Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2010, 16:46   #21
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Lollig vind ik het niet bepaald, alleszins: 't zijn de risico's van 't vak.

Ik mag hopen dat het beest dood was toen hij dit deed:

Citaat:
(...)Gisteren was hij nog de grote triomfator in het Zuid-Franse Nîmes, waar hij twee oren van een stier wist af te snijden.(...)
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 23 mei 2010 om 16:49.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 17:23   #22
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Lollig vind ik het niet bepaald, alleszins: 't zijn de risico's van 't vak.
Ik vind dat wel lollig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 18:18   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Mijn eerste gedacht, het verschil tussen voor en tegenstanders van het stierengevecht, leedvermaak.

Als de stier gewond raakt hebben de voorstanders daar geen leedvermaak mee.

Als een mens gewond raakt dan hebben de tegenstanders daar leedvermaak bij. Dolle pret, lollig.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 22:38   #24
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het vermaak door doden van de Spanjaarden is dichter bij huis en niet minder 'dieronvriendelijk". Moderne industriële veehouderij is dat ook allesbehalve. Ik klaag (tussendoor) aan het 'kwaad' vooral bij de ander te zoeken.
De reactie's op hln zijn bijzonder hardvochtig en doen in feite niet onder dan de hardvochtigheid van de torero.

Maar je vergelijking van de verfoeilijke daden van de torero's die doden om plezier, vergelijken met de industriële veehouderij is bijzonder zwaar overdreven en tonen aan dat je in feite niet veel kennis hebt over de gang van zaken in de veehouderijen. Ik heb al de kans gehad vaak op veehouderijen en boerderijen te vertoeven (een goede vriend is zoon van een veehouder, en die houdt van zijn beestjes) en kan je zeggen dat die beesten daar niet mishandeld worden om het plezier. Ze worden niet mishandeld.
Oud 23 mei 2010, 22:42   #25
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Die mens zal daar fameus van afzien.
Oud 23 mei 2010, 23:01   #26
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
De reactie's op hln zijn bijzonder hardvochtig en doen in feite niet onder dan de hardvochtigheid van de torero.

Maar je vergelijking van de verfoeilijke daden van de torero's die doden om plezier, vergelijken met de industriële veehouderij is bijzonder zwaar overdreven en tonen aan dat je in feite niet veel kennis hebt over de gang van zaken in de veehouderijen. Ik heb al de kans gehad vaak op veehouderijen en boerderijen te vertoeven (een goede vriend is zoon van een veehouder, en die houdt van zijn beestjes) en kan je zeggen dat die beesten daar niet mishandeld worden om het plezier. Ze worden niet mishandeld.
pas op, ge moet daar wel een onderscheid in maken: varkenshandelaars gaan over 't algemeen wel zacht om met hun dieren, maar runderhandelaars dat is soortje apart hoor: ze staan bekend om hun ruwe omgang (en niet alleen met hun beesten...)
Oud 23 mei 2010, 23:24   #27
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Als je met stieren wil 'vechten', weet je dat je risico loopt. Die kerel heeft misschien niet gekregen wat hij verdiende, maar wél wat hij gezocht heeft.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 23:26   #28
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Als je met stieren wil 'vechten', weet je dat je risico loopt. Die kerel heeft misschien niet gekregen wat hij verdiende, maar wél wat hij gezocht heeft.
Het is het risico van het vak.

Schadenfreude is totaal belachelijk, net als triomfantelijk overwinningsgejoel als het de stier is die in het zand bijt, zoals in +99% van de gevallen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2010, 23:37   #29
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
zo heb je het mooi verwoord.
Oud 24 mei 2010, 02:49   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht

Ik sprak eens met een spanjaard die dat stierenvechten verdedigde door te verwijzen naar het geweldige natuurlijke leven dat die dieren krijgen voordat ze de arena worden ingejaagd. Ze leven goed maar sterven een dood die lijkt op moord. Dieren in de industriële veehouderij daarentegen hebben een 'hondenleven' en dan sterven ze eventueel pijnloos. Interessant is in de vergelijking ook te betrekken dieren die een 'goed' leven hadden en dan zonder verdoving stierven. Niet zo simpel te kiezen in plaats van het dier mijns inziens. Dit is in essentie een thema over ethiek en geen gemakkelijk.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 08:04   #31
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is in essentie een thema over ethiek en geen gemakkelijk.
Een thema over brood & spelen zul je bedoelen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 08:09   #32
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Mijn eerste gedacht, het verschil tussen voor en tegenstanders van het stierengevecht, leedvermaak.

