Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2010, 07:54   #21
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Ja maar wat is het nu?
Zijn Belgen nu plotseling germaanser dan Hollanders op wa?
Alle middelen zijn toch goe he!
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 07:56   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ja maar wat is het nu?
Zijn Belgen nu plotseling germaanser dan Hollanders op wa?
Alle middelen zijn toch goe he!
Bijna allemaal.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 08:09   #23
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Het is toch wa pietepeuterig werk om dat handvol genen dat ons van de bonobo's onderscheidt te sorteren...
Oud 11 mei 2010, 08:14   #24
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Het is toch wa pietepeuterig werk om dat handvol genen dat ons van de bonobo's onderscheidt te sorteren...
Vooral als de ene 45 % Germaans is, 40% Keltisch en 15% Romaans en de andere 45% germaans, 45¨Keltisch en 10% Romaans

West-Europa = 100% Germaans + Keltisch + Romaans en stukje Slavisch
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 11 mei 2010 om 08:15.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 08:28   #25
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of zoals ze aan de andere kant van de plas zeggen : "Caucasian". Maar bon, een mens moet een hobby hebben, en we kunnen niet allmeaal postzegels verzamelen; dus wie wil verder onnuttig onderscheid maken doet maar op.
Oud 11 mei 2010, 08:40   #26
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Dat luidruchtige hebben Nederlanders wel gemeen met Engelsen (en Amerikanen). Het zal wel een eigenaardigheid van de Kustgermanen zijn of zo.
Kustgermanen, Bergturken, Zeebelgen,... Wat gaan we nog allemaal krijgen?
Oud 11 mei 2010, 08:48   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Er is een constante, een rode draad die loopt doorheen wat men zou kunnen noemen de Germaanse volkeren van Europa, de Vlamingen, De Denen, Zweden, Noren, Duitsers,... maar waar de Nederlanders een grote uitzondering op vormen.

Akkoord, het is gebaseerd op stereotypen, maar die bevatten nu eenmaal een kern van waarheid.
De eerstgenoemeden zijn eerder stil, verantwoordelijk, hard werkend, koel,... terwijl de Nederlanders eerder luidruchtig, arrogant, opvallend,... zijn. Qua mentaliteit zijn Nederlanders eerder een zuiders, Latijns type, ongermaans.

Die mentaliteit zorgt ook voor de afkeer die zeer veel Vlamingen hebben tegenover Nederlanders.

Wat denkt u?
Ik denk dat je enkele grote fouten maakt.

Nederlanders bestaan niet.

Je hebt Limburgers, vrij rustige mensen.
Je hebt Brabanders, echte werkpaarden.
Je heb Friezen, rustige genieters.
Ja, eigenlijk zijn de meeste mensen uit de Nederlanden rustige werkers.
Doch je hebt er 1 uitzondering in, namelijk den ollander.

Maar om dat te begrijpen moet je de geschiedenis en oorsprong van de moderne ollander kennen.

Want de meeste moderne ollanders hun roots liggen ver buiten Holland.
Vele van hen stammen zelfs af van Vlamingen, Duitsers en Britten.
Mensen die hun eigen land en volk de rug hebben toegekeerd en zelfs zijn gaan bestrijden, zuiver uit macht en hebzucht.

Het enige waar je bij een ollander zeker van kan zijn, is juist dat hij Germaanse roots heeft.

De Germaan was namelijk een zeer luidruchtig, agressief, gewelddadig iemand met een hoog gehalte van eigendunk.

Je kan dus stellen dat den ollander nog het dichtste bij de Germaan uit de oertijd staat en is vergeten te ontwikkelen tot een beschaafd iemand, zeker eens hij zich buiten zijn eigen gebied bevind.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 08:51   #28
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wat een kul.

sluiten maar.
Wacht toch nog even, ik zit me hier tranen met tuiten te lachen. Germanen! Er zijn nog wel Germaanse talen, maar toch allang geen Germanen meer.

Je kunt evengoed zeggen dat de Denen eigenlijk zuiderlingen zijn, aangezien bij hen de familie even hoog aangeschreven staat als bij de Portugezen en Grieken. Volgens dit criterium zijn de Italianen dan weer "Germanen" geworden, de afgelopen 20 jaar.
Oud 11 mei 2010, 08:55   #29
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

germanen vind ik wel weer beetje fout overkomen net alsof we in 50 voor Christus leven.

en jantje ik mis in uw opsomming de drent, de groninger, de zeeuw, de geldelander en de utrechter kunt u daar ook een omschrijving van geven ??
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 09:00   #30
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik denk dat je enkele grote fouten maakt.

