Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 19 mei 2010, 13:42   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
De senaatslijst is over alle provincies. Dat is om voorkeurstemmen te halen, en daar plikken ze nogal eens de ministers en premiers uit.

De betekenis van de senaat is bijna herleid tot nul, daarom de commentaar...
nochtans heeft de senaat nog steeds het volste recht om elke wet in de kamer gestemd te evoceren, niet ? ik denk dat die tweederangsrol er een is op papier die makkelijk in praktijk zou kunnen keren, of vergis ik me ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 19 mei 2010 om 13:42.
Anna List is offline  
Oud 19 mei 2010, 13:42   #22
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

De Senaat is een reflectiekamer, die al eens het werk van de Kamerleden kan evoceren, maar het echte werk gebeurt toch in de Kamer...
Oud 19 mei 2010, 14:01   #23
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nochtans heeft de senaat nog steeds het volste recht om elke wet in de kamer gestemd te evoceren, niet ? ik denk dat die tweederangsrol er een is op papier die makkelijk in praktijk zou kunnen keren, of vergis ik me ?
Er zitten dezelfde partijen in als in de kamer, met dezelde partij akkoorden. Als alles al bedisselt is in de kamer, zal er in de senaat echt niet veel veranderen hoor.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 19 mei 2010, 14:02   #24
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De betekenis van de senaat is bijna herleid tot nul, daarom de commentaar...
Dat zou uiteraard sterk veranderen eens men ze paritair zou maken, zoals de Franstaligen en hun Vlaamse lakeien het graag zouden zien...
Zwartengeel is offline  
Oud 19 mei 2010, 14:10   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zitten dezelfde partijen in als in de kamer, met dezelde partij akkoorden. Als alles al bedisselt is in de kamer, zal er in de senaat echt niet veel veranderen hoor.
maar je gaat dus akkoord dat het de partijbureaus zijn die bepalen waar de klemtoon ligt tssn kamer en senaat en geen enkele wet ... dat was alles wat ik wou stellen.

ik denk dat ze in praktijk nog altijd even belangrijk KUNNEN zijn en idd zoals Zwartengeel al voorspelt ... een paritaire senaat trekt het belgische laken verder naar zich toe.
Anna List is offline  
Oud 19 mei 2010, 14:13   #26
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Uiteindelijk dienen ze alle twee om zitjes op te vullen. Voor de rest draaien ze braafjes mee in het Belgisch systeem, ze doen zelfs mee aan ongrondwettelijke verkiezingen.
Pelgrim is offline  
Oud 19 mei 2010, 14:24   #27
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ahum, in een onafhankelijk Vlaanderen zal ik eindelijk rood of blauw kunnen stemmen, daar zal ik dan nog eens over denken.
Ha, gij zijt er zo ene

In een onafhankelijk Vlaanderen stem ik dieprood, en hoef daar eigenlijk helemaal niet meer over na te denken.

(Ik ga er nu natuurlijk gemakshalve wél van uit dat Brussel van dat onafhankelijk Vlaanderen deel zal uitmaken).

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online  
Oud 19 mei 2010, 14:32   #28
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Was't maar zo makkelijk. Ik heb ook ooit zo geredeneerd: stem nu 'Vlaams' en ooit, wanneer het Vrije Vlaanderen bereikt is, dan zal ik wel op "de goei" stemmen.

Wat stel ik vast, verkiezing na verkiezing: de "vlaamse" politici die naar de parlementen gestuurd worden gaan akkoord met de afbraak van sociale rechten en historisch erfgoed en willen gans Vlaanderen vol beton gieten. Ze krijgen daarvoor telkens vier of vijf jaren regeringstijd, dat zijn vier of vijf jaren waarin ze onherstelbare schade toebrengen. In het beste geval halen ze in 2012 misschien genoeg zitjes (en zijn de verkozenen moedig genoeg) om dan die fameuze republiek uit te roepen. Tegen dan is het al te laat om nog op "de goei" te stemmen en word ik wakker in een grijs land dat één grote bouwwerf is.

