Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2010, 16:40   #21
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja maar gij gaat mij hier nu dingen proberen te doen zeggen, om ze dat te gebruiken in dat ander debat hé... kheb udoor zunne palludre
ik zou niet durven.
het is gewoon een wederkerend fenomeen dat onze samenleving devalueert op alle vlakken.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 16:42   #22
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
ik zou niet durven.
het is gewoon een wederkerend fenomeen dat onze samenleving devalueert op alle vlakken.
meer mensen , minder resources.
Logisch toch ?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 19:01   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Logica les 1 : Meer fietsen = minder automobilisten = minder doden
Fietsen zou ca 6 maal zo dodelijk zijn als autorijden per afgelegde kilometer...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 19:04   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe dichterbevolkt een land of een streek is hoe minder verkeersdoden per inwoner.
Is in Be zo, in NL zo, in Duitsland zo. En zal dus in andere landen ook zo zijn.
Oud 14 april 2010, 19:14   #25
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Niet vergeten dat de meeste fietsdoden meestal mensen zijn die slecht anticiperen zoals kinderen, jongeren.
Een ervaren fietser die geen nutteloze risico's neemt heeft heel weinig kans om aangereden te worden.
Ik ben zelf een fervente fietser en lap regelmatig verkeersregels aan mijn laars voor mijn eigen veiligheid! Gewoon je gezond verstand gebruiken.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 19:54   #26
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
u bedoelt laat fiesten terug zoals 30 jaar terug gebouwd worden. Toen producenten trots haalden uit de duurzaamheid van hetgeen zij bouwden, ergens onderweg is dit veranderd naar trots zijn op winstcijfers....
dezelfde nostalgie als die over auto's die vroeger tegen een stootje konden

Yep die stevige stalen geraamtes van 25kg zonder versnellingen,slechte remmen en met nen noeste slepende dynamo om het gebrek aan comfort nog eens te benadrukken...ik betwijfel of er enkel gereden wordt met die fietsen van brother paul's kids
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 19:56   #27
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Fietsen zou ca 6 maal zo dodelijk zijn als autorijden per afgelegde kilometer...
Alleen kardinaals mogen met de natte vinger conclusies trekken..
Oud 14 april 2010, 19:57   #28
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Niet vergeten dat de meeste fietsdoden meestal mensen zijn die slecht anticiperen zoals kinderen, jongeren.
Een ervaren fietser die geen nutteloze risico's neemt heeft heel weinig kans om aangereden te worden.
Ik ben zelf een fervente fietser en lap regelmatig verkeersregels aan mijn laars voor mijn eigen veiligheid! Gewoon je gezond verstand gebruiken.
Ik denk dat u daar wat overmoedig bent. Je kan als ervaren fietser je perfect aan de regels houden en toch aangereden worden door een dronken automobilist of iemand die u niet gezien heeft omdat hij aan het bellen is, aan zijn radio aan het prutsen is, geen zin heeft om te remmen of wat dan ook.
Zo'n zaken zijn dagelijkse kost. Net daarom zijn aparte fietspaden nodig om zo'n drama's te vermijden.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 20:04   #29
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Voor de fietser in vergelijking met de inzittende van de wagen - uiteraard is het dat. Het heeft niet zozeer met het fietsen an sich te maken hé, wel met de tegenpartij waarmee een ongeval plaatsvond.
Bij een auto het je natuurlijk een beveiligde kooi met allerhande airbags rond u, als je toevallig een fietser aantikt dan zal allicht de automobilist niks mankeren en de fietser zal met de verwondingen zitten.
De auto zal allicht meer doden op zijn geweten hebben dan de fiets, dus als je het voor tegenpartij bekijkt, zal de auto wel een pak dodelijker zijn.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...dermonde.dhtml

