![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat je om de 10-15 jaar van land verandert. Het heeft ergens wel zin om de nationaliteit te hebben van het land waar je woont (tenminste na een paar jaar, als je bedoeling is van daar langer te wonen) zodat je daar "volwaardig burger" kan zijn. Maar hoela, een nationaliteit is dan weer heilig, en onze kultuur en weet ik veel, zo gemakkelijk krijg je die niet. Hoe zit dat dan ? Toen ik enkele jaren geleden was nagegaan of ik een franse identiteitskaart kon krijgen, heeft men mij inderdaad uitgelegd dat mijn dossier best ontvankelijk was, maar gezien ik Belg was (en geen Duitser bijvoorbeeld), ik wel in de situatie was dat ik dan mijn Belgische nationaliteit dan automatisch ging verliezen. Heb mijn dossier dan maar niet ingediend - maar ik vond dat spijtig, want voor sommige zaken minder praktisch. Nu is het bijvoorbeeld wel zo dat de franse wet op de dubbele nationaliteiten zo is dat als je te maken hebt met een land waar je de nationaliteit van hebt, die nationaliteit primeert op de franse. Da's geen dom idee. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat mocht ik de belgische en franse nationaliteit hebben, en ik het aan de stok krijg met de belgische overheid, ik niet mijn franse nationaliteit kan inroepen (en bijvoorbeeld de steun zoeken van de franse ambassade). Dat als ik in belgie een identiteitskontrole krijg, ik niet mijn frans paspoort mag tonen. En ook andersom: in frankrijk primeert de franse. Ik mag dan niet met mijn belgisch paspoort zwaaien. In een derde land mag ik kiezen natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
die mannen moeten tegenwoordig niet veel noten op hun zang hebben ...ze zullen niet moeilijk doen..en anders geen geld ![]() laat weten wat je niet begrijpt Laatst gewijzigd door born2bewild : 20 maart 2010 om 07:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Vreemdeling
|
![]() Mijn vrouw is griekse,woont 20 jaar in belgië en we zijn 12 jaar gehuwd.
Ze heeft 20 jaar in griekenland gewerkt en ook in belgië. Dus in beide landen heeft ze belastingen en sociale zekerheid (incl pensioen) afgedragen. Zij denkt nu aan een aanvraag voor belgische nationaliteit. Het is echter juist dat een griek steeds zijn griekse nationaliteit behoudt en nog 'straffer' het is voor griekenland heel normaal dat ge zowel daar alsook hier een officieel adres hebt. Na lang zoekwerk zijn wij er echter steeds nog niet uit mbt: -wat is het verschil tussen nationaliteit en naturalisatie? - wat kunnen voor haar de gevolgen zijn van een tweede (belgische) nationaliteit Ivm pensioen,belastingen,sociale zekerheid e.d. Wij hopen dat het forum ons misschien kan helpen met info,links,tips,adressen waar we evtl terecht kunnen |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Van een heel groot deel van de landen MOGEN de onderdanen de id NOOIT verwerpen, al gaan ze naar mars.
Bij het verkrijgen van een andere nationaliteit hebben ze er dus twee. Om degenen die van een land komen waar de id wel als een papier gezien wordt dat je naar goeddunken kan wegsmijten, heeft België een nieuwe wet opgesteld: je mag een dubbele nationaliteit hebben en moet dus nooit de andere nationaliteit wegsmijten. Ook als je als Belg elders gaat, mag je je Belgische nationaliteit behouden. En de regel van het land van herkomst is overigens prioritair: Citaat:
Er zijn ook een twintigtal landen die verbieden dat je ooit afstand doet van hun nationaliteit, waaronder Algerije, Griekenland, Marokko, Tunesië, ... Ze zien de buitenlanders van hun land als "zendelingen" die bijdragen aan hun bbp (moeten namelijk ook nog belastingen betalen) en als de xe provincie van hun land die hun van pas kan komen in geval van conflicten e.d. Dat heeft dus een strategische (ondermeer voor de buitenlandse relaties ed) en economische waarde.
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelin...ijs.aspx?id=84 Uw vrouw kan absoluut Belg worden zonder problemen (volgens mij). Dit kan gratis. ![]() Je kan altijd bij je lokale dienst voor juridische bijstand te rade voor meer specifiek juridisch advies (http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=73 ), bij het vredegerecht (daar is meestal ook een juridische balie) of bij de dienst vreemdelingenzaken in je gemeente.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 november 2012 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan zo iemand dan twee keer stemmen?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verveel je je, of mis je me?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht, maar ik ga daar geen linken over opzoeken, dat b. enkel de dubbele nationaliteit toelaat als twee voorwaarden vervuld zijn:
- de vreemdeling moet de b. nationaliteit vragen (dus niet voor b. die een andere nationaliteit vragen) - de nationaliteit van het land van oorsprong staat niet toe dat de vreemdeling zijn oude nationaliteit verliest. b. plooit dan als het ware voor die vreemde wetgeving. Maar verder ben ik van een heel ander gedacht dan "vriend en vijand" op dit forum. Ik ben voorstander om op een zo vrij mogelijke wijze, zoveel als mogelijk nationaliteiten tegelijk te mogen hebben. Heb je een tijdje in Spanje gewoond/gewerkt of zelfs maar gestudeerd? Why not ? (als de Spaanse wetgeving het toestaat voor die "prestatie"). Heeft je bedrijf een aantal jaren goede handel gedreven met Senegal? Why not ? Ben je toevallig 14 dagen vroeger geboren dan de gyneacoloog berekend had, en vertoefde je moeder net in de UK toen jij vond dat het tijd werd ? En je hebt daar een zeker sentiment voor ? En de Engelse wetgeving staat het toe ? Why not ? Voor de vreemdeling die de (eerstdaagse mogelijke) Vlaamse nationaliteit (en in afwachting de b. dus) zou begeren: ik zou wel "voorwaarden" stellen die ietske strenger zijn dan onze huidige snelbelgwet ! Maar als er geen profitariaat mee gepast zou gaan: why not ? Nationaliteit is maar een soort ereburgerschap. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 11 november 2012 om 19:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij begint er over, liefje...
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarom dat je in topics van meer dan twee jaar geleden gaat grasduinen om op mijn berichten van toen te reageren? Kom kom, geef het maar toe: je vindt dit forum saai zonder mijn aandacht voor jou, is het niet?
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neemt niet weg dat ik nog steeds niet zie wat stemrecht en de Belgische nationaliteit te maken heeft met 2 keer gaan stemmen. Niemand kan meerdere keren gaan stemmen omdat het enkelvoudig stemrecht al lang geleden is ingevoerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel. Kijk maar:
Dit gaf jij als antwoord op mijn vraag welk concreet voordeel die dubbele nationaliteit oplevert. Stemrecht heeft natuurlijk niets met dubbele nationaliteit te maken. Vandaar mijn vraag of iemand met een dubbele nationaliteit dan misschien twee keer kan stemmen. Dat zou immers een concreet voordeel zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb niets tegen de dubbele nationaliteit.
![]() |