Nee dank u: ze mogen die Vlaamse stem van mij steken waar de zon niet schijnt.
Pelgrim is offline  
Oud 19 mei 2010, 14:37   #29
Arnforpresident
Burger

Arnforpresident's schermafbeelding

Standaard

Grappig dat je insinueert dat het verschil VB & N-VA een electorale strategie is. Vertel mij eens waar je exact de gelijkenissen ziet? Behalve dan het einddoel: Vlaanderen onafhankelijk, alhoewel dat ook erg verschillend is (VB wil onafhankelijk Vlaanderen met een revolutie. N-VA een autonoom Vlaanderen als lidstaat van Europa door evolutie.)
Arnforpresident is offline  
Oud 19 mei 2010, 14:46   #30
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het volste recht om elke wet in de kamer gestemd te evoceren
En wat gebeurt er na die evocatie ?
Oud 19 mei 2010, 14:48   #31
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Was't maar zo makkelijk. Ik heb ook ooit zo geredeneerd: stem nu 'Vlaams' en ooit, wanneer het Vrije Vlaanderen bereikt is, dan zal ik wel op "de goei" stemmen.

Wat stel ik vast, verkiezing na verkiezing: de "vlaamse" politici die naar de parlementen gestuurd worden gaan akkoord met de afbraak van sociale rechten en historisch erfgoed en willen gans Vlaanderen vol beton gieten. Ze krijgen daarvoor telkens vier of vijf jaren regeringstijd, dat zijn vier of vijf jaren waarin ze onherstelbare schade toebrengen. In het beste geval halen ze in 2012 misschien genoeg zitjes (en zijn de verkozenen moedig genoeg) om dan die fameuze republiek uit te roepen. Tegen dan is het al te laat om nog op "de goei" te stemmen en word ik wakker in een grijs land dat één grote bouwwerf is.

Nee dank u: ze mogen die Vlaamse stem van mij steken waar de zon niet schijnt.
Ja, ik begrijp je volkomen, Pelgrim.

We staan met onze rug tegen de muur, en diegenen die beloven ons te zullen helpen, spuwen eigenlijk gewoon in ons gezicht.

Ik krijg er nog méér migraine van.

djimi is nu online  
Oud 19 mei 2010, 15:33   #32
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
iedereen beseft ondertussen dat de afstand die BdW creëert tssn N-VA en VB een strategische zet is om zoveel mogelijk stemmen van niet V partijen binnen te halen ...

wat zouden nu de gevolgen zijn als VB stemmers hun stem zouden splitten tssn VB (kamer) en NVA (senaat)

stel BdW haalt daardoor een monsterscore in Vlaanderen waardoor hij incontournabel wordt voor regeringsvorming
en tegelijk blijft het VB een stevige stok achter de deur in de B kamer

zou dat geen winwin kunnen zijn ?
De enige win win die ik zie is de stem voor de partij die het dichtst uw politieke verzuchtingen invult.

Wat mij betreft is mijn stemkeuze al even doodeenvoudig als de afgelopen twintig jaar.

Mijn verzuchtingen: Mogen wakker worden in een volksgemeenschap die als staat mijn respect afdwingt en mijn fierheid oproept.

Deze verzuchting is enkel mogelijk in een cultuurgemeenschap die in volledige onafhankelijk kan evoluëren.

Welke politieke formule heb ik daarvoor nodig?

Vlaams onafhankelijkheid
Cultuurbescherming.

Welke partijen kunnen mij deze streefdoelen aanbieden?

oeps...ik vind er maar ééntje...

Ik kan dus volgende keer weer gerust na de bollekeskermis thuiskomen in de wetenschap dat ik gestemd heb volgens de kracht van mijn overtuiging en dat ik voor mijn volk, mezelf en mijn kinderen eens te meer mijn plicht heb vervuld.
Oud 19 mei 2010, 16:40   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
...
Welke partijen kunnen mij deze streefdoelen aanbieden?

oeps...ik vind er maar ééntje...
...
Mis.
Je vindt er niet één. Geen enkele partij kan, zoals we nu mogen verwachten dat de uitslag van de verkiezingen zal zijn, jou dit streefdoel kunnen aanbieden.
(ik ga er van uit dat de drie V-partijen helaas geen ruime +50 prosent zullen halen).