Want de meeste moderne ollanders hun roots liggen ver buiten Holland.
Vele van hen stammen zelfs af van Vlamingen, Duitsers en Britten.
Mensen die hun eigen land en volk de rug hebben toegekeerd en zelfs zijn gaan bestrijden, zuiver uit macht en hebzucht.

Het enige waar je bij een ollander zeker van kan zijn, is juist dat hij Germaanse roots heeft.
Als ik zoiets lees, is het enige waar ik bij jou zeker van kan zijn: in hoeverre jij hier bereid bent, onze noorderburen genuanceerd, objectief, beleefd en welwillend te benaderen. Je denkt dat je iets over anderen zegt, maar misschien zeg je alleen maar iets over jezelf.

Citaat:
De Germaan was namelijk een zeer luidruchtig, agressief, gewelddadig iemand met een hoog gehalte van eigendunk.
Er was een enorm cultuurverschil tussen de Germanen van de tweede eeuw vóór en de vierde eeuw na Christus. Laatstgenoemden hadden nauwelijks nog een gemeenschappelijke mentaliteit en beleden sterk uiteenlopende godsdiensten, om maar iets te zeggen. Van ondervoede, ziekelijke armoezaaiers waren vele stammen succesvolle boeren met voor die tijd moderne landbouwmethoden geworden, die vrij goed vertrouwd waren met Romeinse en Griekse cultuurgoederen.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 11 mei 2010 om 09:01.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 09:08   #31
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Vooral als de ene 45 % Germaans is, 40% Keltisch en 15% Romaans en de andere 45% germaans, 45¨Keltisch en 10% Romaans

Ik zou al deze percentages maar eens snel bijstellen.

Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 09:50   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als ik zoiets lees, is het enige waar ik bij jou zeker van kan zijn: in hoeverre jij hier bereid bent, onze noorderburen genuanceerd, objectief, beleefd en welwillend te benaderen. Je denkt dat je iets over anderen zegt, maar misschien zeg je alleen maar iets over jezelf.
NU, de Vlamingen hebben reeds heel veel ervaring met wat het oplevert als men zich genuanceerd, objectief, beleefd en welwillend opstelt tegenover de tegenpartij.

genuanceerd = de andere aanbidden als een god.

objectief = eigen rechten opgeven

beleefd = de andere steeds gelijk geven

welwillend = onderhouden en laten beslissen wat jij wel en niet mag doen en zelf van honger omkomen.

Als wijze Vlaming dank ik voor de eer en laat ik mij niet door een nieuwe meester knechten.
We hebben reeds gezien waartoe dat leid.
En Holland is nog slechter dan de Belgische Franstaligen.
We hoeven maar naar de Neder-Saksen , Friezen en Limburgers te kijken.
Hoewel meer dan 3 miljoen mensen deze talen spreken, zijn deze talen nog steeds niet erkend als landstalen.
En beschouwd Holland deze mensen hun talen slechts als streektalen, die ze wel thuis mogen gebruiken, maar niet in de staatsinstellingen.

Dat den ollander zich eerst zelfs maar eens beleefd opstelt tegenover andere, voor hij dit van andere eist.
Citaat:
Er was een enorm cultuurverschil tussen de Germanen van de tweede eeuw vóór en de vierde eeuw na Christus. Laatstgenoemden hadden nauwelijks nog een gemeenschappelijke mentaliteit en beleden sterk uiteenlopende godsdiensten, om maar iets te zeggen. Van ondervoede, ziekelijke armoezaaiers waren vele stammen succesvolle boeren met voor die tijd moderne landbouwmethoden geworden, die vrij goed vertrouwd waren met Romeinse en Griekse cultuurgoederen.
Hoeveel Godsdiensten worden er in Holland beleden?
Hoeveel armoede is er in Holland?
Hoeveel landbouw is er in Holland?
Hoe goed is Holland nu vertrouwd met de Turkse en Marokkaanse cultuur?
Oud 11 mei 2010, 09:51   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik zou al deze percentages maar eens snel bijstellen.

Juist hij is de 25% Arabisch en 25% Afrikaans vergeten.
Oud 11 mei 2010, 09:59   #34
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Economisch gezien past Nederland dan weer precies in het plaatje bij de andere Germanen, i.t.t. Romanen. Duitsers zijn overigens ook luidruchtig. De Nederlandse open handelsgeest is een Angelsaksische karaktertrek, die óók Germaans is.