Als de stier gewond raakt hebben de voorstanders daar geen leedvermaak mee.

Als een mens gewond raakt dan hebben de tegenstanders daar leedvermaak bij. Dolle pret, lollig.
De torero kiest wel 100 procent zelf voor zijn beroep he, inclusief alle beroepsrisico's, die stier weet gewoon niet wat hem overkomt.

Kortom, de torero krijgt eens een koekje van eigen deeg. Ja ik vind dat wel lollig. Jouw hart bloedt ongetwijfeld voor de agressor, niet voor het echte slachtoffer.
Oud 24 mei 2010, 09:39   #33
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Dit is niet in Spanje maar in Mexico.
Geen enkel dier, behalve sommige mensen dan, verdient het om zo te sterven.
Zijn nare beelden, U bent gewaarschuwd.

http://www.youtube.com/watch?v=trKai...eature=related
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 10:05   #34
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Een thema over brood & spelen zul je bedoelen.
Neen, over ethiek. Meer bepaald over de vraag in welke mate dierenleed aanvaardbaar is voor menselijk welzijn. Dat stuk vlees dat op uw bord ligt is ook gedood, zij het met minder spectakel errond. Hetzelfde gaat op voor de betonnering van half Vlaanderen en de inkrimpende of totaal verdwenen habitat van een hele reeks dieren, de gevolgen van waterverontreiniging (al is die de laatste decennia sterk teruggelopen), luchtverontreiniging,... In al die gevallen waar je een menselijke voetafdruk terugvindt maken we een afweging (of zouden we er eentje moeten maken) tussen dierenwelzijn en menselijk welzijn. Dat betekent niet dat je geen vlees kan of mag eten, dat je geen roet mag uitstoten,... Het betekent wel dat je de hypocrisie achterwege mag laten waarbij je enkel omkijkt naar de directe gevolgen van je handelen voor dat dierenwelzijn, en de indirecte gevolgen negeert.

Laatst gewijzigd door Andy : 24 mei 2010 om 10:08.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 10:08   #35
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De torero kiest wel 100 procent zelf voor zijn beroep he, inclusief alle beroepsrisico's, die stier weet gewoon niet wat hem overkomt.

Kortom, de torero krijgt eens een koekje van eigen deeg. Ja ik vind dat wel lollig. Jouw hart bloedt ongetwijfeld voor de agressor, niet voor het echte slachtoffer.
Het echte slachtoffer in dit gebeuren lijkt mij, op de toreador na, toch vooral dat dier te zijn dat uw medeleven niet waard is.
Oud 24 mei 2010, 10:27   #36
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Neen, over ethiek. Meer bepaald over de vraag in welke mate dierenleed aanvaardbaar is voor menselijk welzijn. Dat stuk vlees dat op uw bord ligt is ook gedood, zij het met minder spectakel errond. Hetzelfde gaat op voor de betonnering van half Vlaanderen en de inkrimpende of totaal verdwenen habitat van een hele reeks dieren, de gevolgen van waterverontreiniging (al is die de laatste decennia sterk teruggelopen), luchtverontreiniging,... In al die gevallen waar je een menselijke voetafdruk terugvindt maken we een afweging (of zouden we er eentje moeten maken) tussen dierenwelzijn en menselijk welzijn. Dat betekent niet dat je geen vlees kan of mag eten, dat je geen roet mag uitstoten,... Het betekent wel dat je de hypocrisie achterwege mag laten waarbij je enkel omkijkt naar de directe gevolgen van je handelen voor dat dierenwelzijn, en de indirecte gevolgen negeert.
Je sleurt er allerhande zaken bij die er eigenlijk geen spatje mee te maken hebben.

Dieren eten dieren, zo simpel is het. Het feit dat wij dieren doden om te eten is bijgvolg de natuur zelve, en voor mij is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik ben wel voorstander van het zo humaan mogelijk kweken van dieren en het zo pijnloos en humaan mogelijk slachten van dieren. Ik wil daar probleemloos ook meer voor betalen.

