlaanderen mag van mij Brussel gerust loslaten. Inclusief Brussels hinterland dat zich thans nog ten onrechte buiten het BHG bevindt.
Maar het is niet mijn eerste keuze. Die behelst een uitbreiding van het BHG dat samen met Vlaanderen en Wallonië (herenigd met Voeren) de tri-gewestelijke (con)federale staat België vormt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Pint 2 : Ik begrijp die obsessie met het FDF niet. Wat het FDF zegt is helemaal niet zo opvallend verschillend van wat de andere Franstalige partijen zeggen. En het FDF is in de nationale politiek een lilliputterpartij. De communautaire standpunten van het FDF vind je grotendeels terug in de andere Franstalige partijen. Het is de PS die via haar 2 Minister-presidenten het voortouw neemt in de creatie van een Fédération Wallonie-Bruxelles. Laat die obsessie met het FDF voor wat het is. Punt 3 : we hebben geen Vlaamse strategie nodig maar een democratische strategie. Een strategie die het Belgisch democratisch deficit aan de kaak stelt en de democratie terug aan de burger geeft. Dat moet gen "Vlaamse" strategie zijn. Dan kan zelfs een strategie met de Walen zijn. En we kunnen dat zelfs opentrekken naar Europees vlak om te beginnen met de Catalanen bv. ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 19 maart 2010 om 22:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Prima. Laten we dan wel opvolgen dat de Walen naar hun eigen langetermijnvisie kijken en niet meer naar de pijpen van Franstalig Brussel dansen, want als ze dat blijven doen, hebben we niet veel goeds van hen te verwachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In een solidaire federatie is er geen plaats voor regio's die zich uitbreiden ten koste van andere regio's. Er komt dus geen uitbreiding van het BHG ten koste van het Vlaams Gewest zoals er ook geen uitbreiding zal komen van het Vlaams Gewest ten koste van het BHG. De tijd van oeran-oetangs die hun territorium uitbreiden is ten einde. Als u het BHG wil uitbreiden zal dat horizontaal moeten gebeuren, niet vertikaal. Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 19 maart 2010 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als geen van hen hún Brussel opgeeft, waarom zouden wij dan wel zo'n zielepoten moeten zijn?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vlaamse Ruit is het hinterland van Brussel. Of anders gesteld: Brussel is de voornaamste kernstad van de Vlaamse Ruit (en bij uitbreiding: van Vlaanderen).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een democratische strategie vereist dat het een Vlaamse strategie is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
M.a.w. het is altijd moeilijk een klein beetje rechts te zijn zonder nog rechtsere kornuiten in de buurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Mij gaat het om een aanpassing aan een sociologische realiteit: de suburbanisering rond Brussel die de facto de "Vlaamse" rand verbrusselt, verfranst en tegenwoordig zelfs ver"expat"iseert. Suburbanisatie is een normaal verschijnsel dat we rond alle bloeiende steden van enig formaat in Europa zien. De binding tussen stad en rand is een praktijk in deze steden en in deze zin zelfs vele malen democratischer dan de manier waarop de gewesten officieel zijn vormgegeven. Ik heb zelf mijn jeugd doorgebracht in Mortsel. Dacht u dat mijn ouders in Mortsel werkten, mijn broer in Mortsel naar school ging, ik in Mortsel ging studeren? Nope, wij waren afhankelijk van Antwerpen voor arbeid en (hoger) onderwijs. Konden wij in Mortsel terecht voor een rijk cultureel leven? Voor geen meter. Wij waren op Antwerpen aangewezen. Alleen is de politieke realiteit nooit de realiteit "te velde" gevolgd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister-President
|
![]() Vlaanderen zonder Brussel?
Vlaanderen heeft zich in het verleden iets te veel op Brussel gericht om nu opeens te zeggen: gedaan. We kunnen best, als we Brussel willen opgeven, ons richten op Antwerpen, niet alleen politiek maar ook economisch. Dan zal een Vlaamse onafhankelijkheid zonder Brussel pas haalbare kaart zijn. Meer nog, dan zal er nog niemand over denken om mét Brussel te gaan. Dat is wel een proces van decennia. Vlaanderen mét Brussel lijkt de enige economisch verantwoorde keuze, maar dan krijg je een klein België. Het is potsierlijk hoe linkse flaminganten die het Waalse volk koesteren en afgeven op de Brusselse elite toch dat Brussel aan het hart drukken. Ook hier zal je twee publieke opinies krijgen en twee democratieën naast elkaar. Op korte termijn lijkt mij een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel enkel te kunnen samen gaan met Nederland, maar dan verliezen we wel een groot deel van onze eigenheid. Anderzijds hoeft een onafhankelijkheid zonder Brussel niet te betekenen dat Brussel nooit bij Vlaanderen komt. Toen Italië de unie uitriep in 1860 was Rome nog stevig in handen van de paus. Pas in 1870 kon men Rome tot hoofdstad van Italië maken. Ook Vilnius was in vorige eeuw een hele tijd deel van Polen, nu de hoofdstad van Litouwen. Dus: ik weet het niet. Het hangt ervan af.
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Het zijn niet de Vlamingen die dat territorium willen uitbreiden he...
![]() |
#38 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar zit het verschil ? En waarom W uitbreiden met Voeren ?
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik betwijfel trouwens of het de meeste allochtonen iets kan schelen in welke taal hun kinderen les volgen. Meer zelfs, het kan vele allochtonen allicht niet eens iets schelen of hun kinderen al dan niet naar school gaan. Maar de boodschap is duidelijk: Vlaanderen moet scholen bouwen in Brussel! |
|
![]() |
![]() |