![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten scholen neutraal zijn? | |||
Ja, de leerstof moet volledig neutraal gegeven worden |
![]() ![]() ![]() |
29 | 85,29% |
Nee, docenten mogen een eigen politieke voorkeur aan de leerlingen bijbrengen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,82% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,88% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Scholen moeten de grondslag vormen voor het latere politieke leven van elke burger. Ze moeten de instrumenten aanbieden om van elke leerling later bewuste, democratische, respectvolle en moreel-zindelijke burgers te maken. De geschiedenis van het politieke denken, ideologieleer en politieke economie moeten daarbij centraal staan.
Laatst gewijzigd door lombas : 22 mei 2010 om 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() The smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum - even encourage the more critical and dissident views. That gives people the sense that there's free thinking going on, while all the time the presuppositions of the system are being reinforced by the limits put on the range of the debate. Chomsky
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Scholen moeten een politieke opleiding geven, maar dan wel neutraal. Ik wist niks van politiek, behalve de religieuze spin af, toen ik van school kwam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ze ? Wie zijn "ze" ?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Journalisten die zogezegd 'neutrale' en 'objectieve' artikels en filmreeksen maken maar die in feite de mensen manipuleren. Sommige onderwijzers doen dit ook hoor. Al dan niet bewust.
Citaat:
Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Docenten hebben absoluut niet te sturen in de politieke keuze van uw kind, u als ouder trouwens ook niet, je kan wel wat waarden en normen bijbrengen, maar dat kind moet later zelf maar zijn beslissing nemen. Op basis van niet gekleurde informatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Veel politieke sprekers en vaste gasten uit linkse hoek in het Atheneum waar ik school liep.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad, dat bedoelde ik.
Heb jij een 'Fred uit Gent' detector Dude? ![]() Of is het mijn hond zijn kop die opvalt misschien? Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 25 mei 2010 om 15:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Parlementslid
|
![]() Ja, ik vind dat leerkrachten hun politieke overtuiging MOGEN BEKENNEN. Het woord BIJBRENGEN vind ik uiteraard een brug te ver. Informatie breng je bij, een overtuiging is iets persoonlijks.
Daarnaast zijn ze natuurlijk verplicht om objectieve, volledige informatie te geven en alle kanten van het politieke spectrum te belichten zodat leerlingen alle ruimte krijgen om zelf een politieke mening te vormen. Zelf voelde ik me als leerling MINDER gemanipuleerd als de leraar openlijk zijn politieke overtuiging kenbaar maakte. Dan weet je tenminste 'vanwaar de wind komt'.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 25 mei 2010 om 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Politiek en onderwijs. Het heeft ooit gewezen. Maar wie zich daar nu zorgen over maakt is paranoia. Laatst gewijzigd door Rudy : 25 mei 2010 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Tenslotte zijn scholen niet meer geworden dan soort van indoctrinatiekampen waar een heleboel theoretische kennis overgedragen of ingestampt wordt en gewoonweg geen tijd meer is voor werkelijk kritisch onderwijs of opvoeding. Ben toch ook nog overtuigd dat dit toch nog steeds van kracht is hoor: Citaat:
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
||
![]() |
![]() |