Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2010, 18:11   #21
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Voor zover ik zie wil hij vooral dat er terug een lijn zit in de godsdienstles en dat elementen uit het christelijk geloof terug onderwezen worden. Vermits het christendom veel scholieren vreemd is, lijkt het kennen van de basisprincipes van de godsdienst, die ons continent 2000 jaar overheerst heeft, niet overbodig. Zoals een kennismaking met de islam ook verplicht zou moeten zijn.
Kennismaking met het Jodendom, de islam, het hindoeïsme en het boeddhisme staat idd allang opgenomen in het leerplan tijdens de "godsdienst"lessen dacht ik.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 18:28   #22
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Iedereen die gedoopt is, is een katholiek.
Iedereen die gedoopt is uit vrije wil is een katholiek, al die anderen hadden geen keus om gedoopt te worden, maar daarom zijn die nog geen katholieken
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 19:47   #23
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Iedereen die gedoopt is uit vrije wil is een katholiek, al die anderen hadden geen keus om gedoopt te worden, maar daarom zijn die nog geen katholieken
Volgens de katholieke leer kan je eigenlijk niet ontdoopt worden.

Citaat:
Kennismaking met het Jodendom, de islam, het hindoeïsme en het boeddhisme staat idd allang opgenomen in het leerplan tijdens de "godsdienst"lessen dacht ik.
Naast oeverloos discussiëren over maatschappelijke thema's. Godsdienstles zou over godsdienst moeten gaan, met in katholieke scholen centraal de christelijke godsdienst, dan jodendom, islam, atheïsme en agnosticisme. Boeddhisme en Hindoeïsme zijn maatschappelijk niet relevant voor ons en moeten voor mij dus niet uitgebreid besproken worden.

Laatst gewijzigd door respublica : 10 mei 2010 om 19:48.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 11:25   #24
Fusik
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht

Haal het niveau van het onderwijs nog maar wat naar beneden ja, doe maar op
Ik denk dat de jongeren al die tijd wel aan belangrijkere dingen kunnen besteden. Wat meer wetenschappen zou niet misstaan.
+1
Angstaanjagend hoe weinig veel jongeren afweten van wat rond ons is...
Fusik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 11:28   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seppe Cools Bekijk bericht
"Heb jij daar een bron van?"
Bron (voor de bronnenfreaks): http://www.hln.be/hln/nl/6916/Kinder...nderwijs.dhtml
Léonard ziet dat zijn eigen instelling achteruit gaat, en probeert zich wanhopig vast te klampen aan de christelijke instellingen die wél succes hebben: het onderwijs, in eerste instantie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 11:29   #26
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Vol kindjes natuurlijk...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 11:35   #27
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zover ik zie wil hij vooral dat er terug een lijn zit in de godsdienstles en dat elementen uit het christelijk geloof terug onderwezen worden. Vermits het christendom veel scholieren vreemd is, lijkt het kennen van de basisprincipes van de godsdienst, die ons continent 2000 jaar overheerst heeft, niet overbodig. Zoals een kennismaking met de islam ook verplicht zou moeten zijn.
Wat een kutargumend voor indoctorinatie...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 12:08   #28
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat een kutargumend voor indoctorinatie...
Je bedoelt "argument" en "indoctrinatie" veronderstel ik
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 22:26   #29
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen die gedoopt is, is een katholiek. De mensen die vertrekken zijn ongelovigen.

Als ze willen vertrekken is dat hun keuze en goed voor hen en ook voor de kerk.
Alsof dat ook maar iets van waarde heeft. U kunt stigmatiseren, maar een echte 'ongelovige' geeft geen moer om de illusie waar u in leeft. Denken dat u over de morele bovenhand beschikt is gewoon triest, onwetend en arrogant.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 12 mei 2010 om 22:27.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 22:38   #30
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Alsof dat ook maar iets van waarde heeft. U kunt stigmatiseren, maar een echte 'ongelovige' geeft geen moer om de illusie waar u in leeft. Denken dat u over de morele bovenhand beschikt is gewoon triest, onwetend en arrogant.
Dat doe ik helemaal niet rode lamp. Ik wou gewoon zeggen dat wie gedoopt is, gezien wordt als katholiek. je hoeft het daarvoor niet te zijn. Ik zie niet waar ik hier de morele bovenhand heb.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2010, 22:55   #31
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doe ik helemaal niet rode lamp. Ik wou gewoon zeggen dat wie gedoopt is, gezien wordt als katholiek. je hoeft het daarvoor niet te zijn. Ik zie niet waar ik hier de morele bovenhand heb.
Desondanks dat iemand erkent van zichzelf dat hij geen lid meer is van de katholieke kerk (of om het even welke georganiseerde hiërarchische geloofsstructuur), rekent u hem dus graag bij de statistieken?
Oud 12 mei 2010, 22:56   #32
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Desondanks dat iemand erkent van zichzelf dat hij geen lid meer is van de katholieke kerk (of om het even welke georganiseerde hiërarchische geloofsstructuur), rekent u hem dus graag bij de statistieken?
De kerk rekent hem erbij, ik moet niet rekenen. Wie gedoopt is wordt als Katholiek gezien, ook al zijn de meeste 'Katholieken' dan ongelovigen. Ik kan daar niks aandoen, het is nu zo.
Oud 12 mei 2010, 23:27   #33
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat de katholieke godsdienst ons '2000 jaar overheerst heeft' is, naast een historische overdrijving op zich niet waardevol. Onze huidige maatschappij is mede wat ze is door (onder vele andere factoren) de katholieke kerk en haar invloed. En daar horen mooie dingen bij en kloterijen. Dat is wat gebeurd is, ja.

