![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je verhaal dat de 'schuldenberg' moet blijven groeien is natuurlijk onzin; stop gewoon met geld te lenen als je het niet kan terugbetalen en er komt al veel in orde. Maar daarvoor moet je wel nu door de korte pijn, zoals iedereen die stopt met geld te lenen om schulden te betalen maar 1 keer eens gewoon de buikriem aanhaalt en de schulden effectief afbetaald. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet de schuld van de arbeiders, van de managers, van de speculanten, van de banken. Het is de schuld van de Griekse overheid die haar uitgaven niet kan controleren. En, helaas, de Griekse overheid gaat dat zelf niet bepalen - zou wel zalig zijn - maar gaat in haar eigen uitgaven snijden en meer belasten. En de eenvoudigste slachtoffers zijn daarbij de arbeiders. Jammer, maar dat komt ervan als je een ongebreidelde staatskapitalistische welvaarstaat wenst. Ook grappig: door deze crisis is de Griekse overheid ook markten aan het dereguleren, opdat deze dan efficiënter zouden werken en meer welvaart creëren. Dus: ze weten het toch! Toch maar raar dat dit anders dan niet 'mag'.
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Allemaal terug de bomen in en bananen eten dus?
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Afgaand op de ratio van aangegeven zwembaden (324) over werkelijke aantal zwembaden (idem + 15974) bedraagt de witte economie in Griekenland bijna 2% van de totale...
![]() OK ik overdrijf, maar wat denken jullie dat er met die draconische maatregelen gaat gebeuren met die witte economie, groeien of krimpen ? En het is die witte economie die de put zou moeten dempen...
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb in Griekenland gewoond. En jij? Ik weet wat "fakellaki" betekent. En jij? Vanaf nu kunnen de Grieken op 65 op pensioen, net zoals ik. En jij? Ik zou alle regeringen verbieden schuldenbergen aan te leggen. En jij? Laatst gewijzigd door eno2 : 12 mei 2010 om 10:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() In het land waar ik woon is het de regering grondwettelijk verboden schuldenbergen aan te leggen. Goede zaak...
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is toch onmiskenbaar over de gehele wereld dat de overheden zelf grandioos in de fout gaan en dit is verre van alleen het gevolg van een sociaal beleid. Ik denk zelfs dat het perfect mogelijk is om een begroting in evenwicht te hebben met een uitgebouwde sociale welvaartstaat zoals wij deze nu kennen, maar dat is een andere discussie. Ik denk dat de essentie van het probleem is dat men graag teveel sinterklaas ligt te spelen op vlakken die weinig bijdragen aan de welvaart in het algemeen, of het nu arbeiders of ondernemers zijn. Het lijkt me tijd om inderdaad het roer eens om te gooien en eens over te gaan op een radicale vermindering van de belastingen gecombineerd met een sterk afgeslankt overheidsapparaat en zware vermindering van de uitgaven gedurende een aantal jaren. Daarbij zal men de meest essentiële zaken wel moeten aanhouden en dat is de moeilijke evenwichtoefening waarbij diverse partijen mekaar altijd afmaken om 'hun' eigen belangrijke projectjes te kunnen verwezelijken. Inzake het Griekse verhaal is nu intussen wel gebleken dat Goldmann Sachs hierin en ook in de recente speculatiegolf tegenover de Euro een vuile rol speelt. Het is al gezegd dat e.e.a. te maken heeft met de zwakte van EN de dollar EN het pond. De facto lijkt het er dus op dat de politiek in de VS en UK achter heel dit verhaal zit en alle belangrijke munten in de wereld op dezelfde zwakke leest wil terugbrengen om de eigen hegemonie te kunnen behouden, ook al betekent dit economische achteruitgang. Concreet gezien is die economische achteruitgang voor hen niet belangrijk want dit treft toch alleen maar het gepeupel (en noteer dat ik hier opzettelijk het woord gepeupel gebruik). Intussen las ik een essay over de Franse revolutie, de achtergronden enz. Bleek dat toen al het probleem met het gesjoemel met papiergeld en overheidsdeficieten aan de achtergrond van het probleem lag. Je moet niet ver nadenken om parallelen te trekken met de huidige situatie. We moeten ervan uitgaan dat alle burgers die moeten werken voor hun geld of het nu ondernemers, arbeiders of bedienden zijn door zowel de overheid als banken in deze worden uitgebuit en gebruikt. Van hen moeten we dus absoluuts niet verwachten dan pure oplichterij. Als er iets moet veranderen dan is het wel het politieke bestel in de gehele wereld, want na 2000 jaar min of meer beschaving is het toch wel duidelijk dat dit niets gepresteerd heeft en zijn tijd heeft gehad. Laatst gewijzigd door Yves38 : 13 mei 2010 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Wat ze moeten doen in Griekenland, dat is het liquide geld afschaffen en alles betalen met een door de EU ingevoerde blauwe kaart. Dan zal het rap gedaan zijn met het zwartgeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de overheid buiten zijn stand leeft, jaar na jaar, betekent dat er jaar na jaar niet genoeg kapitaalsaccumulatie bijkomt om de welvaart te vermeerderen/in stand te houden. Op die grens is Griekenland gebotst en binnenkort zal dat ook op andere plekken zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik snap de relevantie van de vraag dus niet echt. [/quote]Geld dat geleend wordt komt dikwijls uit het buitenland. De zogenaamde staatsschuld. Wij weten dan niet of daar spaartegoeden tegenover staan. Er kunnen ook andere waardepapieren tegen overstaan, zoals een belang in een bedrijf of bezit van grondstoffen. Dat zijn geen activa maar passiva. Banken kunnen zo geld verschaffen gedekt door zekere toekomstige inkomsten en kapitaalgoederen. Zij hebben daarvoor de balans uitgevonden.[/quote] Ja, en dan?
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Maar waar is al het speelgoed naartoe, denk je? Wie heeft er een overvolle zak? Als al het speelgoed dat niet meer in de zak geraakt, nu eens terug aan de kindjes gegeven wordt. Dat leeft iedereen nog lang en gelukkig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
M.v.g. koppijn
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien zullen we nu in heel Europa moeten vaststellen dat we een zware inflatie tegemoet gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Het mooie nieuws over het halveren van het overheidstekort van Griekenland dit jaar is nog geen reden tot juichen. Het wordt afgezet tegen het vorige jaar waarin de lijken uit de kast zijn gevallen. En het is ook nog eens slechts een prognose.
De beoordelaars van Griekenland geven niet meer dan 45% voor de kwaliteit van de Griekse staatsobligaties: Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 7 juli 2010 om 09:03. Reden: onderwerp toegevoegd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |