Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2010, 20:27   #21
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Kan uw doop niet ongedaan gemaakt worden als je bekeert tot de islam ? Of indien je bvb satanist word ? Want dan behoor je toch tot een andere geloofsgemeenschap ?
Ik ben geen kerkjurist, ik ben atheïst maar juridisch kan je het volgens mij vergelijken met "dubbele nationaliteit" : landen hebben ook elk hun eigen wetgeving betreffende nationaliteitsverkrijging; de wetgevingen zijn niet op mekaar afgestemd en zo zijn er mensen met juridisch volwaardige dubbele nationaliteit.
Dus waarom geen "dubbele religie"?

Doopsel, huwelijk en priesterwijding zijn sacramenten en kunnen niet ingetrokken worden. Indien de basis voor het sacrament onecht was wordt geacht dat het nooit bestond. Ik zie niet dat dit op doopsel kan toegepast worden zoals voor een annulatie vh huwelijkssacrament.
Over naar Rik Torfs!

Ik vermoed dat indien een katholiek gedoopte tot een andere religie toetreedt, de RKK die toetrede als waardeloos beschouwt (en dus niet erkent): haar eigen sacramenten zijn toch "belangrijker, juister en echter" dan die van de concurrentie zeker!

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 mei 2010 om 20:29.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 20:42   #22
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat is niet helemaal waar wat u daar zegt. De Katholieke Kerk in België blijft immers subsidies trekken op basis van haar 'ledental', en vermits eens gedoopt altijd gedoopt, blijven ze dus geld voor u opstrijken, of u dat nu wil of niet.
Fout!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Helemaal niet waar! De kerk krijgt géén subsidie's op basis van het aantal gelovigen.
De RKK krijgt subsidies op basis van het aanal inwoners van de parochies, andere godsdiensten krigen subsidies op basis vh aantal gelovigen. Voor de Schatkist is dus iedereen in België katholiek. (een gevolg vh concordaat van 15 juli 1801 tussen Napoleon ttz de Franse staat en de paus, dat onveranderd werd overgenomen in 1830)

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 mei 2010 om 20:48.
Oud 4 mei 2010, 21:01   #23
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De RKK krijgt subsidies op basis van het aanal inwoners van de parochies, andere godsdiensten krigen subsidies op basis vh aantal gelovigen. Voor de Schatkist is dus iedereen in België katholiek. (een gevolg vh concordaat van 15 juli 1801 tussen Napoleon ttz de Franse staat en de paus, dat onveranderd werd overgenomen in 1830)
Ah, dat hebben we te danken aan Napoleon? Die schurk heeft ons dan toch nog iets opgeleverd.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 21:02   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
Tegenwoordig is het een hype, maar ik ben al meer dan 3 jaar geleden uitgetreden uit de kerk.

Nu blijkt dat je niet wordt geschrapt uit het dooprgister. Er wordt gewoon een soort "aantekening" gemaakt dat je niet meer bij de kerk wil horen.
Maar volgens de Kerk ben je nog steeds een lid.

Nu vraag ik me af (vooral aan juristen gericht) of het -theoretisch- mogelijk zou zijn via de wet op de privacy (of iets gelijkaardigs) te eisen dat je effectief wordt geschrapt?

Lijkt me een interessante discussie. Als blijkt dat dit in theorie zou kunne, denk ik dat ik nog eens een aangetekend schrijven ga verzenden
Ontdopen bestaat niet. Eenmaal gedoopt, je hoort eenmaal levenslang tot de Katholieke Kerk.
Daarbij. Is dit ontdopen echt zo belangrijk ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 21:08   #25
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ontdopen bestaat niet. Eenmaal gedoopt, je hoort eenmaal levenslang tot de Katholieke Kerk.
Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Ikzelf ben gedoopt (dat was in die tijd gebruikelijk, hoewel mijn ouders zelf geen praktizerende katholieken waren), maar dat betekent geenszins dat ik levenslang bij de katholieke kerk zou behoren. Bij andere clubs schrijf je jezelf in en kan je je ook terug uitschrijven.

Citaat:
Daarbij. Is dit ontdopen echt zo belangrijk ?
Voor mij niet, daarom heb ik het nooit gedaan, hoewel ik lange tijd in een milieu heb geleefd waar ontdopingsacties tien jaar geleden vaste kost waren. Ik heb het in een eerdere post al eens geschreven: ik doe maar zelden mee aan symbolische acties. Moest nu de financiering van de RKK ervan afhangen, dan ontdoop ik me gisteren.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 21:12   #26
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Ikzelf ben gedoopt (dat was in die tijd gebruikelijk, hoewel mijn ouders zelf geen praktizerende katholieken waren), maar dat betekent geenszins dat ik levenslang bij de katholieke kerk zou behoren. Bij andere clubs schrijf je jezelf in en kan je je ook terug uitschrijven.
Bij de RKK dus niet.Eens erbij blijf je erbij tot het laatste oordeel...in hun ogen.
Citaat:
Voor mij niet, daarom heb ik het nooit gedaan, hoewel ik lange tijd in een milieu heb geleefd waar ontdopingsacties tien jaar geleden vaste kost waren. Ik heb het in een eerdere post al eens geschreven: ik doe maar zelden mee aan symbolische acties. Moest nu de financiering van de RKK ervan afhangen, dan ontdoop ik me gisteren.
Idd, het is nutteloos wat betreft je "statuut" en hun financiering, maar het is wel een signaal dat ze verkeerd bezig zijn.

