Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2010, 19:30   #21
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _Michelle_ Bekijk bericht
Stel je even voor dat je een hoofddoek, of in extremere mate een boerka/nijab draagt, kan je je dan nog vrouwelijk/trots/zelfzeker voelen? Ik vraag het me zo af.

Kunnen vrouwen in die situatie zich nog identificeren als vrouw of voelen ze zich gewoon een object? Hebben ze nog wel zin om van zich te laten horen en de moed om dat te doen?

Men beweert dat er een hoop vrijgevochten moslima's zijn die zelf voor de hoofddoek/boerka kiezen, maar is dat echt zo of zijn het enkel de onderdrukte exemplaren die dat ding dragen? Om welke reden zouden ze daarvoor kiezen?

Wie kan me helpen de ondertussen bijna meerderheid van de bevolking te begrijpen?
Ik ben geen grote liefhebber van religies en de bijbehorende symbolen, maar ik vind je vraag nogal merkwaardig. Kan je niet precies hetzelfde vragen over een vrouw die zich sexy kleedt omdat ze vindt dat dat zo hoort? Gisteren zag ik een meisje van een jaar of twaalf op pumps, een rokje en volledig opgemaakt uit de school komen. Is dat dan ook geen object? Als je begrijpt wat ik bedoel ...
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 19:32   #22
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
En ja, ze ziet die hoofddoek oprecht als een symbool van haar vrije keuze.
de meeste moslima's dragen een hoofddoek inderdaad met vrije keuze.

maar omdat een paar blanke geilaards het niet kunnen hebben dat ze hun schoonheid verbergen roepen ze moord en brand om die hoofddoeken te verbieden.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 19:34   #23
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht

maar omdat een paar blanke geilaards het niet kunnen hebben dat ze hun schoonheid verbergen roepen ze moord en brand om die hoofddoeken te verbieden.
Ja, Sywen, dat is de reden. Alsof er niet minstens evenveel lelijkerds met een hoofddoek rondlopen dan schoonheden
Oud 20 maart 2010, 19:37   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja, Sywen, dat is de reden. Alsof er niet minstens evenveel lelijkerds met een hoofddoek rondlopen dan schoonheden
Daar zijn inderdaad soms draken bij.

Ik verschiet daar niet van dat die mannen beslist hebben dat die een hoofddoek moeten dragen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 19:41   #25
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik hoor regelmatig het woordje hoer vallen hier op straat, oh neen die was gericht aan de kopvodvrije vrouwen mijn fout , verder vind ik dat het beter is dat bepaalde moslima's een boerka dragen vooral die met een snor...
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 19:49   #26
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het debat gaat in de overgrote meerderheid van de gevallen niet om een totaalverbod, maar om het verbieden van levensbeschouwelijke symbolen en uitingen in welbepaalde settings en/of voor welbepaalde functies. Dat heeft niets te maken met een paar blanke geilaards.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 19:56   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Weet ik veel? Misschien je wereldvisie? Of je ?
Het is mij tptaal een raadsel hoe mijn wereldvisie van invloed zou kunnen zijn op uw waarnemingsvermogen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 19:56   #28
Steve_M

Standaard

Citaat:
Het debat gaat in de overgrote meerderheid van de gevallen niet om een totaalverbod, maar om het verbieden van levensbeschouwelijke symbolen en uitingen in welbepaalde settings en/of voor welbepaalde functies. Dat heeft niets te maken met een paar blanke geilaards.
Voil�*. Ik wil daar trouwens graag aan toevoegen dat het in Antwerpen volloopt met lekkere miekes, hoerig opgemaakt, in spannende jeans en laarsjes (allemaal bijzonder haram), maar dan wel met een hoofddoekje (liefst assorti met de rest van de outfit). De blanke geilaard in mij kan best leven met die wulpse herinterpretatie van vroomheid.
Oud 20 maart 2010, 20:23   #29
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat moslima's (3% van de bevolking) hier bijna een meerderheid vormden...