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 14 april 2010 om 20:06.
Oud 14 april 2010, 20:06   #30
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik denk dat u daar wat overmoedig bent. Je kan als ervaren fietser je perfect aan de regels houden en toch aangereden worden door een dronken automobilist of iemand die u niet gezien heeft omdat hij aan het bellen is, aan zijn radio aan het prutsen is, geen zin heeft om te remmen of wat dan ook.
Zo'n zaken zijn dagelijkse kost. Net daarom zijn aparte fietspaden nodig om zo'n drama's te vermijden.
inderdaad, dagelijks zijn er honderden ongelukken tussen wagens met enkel wat blikschade..is één van de partijen een zwakke weggebruiker dan zijn de gevolgen onmiddelijk dramatischer..
Oud 14 april 2010, 20:13   #31
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoe dichterbevolkt een land of een streek is hoe minder verkeersdoden per inwoner.
Is in Be zo, in NL zo, in Duitsland zo. En zal dus in andere landen ook zo zijn.
Je kan je afvragen hoe dat komt of in welke mate die bewering klopt. Je kan vb stellen dat meer drukte voor trager verkeer zorgt en aangezien snelheid een belangrijke factor is bij de ernst van ongevallen er minder doden zullen vallen. Anderzijds zal waarschijnlijk door de drukte den de wirwar van allerhande verkeer van fietsers, voergangers, brommers, bussen, trams en auto's de kans ongevallen wel vergroten.

In een dichtbevolkte regio heeft men misschien ook meer snelheidsremmers.
Het lijkt me in ieder geval wel zo dat naarmate er meer mensen langs de baan wonen ( lintbebouwing naar goede Belgische gewoonte) de kans op ongevallen wel toe neemt.
Oud 14 april 2010, 20:16   #32
Jedd
Banneling

Standaard

Dat plooifietsen gratis op de trein mogen heeft toch wel een duidelijk positief effect op het woon-werkverkeer.

De fietsvergoeding zou wel nog een beetje hoger mogen liggen.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 20:50   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Alleen kardinaals mogen met de natte vinger conclusies trekken..
Goed dat ik geen kardinaal ben.

page 5 bovenaan:

Citaat:
http://doclib.uhasselt.be/dspace/bit...veiligheid.pdf

Het is immers van belang rekening te houden met de afgelegde afstand of het aantal trips
wanneer we de verkeersveiligheid van verschillende modi met elkaar willen vergelijken. In de
EU is het hoogste dodelijk risico voor transport over de weg voor gemotoriseerde tweewielers.
Het dodelijk risico per afgelegde kilometer is bij verplaatsingen per motor of bromfiets 20
keer hoger dan voor verplaatsingen per personenwagen. Het risico om te sterven in het
verkeer per afgelegde kilometer is meer
dan 9 keer hoger voor voetgangers en 7 keer hoger
voor fietsers
dan voor inzittenden van een auto
. De Zuid-Europese landen, Frankrijk en België
hebben dodelijke risico’s boven het EU-gemiddelde.
Ik was iets voorzichtiger na de genomen maatregelen tussen de studie en nu:
daarom schreef ik circa. 6 keer.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 april 2010 om 21:01. Reden: minuutje googlen voor referte
Oud 14 april 2010, 21:59   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je kan je afvragen hoe dat komt of in welke mate die bewering klopt. Je kan vb stellen dat meer drukte voor trager verkeer zorgt en aangezien snelheid een belangrijke factor is bij de ernst van ongevallen er minder doden zullen vallen. Anderzijds zal waarschijnlijk door de drukte den de wirwar van allerhande verkeer van fietsers, voergangers, brommers, bussen, trams en auto's de kans ongevallen wel vergroten.

In een dichtbevolkte regio heeft men misschien ook meer snelheidsremmers.
Het lijkt me in ieder geval wel zo dat naarmate er meer mensen langs de baan wonen ( lintbebouwing naar goede Belgische gewoonte) de kans op ongevallen wel toe neemt.
Ge zit er alleszins niet ver naast betreft mogelijke gemiddelde impactsnelheid bij een ongeval (snelheid an sich niet), maar idd ook de remmende vooral verkeer -en minder infrastructuur-, en het aantal/aard/mentaliteit zwakkere weggebruikers speelt ook een rol. Natuurlijk gaat het enkel om dodelijke ongevallen.
Die zullen in stedelijke gebieden veel minder zijn als op de gevaarlijkere gewone wegen. Alhoewel in ballingsgebieden en steden toch meer ongevallen kunnen gebeuren.