Dit soort grove generaliseringen hebben eigenlijk geen enkel nut.
Dat is dan weer zo'n typisch Romaanse uitspraak hè?

Oud 11 mei 2010, 11:26   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Admiraal Sir George Ayscue
Duitsland? Denemarken? Brr brr. Neen, geef me maar de zon.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 11:40   #36
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Kustgermanen, Bergturken, Zeebelgen,... Wat gaan we nog allemaal krijgen?
Op taalkundig gebied bestaan Kustgermaanse of Ingweoonse talen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 11:48   #37
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, en waaruit blijkt dat, Jantje?

Citaat:
We hoeven maar naar de Neder-Saksen , Friezen en Limburgers te kijken. Hoewel meer dan 3 miljoen mensen deze talen spreken, zijn deze talen nog steeds niet erkend als landstalen.
Het Fries en het Nedersaksisch worden erkend al streektalen ingevolge het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden. De sprekers van het Nedersaksisch - voorzover hier sprake is van een echte eenheidstaal - zien hun verschillende dialecten in de verste verten niet als 'landstaal'. Gezien de verscheidenheid van tongvallen in Oost-Nederland zou dat ook een gotspe zijn. Ik hoop dat je dat met me eens bent.

Citaat:
En beschouwd Holland deze mensen hun talen slechts als streektalen, die ze wel thuis mogen gebruiken, maar niet in de staatsinstellingen.
Zo bezien beschouw je Holland als een soort boze boeman. Dit meen je toch niet, hè? "Staatsinstellingen" heten in Nederland ministeries, provinciehuizen of gemeentehuizen. Iedereen krijgt in Nederland verplicht onderwijs in de Nederlandse standaardtaal. Die taal begrijpen we allemaal, ook de ambtenaren die in die 'staatsinstellingen' werken.

Jantje, Oost-Nederland moet je niet verwarren met Wallonië.[/quote]
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 11:58   #38
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Er is een constante, een rode draad die loopt doorheen wat men zou kunnen noemen de Germaanse volkeren van Europa, de Vlamingen, De Denen, Zweden, Noren, Duitsers,... maar waar de Nederlanders een grote uitzondering op vormen.

Akkoord, het is gebaseerd op stereotypen, maar die bevatten nu eenmaal een kern van waarheid.
De eerstgenoemeden zijn eerder stil, verantwoordelijk, hard werkend, koel,... terwijl de Nederlanders eerder luidruchtig, arrogant, opvallend,... zijn. Qua mentaliteit zijn Nederlanders eerder een zuiders, Latijns type, ongermaans.

Die mentaliteit zorgt ook voor de afkeer die zeer veel Vlamingen hebben tegenover Nederlanders.

Wat denkt u?
Ik woon al ruim 17 jaar tussen de Nederlanders en vind dat het hier met die luidruchtigheid reuze meevalt. Jou daarentegen vind ik met stip luidruchtiger dan de meeste Nederlanders op dit forum. Om van te kotsen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2010, 12:05   #39
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Wij hebben het meeste gemeen met Denen en Britten. Dit is ons 2de thuisland:

USA ! USA! USA!

En ga nu maar koken van woede.....
Gelukkig is deze mening bij lange na niet alle Nederlanders toegedaan. Dat haantjesgedrag a la George Bush jr. kan Europa missen als kiespijn.
Oud 11 mei 2010, 12:34   #40
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als wijze Vlaming dank ik voor de eer en laat ik mij niet door een nieuwe meester knechten.
We hebben reeds gezien waartoe dat leid.
We hoeven maar naar de Neder-Saksen , Friezen en Limburgers te kijken.
Hoewel meer dan 3 miljoen mensen deze talen spreken, zijn deze talen nog steeds niet erkend als landstalen.
Je omschrijving van een Hollander vind ik karikaturaal. En vermoedelijk kan ik dat beter weten, ik kom tenslotte een groot deel van mijn leven dagelijks in aanraking met Hollanders. Maar goed dat je erkent dat Nederland uit verschillende streken bestaat, iedere met zijn eigen bijzonderheden, i.p.v. alles onder de noemer "Holland" te plaatsen. Nu de volgende stap nog: erkennen dat het Vlaamse Gewest ook een allegaartje is van de nazaten van allerlei Germaanse stammen en streken die ook wel eens aanzienlijk van elkaar verschillen. En je zou je ook wel kunnen afvragen wat het Vlaamse Gewest doet om hun (bv. de West-Vlaamse en de Limburgse) eigenheid te erkennen voordat je Nederland terechtwijst.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be