Persoonlijk ken ik een moslima mét hidjab en dat is een intelligente, gedreven en zelfbewuste vrouw die perfect Nederlandstalig is. Het zou natuurlijk allemaal veel simpeler zijn als ze een bange kwezel was die hoop en al twee schimmige woordjes Vlaams kan prevelen, maar zo simpel wordt het (helaas/gelukkig) nooit. En ja, ze ziet die hoofddoek oprecht als een symbool van haar vrije keuze.
Het klopt dat als je écht gelooft dat de Koran het woord van God is, je uit jezelf zo'n ding wilt gaan dragen. Het is niet altijd de man die erachter zit. Ik denk dat het echter de taak is van de overheid en van goede burgers om dit soort mensen eens dringend bij te scholen over de legitimiteit van religie. Het is niet iets wat respect verdient, maar integendeel geboycot zou moeten worden omwille van ontwrichting van de maatschappij.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 20:26   #30
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het klopt dat als je écht gelooft dat de Koran het woord van God is, je uit jezelf zo'n ding wilt gaan dragen. Het is niet altijd de man die erachter zit. Ik denk dat het echter de taak is van de overheid en van goede burgers om dit soort mensen eens dringend bij te scholen over de legitimiteit van religie. Het is niet iets wat respect verdient, maar integendeel geboycot zou moeten worden omwille van ontwrichting van de maatschappij.
Heeft de overheid volgens jou dan ook die plicht bij Joden of Katholieken?
Oud 20 maart 2010, 20:29   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft de overheid volgens jou dan ook die plicht bij Joden of Katholieken?
Gaarne. Maar laten we beginnen bij de grootste probleemveroorzakers.
Oud 20 maart 2010, 20:35   #32
Steve_M

Standaard

Citaat:
Gaarne. Maar laten we beginnen bij de grootste probleemveroorzakers.
Ik heb eigenlijk meer problemen met het feit dat de RKK 96 % van de jaarlijkse 590 miljoen euro belastinggeld ontvangt terwijl nog amper een tiental procent van de bevolking tot die club behoort. Dat stoort mij meer dan wat iemand op zijn hoofd zet in zijn/haar vrije tijd.
Oud 20 maart 2010, 20:37   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb eigenlijk meer problemen met het feit dat de RKK 96 % van de jaarlijkse 590 miljoen euro belastinggeld ontvangt terwijl nog amper een tiental procent van de bevolking tot die club behoort. Dat stoort mij meer dan wat iemand op zijn hoofd zet in zijn/haar vrije tijd.
Het stoort mij allebei.
Oud 20 maart 2010, 20:42   #34
Steve_M

Standaard

Citaat:
Het stoort mij allebei.
Ook zeer liberaal dat je meent dat overheid zich moet mengen in wat mensen in hun vrije tijd dragen. Misschien moet je je nick maar veranderen in communist_NL
Oud 20 maart 2010, 20:47   #35
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook zeer liberaal dat je meent dat overheid zich moet mengen in wat mensen in hun vrije tijd dragen. Misschien moet je je nick maar veranderen in communist_NL
U hangt veel te veel in de sociaal-liberale definitie van de 21e eeuw. De originele liberalen, de starters van de Franse Revolutie, wisten heel goed hoe je religie dient aan te pakken.
Oud 20 maart 2010, 20:50   #36
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U hangt veel te veel in de sociaal-liberale definitie van de 21e eeuw. De originele liberalen, de starters van de Franse Revolutie, wisten heel goed hoe je religie dient aan te pakken.
Met de guillotine?

Overigens waren de meeste vroege Verlichtingsfilosofen, ook in Frankrijk, zeker niet a- of anti-religieus; wel duidelijk antiklerikaal.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 21:33   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het is mij tptaal een raadsel hoe mijn wereldvisie van invloed zou kunnen zijn op uw waarnemingsvermogen.
Wel op jouw verwondering(en).
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 22:00   #38
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _Michelle_ Bekijk bericht
Stel je even voor dat je een hoofddoek, of in extremere mate een boerka/nijab draagt, kan je je dan nog vrouwelijk/trots/zelfzeker voelen? Ik vraag het me zo af.

