Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Frank Vanhecke (Vlaams Blok) - 10 tot 16 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Frank Vanhecke (Vlaams Blok) - 10 tot 16 mei "De media kon er niet omheen na de uitspraak in Gent. Het arrest werkte de voorzitter meteen op de voorgrond. 'We geven het toe. We zijn naïef geweest.' staat te lezen op website. Het arrest zou een aanslag op de vrije meningsuiting zijn, vanuit link

Discussietools
Oud 13 mei 2004, 11:57   #21
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benonie

Hoe ga je weten of iemand illegaal is , of een geregulariseerde asielzoeker? Of zelf gewoon iemand die de belgische nationaliteit verkregen heeft.
Hoe gaje weten wie illegaal is? Of zou je gewoon iedereen aangeven die mogelijk illegaal zou kunnen zijn, in de hoop er af en toe daadwerkelijk ook 1 te vinden?
De strijd tegen illegale immigratie moet op een andere manier geleverd worden. Het oprollen van louche advocatenbureautjes en netwerken met contactpersonen, zoals laatste nog gebeurde in een terzake uitzending over mensenhandel.
Want hier gaat het over, de mensenhandel moet aangepakt worden en dat ga je niet doen door mensen van wie je denkt dat ze illegaal zijn aan te geven.
er daadwerkelijk 1 te vinden??????
er zijn naar schatting zo een 5000 legale allochtonen in antwerpen en 10000 illegalen. de kans lijkt me dus redelijk groot dat je een illegaal te stekken hebt
µ

er zijn een veelvoud legale mensen die een ander kleurtje hebben en die door mensen als u te pas en te onpas met de politie zouden geconfronteerd worden. Goed signaal naar die mensen (waar er dus volgens u ook niets mis mee is, dier hier legaal verblijven)
aha, dus dat is inderdaad de bedoeling, iedereen die illegaal zou kunnen zijn aangeven, zodat we ze allemaal kunnen opsporen. En u denk dat de politie , die nu al overbelast tijd heeft om alle roddels van amateur prive-detectives na te trekken.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:01   #22
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Burgers die burgers verklikken :

moet hier uit worden geconcludeerd dat u wil zeggen dat burgers die hier niet horen te zijn ( illegalen ) het recht hebben om hier illegaal te verblijven ?? Leg me dat eens uit.
Joden verbleven volgens de Nazi's ook illegaal in Europa. Het is niet omdat er van hogerhand beslist wordt wie ergens mag leven dat burgers daaraan mee moeten werken.
Hoe de Nazi's tegen de Joden aankeken kan me in deze context geen barst schelen. Het gaat er om wat er NU in deze huidige tijd en in ONZE wetgevingen staat i.v.m. illegalen.
Daar staat o.a. dat wie niet een vergunning ( onder vele vormen mogelijk ) heeft hier te verblijven NIET legaal in het land is en dus een handeling stelt die tegen onze wetten indruist.
Wie tegen de wetten iets misdoet is strafbaar.
Strafbare feiten mogen worden aangegeven. Of zelfs moeten indien men daarvan op de hoogte is . Burgerplicht en burgerzin. Ook eens opzoeken misschien ? Er NIET aan meewerken zou zelfs in bepaalde erge vormen gestraft kunnen worden.
kirie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:03   #23
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Strafbare feiten mogen worden aangegeven. Of zelfs moeten indien men daarvan op de hoogte is . Burgerplicht en burgerzin. Ook eens opzoeken misschien ? Er NIET aan meewerken zou zelfs in bepaalde erge vormen gestraft kunnen worden.
De vraag is al gesteld, nog maar eens.. Hoe gaat u weten wie illegaal is? Bent u opgeleid om uit te maken of iemand illegaal is of niet, als u hem tegenkomt? Ik dacht zelfs dat die sowieso onmogelijk is.
De overgrote meerderheid van de mensen in ons land met een ander kleurtje dan u zijn dus wel degelijk legaal hoor.
Hoe gaat u vermijden dat u te pas en te onpas deze mensen laat oppakken en ondervragen?
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:11   #24
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
De vraag is al gesteld, nog maar eens.. Hoe gaat u weten wie illegaal is? Bent u opgeleid om uit te maken of iemand illegaal is of niet, als u hem tegenkomt? Ik dacht zelfs dat die sowieso onmogelijk is.
De overgrote meerderheid van de mensen in ons land met een ander kleurtje dan u zijn dus wel degelijk legaal hoor.
Hoe gaat u vermijden dat u te pas en te onpas deze mensen laat oppakken en ondervragen?
goed ik ben ook deels akoord met u wat betreft al degenen die ze hier heen brengen enz...

