Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2010, 10:48   #21
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Ik geef het op met u, simpeler kan ik het niet voor u schetsen. Bovendien is mijn kwaliteit als leermeester niet best, misschien heeft u een betere aan dhr. system op dat vlak, ik heb daar het geduld niet voor.
Misschien schets je het te simpel.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:49   #22
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wallonië heeft Vlaanderen op economisch vlak veel te bieden, de mijnindustrie staat op het punt om weer op te bloeien, en ook de Waalse havens doen het uitstekend!
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:49   #23
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Voor de werknemer is een klein gebied waar de overheden hun gelden moeten halen steeds een nadeel tegenover een groot gebied.
Daarnaast is het dan voor een bedrijf nog eens een pak gemakkelijker om buiten dat gebied actief te worden. En om van de werknemer te eisen dat hij buiten zijn landelijke grenzen gaat werken in een gebied waar de lasten voor de werkgever lager zijn en er minder voordelen zijn voor de werknemer.

De kleine man doet er dus enkel voordeel bij als de regels voor arbeid over een zo'n groot mogelijk gebied gelijk gesteld worden.

Een splitsen van België heeft enkel voordelen voor de politici en levert enkel nadelen voor de kleine man.

Je kan hiervoor enkel al even gaan kijken naar de andere kant van de Atlantische oceaan, waar er in Canada over heel de staat dezelfde regels gelden en iedereen evenveel belastingen betaald waar hij ook werkt.
Het levert voor bedrijven dus helemaal geen voordeel op om van de ene naar de andere plaats te verhuizen.
Dit terwijl het voor bedrijven in Europa vaak enorme voordelen oplevert om de productie van het ene naar het andere land te verhuizen.
Terwijl GM in Canada over heel het gebied dezelfde lonen moet uitbetalen en dezelfde loonskosten heeft, kan GM in Europa zelfs in twee fabrieken op enkel kilometers afstand van elkaar verschillende loonnormen gebruiken, omdat ze in een andere deelstaat van een EU-lidstaat liggen.
Dat dacht ik ook.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:50   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie het als volgt: Albert (België) is de meester in de kleuterklas. Albert beveelt Jantje (Vlaanderen), die twee appels meekrijgt van zijn moeder, er een af te staan aan Keesje (Wallonië), die van zijn moeder nooit een appel meekrijgt.
Het is altijd hetzelfde gebleven, tot Jantje en Keesje naar een andere school gingen toen de één betere cijfers haalde, en de ander ontgroeid was.
Je voorbeeld is een foute voorstelling van hoe het in België werkt.
Jantje had thuis verschillende appelbomen en bracht steeds 4 appels mee, Keesje had er slechts 1 en bracht 2 appels per dag mee.
Albert pakt al de appels van de klas en begint die daarna te verdelen.
1 voor Albert, 1 voor Jantje, 1 voor Albert, 1 voor Keesje, de overschot hield Albert voor zijn collega's
Na het overstappen van school van Jantje, begon Albert de verdeling anders te laten uitvoeren.
Toen werden er in plaats van 1 voor Albert ook nog eens 2 appels doorgeschoven naar de nieuwe meesters en moest Jantje niet meer alleen zijn appels delen met Keesje, maar ook met Bertje en Bartje, die thuis zelfs geen appelboom wilde laten groeien, wat dat behoorde niet tot hun cultuur.
Hoewel Jantje en Keesje samen alle dagen 6 appelen bleven meebrengen, kregen zij zelf nog maar om de 2 dagen een appel.
En eist Albert zelfs van Jantje en Keesje dat ze voortaan 8 appels meebrengen, want met de 6 appels komt hij niet meer toe om al zijn vriendjes/collega's alle dagen een appel te geven.