Kunnen vrouwen in die situatie zich nog identificeren als vrouw of voelen ze zich gewoon een object? Hebben ze nog wel zin om van zich te laten horen en de moed om dat te doen?

Men beweert dat er een hoop vrijgevochten moslima's zijn die zelf voor de hoofddoek/boerka kiezen, maar is dat echt zo of zijn het enkel de onderdrukte exemplaren die dat ding dragen? Om welke reden zouden ze daarvoor kiezen?

Wie kan me helpen de ondertussen bijna meerderheid van de bevolking te begrijpen?
Het is niet zo dat moslims de "bijna meerderheid" van de bevolking uitmaken. Lees daar maar eens wat cijfers over.

Ik heb de hele hetse over de dracht van de hoofddoek eigenlijk nooit goed begrepen. Het is waarschijnlijk omdat het zo'n ostentatief zichtbaar symbool is dat sommige mensen er problemen mee hebben.

Op je vraag is moeilijk een exact antwoord te geven. Het is zeker dat een aantal meisjes en vrouwen de hoofddoek uit vrije keuze dracht, of zelfs om een statement te maken. Het is ook zeker dat er meisjes en vrouwen zijn die verplicht worden om hem te dragen, en die ook op andere manieren gedomineerd worden. Maar wat de percentages van die twee groepen zijn, daar kan denk ik niemand een goed antwoord op geven. Er zijn ook "tussengroepen": vrouwen die de hoofddoek bijvoorbeeld uit gewoonte dragen, of omdat er vinden dat hun familie dat van hen verwacht, maar die er niet onder lijden. Het is dus denk ik een heel variabel gegeven.

Deze namiddag was er in de Nieuwstraat in Brussel een kleine betoging van jongeren tegen het hoofddoekverbod in het onderwijs. Ze deelden flyers uit, en gingen met voorbijkomers in gesprek. Ik ben het met hen eens dat een verbod geen goede zaak is, maar aan de andere kant denk ik dat we het probleem met de onderdrukking van de vrouw ook niet mogen onderschatten. Het nadeel van een verbod is dat het alleen inwerkt op één van de (mogelijke) symptomen van vrouwenonderdrukking, en niet op de kern van de problematiek. Door een verbod wordt het probleem "onzichtbaar", maar daarmee is het nog niet opgelost.

Etienne Vermeersch beschuldigt de staat van vaandelvlucht door geen duidelijke stelling in te nemen en de dracht van de hoofddoek in publieke functies te verbieden. Ik zou eerder het omgekeerde durven stellen: als de overheid dat wel zou doen, dan zou ze pas vaandelvlucht plegen, want dan kiest ze voor de gemakkelijke oplossing. De vrouwen die reëel onderdrukt worden moeten het dan zelf maar uitzoeken, hoe ze het thuis uitgelegd krijgen dat ze op het werk hun hoofddoek afnemen.

Laatst gewijzigd door Doki : 20 maart 2010 om 22:01.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 22:20   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wel op jouw verwondering(en).
Nog minder, die verwondering is het gevolg van uw ontkenning ijver.
Oud 20 maart 2010, 22:30   #40
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Ik heb de hele hetse over de dracht van de hoofddoek eigenlijk nooit goed begrepen. Het is waarschijnlijk omdat het zo'n ostentatief zichtbaar symbool is dat sommige mensen er problemen mee hebben.
Ik denk dat weinigen het begrepen hebben.
Zonder die hetze had niemand er waarschijnlijk aandacht aan besteed.
Als je die hoofddoek natuurlijk gaat gebruiken om uw eigen zeden aan anderen op te dringen kunt ge tegenstand verwachten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be