Maar....dat kan niet betekenen dat ze nu omdat ze hier dan illegaal zitten men ze ook MOET laten zitten. En hoe men dat moet doen of zien ? Hoe denkt u dat de politie dat kan doen , dat kan zien ? Gaan die dan niet te pas en te onpas mensen oppakken en ondervragen, want dat kleurtje is voor hen even verschillend als voor die burger.
Of gaat u zeggen dat de politie dat dan ook maar niet moet doen ? Daar gaat het hem juist over, dat zij het onvoldoende aanpakken. En of ze daar nu tijd voor hebben of niet kan me ook niet veel schelen, dan scheelt er eigenlijk wat bij de politie.
kirie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:12   #25
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
in antwerpen zijn er 5000 legalen en 10000 illegalen, u noemt 5000 dus een overgrote meerderheid
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:18   #26
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Maar....dat kan niet betekenen dat ze nu omdat ze ihierdan illegaal zitten men ze ook MOET laten zitten. En hoe men dat moet doen of zien ? Hoe denkt u dat de politie dat kan doen , dat kan zien ? Gaan die dan niet te pas en te onpas mensen oppakken en ondervragen, want dat kleurtje is voor hen even verschillend als voor die burger.
Of gaat u zeggen dat de politie dat dan ook maar niet moet doen ? Daar gaat het hem juist over, dat zij het onvoldoende aanpakken. En of ze daar nu tijd voor hebben of niet kan me ook niet veel schelen, dan scheelt er eigenlijk wat bij de politie.
Ik kan u volledig volgen als u zegt dat er iets moet aan gedaan worden en meer dan wat tot nu gebeurde. Acties zoals laatst te zien waren in terzake (of panorama) door slimme journalisten geven ons een goed beeld van hoe het in zijn werk gaat.
Mensen worden met valse beloftes naar hier gehaald door criminelen die er grof geld aan verdienen en wanneer de mensen hier komen zien ze dat er niet hopen werk op hen wacht en een leven onder de zon, maar veelal een nog slechter bestaan als wat ze hadden in hun land van herkomst, doordat ze hier in de illegaliteit belanden.
Ik denk dus dat er meer internationaal moet samengewerkt worden om dit probleem tegen te gaan. Undercoveroperaties zoals de journalisten in panorama (terzake) zouden heel gemakkelijk ook door politie kunnen uitgevoerd worden en methetzelfde resultaat.
In deze heeft het gerecht direct opgetreden en een aantal arrestaties verricht, onder andere een brussels advocaat.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:20   #27
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:

in antwerpen zijn er 5000 legalen en 10000 illegalen, u noemt 5000 dus een overgrote meerderheid
Hoe worden die illegalen geteld? Als ze illegaal zijn..

Maar laten we aannemen dat die schatting op enkele duizenden wel nauwkeuzrig zal zijkn.. In die 5000 legalen zijn wel niet de duizenden mensen die al de belgische identiteit hebben meegereken. Maar aangezien velen onder hen nog steeds een andere huidskleur hebben dan ons zullen ze zeker nog steeds in de risicogroep vallen die zich geregeld mag verwachten aan politiebezoekjes.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:47   #28
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
In deze heeft het gerecht direct opgetreden en een aantal arrestaties verricht, onder andere een brussels advocaat.
uiteraard ook geen enkel probleem met het oppakken als het kan van dat soort personages die mensen , vaak sukkelaars van mensen , hier tegen veel geld binnenbrengen en voor mijn part heel strenge maatregelen/straffen voor de medeplichtige advocaten.

Natuurlijk is dit probleem niet zwart/wit, maar het bevat nu wel een beetje teveel één kleur ( figuurlijk ). Als de politie het niet doet, niet kan, niet mag .......het moet wel worden aangepakt en niet nog maar eens jaren blijven aanslepen om dan nog eens tot een hernieuwde algemene regularisering te gaan.

Ik ga ook niet zo ver te stellen dat alle illegalen in de criminaliteit zitten of belanden, maar de meerdere duizenden die dan ook al een zwart werk vinden is ook een misdrijf.
Maar goed,dan belanden we in het verlengde bij hoofdstuk inkomsten en belastingen da's een ander hoofdstuk, doch evenmin onbelangrijk...
kirie is offline  
Oud 13 mei 2004, 12:54   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Och, een eenvoudige identiteitscontrole moet toch volstaan ?
Ik zie niet in waarom ze zouden moeten opgepakt en ondervraagd worden, tenzij het inderdaad om illegalen gaat.
Bobke is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:02   #30
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik zie niet in waarom ze zouden moeten opgepakt en ondervraagd worden, tenzij het inderdaad om illegalen gaat.
U vindt het dus normaal dat mensen zomaar op identiteit moeten gecontroleerd worden omdat ze een andere kleur hebben. Proficiat , u heeft het ver gebracht. Daarmee neemt u vooral geen discriminerende houding aan.
Ik ga daar dus niet akkoord mee.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:09   #31
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
U vindt het dus normaal dat mensen zomaar op identiteit moeten gecontroleerd worden omdat ze een andere kleur hebben. Proficiat , u heeft het ver gebracht. Daarmee neemt u vooral geen discriminerende houding aan.
ik heb het ook al voorgehad dat ik gevraagd werd mijn identiteitskaart te laten zien, ik zie niet in wat daar rascistisch aan is. daarbij kan dat zelfs niet rascistisch zijn aangezien uw paspoort eigendom is van de staat en u ze dus op alle momenten moet laten zien als iemand die de staat vertegenwoordigd daarom vraagt

daarbij is het nogal logisch dat wanneer je illegalen opspoort je buitenlanders viseert, het zou nogal dom zijn om aan autochtone antwerpenaren hun identiteitskaar te vragen om te zien of ze wel belg zijn
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:11   #32
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
ik heb het ook al voorgehad dat ik gevraagd werd mijn identiteitskaart te laten zien, ik zie niet in wat daar rascistisch aan is. daarbij kan dat zelfs niet rascistisch zijn aangezien uw paspoort eigendom is van de staat en u ze dus op alle momenten moet laten zien als iemand die de staat vertegenwoordigd daarom vraagt

daarbij is het nogal logisch dat wanneer je illegalen opspoort je buitenlanders viseert, het zou nogal dom zijn om aan autochtone antwerpenaren hun identiteitskaar te vragen om te zien of ze wel belg zijn
Zucht.
Wanneer u aangehouden wordt , is dit niet op basis van uw huidskleur, dus ik weet niet hoe dat dit met racisme zou te maken hebben.
Je moet de illegaliteit niet bestrijden door discriminerende middelen te gebruiken, men moet de mensenhandel grensoverschrijdend aanpakken en dan zal het probleem van de illegalen zich vanzelf oplossen.

En nog meer moeten we meehelpen aan een meer stabiele wereld, waardoor vluchtelingen minder en minder zullen voorkomen. En dat zal niet gaan door tot haat op te roepen.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:16   #33
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Zucht.
Wanneer u aangehouden wordt , is dit niet op basis van uw huidskleur, dus ik weet niet hoe dat dit met racisme zou te maken hebben.
Je moet de illegaliteit niet bestrijden door discriminerende middelen te gebruiken, men moet de mensenhandel grensoverschrijdend aanpakken en dan zal het probleem van de illegalen zich vanzelf oplossen.
en hoe lang denkt u nog te moeten wachten op die grensoverschrijdende aanpak, of denkt u dat er in de meeste emigratielanden geen personen omgekocht worden door mensenhandelaars om die informatiedoorstroming zo moeilijk mogelijk te laten verlopen.

