Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: bevrijding irak: voor of tegen?
voor, de amerikanen leveren goed werk 5 11,90%
voor, hoewel sommige dingen beter konden maar niemand is perfect 18 42,86%
tegen, de irakezen verdienden niet beter dan zo'n leider als Saddam 5 11,90%
tegen, ik ben een hypocriete linkse pacifist en vind het cool om tegen amerika te zijn 14 33,33%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2004, 10:43   #21
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

@Straddle:

Internationaal recht zoals wij dit ontwikkelen in de Westerse wereld is eerder een kwestie van autoregulering, m.a.w. we kweken onszelf de discipline aan om in de internationale relaties op een ordentelijke manier te werk te gaan. Mét inachtneming van bepaalde principes en (vaak ongeschreven) regels. Het is dus niet de vraag of wij onze notie van internationaal recht willen opdringen aan moslimlanden, maar wel of we in het bejegenen van die landen trouw blijven aan de principes die we voor onszelf hebben gedefinieerd. Of een moslimstaat het daarmee eens is of niet, da's volslagen irrelevant.

Het paadje dat de Bush-administration is ingeslagen is zonder meer gevaarlijk, zowel voor de USA als voor de rest van de wereld. We zijn in enkele jaren teruggeflitst naar vroeger, brutaler en onveiliger tijden. (... en dan zullen de verwijzingen naar 9/11 wel weer niet uit de lucht zijn om dit te justifiëren zeker?) Terwijl juist nu nood is aan stabiliteit en standvastigheid vanuit een zeer brede, vastberaden en goed gecoördineerde coalitie om een blok te vormen tegen de gevaren van het islamfundamentalisme.

Eventjes dacht ik nog dat Bush hier heel goed bezig was met het samenbrengen van de coalitie in de Afghanistan-campagne (vooral de samenwerking met Rusland was opmerkelijk).

Maar Irak was duidelijk meer dan "a bridge too far". Er is geen enkele justificatie voor die inval, ... behalve het feit dat Irak als olieproducent een wereldspeler is. Je kan hier heel spitsvondige redeneringen opbouwen en oeverloos rond de hete brij heendansen, maar dat verandert niks aan het feit dat die "hete brij" gitzwart is en sterk naar petroleum ruikt.
Oud 14 mei 2004, 16:09   #22
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
@Straddle:

Internationaal recht zoals wij dit ontwikkelen in de Westerse wereld is eerder een kwestie van autoregulering, m.a.w. we kweken onszelf de discipline aan om in de internationale relaties op een ordentelijke manier te werk te gaan. Mét inachtneming van bepaalde principes en (vaak ongeschreven) regels. Het is dus niet de vraag of wij onze notie van internationaal recht willen opdringen aan moslimlanden, maar wel of we in het bejegenen van die landen trouw blijven aan de principes die we voor onszelf hebben gedefinieerd. Of een moslimstaat het daarmee eens is of niet, da's volslagen irrelevant.
Hoi dV, goei vakantie gehad? Om te repliceren op de posting. Dat is nu juist waar het schoentje wringt... dat internationaal recht dat we onszelf opleggen is allemaal mooi en wel in "onze" wereld, maar indien we het kost wat kost in haar zuiverste vorm moeten toepassen in de jungle, dan ontaardt dit soms toch wel in naïviteit, en in misbruiken van diegenen die er zich enkel op beroepen wanneer het hen goed uitkomt..., of die het gebruiken omdat dit het enigste geo-politiek middel is dat zij bezitten om een reus stokken in de wielen te steken...

Als een moslimstaat het internationaal recht openlijkt verwerpt, moet je toch niet naief gaan doen en ze hier als filantroop gaan aanraden om te procederen???

Ik blijf erbij, als anderen éénzijdig zich niet aan hetzelfde contract moeten houden is er iets mis...
Oud 15 mei 2004, 00:40   #23
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle
Hoi dV, goei vakantie gehad? Om te repliceren op de posting. Dat is nu juist waar het schoentje wringt... dat internationaal recht dat we onszelf opleggen is allemaal mooi en wel in "onze" wereld, maar indien we het kost wat kost in haar zuiverste vorm moeten toepassen in de jungle, dan ontaardt dit soms toch wel in naïviteit, en in misbruiken van diegenen die er zich enkel op beroepen wanneer het hen goed uitkomt..., of die het gebruiken omdat dit het enigste geo-politiek middel is dat zij bezitten om een reus stokken in de wielen te steken...

Als een moslimstaat het internationaal recht openlijkt verwerpt, moet je toch niet naief gaan doen en ze hier als filantroop gaan aanraden om te procederen???

Ik blijf erbij, als anderen éénzijdig zich niet aan hetzelfde contract moeten houden is er iets mis...
Hele goeie vakantie gehad, dank u Straddle. Was nodig om de batterijtjes eens op te laden en wat achterstallige literatuur in te halen (onder meer...).

