![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
Bekijk resultaten enquête: Wat zou je stemmen? | |||
CDA |
![]() ![]() ![]() |
4 | 10,26% |
PvdA |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
VVD |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,69% |
SP |
![]() ![]() ![]() |
10 | 25,64% |
LPF |
![]() ![]() ![]() |
6 | 15,38% |
GroenLinks |
![]() ![]() ![]() |
5 | 12,82% |
D66 |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
ChristenUnie |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,56% |
SGP |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,56% |
Geen Mening/Anders, nl. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 12,82% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Femke Halsema!
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() SGP!
![]()
#23 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Aangezien NCPN er niet bijstaat dan maar SP...
|
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vroeger was dit wel noodzakelijk, omdat de Frans-Duitse juggernaut Europa totaal in zijn macht had en eigenlijk de kleinere staten meer zou kunnen domineren met een representatieve vertegenwoordiging. Met de uitbreiding van de EU tot de 25, vormt het Blok F-D slechts 31% meer van de EU, en is die onevenredige stemmenvertegenwoordiging eigenlijk een anachronisme geworden. Die trend zal zich verder zetten met de EU van de 27 (+Bulgarije en Roemenië) (29%) en het Europa van de 34 (25%). Een aantal blokken tekent zich nu reeds af, die ingaan tegen het Frans-Duits monsterverbond (Spanje-UK), en op termijn zullen er verschillende andere blokken (kunnen) ontstaan die het machtsevenwicht in de EU garanderen, zoals de Visegrad landen, het Scandinavische Blok, de Benelux (maar dan moet België stoppen een satellietstaat te worden van Frankrijk en Nederland van Duitsland),... Vaak wordt deze onevenredige vertegewoordiging als een argument voor de Vlaamse secessie gebruikt, en inderdaad zouden Vlaanderen en Wallonië apart samen meer stemmen hebben als België. Een valabel argument, zo lang het geldt. Want de grote staten -vooral Frankrijk zint deze oververtegenwoordiging van kleine landen niet- zullen uiteindelijk gaan staan op het principe van 1 man 1 stem (terecht volgens mij), en dan is het ermee gedaan. Een herenigd Nederland heeft dan weer minder stemmen met deze regels. Maar eenmaal deze toestand genivelleerd, is het beter dat onze belangen door een staat behartigd worden, dan door twee staten waarvan de ene die door zijn zuidelijke politici eerder tot een koers geneigd is die in gaat tegen de koers van de andere.
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Geef mij maar de Friese Nationale Partij!
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Aantal inwoners in miljoenen: 10,3 België 16,2 Nederland 21,7 Roemenië ![]() Aantal zetels in het EP: 24 België 27 Nederland 36 ![]() ![]() Overigens kan ik hiermee ook meteen het verlies in zetels van een herenigd Nederland relativeren. Met 23 miljoen inwoners zitten we nog boven Roemenië, dat bovendien een snel slinkende bevolking kent (1992: 22,8 miljoen, 2002: 21,7 miljoen). NLVL samen zouden wellicht op 37 of 38 zetels kunnen hopen, terwijl het er nu gescheiden 41 zijn. Niet echt een groot verlies dus. Maar ik hoop inderdaad dat men het zetelaantal precies gaat baseren op het aantal inwoners. Vooral voor de stemverdeling in de Raad van de Europese Unie (de 'Ministerraad') is dat belangrijk, omdat daar de verhoudingen nog schever zijn dan in het Europees Parlement. Nederland heeft in de RvdEU bij besluiten waar een kwalitatieve meerderheid nodig is 13 stemmen en België 12... |
|
![]() |
![]() |
#28 |
Parlementslid
|
![]() dat wordt waarschijnlijk SP...
|
![]() |
![]() |
#29 |
Gouverneur
|
![]() Onze vrienden van GroenLinks krijgen mijn stem.
|
![]() |
![]() |
#30 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
#31 |
|
![]() VVD denk ik...
#32 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#33 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik ken er niet veel van, maar mij lijkt de LPF de partij die het best bij mij zou passen.
|
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Voor de Europese verkiezingen zijn deze peilingen helaas niet erg waardevol, omdat de uitslag door de barlage opkomst volledig vertekend zal worden. Vooral het CDA, de CU/SGP-lijst en GL zullen van die lage opkomst gaan profiteren, terwijl het de PvdA en de LPF veel stemmen zal gaan kosten. In '99 werd het CDA al de grootste partij terwijl het in de Tweede Kamer en in de gewone peilingen toen nog ver achter lag op PvdA en VVD, ik denk dat dat nu wel weer zou kunnen gebeuren. |
|
![]() |