Nu zijn de appelbomen aan het leeg geraken en begint Albert Jantje te vertellen dat Keesje de schuldige is van het appel tekort. Terwijl Albert tegen Keesje vertelt dat Jantje zijn appelen niet wil delen.
En ondertussen eet Albert samen met zijn vriendjes/collega's alle appelen op en lachen zijn Jantje en Keesje gewoon in hun gezicht uit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:51   #25
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Misschien schets je het te simpel.
Uiteraard, dat is goed mogelijk, zoals ik al eerder stelde ben ik geen leermeester van beroep.
Oud 11 april 2010, 10:52   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wallonië heeft Vlaanderen op economisch vlak veel te bieden, de mijnindustrie staat op het punt om weer op te bloeien, en ook de Waalse havens doen het uitstekend!
De mijnindustrie is reeds in de kiem gesmoord voor hij weer kan opbloeien.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 10:53   #27
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Je voorbeeld is een foute voorstelling van hoe het in België werkt.
Jantje had thuis verschillende appelbomen en bracht steeds 4 appels mee, Keesje had er slechts 1 en bracht 2 appels per dag mee.
Albert pakt al de appels van de klas en begint die daarna te verdelen.
1 voor Albert, 1 voor Jantje, 1 voor Albert, 1 voor Keesje, de overschot hield Albert voor zijn collega's
Na het overstappen van school van Jantje, begon Albert de verdeling anders te laten uitvoeren.
Toen werden er in plaats van 1 voor Albert ook nog eens 2 appels doorgeschoven naar de nieuwe meesters en moest Jantje niet meer alleen zijn appels delen met Keesje, maar ook met Bertje en Bartje, die thuis zelfs geen appelboom wilde laten groeien, wat dat behoorde niet tot hun cultuur.
Hoewel Jantje en Keesje samen alle dagen 6 appelen bleven meebrengen, kregen zij zelf nog maar om de 2 dagen een appel.
En eist Albert zelfs van Jantje en Keesje dat ze voortaan 8 appels meebrengen, want met de 6 appels komt hij niet meer toe om al zijn vriendjes/collega's alle dagen een appel te geven.

Nu zijn de appelbomen aan het leeg geraken en begint Albert Jantje te vertellen dat Keesje de schuldige is van het appel tekort. Terwijl Albert tegen Keesje vertelt dat Jantje zijn appelen niet wil delen.
En ondertussen eet Albert samen met zijn vriendjes/collega's alle appelen op en lachen zijn Jantje en Keesje gewoon in hun gezicht uit.

Erg specifiek en treffend. Ik hoop dat ik niet de indruk heb gewekt uw naam te misbruiken voor dit voorbeeld, mijn excuses desondanks.

Laatst gewijzigd door Fetai : 11 april 2010 om 10:57.
Oud 11 april 2010, 10:55   #28
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mijnindustrie is reeds in de kiem gesmoord voor hij weer kan opbloeien.
mijnen renderen ook niet, ze verkopen hun "voorraad" , mijnaandelen keren hun kapitaal uit ipv winsten.

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 april 2010 om 10:55.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 11:49   #29
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

voordeel voor de werknemer?
- lagere persoonsbelastingen (geen transfers meer naar wallonie, geen geld meer aan federale overheid maw niet meer alle regeringen financieren)
- lagere btw
- lagere RSZ (men moet niet meer héél België onderhouden, maar enkel de inwoners van Vlaanderen; en met een duidelijk migratiebeleid kan dat nog goedkoper uitvallen)
- de werkgevers moeten minder vennootschapsbelastingen betalen, zodat bedrijven kunnen groeien
maw men houdt op het einde van de maand meer over op het loonstrookje.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 april 2010 om 11:53.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 11:56   #30
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
- lagere persoonsbelastingen (geen transfers meer naar wallonie, geen geld meer aan federale overheid maw niet meer alle regeringen onderhouden financieren)
- lagere btw
- lagere RSZ (men moet niet meer héél België onderhouden, maar enkel de inwoners van Vlaanderen; en met een duidelijk migratiebeleid kan dat nog goedkoper uitvallen)
- de werkgevers moeten minder vennootschapsbelastingen betalen, zodat bedrijven kunnen groeien
Je gelooft toch niet serieus dat nadat de werkgevers langs de kassa passeerden en dreigden naar Wallonnië te delocaliseren er nog cadeaus zullen zijn voor werknemers? Hoe kan men zo naïef zijn?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 12:01   #31
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Frankrijk is groter dan Nederland. Duitsland groter dan Frankrijk. Een zoveelste Duits Land worden? En concurreren tegen de Ossies?
Ik snap niet goed wat u hiermee bedoelt. Het enige wat ik wil zeggen is dat een efficiëntere overheid ook goed is voor de werknemer: dit lijkt mij nogal logisch. Sommige mensen vinden Vlaanderen te klein om zelfstandig te zijn (hoewel Vlaanderen met 6 miljoen inwoners helemaal geen 'klein' land is, want groter dan Ierland, Noorwegen, Finland, Denemarken, ...); een samengaan met Nederland zou dat verhelpen. Groot-Nederland zou echt een belangrijk land worden, met evenveel inwoners als Australië!

