![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() weest bang, Flamins!
muwahahaha, hel ende verdoemenis en een economische put van kilometers diep! (laat me niet lachen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Ze zijn even echt als die van jou, dus wat kom je klagen?
![]()
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Belgische politiek heeft zelfs totaal geen invloed op de Vlaamse economie zolang er geen regels en wetten veranderd worden. De huidige problemen van de Vlaamse economie hebben internationale oorzaken en kunnen zelfs niet door de Belgische politici opgelost worden en nog minder door Vlaamse politici Men kan in België immers niet gaan zeggen tegen de loontrekkenden dat ze hun levenstandaard moeten opgeven en tegen hetzelfde loon als een Chinees of Afrikaan moeten gaan werken. In onze maatschappij staat de economie totaal los van de politiek. Vorige week heeft de beurs daar na een aardig staaltje van geleverd. Europa en het IMF smijten er 750 miljard tegenaan om de Euro te redden en Griekenland terug een goed ratting te geven. 1 dag heeft het gewerkt en daarna is de beurs terug haar eigen weg gevolgd. België heeft in 2007 meer dan 3 maanden zonder regering gezetten, maar de Vlaamse economie bleef groeien. In 2008 en 2009 waren er geen politieke problemen en stond BHV in de wachtkamers van de alarmbellen, maar plots kreeg België en vooral Vlaanderen enorme economische klappen. Want er ging een Amerikaanse bank over kop. Onze politiek kan een rol spelen voor een bedrijf om te kiezen tussen Antwerpen of Rotterdam als Europese invoerhaven, maar is verder totaal onbelangrijk voor de grote multi-nationaals. Wie denkt dat een Belgische of Vlaamse politici enige rol heeft gespeeld in de beslissingen van GM over het sluiten van Opel-Antwerpen, kent totaal niets van de economie. Wie denkt dat de loonkost in België de keuze van GM een invloed heeft gehad op de negatieve beslissing voor Opel-Antwerpen zit er dik naast. Zelfs landen zoals de USA hebben geen invloed op de beslissingen van dergelijke bedrijven en lachen zelfs die politici gewoon in hun gezicht uit. In 2009 de auto-industrie, toen ze met hun privéjets geld gingen vragen om hun bedrijven open te houden en nu opnieuw, met de ramp in de Golf van Mexico. De enige economie waar politici nog invloed op hebben, is op deze waar men vergunningen van het land nodig heeft om zijn producten te mogen verdelen in dat land. En eens die vergunning uitgeschreven houd die invloed opnieuw op te bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Maar voor de mensen die hier leven is dat financiële luik wel van belang, zeker in het huidige economisch klimaat. Maar ik begrijp het wel hoor. Het is makkelijk om te gokken met het geld van iemand anders.
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik dacht dat de huidige ministers van pensioenen en van financiën twee Franstalige Belgen zijn. En die van pensioenen speelt vaak wel voor clown en laat er vaak wel vermoedelijk dronken bij in het openbaar, maar is zeker niet te onderschatten in bekwaamheid. Als Vlaanderen daar nu mee bezig zou zijn, zou zeker Daerden daarvan op de hoogte zijn en dit tegen de Vlaamse politici gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zou maar niet te hard roepen, moesten de Vlamingen de Ardennen boycotten, zou dat voor Wallonie veel rampzaliger zijn! Dit gezegd zijnde zijn dergelijke boycots volstrekt belachelijk natuurlijk. Schrik hebben we al zeker niet ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Belgie is dood. Tijd dat de Franstaligen dat eens accepteren en er ook naar handelen. Vandaag was er een betoging voor de "eenheid van Belgie" in Brussel. Eén grote flop was het: 1.850 aanwezigen (in 2007 waren dat er nog 35.000!). Waarvan hoogstwaarschijnlijk 95% Franstaligen. Moet ik nog meer zeggen? C'est FINI. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat hebben ze in la Belgique heel goed begrepen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Deze had ik verwacht eerlijk gezegd
![]()
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De beer is nog altijd niet geschoten, Zeno.
