![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Als iemand een copyright heeft op een online winkelkar systeem dan mag je wel een online winkelkar systeem maken, maar niet met dezelfde code. Je moet het dus "from scratch" opnieuw maken. In het geval van patenten mag zelfs dat niet. Beide zijn contraproductief voor wetenschappelijke vooruitgang, maar patenten zijn wel héél erg klotige dingeskes. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelukkig mag ik dat nog.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() En hoe komt het dan eigenlijk dat nog niemand een patent op winkelkarren heeft genomen? (en dergelijke) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Er zijn op dit moment al enorm veel patenten op triviale dingen. Een tijd geleden heeft een Australische advocaat met succes een patent genomen op het wiel (omschreven als "circular transportation facilitation device"). Dit om aan te tonen dat het patent office echt wel totaal incompetent is om te controleren of een uitvinding nieuw en origineel genoeg is om patenteerbaar te zijn. Dergelijke patenten zijn waarschijnlijk niet houdbaar in de rechtzaal, maar ondertussen kunnen de grote multinationals kleine bedrijfjes er serieus mee bedreigen, de meesten betalen dan ook gewoon licenties. Zelfs als het patent niet houdbaar blijkt in de rechtzaal zijn de gerechtskosten alleen al moeilijk te dragen voor kleine bedrijfjes (of individuen). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burgemeester
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Neen aan software patiënten !!
Speel eens meer buiten dan voor Uw PC te zitten |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
8) ![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Inderdaad : lang leve de laptops, gezellig aan de vijver buiten .. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Lokaal Raadslid
|
![]() [/quote=]"wbBon, die "software patiënten" was wel goed gevonden... maar niet echt relevant voor deze discussie, of wel? Wat is jouw mening over software patenten?[/quote]
Dit is nu eens iets waar ik me tot op heden nog niet echt in verdiept heb. Ik stel nu wel vast er blijkbaar over dit onderwerp reeds geruime tijd een verhitte discussie aan de gang is op het net. Reden genoeg misschien om even de pro- en contra's en de nuances te verkennen. Dit leek me op het eerste zicht een triviaal onderwerp maar blijkbaar houdt het toch een aantal bezig bezig. wordt vervolgd dus ![]()
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bon, het is zo dat er een aantal patenten bestaan die te zot om los te lopen zijn, maar het is eveneens zo dat het net de patenten zijn die voorkomen dat de grote in de industrie met het onderzoek van de kleintjes gaan lopen. Patenten zijn volgens mij dan ook een belangrijk systeem als je in een vrije markt innoverend onderzoek wil doen. Hebben we die discussie trouwens al eens niet gehad?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wat als belgacom een patent heeft op het telefoneren? Wat als MS een patent heeft op OS? Wat als iemand een patent heeft op innoverend onderzoeken ![]() Patenten lijken me eerder monopoliserend. Het beperkt duidelijk de vrije markt als je het mij vraagt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Er bestaat trouwens ook zoiets als cross-patentering. Dit wil zeggen dat grote bedrijven (een deel van) elkaars patenten vrij mogen gebruiken. UIteraard kunnen de kleintjes daar niet aan meedoen, want voor wat hoort wat... Ook een belangrijk punt in de discussie volgens mij is dat een patent maar 20 jaar geldig is. En Coca Cola dan? Coca Cola is niet gepatenteerd, maar het recept wordt geheim gehouden. patentering impliceert namelijk normaal ook bekendmaking van het product. 20 jaar is in de softwareindustire ongeloofelijk lang. In de farma-industrie bijvoorbeeld heeft het vanuit kapitalisme standpunt waarschijnlijk wel zijn nut, als er vb. miljarden geïnvesteerd zijn om weet ik veel wat te ontwikkelen. Binnen de sofwarewereld lijkt het me vaak veeleer om concepten te gaan, hoewel dat strikt genomen niet de bedoeling is van patenten. Nu, Het probleem is ook wel dat die patenteringsbureaus zelfbedruipend zijn. Hoe meer patenten ze uitschrijven hoe beter voor hen dus. Er zijn trouwens plannen om de PTO, het amerikaanse patentenbureau te privatiseren (zie http://inventors.about.com/library/weekly/aa080497.htm). Stel je voor dat microsoft 10%, General motors 30%, IBM 15% ... hebben van de aandelen van het PTO... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
in software kunt ge onmogelijke allerlei ideeën patenteren... daarmee legt ge alles plat Doe eens wat meer opzoekwerk jong ![]() Eenvoudige dingen als tabbladen, schuifbalken, het idee web-winkel, etc... alles gaan patenteren... Dat betekent dat een zelfstandige bv. on-line verkoopsdiensten via internet bv. niet zou kunnen starten, omdat het idee webwinkel gepatenteerd is (tenzij hij betaalt natuurlijk aan dat bedrijf met patenten) Overigens houden niet bestaande bedrijfje (allez, 1 werknemer) zich bezig met patenten nemen op zaken die niet gepatenteerd zijn, om er zo geld uit te slaan ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Allez, wat gebruik jij om op deze pagina naar beneden te scrollen ? Een schuifbalk ja ? Zo ordinaire dingen willen sommigen patenteren. Ik ben dus niet creatief als ik in mijn eigen applicatie ook zo'n schuifbalk wil ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Burgemeester
|
![]() en eer iedereen op Microsoft begint te kakken, ook zij zijn zelf slachtoffer ervan geweest, duidelijk misbruik:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Burgemeester
|
![]() ![]() Wat meer info vind je trouwens op: http://www.softwarepatenten.be/ voorbeeldje: ![]() want: 4,197,590: Method for dynamically viewing image elements stored in a random access memory array. http://www.delphion.com/details?pn=US04197590__ |
![]() |
![]() |