ik ben volledig akkoord dat deze problematiek moet aangepakt worden, maar bij gebrek aan die aanpak moet er werk gemaakt worden van het actief opsporen en uitwijzen van illegalen op ons grondgebied.
en wees maar zeker dat daarvoor een meerderheid onder de mensen te vinden is
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:26   #34
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

ik denk dat u het wetboek eens zult moeten ter hand nemen, de wet stelt zeer duidelijk het in de illegaliteit verblijven van een persoon op ons grondgebied een misdaad is. degene die hier verblijft is dus een misdadiger. en zoals u weet is de wet de wet, ik heb ze niet geschreven hoor
Kijk, dit is echt erg, moest u de moeite doen om ook echt eens te gaan kijken u zou weten dat u lulkoek verkoopt. Maar u blijft dus vasthouden aan een onwaarheid ipv enige moeite te doen. Proficiat in deze. Heeft u eigenlijk ooit al eens uw ongelijk toegegeven?

U verwart dus de term misdadiger met illegaal, en in het wetboek staat niet dat wie in ons land illegaal verblijft een misdaad begaat.
Thank u , goodbye
TITEL IV. - STRAFBEPALINGEN.
Art. 75. Onder voorbehoud van artikel 79, wordt de vreemdeling die onwettig het Rijk binnenkomt of er verblijft, gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank of met een van die straffen alleen.
Met dezelfde straffen wordt gestraft de vreemdeling die verplicht werd bepaalde plaatsen te verlaten, ervan verwijderd te blijven of in een bepaalde plaats te verblijven, en die zich zonder geldige reden aan deze verplichting onttrekt.
In geval van herhaling binnen de termijn van drie jaar van een van de misdrijven bedoeld in het eerste en het tweede lid, worden die straffen gebracht op gevangenisstraf van een maand tot een jaar en op geldboete van honderd frank, tot duizend frank of op een van die straffen alleen.
Art. 76. De sedert minder dan tien jaar uit het grondgebied teruggewezen of uitgezette vreemdeling die het Rijk binnenkomt of er verblijft zonder bijzondere machtiging van (de Minister), wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van honderd frank tot duizend frank. <W 1996-07-15/33, art. 4, 012; Inwerkingtreding : 16-12-1996>
Art. 77. Hij die wetens en willens een vreemdeling helpt of bijstaat, hetzij in de handelingen die zijn onwettig binnenkomen of zijn onwettig verblijf in het Rijk voorbereid hebben of ze vergemakkelijkt hebben, hetzij in de feiten die ze voltooid hebben (of hij die wetens en willens een vreemdeling helpt of poogt te helpen het grondgebied van een Staat die partij is bij een internationale overeenkomst betreffende de overschrijding van de buitengrenzen, die België bindt, binnen te komen of aldaar te verblijven, zulks in strijd met de wetgeving van deze Staat betreffende de binnenkomst en het verblijf van vreemdelingen), wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van (zeventienhonderd frank tot zesduizend frank), of met een van die straffen alleen. <W 1993-06-01/31, art. 15, 006; Inwerkingtreding : 01-07-1993> <W 1996-07-15/33, art. 62, 012; Inwerkingtreding : 16-12-1996>
(Indien de hulp of bijstand aan de vreemdeling uit voornamelijk humanitaire overwegingen verleend wordt, is het vorige lid niet van toepassing.) <W 1999-04-29/71, art. 2, 018; Inwerkingtreding : 06-07-1999>
In geval van herhaling binnen de termijn van drie jaar van een van de misdrijven bedoeld in het eerste lid, worden die straffen gebracht op gevangenisstraf van een maand tot een jaar en op geldboete van (zesduizend frank tot dertigduizend frank) of op een van die straffen alleen. <W 1993-06-01/31, art. 15, 006; Inwerkingtreding : 01-07-1993>
Art. 77bis. <Ingevoegd bij W 1995-04-13/32, art. 1; Inwerkingtreding : 05-05-1995> § 1. Hij die, op welke manier ook, ertoe bijdraagt, rechtstreeks of via een tussenpersoon, dat een vreemdeling het Koninkrijk binnenkomt (, er via doorreist) of er verblijft, wanneer hij daarbij : <W 2000-11-28/35, art. 50, 022; Inwerkingtreding : 27-03-2001>