Het ziet er echter naar uit dat het niet eens meer nodig zal zijn er ook maar één kogel aan te verspillen. Het beest heeft zich uit eigen beweging al naar de rand van de afgrond gesleept. Nog enkele luttele centimeters en het kan eindelijk beginnen 'zweven'.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij het ophouden van bestaan, moeten deze vergunningen uitgeschreven worden door de Vlaamse en Waalse regering en Wallonië zal die echt niet aan Vlaamse bedrijven geven uit dankbaarheid voor het opblazen van de Belgische staat. Maar deze gebruiken om zich te kunnen inkopen bij Parijs. Want dat is het enige dat Wallonië Parijs te bieden heeft, een afzetmarkt van 4 miljoen consumenten voor Franse bedrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, dat is uiteraard hun volle recht. Net zoals het het volle recht van Vlamingen is het land te willen opdoeken. Als de grote meerderheid van de Vlamingen dat zou willen, wordt het natuurlijk verschrikkelijk moeilijk het land nog bijeen te houden: de verhouding Vlamingen/Franstalige Belgen valt mits wat kunst- en vliegwerk nog wel te vervalsen, maar daar zijn toch ook kosten aan. Ik weet niet of Franstalig België die kosten voor eigen rekening zal kunnen/willen nemen als de Vlamingen er niet langer voor willen opdraaien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het wordt dus blijkbaar hoog tijd dat de Vlaamse bedrijven pro-actief andere afzetmarkten gaan zoeken (en als we uitgaan van het aantal Waalse/Franstalig Belgische consumenten dat we zouden verliezen, kan dat geen onoverkomelijk probleem worden. Estland, Letland en Litouwen samen is al meer dan genoeg.) Het einde van België is immers zo goed als onafwendbaar, en ik denk niet dat er dezer dagen nog veel mirakels uit de lucht vallen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 16 mei 2010 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
![]() maar effe eerlijk, voordat je me wéér van imperialisme beschuldigd. Er is geen reden om aan te nemen dat de economie eronder zou lijden mochten jullie beide landsdelen elk huns weegs gaan. Dat is gewoon pure bangmakerij. Als Nederland en Vlaanderen samengaan worden we niet allemaal twee keer zo rijk, en als België zou splitsen worden jullie niet allemaal 2x zo arm. dat is gewoon je reinste kul.
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
![]() Zielig als je het moet hebben van typvoutjes. (moest zijn 'jij bent')
Citaat:
![]() Citaat:
Het is niet ondenkbaar en zelfs normaal dat buitenlandse bedrijven bij een destabilisatie van het land even een afwachtende houding zullen innemen, wat een verlies aan banen zal betekenen, wat een slechtere economie betekent, wat er voor zorgt dat bepaalde bedrijven zullen wegtrekken, wat terug banenverlies zal betekenen, enz... Op dit moment moet de regering zorgen voor de economische stabiliteit van het land. Alle andere agenda's moeten even on hold geplaatst worden. Politici die dat niet doen en hun heilige graal eerst zetten verliezen alle geloofwaardigheid. Maar zoals ik al eerder schreef: Voor jou is het gemakkelijk. Je kan enkel maar winnen, maar wij kunnen verliezen.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 16 mei 2010 om 18:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Zoals ik al meermaals schreef: 'de pot verwijt de ketel....' Hoe dom kan je zijn om altijd maar weer in dezelfde val van opruiende taal te trappen die enkele politici voordelen biedt maar de bevolking nadeel berokkent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
de KBVB was trouwens één van de nog unitaire sportbonden en was op zoek naar geld (die zijn juist zoals de federale regering -> altijd geldtekort). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Als je iets of wat van het verenigingsleven afweet moet je zeker op de hoogte zijn van het feit dat dezen tegenwoordig niet meer kunnen overleven zonder enige vorm van overheidssubsidie. Maar wat betreft die architecten stel ik mij toch vragen. Als je dat artikel leest zie je dat dit een vereniging is die zo maar een eigen Vlaamse vleugel opricht (alhoewel dit niet wettelijk zou zijn) en verwacht dat de overheid hun personeel (40 personen) gaat betalen. Daar zou ik me eerder vragen over stellen dan het feit dat die Waalse subsidie weigert. Volgens ik dat artikel lees is die weigering eerder een vorm van goed bestuur dan van chantage. Dat is weer typisch. Van het ogenblik dat er Vlaams in een zin voorkomt worden sommigen volledig blind voor wat er werkelijk gezegd of geschreven wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
alle sportclubs kregen pas vlaamse, geen gemeentelijke, overheidssteun na splitsing bond in waalse en vlaamse vleugel zoals bepaald in de vlaamse decreten dat anciaux enkel uitvoerde. het Waals gewest heeft verschillende voetbalstadions volledig vernieuwd over de jaren (bergen, doornik, ...) terwijl Vlaanderen geen euro stak in stadions. Laatst gewijzigd door Shadowke : 16 mei 2010 om 19:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
![]() Citaat:
WAt lees ik op een site over emotionele chantage.... Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 16 mei 2010 om 19:40. |
||
![]() |