Maar wat doorslaat is natuurlijk dat in dichtbevolkte gebieden meer inwoners van het Openbaar Vervoer gebruik maken. Ik schreef immers verkeersdoden per inwoner.

Dus die bewering klopt alleszins statistisch, ik kan U eventjes de onderlinge verhoudingen geven als ik 3 Belgische gewesten met 3 "vergelijkbare" Duitse Bundesländer geef adhv bevolkingsdichtheid. Het is dus geen toeval.

Let op ik vergelijk alleen de verhoudingen per land.

Nordrhein-Westfalen: 526 inw/km², 694 verkeersdoden/18 milj inw = 38,5 verkeersdoden/milj inw.
Rheinland-Pfalz: 203 inw/ km², 227 verkeersdoden/4 milj inw = 56,7 verkeersdoden/milj inw.

verhouding NRW/R-Pf = 67,9/100

Vlaanderen: 456 inw/km², 495 verkeersdoden / 6,1 milj inw = 81,1 verkeersdoden/milj inw.
Wallonie: 202 inw/ km², 414 verkeersdoden / 3,5 milj inw = 118,2 verkeersdoden/milj inw.

verhouding Vl/W = 68,6/100

Dus de Pfalzers rijden even gevaarlijker tov de Westfalen, als de Walen tov de Vlamingen.

Refs:
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/a...m325-33655.xls /gewest
http://www.statistik-portal.de/Stati..._jahrtab40.asp

De "bebouwde kom": Gewest of "Stadstaat"
Brussel <> Berlijn
Brussel 6497 inw/km², 1,07 milj inw, 35 verkeersdoden of 32,7 /milj inw
Berlijn 3847 inw/km² , 3,4 milj inw, 55 verkeersdoden of 16,2 /milj inw

verhoudingen
Brussel tov VL : 32,7 / 81,1 = 40 / 100

Berlijn tov NRW : 16,2 / 38,5 = 42 / 100

Voor de "dodelijkheid" per letselongeval, kunnen we het ook uitrekenen, adhv beide links.
Dat zal wel veel "objectiever" zijn als per inwoner want vele ongekende parameters worden dan geschrapt (vooral aandeel openbaar vervoer)

Nordrhein-Westfalen:
64515 letselongevallen 3584 / milj inw; 694 doden /18 milj inw 38,5/ milj; 10,8 doden/1000 letselongevallen
Rheinland-Pfalz:
15966 " 3991 / milj inw; 227 doden / 4 milj inw 56,7/ milj; 14,2 doden/1000 letselongevallen
Berlin:
14897 " 4381 / milj inw; 55 doden / 3,4 milj inw 16,2/milj ; 3,7 doden/1000 letselongevallen

Vlaanderen:
31341 " 5138 / milj inw; 495 doden/ 6,1 milj inw. 81,1/ milj ; 15,8 doden/1000 letselongevallen
Wallonië:
13489 " 3967 / milj inw; 414 doden/ 3,5 milj inw. 118,2/ milj; 30,7 doden/1000 letselongevallen
Brussel:
3997 " 3770 / milj inw; 35 doden/ 1,06 milj inw. 32,7 / milj; 8,8 doden/1000 letselongevallen

Bekijk de onderlinge verhoudingen nu eens, en vgl ze met de verhoudingen per inwoner.

verkeersdoden per inwoners| per letselongevallen
verhouding NRW/R-Pf = 67,9/100 | 76/100 (10,8/14,2)
verhouding Berlijn/NRW = 42/100 | 34,2/100 (3,7/10,8)

verhouding Vl/W = 68,6/100 | 51,5/100 (15,8/30,7)
verhouding Bxl/Vl = 40/100 | 55,7/100 (8,8/15,8)

Waarom veranderen die onderlinge verhoudingen per land nu (per letselongeval) zo plots ?

Betreft aantal letselongevallen per inwoners doet Wallonië en Bxl het niet slecht (vergelijk Duitse staten), maar de chauffeur doet nu eenmaal zijn gordel aan (en rijdt niet als hij drinkt)... want dat telt voor de ganse afgelegde afstand, in verbinding met hogere mogelijke snelheden verzwaard het de ongevalgevolgen bij een ongeval. En in de bbk (Brussel) zal het niet veel anders zijn... "mentaliteit" kwetsbare weggebruiker ?