1° ten opzichte van de vreemdeling direct of indirect gebruik maakt van listige kunstgrepen, geweld, bedreigingen of enige andere vorm van dwang;
2° of misbruik maakt van de bijzonder kwetsbare positie waarin de vreemdeling verkeert ten gevolge van een onwettige of precaire administratieve toestand (of van zijn staat van minderjarigheid) of ten gevolge van zwangerschap, ziekte dan wel een lichamelijk of een geestelijk gebrek of onvolwaardigheid; <W 2000-11-28/35, art. 50, 022; Inwerkingtreding : 27-03-2001>
wordt gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van vijfhonderd frank tot vijfentwintigduizend frank.
(§ 1bis. Met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met een geldboete van vijfhonderd Belgische frank tot vijfentwintigduizend Belgische frank wordt gestraft hij die rechtstreeks of via een tussenpersoon misbruik maakt van de bijzonder kwetsbare positie van een vreemdeling ten gevolge van zijn onwettige of precaire administratieve toestand door de verkoop, verhuur of ter beschikking stelling van (enig onroerend goed of) kamers of enige andere ruimte met de bedoeling een abnormaal profijt te realiseren.) <W 2001-01-02/30, art. 69, 020; Inwerkingtreding : 03-01-2001> <W 2002-08-02/45, art. 190, 024 ; Inwerkingtreding : 29-08-2002>
§ 2. (De in §§ 1 en 1bis bedoelde misdrijven worden) gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) en met geldboete van vijfhonderd frank tot vijfentwintigduizend frank, wanneer van (de betrokken activiteit) een gewoonte wordt gemaakt. <W 2001-01-02/30, art. 69, 020; Inwerkingtreding : 03-01-2001> <W 2003-01-23/42, art. 121, 025; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
§ 3. (de in § 2 bedoelde misdrijven worden gestraft) met (opsluiting) van tien jaar tot vijftien jaar en met geldboete van duizend frank tot honderdduizend frank indien het een daad van deelneming aan de hoofd- of bijkomende bedrijvigheid van een vereniging betreft, ongeacht of de schuldige de hoedanigheid van leidend persoon heeft of niet. <W 2001-01-02/30, art. 69, 020; Inwerkingtreding : 03-01-2001> <W 2003-01-23/42, art. 121, 025; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
§ 4. De schuldigen aan de misdrijven bedoeld in de §§ 2 en 3 worden bovendien veroordeeld tot ontzetting van de rechten omschreven in het 1°, 3°, 4° en 5° van artikel 31 van het Strafwetboek.
(§ 4bis. Naar gelang het geval kan de procureur des Konings of de onderzoeksrechter beslag leggen op het in § 1bis bedoelde onroerend goed, de kamer of enige andere ruimte. Indien hij beslist tot beslaglegging moet voormeld onroerend goed, kamer of enige andere ruimte worden verzegeld of mits schriftelijk akkoord van de eigenaar of verhuurder ter beschikking worden gesteld van het OCMW teneinde het op te knappen en tijdelijk te verhuren.
De beslissing tot beslaglegging van, naar gelang het geval de procureur des Konings of de onderzoeksrechter, wordt ter kennis gebracht aan de eigenaar of verhuurder.
In geval van beslag op een onroerend goed moet de beslissing bovendien ter kennis gebracht worden uiterlijk binnen 24 uren, alsmede ter overschrijving aangeboden op het kantoor der hypotheken van de plaats waar de goederen gelegen zijn. Als dagtekening van de overschrijding geldt de dag van de kennisgeving van de beslissing tot beslaglegging.
Het beslag geldt tot op het ogenblik van de definitieve rechterlijke beslissing waarbij hetzij de verbeurdverklaring werd bevolen, hetzij de opheffing van het beslag. Opheffing van het beslag kan voordien te allen tijde verleend worden al naar gelang het geval door de procureur des Konings of de onderzoeksrechter.
De beslagene kan het rechtsmiddel hem toegekend bij de artikelen 28sexies en artikel 61quater van het Wetboek van Strafvordering slechts instellen na verloop van een termijn van een jaar te rekenen van de datum van inbeslagname.) <W 2002-08-02/45, art. 191, 024; Inwerkingtreding : 29-08-2002>