Het is fout te denken dat Vlaanderen afhankelijk is van België: eerder is België afhankelijk van Vlaanderen. Wij leveren 75% van de welvaart in dit land...
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 12:02   #32
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Je gelooft toch niet serieus dat nadat de werkgevers langs de kassa passeerden en dreigden naar Wallonnië te delocaliseren er nog cadeaus zullen zijn voor werknemers? Hoe kan men zo naïef zijn?
wie zegt dat men naar wallonie delocaliseert?
zoals ik al eerder zei: als filosoof ken je niet filosoferen.
Oud 11 april 2010, 12:02   #33
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Een beter functionerende overheid en een lagere belastingsdruk is sowieso ook goed voor de werknemer. Betreffende een aantal zaken zal er inderdaad concurrentie ontstaan, maar je moet er niet van uit gaan dat die louter nadelig kan zijn. Overigens pleiten veel nationalisten voor een samengaan met Nederland, hetgeen uw probleem zou oplossen.
De tunnel die men nu over Antwerpen zal leggen toont aan hoe goed de VL overheid functioneert en weinig Vlamingen zijn bereid om de nationalisten te volgen mochten ze willen samengaan met NL.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 12:03   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef het op met u, simpeler kan ik het niet voor u schetsen. Bovendien is mijn kwaliteit als leermeester niet best, misschien heeft u een betere aan dhr. system op dat vlak, ik heb daar het geduld niet voor.
Misschien kletst U gewoon wat uit uw nek ?

Misschien zijn er zelfs helemaal geen voordelen ?

Misschien gaan de vermeende besparingen van de transfers wel meer dan verloren in de Vlaamse mallemolen ?

U hebt misschien een kristallen bol, ik niet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 12:04   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard, dat is goed mogelijk, zoals ik al eerder stelde ben ik geen leermeester van beroep.
U werpt zich hier meestal toch op als zijnde dé man die alles weet en kan.
Oud 11 april 2010, 12:05   #36
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De tunnel die men nu over Antwerpen zal leggen toont aan hoe goed de VL overheid functioneert en weinig Vlamingen zijn bereid om de nationalisten te volgen mochten ze willen samengaan met NL.
heeft niets te maken met de vlaamse overheid, maar met partijbelangen.

weinig vlamingen bereid om mee te stappen naar nederland? dat denk je maar.
meer dan de HELFT vd Vlamingen trekken zich al niets meer aan in welk land ze wonen! als ze maar een job hebben, naar de voetbal/wielrennen kunnen kijken, hun series kunnen zien op tv, ...

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 april 2010 om 12:06.
Oud 11 april 2010, 12:05   #37
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- lagere persoonsbelastingen (geen transfers meer naar wallonie, geen geld meer aan federale overheid maw niet meer alle regeringen financieren)
- lagere btw
De vraag was of U dat kon onderbouwen.
Wat is concreet het voordeel.
Concreet wil zeggen in de werknemer zijn portefeuille (geldbeugel voor de Ollanders).
Oud 11 april 2010, 12:07   #38
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De vraag was of U dat kon onderbouwen.
Wat is concreet het voordeel.
Concreet wil zeggen in de werknemer zijn portefeuille (geldbeugel voor de Ollanders).
ik heb het hier enkel over vlaamse onafhankelijkheid.
degene die weer begint over nederland-vlaanderen is jouw 'pestgeest'.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 april 2010 om 12:07.
Oud 11 april 2010, 12:08   #39
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
- lagere btw
Daarna Limburg afsplitsen: ze kosten meer dan ze binnenbrengen.
Daarna terug Brussel annexeren: had voordien een rekenfoutje gemaakt
Daarna niet-Vlaamse bewoners van Brussel verwijderen: moet homogeen land zijn
Daarna ruzie onder de Vlaamse clans wie de macht uitoefenen
Daarna gaan terug stemmen op voor meer efficiëntie in organisatie
Daarna geschiedenisboeken schrijven met analyse over de verspilling van energie van de voorgaande generatie
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 12:08   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb het hier enkel over vlaamse onafhankelijkheid.
degene die weer begint over nederland-vlaanderen is jouw 'pestgeest'.
De vraag was: Welke voordelen heeft dat voor de werknemer.
Zijn werknemers dan geen Vlamingen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be