On topic. Ik weet niet wat jij je voorstelt bij het internationaal recht, maar het is zeker niet een systeem waar we ons als Westerse mogendheden presenteren als "slapjanussen in grijze kostuums". Het internationaal recht heeft wel degelijk "tanden", d�*t bewijst de actie in Afghanistan wel. Het is niet omdat we te maken hebben met een "zootje ongeregeld" (de jungle zoals jij dat noemt) dat we onszelf moeten verlagen tot het niveau van de eerste de beste barbaar om eens orde op zaken te stellen. In dat opzicht zou ik het optreden van de Bush administration zelfs ronduit deloyaal durven noemen. En dit wordt overigens ook als dusdanig aangevoeld in steeds meer "bevriende" staten (zelfs in die staten die nu in de coalition of the willing zitten... ook in de Britse politiek beweegt reeds geruime tijd het één en ander). En da's natuurlijk allemaal contraproductief. Ik blijf erbij dat we slechts kunnen een vuist maken tegen de islamterreur annex netwerk van schurkenstaten die de wereldvrede bedreigen wanneer we houvast vinden in een set van duidelijke spelregels die gedragen wordt door een zo ruim mogelijke internationale gemeenschap. Unilaterale powerpolitiek hoort hier m.i. niet in thuis.
Oud 15 mei 2004, 01:21   #24
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Aangezien Saddam Hoessein z'n regime goed was vanuit Europees perspectief, kan ik onmogelijk akkoord gaan met de yankee-agressie jegens dat land.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 20:26   #25
polleke
Vreemdeling

Standaard

Ik zou wel een keer willen weten of het iedereen nog bekend is onder wat voor leugens uiteindelijk Amerika Irak is binnengevallen. Eerst Afghanistan met leugens ook om olie veilig te stellen en daarna Irak om dezelfde reden.
Is iedereen nog mee.
polleke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2004, 16:53   #26
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Irakezen willen bezettingstroepen weg

Meer dan de helft van de Irakezen ziet
de zogenaamde coalitietroepen liever
vertrekken. Dat staat in een peiling
in de Britse Financial Times. In
oktober 2003 was nog maar 20% voor hun
vertrek.

De peiling werd uitgevoerd door een
Iraaks onderzoekscentrum dat het
vertrouwen geniet van de coalitie. Het
ondervroeg 1.600 sjiieten, soennieten
en Koerden.

Zo'n 88% ziet de coalitietroepen ook
effectief als een bezettingsmacht.
Opvallend is verder dat zo'n tweederde
van de ondervraagden de radicale
sjiitische geestelijke leider Moqtada
Al Sadr vertrouwt.

vrt

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 19:29   #27
PO
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
bent u voor of tegen de bevrijding van irak door de geallieerde vredesmacht?
of vond u dat men moest wachten tot het iraakse volk zichzelf had bevrijd van de achterlijke dictatoriale gek, saddam hoessein?
VOOR.
De grote meerderheid van het Iraakse volk is immers blij van Saddam af te zijn.
Oud 21 mei 2004, 21:23   #28
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PO
Citaat:
bent u voor of tegen de bevrijding van irak door de geallieerde vredesmacht?
of vond u dat men moest wachten tot het iraakse volk zichzelf had bevrijd van de achterlijke dictatoriale gek, saddam hoessein?
VOOR.
Dan had de grote meerderheid van het Iraakse volk zelf maar Saddam moeten omverwerpen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 22:15   #29
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Citaat:

VOOR.
Dan had de grote meerderheid van het Iraakse volk zelf maar Saddam moeten omverwerpen.
Ik denk dat het eigen is aan een dictatuur om niet de macht uit handen te geven op vraag van het volk ... of zie ik dat verkeerd ?
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 22:24   #30
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

VOOR.
welja, ze hadden hem gewoon moeten wegstemmen bij de verkiezingen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 22:26   #31
Zaadworst
Vreemdeling

Stuur een bericht via ICQ naar Zaadworst
Standaard

Ja Saddam was dus best goed he. HIj maakte namelijk Moslims dood, en ook SYriers, die zijn hier nu ook. Anders waren ze nu dood, dan was mijn winkel nog schoon. Saddam was er nog en goed voor de mensen maar niet goed voor de arabieren die kut deden.

Herkomst: Oorspronkelijk zijn volbloed Arabieren afkomstig uit Noord-Afrika en het Nabije Oosten: meestal uit Egypte. Arabische volbloeds zijn die dieren die aantoonbaar afstammen van geïmporteerde Arabische beesten uit de genoemde gebieden.

Stokmaat: Gemiddeld tussen 1,40 en 1,50 m. Maar de meesten zijn stokloos.