Dus moet ge iets strategisch/taktsich gaan bedenken ...

en dan is inderdaad als Belanger het zeer interessant om voor de Senaat te blijven Belang stemmen, maar voor de kamer NVA.

(als ge het niet verstaat, denk dan maar aan het volgende: hoe kloot ge de frankofwieten het meest ? Antwoord: door te forseren dat ze moeten aksepteren dat de nva mee moet aanschuiven aan de onderhandelingen van de staatshervorming.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 19 mei 2010, 17:10   #34
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mis.
Je vindt er niet één. Geen enkele partij kan, zoals we nu mogen verwachten dat de uitslag van de verkiezingen zal zijn, jou dit streefdoel kunnen aanbieden.
(ik ga er van uit dat de drie V-partijen helaas geen ruime +50 prosent zullen halen).

Dus moet ge iets strategisch/taktsich gaan bedenken ...

en dan is inderdaad als Belanger het zeer interessant om voor de Senaat te blijven Belang stemmen, maar voor de kamer NVA.

(als ge het niet verstaat, denk dan maar aan het volgende: hoe kloot ge de frankofwieten het meest ? Antwoord: door te forseren dat ze moeten aksepteren dat de nva mee moet aanschuiven aan de onderhandelingen van de staatshervorming.)
Volgens die strategische "ik stem op een partij die het tegenovergestelde belooft van waar ik voorsta en daardoor ga ik mijn doel realiseren" verplciht u mij dus eigenlijk om op de CD&V te stemmen.

Nooit opgeven
Drie jaar beuken
Woord houden
Vijf minuten politieke moed
Nooit in een regering zonder staatshervorming (u ziet de NVA was niet de enige die dat ooit beloofde)
verantwoordelijkheid nemen

....als vlaamsvoelende om van te smullen dus....

Neen dank u...zoals hierboven aangegeven stem ik op de enige partij die hetzelfde streefdoel heeft als ikzelf.

namelijk:

Vlaamse onafhankelijkheid (het tegenovergestelde dus van: België redden)
Cultuurbescherming (het tegenovergestelde van ongebreidelde immigratie)

Eigenlijk is het nog simpeler:
Het VB hoeft helemaal geen foefeltjes toe te passen en hoeft zulke loze beloftes niet te maken.

Even een reality-check?
A/
Het VB gaat voor onafhankelijkheid.
De NVA gaat om het land te redden via en confederatie

B/
Het VB gaat voor het splitsen van BHV
De NVA gaat voor een onderhandelde oplossing

C/
Het VB wil een brede V samenwerking om de vijf resoluties (die door de NVA en LDD zijn goedgekeurd) te realiseren (water bij de wijn dus)
De NVA sluit het VB reeds op voorhand uit (zelfs bij een gezamenlijke meerderheid) en blijft deze groep vlaams nationalisten opsluiten in een anti Vlaams cordon sanitair

Hoe kan ik het u nog simpeler uitleggen?

Daarom: stem VB: u weet wel waarom.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 19 mei 2010 om 17:11.
Fieseler is offline  
Oud 19 mei 2010, 18:38   #35
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

(Ik ga er nu natuurlijk gemakshalve wél van uit dat Brussel van dat onafhankelijk Vlaanderen deel zal uitmaken).
Zeg eens eerlijk hoeveel kans geef je dat?
speurneus is offline  
Oud 19 mei 2010, 19:04   #36
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Zonder corridor, 100%.

Ik zou het liever anders zien maar helaas.
Xenophon is offline  
Oud 19 mei 2010, 19:12   #37
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Op korte termijn (het komende jaar): 10%

Op iets langere termijn (het komende decennium): 50%

Op nog langere termijn (binnen 30 jaar): 75%

Uiteraard afhankelijk van allerlei onvoorspelbare factoren

Echter: aangezien nu reeds meer dan de helft van de Brusselse bevolking 'allochtoon' is, zal volgens mij heel veel afhangen van de manier waarop Vlaanderen de inburgeringscontracten als aantrekkelijk alternatief aan de man kan brengen. De interesse neemt in elk geval niet af, en ik kan niet ontkennen dat mij dat geen plezier doet. Ik blijf er hoe dan ook reclame voor maken

Zolang Wallonië er niet in slaagt van de reeds zo vaak aangekondigde heropleving een succes te maken, blijft Wallo-Brux voor die mensen in elk geval weinig aanlokkelijk.

