![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Iedereen die gedoopt is uit vrije wil is een katholiek, al die anderen hadden geen keus om gedoopt te worden, maar daarom zijn die nog geen katholieken
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door respublica : 10 mei 2010 om 19:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Angstaanjagend hoe weinig veel jongeren afweten van wat rond ons is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Vol kindjes natuurlijk...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister
|
![]() Alsof dat ook maar iets van waarde heeft. U kunt stigmatiseren, maar een echte 'ongelovige' geeft geen moer om de illusie waar u in leeft. Denken dat u over de morele bovenhand beschikt is gewoon triest, onwetend en arrogant.
Wij vinden jou een lul, Bart Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 12 mei 2010 om 22:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Dat doe ik helemaal niet rode lamp. Ik wou gewoon zeggen dat wie gedoopt is, gezien wordt als katholiek. je hoeft het daarvoor niet te zijn. Ik zie niet waar ik hier de morele bovenhand heb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() Desondanks dat iemand erkent van zichzelf dat hij geen lid meer is van de katholieke kerk (of om het even welke georganiseerde hiërarchische geloofsstructuur), rekent u hem dus graag bij de statistieken?
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() De kerk rekent hem erbij, ik moet niet rekenen. Wie gedoopt is wordt als Katholiek gezien, ook al zijn de meeste 'Katholieken' dan ongelovigen. Ik kan daar niks aandoen, het is nu zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar: GODSDIENST IS EEN LEVENSBESCHOUWELIJK VAK, het gaat om zingeving en ethiek over leven als mens in een maatschappij en over waarden en normen, rechtvaardigheid, misdaad en straf etc. En vertel me aub: waarom is het nuttig, waardevol of wenselijk om iemands zingeving te baseren op het idee 'de katholieke kerk heeft hier toch heel wat macht gehad'? Welke zingeving kun je daar zoal uithalen? En ook: waarom zou je er nog eens 2000 jaar kerkelijke leer willen bijlappen? Wie heeft daar baat bij?
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Inno : 13 mei 2010 om 01:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind net als u dat leerlingen die geschiedenis moeten kennen. Het zal ook een "boost" zijn voor hun normbesef. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Maar gezien de kerk geen enkele wettelijke macht heeft is dat niets meer dan een mening, en zeker geen feit zoals jij het beschrijft. Iedereen heeft trouwens het recht zijn of haar naam te laten verwijderen uit het doopregister (Wet op de privacy) en dat is geen mening maar een feit. Wanneer er dan geen spoor meer is van de doop kan ook de kerk de persoon niet meer als katholiek beschouwen.
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Je bent uiteindelijk nog altijd baas over je eigen persoon. Indien ik mezelf niet als katholiek beschouw, dan ben ik geen katholiek. Indien een andere persoon mij als katholiek beschouwt, dan is dat zijn mening, maar geen feit. Het zou zelfs in bepaalde omstandigheden als laster en eerroof kunnen aanzien worden.
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Godsdienstlessen zouden moeten worden afgeschaft in het lager onderwijs, en facultatief worden in het middelbaar en hoger onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Godsdienstlessen zoals ze nu bestaan moeten nog wat bijgeschaafd worden tot een evenwichtige les over de godsdienst. Alle godsdiensten moeten aan bod komen alsook andere levensbeschouwingen. Enkel op die manier kan een jongere een gefundeerde keuze maken.
![]() |
![]() |
#40 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Aartsbisschop Léonard heeft overschot van gelijk. De Godsdienstlessen in het middelbaar onderwijs hebben niets meer met het Christelijk geloof te maken. Ze zijn grotendeels een speeltuin geworden voor (extreem-)linkse leraars die elders niet meer aan de bak komen. Het propageren van de multiculturaliteit, het bekijken van Oxfam-filmpjes en het ophemelen van links-radicale randfiguren is het enige wat nog gebeurt in die lessen.
|
![]() |
![]() |