![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
jezus (vrede zij met hem) kende de boeken die wij nu 'het oude testament' noemen heel goed. de leer die hij verkondigde was volledig gebaseerd op de wijsheid uit die traditie. deze wijsheid leert dat alle extremen gevaarlijk zijn. in sommige situaties is het gebruik van defensief geweld beter dan het passief toelaten van het geweld en de onderdrukking van aanvallers. het was dan ook niet de profeet jezus (vrede zij met hem) die opriep tot volledige geweldloosheid, die oproep kwam eeuwen na het optreden van die gezalfde profeet. deze zogenaamde geweldlosheid was een ideologie die door de elites in de christelijke maatschappij werd verspreid en die diende om het gerechtvaardigde geweld van de onderdrukten tegen hun onderdrukkers te verbieden. deze onderdrukkers gingen echter zelf de hele tijd door met het gebruik van geweld om hun persoonlijke belangen te dienen. ik vind het soms wat hypocriet hoe christelijke apologeten steeds opnieuw terugkomen op dit punt. beweren dat het christendom vredevoller is dan de islam of het jodendom is een groteske leugen. van alle abrahamitische tradities is het christendom, zeker in zijn rooms katholieke vorm, doorheen de geschiedenis de meest bloedige. als uitgerekend de apologeten van die traditie van kruisvaarders en inquisiteurs preken over geweldloosheid, noemen wij moslims dit 'nifaq' (hypocrisie). voor de duidelijkheid, mijn kritiek hierboven op de hypocriete houding van sommige christelijke apologeten is niet tegen jou gericht. ik heb het gevoel dat jij net als ik een sukkelaar bent die blijft zoeken naar antwoorden. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
overigens mag je mijn onuitroeibare ijdelheid niet uit het oog verliezen als een extra motivering. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#24 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
tegelijk moeten we ook hier alles in zijn evolutie en in zijn context zien. door met de vrouw in kwestie een huwelijk af te sluiten, waarbij alle rechten van de gehuwden onverminderd gelden, is zij beschermd en zit ze in een betere positie dan de meeste prostitués, zeker in vergelijking met de tijd voor de komst van de islam. moeten we dan voor of tegen deze gewoonte zijn? ik denk dat beide opties veel te simplistisch zijn. een goed overwogen antwoord zal genuanceerder moeten zijn dan een simpel ja of nee. Citaat:
of die saoedische prinsen overigens inderdaad de vreemde gedachtenkronkel maken die jij hierboven schetst, laat ik in het midden. ik heb in elk geval nog nooit een uitspraak van een saoedische prins gelezen die daarop wijst. de meeste van die kliek bezitters weet echter wel dat god hen in het buitenland misschien wel ziet, maar de spiedende ogen van pers, bevolking en politieke vijanden daarom nog niet. Citaat:
ik heb in mijn leven al veel niet-hypocriete moslims ontmoet. ik heb in mijn leven al veel hypocriete niet-moslims ontmoet. ik heb in mijn leven al veel niet-hypocriete niet-moslims ontmoet. Citaat:
overigens verschilt de concrete invulling van de ramadan van cultuur tot cultuur. in veel noord-afrikaanse en turkse tradities eet men (soms overmatig) veel na zonsondergang. dat heeft echter met cultuur en traditie, niet met de islam te maken. in verschillende afrikaanse en centraal afrikaanse tradities bestaat deze gewoonte namelijk niet op dezelfde manier. Citaat:
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat me opvalt in uw lange tekst is dat u sinds uw 16de op zoek bent naar de ware zin van het leven en verschillende filosofieën exploreert. Waarom denkt u dat u reeds aan het einde van uw zoektocht bent? Een mens blijft evolueren. De kans is groot dat u over een jaar of zo weer andere denkbeelden overweegt en mogelijk weer van mening verandert.
![]() |
![]() |
#26 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
heb ik ergens beweerd dat ik vermoed aan het einde van de zoektocht te zijn? vrede, redwasp
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U it het heilig evangelie van onze Heer Jezus ChristusWie zijn naaste bemint als zichzelf zal er geen geweld tegen plegen, logisch toch?
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
dat de interpretatie van jezus (vrede zij met hem) van deze geboden in zijn tijd vrij verspreid was onder religieus geschoolde mensen kunnen we zien in de beroemde anekdote over rabbi hillel: toen een heiden de rabbi op een dag uitdaagde met de woorden: "ik wil gelovig worden als u in staat bent om, staande op één been, de hele thora uit te leggen". waarop de rabbi reageerde door op één been te gaan staan en te zeggen: "wat je niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet. de rest is commentaar. ga nu weg en studeer." deze interpretatie van de leer, die de naaste als volledig evenwaardig beschouwt, vinden we overigens ook terug in het optreden van de profeet mohammed (vrede zij met hem). deze zei bijvoorbeeld: "niemand van jullie is een echte gelovige totdat hij voor zijn broeder hetzelfde verlangt als voor zichzelf." deze gulden regel is universeel en ligt aan de basis van iedere authentieke religieuze beweging. het is jammer dat sommige christelijke apologeten bewust blind blijven tegenover dit universele karakter van die regel en blijven doen alsof zij de enigen zijn die hem kennen en toepassen. http://85.119.217.66/bznevents.be/Do...ficheA3Ned.pdf vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bemin uw naaste als uzelf en het zinnetje dat u aanhaalt en dat alleen wil zeggen hoe men een echte gelovige is. Het gebod dat Jezus ons gaf is eigenlijk het mooiste dat een mens zich kan wensen. Als ieder zijn naaste bemint, zonder onderscheid, dan is er vrede en liefde en is de wereld mooi en goed.
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet juist eens van naderbij kijken naar die ijdelheid om zeker te stellen dat je die niet verwart met fanatisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
de gulden regel vinden we terug in alle religies en in alle wereldbeschouwelijke tradities. heel waarschijnlijk werd hij het eerst geformuleerd (of toch op schrift gesteld) door confucius. maar het feit dat hij overal voorkomt doet vermoeden dat hij misschien wel niets anders is dan een verwoording van een diep ingebakken morele refleks die aan alle mensen eigen is. ik vind het altijd jammer als mensen vinden dat hun traditie of hun stroming het alleenrecht heeft op deze of die universele religieuze waarheid. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
dus alle gelovige moslims zijn fanatici? vrede, redwasp
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jezus zei ook: Er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen velen misleiden. Jezus spreekt over vrede en genade, over de andere wang tonen, in de Koran staat dat men heidenen moet afslachten indien ze zich niet bekeren. Jezus heeft niemand vermoord en predikte vrede, ook zijn apostelen hebben niemand vermoord, ze zijn vermoord. Mohammed had een leger. enz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geloven in een god kan niet anders dan alleen maar fanatiek, je twijfel zou je anders niet toelaten van te geloven. Fanatisme is altijd gecompenseerde twijfel. Laatst gewijzigd door Xenophon : 6 april 2010 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
het is niet omdat jezus (vrede zij met hem) waarschuwt voor valse profeten, dat mohammed die na hem kwam automatisch tot die categorie behoort. Citaat:
behalve deze paar passages die duidelijk handelen over het jus in bellum, is de rest van het boek één lange oproep tot vrede, verdraagzaamheid, geduld, vriendelijkheid... Citaat:
jezus (vrede zij met hem) heeft nooit in een situatie geleefd waarin de vraag over het gebruik van geweld door de bevolking ook aan de orde was. de vrede die hij predikte was overigens helemaal niet de tsjeef-achtige vrede van de slaven tegenover hun meesters. een goede oud-testamentische slavenopstand kon hij best waarderen. overigens wist hij, net als alle profeten, dat geweldloosheid zijn grenzen heeft en op een bepaald moment omslaat in een perverse vorm van collaboratie met het geweld van de onderdrukker. hij gaf zijn leerlingen dan ook duidelijke instructies om wapens te dragen, als ze geen zwaard hadden, moesten ze hun bezit verkopen en er een aanschaffen (lk 19:35-36). jezus is echter wijs genoeg om te snappen dat ook geweld zijn grenzen heeft. toen (volgens mt 26:51) één van zijn leerlingen (petrus volgens de traditie) in de hof van olijven met zijn zwaard het oor afslaat van één van de romeinse soldaten, roept jezus op tot kalmte. waarschijnlijk (ik was er zelf niet bij) had hij door dat geweld in die situatie niet alleen hopeloos was (een paar religieuze slaapdronken kerels tegen een goed getrainde romeinse leger-eenheid) maar wist hij ook dat hier een andere tactiek beter paste. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#39 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
als ik wil weten hoe de wereld in mekaar zit, dan heb ik meer dan genoeg aan onze wetenschap. die zit natuurlijk vol twijfel, maar dat hoort ook zo. de bijbel noch de qur'an zal mij kunnen vertellen wat alle feiten zijn. alleen nauwkeurig, eerlijk en methodologisch correct onderzoek kan dit doen. in mijn tekst waarmee ik deze draad begin, schetste ik heel even de ontkennende weg (via negativa, apofatisch spreken) waar juist van het door jou beschreven fanatisme weggegaan wordt. het steeds herbevestigen van ons onvermogen tot kennen, tot begrijpen, tot inzien... is de oefening die ons geloof tot een dynamiek maakt, die onze religie uit de slaap van statische dogmatiek wekt. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#40 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() (geknipt, want een wijzer man heeft reeds een wijzer antwoord gepost)
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 6 april 2010 om 22:53. |
||||||
![]() |
![]() |