Dieren martelen en doden voor het amusement - want dat is het uiteindelijk - is een brug te ver, en heeft niets te maken met al dan niet vleeseten of de betonnering van half vlaanderen.
Oud 24 mei 2010, 10:28   #37
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik sprak eens met een spanjaard die dat stierenvechten verdedigde door te verwijzen naar het geweldige natuurlijke leven dat die dieren krijgen voordat ze de arena worden ingejaagd. Ze leven goed maar sterven een dood die lijkt op moord. Dieren in de industriële veehouderij daarentegen hebben een 'hondenleven' en dan sterven ze eventueel pijnloos. Interessant is in de vergelijking ook te betrekken dieren die een 'goed' leven hadden en dan zonder verdoving stierven. Niet zo simpel te kiezen in plaats van het dier mijns inziens. Dit is in essentie een thema over ethiek en geen gemakkelijk.
"Ze sterven een dood die lijkt op moord"?

Mijns inziens is het zelfs héél simpel te kiezen in plaats van het dier. Je kiest namelijk voor een goed leven en een pijnloze dood. Zo eenvoudig is dat. Die Spanjaard zal misschien wel denken dat er een en ander gecompenseerd wordt door de ongelukkige stier een goed leven te geven vóór hij op een gruwelijke, langzame en pijnlijke wijze vermoord wordt, maar hij sust daarmee alleen zijn eigen geweten (en blijkbaar ook het jouwe). Het is niet omdat dieren in de industriële veehouderij een onwaardig bestaan leiden om daarna een pijnloze dood te sterven, dat het leed van de stieren in de arena wordt goedgemaakt. Dieren moeten ALTIJD goed behandeld worden. Veel meer essentie is er niet in dat ethische thema.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 10:33   #38
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het echte slachtoffer in dit gebeuren lijkt mij, op de toreador na, toch vooral dat dier te zijn dat uw medeleven niet waard is.
Het echte slachtoffer zijn de stieren, waarvan vele tienduizenden per jaar een glorierijke dood sterven (uiteraard eerst gedrogeerd, zo een dier zou eens over al zijn zintuigen kunnen beschikken).
Oud 24 mei 2010, 10:37   #39
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je sleurt er allerhande zaken bij die er eigenlijk geen spatje mee te maken hebben.

Dieren eten dieren, zo simpel is het. Het feit dat wij dieren doden om te eten is bijgvolg de natuur zelve, en voor mij is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik ben wel voorstander van het zo humaan mogelijk kweken van dieren en het zo pijnloos en humaan mogelijk slachten van dieren. Ik wil daar probleemloos ook meer voor betalen.

Dieren martelen en doden voor het amusement - want dat is het uiteindelijk - is een brug te ver, en heeft niets te maken met al dan niet vleeseten of de betonnering van half vlaanderen.
Dieren eten dieren. Maar ik zou niet durven zeggen dat ze daarbij altijd de minst pijnvolle methode kiezen om dat andere dier af te maken. Mensen eten ook dieren, en regelmatig trekken ook wij ons niets aan van de stress of de pijn van dat dier. Daar is er zeker een gelijkenis mogelijk. Dieren hebben geen amusementscultuur opgezet zoals wij. Die vergelijking kan je dan ook niet maken.

Uw onderscheid tussen dieren doden 'voor het amusement' en dieren doden 'om te eten' is overigens erg vaag. Valt het levend koken van een kreeft nog onder 'eten', of heeft dat meer van doen met onze keuken- en eetcultuur? Voor zover ik weet koken dieren hun maaltijden niet levend.

Laatst gewijzigd door Andy : 24 mei 2010 om 10:39.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 10:52   #40
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uw onderscheid tussen dieren doden 'voor het amusement' en dieren doden 'om te eten' is overigens erg vaag.
Bijlange niet.
Citaat:
Valt het levend koken van een kreeft nog onder 'eten', of heeft dat meer van doen met onze keuken- en eetcultuur? Voor zover ik weet koken dieren hun maaltijden niet levend.
Ik ben tegen het leven koken van kreeften, dus enige hypocrisie of dubbele standaard kun je mij niet verwijten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be