Het project 'Brussel als Europees Hoofdstedelijk District' vindt wél vrij grote weerklank, maar ik vermoed dat de EU zélf daar niet zo warm voor loopt.

Een 'onafhankelijke' stads-staat is volgens mij een dooie mus, maar er zijn wel Brusselaars (en vooral veel Bruxellois) die daar nu al blij mee zijn.

Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2010 om 19:14.
djimi is nu online  
Oud 19 mei 2010, 20:19   #38
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Niko Bellic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Echter: aangezien nu reeds meer dan de helft van de Brusselse bevolking 'allochtoon' is, zal volgens mij heel veel afhangen van de manier waarop Vlaanderen de inburgeringscontracten als aantrekkelijk alternatief aan de man kan brengen. De interesse neemt in elk geval niet af, en ik kan niet ontkennen dat mij dat geen plezier doet. Ik blijf er hoe dan ook reclame voor maken
Dan zal de doorsnee Vlaming uiteindelijk zelf toch ook een inspanning moeten doen en zich iets meer in Brussel laten zien. Anders blijft Brussel, zelfs al zou het Nederlands er aan impact winnen door de allochtonen, toch een soort van 'vreemde' stad. En daar wringt nog steeds vaak het schoentje. Als je echter weet dat voor sommige Vlamingen zelfs doodgewoon gaan shoppen in de Nieuwstraat al een brug te ver blijkt - de mensen aan wie ik vertelde dat ik dat gedaan had bekeken me werkelijk alsof ik van een andere planeet kwam ('wat is daar nu nog leuk aan, al die vreemdelingen die daar rondlopen?') - dan vraag ik me af of het nu werkelijk aan mij ligt of dat ik eerder moet beginnen huilen dan lachen. Ik zou er namelijk kunnen om lachen indien het niet zo triestig was.

Laatst gewijzigd door Niko Bellic : 19 mei 2010 om 20:21.
Niko Bellic is offline  
Oud 19 mei 2010, 20:30   #39
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko Bellic Bekijk bericht
Dan zal de doorsnee Vlaming uiteindelijk zelf toch ook een inspanning moeten doen en zich iets meer in Brussel laten zien. Anders blijft Brussel, zelfs al zou het Nederlands er aan impact winnen door de allochtonen, toch een soort van 'vreemde' stad. En daar wringt nog steeds vaak het schoentje. Als je echter weet dat voor sommige Vlamingen zelfs doodgewoon gaan shoppen in de Nieuwstraat al een brug te ver blijkt - de mensen aan wie ik vertelde dat ik dat gedaan had bekeken me werkelijk alsof ik van een andere planeet kwam ('wat is daar nu nog leuk aan, al die vreemdelingen die daar rondlopen?') - dan vraag ik me af of het nu werkelijk aan mij ligt of dat ik eerder moet beginnen huilen dan lachen. Ik zou er namelijk kunnen om lachen indien het niet zo triestig was.
Ik weet het, Niko.

Er is nog een lange weg af te leggen.

Zelf ga ik echter ook niet in de Nieuwstraat shoppen, hoor.

Niet vanwege de 'vreemdelingen', maar omdat ik liever op de verschillende markten van de stad rondslenter.

Veel goedkoper, en minder kunstlicht & vervelende muziek.

djimi is nu online  
Oud 19 mei 2010, 21:42   #40
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is èèn verklaring van het BDW gedrag.

Een ander is bijvoorbeeld dat de strijd tegen het VB is en niet tegen Belgie.

Heb je Bracke horen zeggen dat zelfs al moest het Vlaanderen onafhankelijk krijgen ze toch niet met het VB zouden samenwerken en ze dus liever in Belgie blijven?
Bracke is het paard van troje. Meer moet ge daar niet achter zoeken. Bracke is de garantie voor een verdeelt Vlaanderen en het behoud van België.
Garry is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be