En bij Vlaanderen is het van alles wat, opvallend veel letselongevallen én ... én... enz... en ook overdreven veel kptjes VVR, overdreven lintbebouwing, gevaarlijke wegrandinfra ?

Het groot probleem van Vlaanderen is vooral de ongevaloorzaken aan te pakken, dan heb je 2 vliegen in een klap want zonder ongeval geen ongevalgevolg... Heb ik het mis ?

De grote verschillen Duitse staten en Belgische Gewesten ligt vooral ook hieraan:
Citaat:
http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en

Gordeldracht vooraan: Be : 71 % , D : 96 %

Verkeersdoden waar minstens 1 bestuurder boven de wettelijke promillegrens zit bij dodelijke ongevallen:
Be: 41 % of 8,2% bij slechts 20% van de bij dodelijke ongevallen betrokken chauffeurs .
D : 12,1 %
btw die genoemde Duitse staten hebben quasi geen snelheidsremmers...

Laatst gewijzigd door Micele : 14 april 2010 om 22:27.
Oud 14 april 2010, 23:13   #35
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Dus migranten/politieke vluchtelingen verhogen de bevolkingsdensiteit en verbeteren de statistieken van de verkeersongevallen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 14 april 2010 om 23:13.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2010, 23:42   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dus migranten/politieke vluchtelingen verhogen de bevolkingsdensiteit en verbeteren de statistieken van de verkeersongevallen.
Yup, en hoe minder ze op straat komen hoe meer.
Oud 15 april 2010, 00:23   #37
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet men dan niet eerder het fietsen verbieden?
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 02:16   #38
Wisord
Banneling

Standaard

Nog zo een en het gaat bananen regenen , ik zie mezelf niet met de fiets naar mijn werk gaan .... mss wel als ik een bakfiets koop en elke dag tussen de 100 en 300 kg voortduw . Thuiskomen van hoofdjob terug inlaad en dan naar klant "zelfst. job" rijd om daarna naar leverancier te gaan en de bestelde stukken oplaad om thuis uit te laden zodat ik de volgende dag geen XXX aantal kilo's moet meenemen voor niets.....

Absurde redenering toch ....

Dat die politieke ei***s zelf het voorbeeld nemen zij hebben geen of weinig bagage en als geste het besparen van de privechauffeur en auto benzine enz .... teruggeven aan de staat ..... nota voor de heer "Schoeppe" uw naam is antwerps dialect voor stelen "pikken" , u en uw colegas kunnen onder uw voorstel en bovengeschreven "besparingsideeen "de staatskas voor een klein deel terug aanvullen ------> overtuig uw colegas en toon ons hoe het moet . Als elke politieker met de fiets rijd NEEM IK MIJN BAKFIETS!
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 09:36   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Moet men dan niet eerder het fietsen verbieden?
Natuurlijk niet, het is de voornaamste en langste schakel in het leren veiliger en sneller mobiel te zijn, en de voornaamste (langere) stap in het leren van verkeersregels en respect voor andere, ook gemotoriseerde weggebruikers.
Want ooit is het wederzijds en véle jaren.

Vroeg of laat zijn de meeste fietsers autorijders en weten hoe fietsers zich kunnen gedragen...

Eigenlijk zou men elke stap "moeten" doen:
- voetganger ben je altijd.
- veel fietsen in de jeugd, later is men meestal ook nog fietser.
- enkele jaren bromfiets en of (lichte) moto.
- autorijden en best ook nog vrachtwagen kunnen rijden of xx-jaren regelmatig eens gereden hebben.

Besluit: een mengeling van zoveel mogelijk andere mobiliteitsmiddelen (goed) kennen en hun mogelijkheden en eigenaardigheden ervaren hebben.

Zoals ik.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2010 om 09:40.
Oud 15 april 2010, 09:44   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ik denk dat je moeite zou hebben met het causaal verband te bewijzen

en 2

hoe weinig auto's mogen er zijn om een merkbaar veiligheidsvoordeel te ondervinden ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be