Maar: GODSDIENST IS EEN LEVENSBESCHOUWELIJK VAK, het gaat om zingeving en ethiek over leven als mens in een maatschappij en over waarden en normen, rechtvaardigheid, misdaad en straf etc.

En vertel me aub: waarom is het nuttig, waardevol of wenselijk om iemands zingeving te baseren op het idee 'de katholieke kerk heeft hier toch heel wat macht gehad'? Welke zingeving kun je daar zoal uithalen?

En ook: waarom zou je er nog eens 2000 jaar kerkelijke leer willen bijlappen? Wie heeft daar baat bij?
Oud 13 mei 2010, 01:55   #34
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Het feit dat de katholieke godsdienst ons '2000 jaar overheerst heeft' is, naast een historische overdrijving op zich niet waardevol. Onze huidige maatschappij is mede wat ze is door (onder vele andere factoren) de katholieke kerk en haar invloed. En daar horen mooie dingen bij en kloterijen. Dat is wat gebeurd is, ja.

De Katholieke godsdienst heeft ons niet overheerst, het is deel van ons geweest en is het nu nog steeds voor velen.

Maar: GODSDIENST IS EEN LEVENSBESCHOUWELIJK VAK, het gaat om zingeving en ethiek over leven als mens in een maatschappij en over waarden en normen, rechtvaardigheid, misdaad en straf etc.

OA.

En vertel me aub: waarom is het nuttig, waardevol of wenselijk om iemands zingeving te baseren op het idee 'de katholieke kerk heeft hier toch heel wat macht gehad'? Welke zingeving kun je daar zoal uithalen?

Het gaat hier helemaal niet om macht mijn beste, de christelijke leer is leerrijk en zou niet misstaan in deze huidige anomische samenleving.

En ook: waarom zou je er nog eens 2000 jaar kerkelijke leer willen bijlappen? Wie heeft daar baat bij?
Velen hebben daar baat bij, een beetje normbesef en geschiedenis doet niemand kwaad.

Laatst gewijzigd door Inno : 13 mei 2010 om 01:56.
Oud 13 mei 2010, 09:18   #35
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Velen hebben daar baat bij, een beetje normbesef en geschiedenis doet niemand kwaad.
Dat is waar: men kan leerlingen dan ook vertellen over hoe Origenes zijn contact met god wou verbeteren, het lot van Hypatia, van Bruno, Galilei, Jan Hus, de Tempeliers, Catharen, Hugenoten, ...

Ik vind net als u dat leerlingen die geschiedenis moeten kennen.

Het zal ook een "boost" zijn voor hun normbesef.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 09:50   #36
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen die gedoopt is, is een katholiek. De mensen die vertrekken zijn ongelovigen.
Iedereen die gedoopt is wordt door de kerk als katholiek beschouwd.
Maar gezien de kerk geen enkele wettelijke macht heeft is dat niets meer dan een mening, en zeker geen feit zoals jij het beschrijft.

Iedereen heeft trouwens het recht zijn of haar naam te laten verwijderen uit het doopregister (Wet op de privacy) en dat is geen mening maar een feit.

Wanneer er dan geen spoor meer is van de doop kan ook de kerk de persoon niet meer als katholiek beschouwen.
Oud 13 mei 2010, 09:54   #37
Alboreto

Standaard

Citaat:
De kerk rekent hem erbij, ik moet niet rekenen. Wie gedoopt is wordt als Katholiek gezien, ook al zijn de meeste 'Katholieken' dan ongelovigen. Ik kan daar niks aandoen, het is nu zo.
Nee dat is niet zo.
Je bent uiteindelijk nog altijd baas over je eigen persoon.
Indien ik mezelf niet als katholiek beschouw, dan ben ik geen katholiek.
Indien een andere persoon mij als katholiek beschouwt, dan is dat zijn mening, maar geen feit.
Het zou zelfs in bepaalde omstandigheden als laster en eerroof kunnen aanzien worden.
Oud 13 mei 2010, 10:52   #38
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind dit een correct standpunt: godsdienstlessen zijn tegenwoordig echt een klucht geworden. De jongeren kennen te weinig de godsdienst die nota bene een blijvende indruk heeft nagelaten op onze westerse maatschappij, en dat moet verbeteren.
Niet dat we er allemaal 'vrome mensen' van moeten maken.
Religies zijn de wereldwijde nummer 1 in haatverspreiding.

Godsdienstlessen zouden moeten worden afgeschaft in het lager onderwijs, en facultatief worden in het middelbaar en hoger onderwijs.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 11:07   #39
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Godsdienstlessen zouden moeten worden afgeschaft in het lager onderwijs, en facultatief worden in het middelbaar en hoger onderwijs.
Gedeeltelijk akkoord.
Godsdienstlessen zoals ze nu bestaan moeten nog wat bijgeschaafd worden tot een evenwichtige les over de godsdienst.
Alle godsdiensten moeten aan bod komen alsook andere levensbeschouwingen.
Enkel op die manier kan een jongere een gefundeerde keuze maken.
Oud 13 mei 2010, 12:45   #40
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Aartsbisschop Léonard heeft overschot van gelijk. De Godsdienstlessen in het middelbaar onderwijs hebben niets meer met het Christelijk geloof te maken. Ze zijn grotendeels een speeltuin geworden voor (extreem-)linkse leraars die elders niet meer aan de bak komen. Het propageren van de multiculturaliteit, het bekijken van Oxfam-filmpjes en het ophemelen van links-radicale randfiguren is het enige wat nog gebeurt in die lessen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be