(§ 4ter. In de gevallen bedoeld in § 1bis , kunnen de aangetroffen vreemdelingen op beslissing van de minister of de door hem aangewezen ambtenaar die het beleid inzake vreemdelingen in zijn bevoegdheid heeft en dit in overleg met de ter zake bevoegde diensten desgevallend worden opgevangen of gehuisvest. Deze kosten komen ten laste van de verdachte. Wanneer de beklaagde wordt vrijgesproken, worden de kosten ten laste gelegd al naar gelang van de Staat of van het bevoegde OCMW.) <W 2002-08-02/45, art.192, 024 ; Inwerkingtreding : 29-08-2002>
§ 5. De bijzondere verbeurdverklaring zoals bedoeld in artikel 42, 1°, van het Strafwetboek kan worden toegepast zelfs wanneer de zaken waarop zij betrekking heeft, niet het eigendom van de veroordeelde zijn. (Zij kan onder dezelfde voorwaarden ook worden toegepast op het in § 1bis bedoelde onroerend goed, kamers of enige andere ruimte.) <L 2002-08-02/45, art. 193, 024; Inwerkingtreding : 29-08-2002>
Art. 78. Hij die zich plichtig maakt aan valse getuigenis voor de Commissie van advies voor vreemdelingen wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar.
Art. 79. (Met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhondert frank) kan worden gestraft : <W 1996-07-15/33, art. 63, 012; Inwerkingtreding : 16-12-1996>
1° de Luxemburgse of Nederlandse onderdaan die het Belgisch grondgebied betreedt of zich op de openbare weg bevindt zonder houder te zijn van een identiteitsdocument bepaald bij beschikking van het Comité van Ministers opgericht door artikel 15 van het Verdrag tot instelling van de Benelux Economische Unie;
2° de vreemdeling die de (artikelen 5, 12, 17 of 41bis) overtreedt of die zich op de openbare weg bevindt zonder houder te zijn van een der documenten voorzien in die artikelen of in artikel 2. <W 1996-07-15/33, art. 63, 012; Inwerkingtreding : 16-12-1996>
Geen enkel der documenten voorzien in de (artikelen 5, 12, 17 of 41bis) mag, zelfs voorlopig, van een vreemdeling afgenomen worden, tenzij (door de burgemeester van de gemeente waar de vreemdeling zich bevindt of door diens gemachtigde, evenals door (de in art. 62, eerste en tweede lid bedoelde overheden) met uitzondering van de Commissaris-generaal voor de vluchtelingen en de staatlozen of diens gemachtigde.) <W 14-07-1987, art. 19> <W 1993-05-06/30, art. 37, 005; Inwerkingtreding : 31-05-1993> <W 1996-07-15/33, art. 63, 012; Inwerkingtreding : 16-12-1996>
Het afgenomen document wordt onmiddellijk vervangen door een attest dat de aard van dat document en de redenen van het afnemen vermeldt.
Art. 80. Alle bepalingen van boek I van het Strafwetboek, hoofdstuk VII en artikel 85 niet uitgezonderd, zijn van toepassing op de in deze wet bepaalde misdrijven.
Art. 81. De misdrijven tegen deze wet worden opgespoord en vastgesteld door alle officieren van gerechtelijke politie, met inbegrip van diegenen wier bevoegdheid beperkt is, door de onderofficieren van de Rijkswacht, door de (ambtenaren van de Dienst Vreemdelingenzaken) en van het Bestuur der Douanen en Accijnzen, door de inspecteurs van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid en van het Ministerie van Middenstand, alsmede door de inspecteurs van de Rijksdienst voor Maatschappelijke Zekerheid (en de inspecteurs van het Bestuur van de Sociale Inspectie van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu.) <W 1996-07-15/33, art. 64, 012; Inwerkingtreding : 16-12-1996> <W 2002-08-02/45, art. 6, 024; ED : 29-08-2002>
Zij verzamelen de bewijzen van de misdrijven en leveren de daders ervan over aan de rechterlijke overheden overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van Strafvordering.
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:33   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik vind het evenmin juist dat mensen met een ander kleurtje niet zouden mogen gecontroleerd worden. Ik heb er helemaal geen probleem mee om gecontroleerd te worden, waarvoor dient de identiteitskaart denk je?
Bobke is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:33   #36
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

en, gaat u nu uw ongelijk eens kunnen toegeven...........................
muys is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:35   #37
benonie
Partijlid

Standaard

Nogmaals , een 'misdadiger' heeft een 'misdaad' begaan. Dat is een wettelijke term, de misdaad.

Deze term geldt wel niet voor iemand die in de illegaliteit in ons land verblijft. Deze personen worden niet beschuldigd van een misdaad.

U verward dus nog steeds misdadigers met illegalen.
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:36   #38
benonie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik vind het evenmin juist dat mensen met een ander kleurtje niet zouden mogen gecontroleerd worden. Ik heb er helemaal geen probleem mee om gecontroleerd te worden, waarvoor dient de identiteitskaart denk je?
Tuurlijk niet, want u zou zelf niet geviseerd worden
benonie is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:37   #39
kirie
Burger

Standaard

Citaat:
er moet véél en steeds meer grensoverschrijdend worden aangepakt. Maar dit k�*n geen reden zijn om toe teLATEN wat er NU al IS en geen reden zijn om toekomstig de ogen dicht te houden. Integendeel zelfs, want via enkele nieuwe EU landen zal het dan weer in de eerste jaren makkelijker zijn dan voor 1-5-04 om illegaal binnen te geraken .
Ik hoor dat steeds graag zeggen van die discriminerende aanpak wegens huidskleur enz...Het zal waarschijnlijk ook een feit zijn dat een vrij groot aantal illegalen ofwel een afwijkende huidskleur heeft en / of bijkomende aan ons afwijkende gelaatsbeelden/ uitzicht. Als dat allem�*�*l een reden moet zijn ( kan zijn ) om NIET te controleren, dan zijn we goed af. Als ik de keuze moet maken tussen het bijnemen van enige vorm van ongemak omdat een identiteitskaart moet worden bovengehaald en het onbeperkt gedogen ( eigenlijk al toelaten ) dan heb ik geen probleem met dat klein ongemakje. Ik vermoed zo een beetje dat politie ( wiens taak het in de eerste plaats zou moeten zijn ) wel genoeg behoorlijk opgeleid wordt om daarin met een redelijk gevoel van "pakkans" te handelen. Als ook dit weer niet zo is, dan is er alweer een probleem bij onze gezagsdragers meer. En als ook in deze politie (alweer ? ) een vorm van zeer betwijfelende aanpakmethoden wordt verweten door enigen die correcter dan correct menen te moeten handelen, dan is dit wel een straatje zonder einde, niet ?
( en ook voor u, benonie, herhaal ik hier ook nog eens dat ik partijloos ben, geen VB- avatar aan mijn nick plak , maar dat ik wel kies voor wat ik de best mogelijke bestaande samenleving zou kunnen vinden en ik vind een maatschappij met illegaalgedoogbeleid nu daar niet toe behorend)
kirie is offline  
Oud 13 mei 2004, 13:38   #40
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals , een 'misdadiger' heeft een 'misdaad' begaan. Dat is een wettelijke term, de misdaad.

Deze term geldt wel niet voor iemand die in de illegaliteit in ons land verblijft. Deze personen worden niet beschuldigd van een misdaad.

U verward dus nog steeds misdadigers met illegalen.
Art. 75. Onder voorbehoud van artikel 79, wordt de vreemdeling die onwettig het Rijk binnenkomt of er verblijft, gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank of met een van die straffen alleen.

waarom wordt de vreemdeling die onwettig het rijk binnenkomt dan gestraft, hij heeft immers volgens u geen misdrijf begaan

gelieve mij uit te leggen waarom iemand gevangenisstraf krijgt als de persoon in kwestie geen misdijf heeft begaan?
muys is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be