Kleur: Arabische volbloeds zijn bruin, vos of schimmel; soms vaak zwart. Vaak zijn er witte aftekeningen op benen en hoofd.

Karakter: Arabische volbloeds zijn bijzonder intelligente dieren met een groot uithoudingsvermogen. Ze zijn alom bekend om hun vurige karakter.

Exterieur: Het hoofd is het opvallendste kenmerk. Het is vrij klein, met een breed voorhoofd, een smalle, fijn gevormde neus en een hol profiel. De concave lijn van het profiel maakt het hoofd van de Arabier tot een uitstekend voorbeeld van een snoekshoofd. De kleine, spitse oren raken elkaar bijna en de ogen zijn bijzonder groot en expressief. Deze expressiviteit wordt nog eens onderstreept door de grote, gevoelige neusgaten. Karakteristiek is ook de gebogen halslijn en de relatief brede borst. De beenstelling wil nogal eens het zwakke punt zijn. De Arabieren dragen hun staart hoog met een opvallende boog.

Gebruiksmogelijkheden: De Arabische volbloed wordt vooral gezien als bananenplukker en katoenplukker.

Beweging: De Arabische volbloed is beroemd om zijn lompe bewegingen, die vooral goed uitkomen in de bananenbranche. De draf vertoont veel knieactie, terwijl de stap niet het sterkste punt is van dit ras. Dit komt door eeuwen van opjaging door sterkere rassen.

Bijzonderheden: Er zijn bronnen van meer dan vijfduizend jaar oud die het bestaan van dit ras al vermelden. Een groot aantal moderne warmbloedrassen zijn - vaak via de Engelse volbloed - verwant aan de Arabische volbloed. Arabieren worden tegenwoordig overal ter wereld gefokt. Zoals kan worden verwacht van een dier dat zich eeuwenlang in de woestijn heeft weten te handhaven, beschikt de Arabier over een klein weerstands- en uithoudingsvermogen. Hoe het ook zij, al van oudsher is de mens overtuigd van de nutteloosheid van de Arabier. Ondanks het feit dat de Arabier een gespierd dier is, weegt het niet veel meer dan 25 kg.
Zaadworst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2004, 23:03   #32
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Citaat:

Ik denk dat het eigen is aan een dictatuur om niet de macht uit handen te geven op vraag van het volk ... of zie ik dat verkeerd ?
Dus nog nooit is een volk er in geslaagd om op eigen kracht een dictatuur omver te werpen. Elk vrije, democratische natie op aarde is bevrijd geweest door een buitenlandse invasie
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 11:57   #33
PO
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:

Verkiezingen?? Welke dan?
Oud 24 mei 2004, 12:07   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Omdat mijn keuze er niet in staat:
*Voor de verdwijning van de Saddamieten, tegen de komst van de Bushesmannen,

kies ik dan maar uit protest voor de hypocriete linkse pacifist.
Oud 24 mei 2004, 12:48   #35
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Foutje. Sorry
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 12:49   #36
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belachelijkste posting over dit onderwerp die ik tot nu toe ben tegengekomen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 13:06   #37
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Citaat:
Belachelijkste posting over dit onderwerp die ik tot nu toe ben tegengekomen.
laten zien dat je nog geen ironie herkent al schijt m loodrecht in je bek.
dat vergt moed.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 14:11   #38
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Mitgard,
je zou dat diplomatischer kunnen verwoord hebben naar
mijn idee.
Bijvoorbeeld :

Beste Illwill, je zou nog geen ironie herkennen al liet
het een spoor na als een volgroeide iguanadon.

Zie je, toch veel beter.
Schone atavar trouwens, die pinguin.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 15:18   #39
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal

De burgers van Irak zouden massaal rechtszaken moeten aanspannen
tegen de 'geallieerden' voor geleden verliezen.
Wat een onzin, de VS zou net zo goed de rekening van de bevrijding van iraq aan diezelfde burgers kunnen voorleggen.

Gelukkig waren de mensen in de jaren 40 wat slimmer dan jou of de geallieerden zouden ons nooit bevrijd hebben uit schrik ene proces aan hun broek te krijgen van simpele zielen zoals jou.

Citaat:
Naar internationaal privaatrecht zal er weinig discussie gevoerd
kunnen worden over het bestaan van een onrechtmatige daad op zich.
Misschien in jouw opinie maar het internationaal recht is heel vaag op dit punt.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 15:37   #40
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Tegen , omdat het enige wat ik van de Arabieren en Perzen wil is olie. Of Saddam die nu verkocht of iemand anders , interesseert mij niet. Ik heb verder het recht niet om mij te moeien in andermans maatschappijen tenzij ze een conventioneel gevaar vertonen of op een andere manier gerechtvaardigd door een supranationale organisatie.

Containment is voor mij de regel. Zich moeien werkt averechts en moet vermeden worden zolang het kan.
Max is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be