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 mei 2010 om 21:14.
Oud 4 mei 2010, 21:16   #27
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ah, dat hebben we te danken aan Napoleon? Die schurk heeft ons dan toch nog iets opgeleverd.
Jij was aan 't dromen tijdens de lessen geschiedenis?
Oud 4 mei 2010, 21:19   #28
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
Tegenwoordig is het een hype, maar ik ben al meer dan 3 jaar geleden uitgetreden uit de kerk.

Nu blijkt dat je niet wordt geschrapt uit het dooprgister. Er wordt gewoon een soort "aantekening" gemaakt dat je niet meer bij de kerk wil horen.
Maar volgens de Kerk ben je nog steeds een lid.

Nu vraag ik me af (vooral aan juristen gericht) of het -theoretisch- mogelijk zou zijn via de wet op de privacy (of iets gelijkaardigs) te eisen dat je effectief wordt geschrapt?

Lijkt me een interessante discussie. Als blijkt dat dit in theorie zou kunne, denk ik dat ik nog eens een aangetekend schrijven ga verzenden
Uw doopsel is een verbintenis met god, en dat kan niet verbroken worden. U kan dus enkel wettelijk afstand nemen wat betekent dat uw bijdrage niet naar de kerk zal gaan, maar naar de vrijzinnige gemeenschap.
Oud 4 mei 2010, 21:55   #29
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

'Ontdopen' is gewoon belachelijk. Het feit dat te willen doen is gewoon om stoer te doen, mee te gaan met de hype waar enkelingen elkaar opjutten om zoiets cools te doen. Als de Katholieke Kerk toch niet interessant is, laat ze dan met gerust.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 12:17   #30
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Jij was aan 't dromen tijdens de lessen geschiedenis?
Dat werd gewoon niet vermeld in de lessen geschiedenis. Ik wist wel van het concordaat, maar niet van de lessen.

Een kleine samenvatting van wat ik me herinner:
"De geniale Napoleon was het hoogtepunt van de revolutie, en streed tegen de Kerk. Hij vernielde de laatste overblijfsels van de donkere periode, het Ancien Régime. Spijtig genoeg waren er nog steeds onverlichte klerikalen in de wereld, die samenspande met Engeland en Napoleon van zijn troon stootte. Gelukkig kwam er weer er revolutie in 1830."
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 12:20   #31
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
U kan dus enkel wettelijk afstand nemen wat betekent dat uw bijdrage niet naar de kerk zal gaan, maar naar de vrijzinnige gemeenschap.
Vergeet het maar. Dat is manifest onjuist, zoals ik hier al een keer of tien heb uitgelegd. Het maakt niet uit of je uittreedt, je laat ontdopen, geëxcommuniceerd wordt of anderzijds afstand neemt van de RKK, dat verandert geen ene moer aan de subsidies die de kerk ontvangt.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 17:04   #32
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Die "aantekening" of beter "randvermelding" houdt in dat je niet langer lid bent van de Katholieke Kerk zo duidelijk is dat, dus dat is juist wel een schrapping. Meer kunnen ze niet doen.
Trouwens, hoe kom je hier met de wet van de privacy aandraven? De wet van de privacy komt hier helemaal niet van toepassing.
Het feit dat mijn gegevens nog steeds beschikbaar zijn bij het bisdom.
Daarom vroeg ik me dus af of het niet mogelijk is om via één of andere wetgeving (bvb de privacywetgeving) het bisdom te verplichten mijn naam te schrappen, en niet gewoon een "aantekening" maken
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 17:38   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind van mezelf dat ik maar lid ben van iets, als ik er ook lidgeld voor betaal.

Dus kan het mij geen bal schelen dat ik nog in dat boekje sta.

Ik trek het me zo weinig aan, dat ik eigenlijk best vind dat het er blijft staan: want het is een geschiedkundig feit: op die dag brachten mijn ouders mij als borelinkse tot bij die selibatair enz.
Als mijn nakomelingen binnen 200 jaar een stamboom opmaken, dan stoort het me niet dat dit feit terug opgezocht kan worden.

Een brief schrijven of wat dan ook, aan die potensiële pederasten, vind ik hen teveel eer aandoen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2010, 18:53   #34
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Uw doopsel is een verbintenis met god, en dat kan niet verbroken worden. U kan dus enkel wettelijk afstand nemen wat betekent dat uw bijdrage niet naar de kerk zal gaan, maar naar de vrijzinnige gemeenschap.
De kerk krijgt die bijdrage in elk geval.
Oud 5 mei 2010, 18:55   #35
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Vergeet het maar. Dat is manifest onjuist, zoals ik hier al een keer of tien heb uitgelegd. Het maakt niet uit of je uittreedt, je laat ontdopen, geëxcommuniceerd wordt of anderzijds afstand neemt van de RKK, dat verandert geen ene moer aan de subsidies die de kerk ontvangt.
idd.
Oud 5 mei 2010, 20:49   #36
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind van mezelf dat ik maar lid ben van iets, als ik er ook lidgeld voor betaal.

Dus kan het mij geen bal schelen dat ik nog in dat boekje sta.

Ik trek het me zo weinig aan, dat ik eigenlijk best vind dat het er blijft staan: want het is een geschiedkundig feit: op die dag brachten mijn ouders mij als borelinkse tot bij die selibatair enz.
Als mijn nakomelingen binnen 200 jaar een stamboom opmaken, dan stoort het me niet dat dit feit terug opgezocht kan worden.

Een brief schrijven of wat dan ook, aan die potensiële pederasten, vind ik hen teveel eer aandoen.
het punt is dat ik er niet voor gekozen heb om op die lijst te staan
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be