![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De provincie Brabant bestaat niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- Waals-Brabant: spreken ze Frans - Vlaams-Brabant: spreken ze Nederlands* *: Grotendeels. Sommige gemeentes zitten ook vergeven met Franskiljons maw: niet doenbaar Laatst gewijzigd door bgf324 : 17 juni 2010 om 16:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eventjes ter info voor wie het nog niet wist: BUB en FdG/FdF zijn ook na 13 juni politiek gezien quantité négligeable.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Zonder meer.
Late reactie trouwens. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Vlaams is ook Nederlands. Zuid-Nederlands dan. U onbekend weliswaar.
Laatst gewijzigd door system : 17 juni 2010 om 17:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In 1723 sprak men in andere delen van de Nederlanden over "Hollands". Daarover schreef ik eerder al. Thans luidt de officiële en wetenschappelijke naam voor onze taal: Nederlands. Termen als: - Vlaams; - Nederduits; - Hollands en - Diets ... hebben ooit dienst gedaan om onze taal aan te duiden. Zullen we afspreken dat we voortaan de officiële term handhaven? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En als we nu eens afstappen van die steriele klassiek-academische kijk op taal? Hier in Antwerpen klapt iederieën vloms, gin broabaants of zoeïet. En toch is er haast niemand die zal ontkennen dat dat Nederlands is. 't Is alleen een ander Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Trouwens, zo wordt het ook zeer vaak gepercipieerd door de doorsnee Nederlander zelf. Laatst gewijzigd door system : 17 juni 2010 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat klopt ook wel, maar het is geen argument om daarin mee te gaan. De perceptie van de doorsnee-Nederlanders behoeft dan ook bijstelling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Kijk, als de Nederlanders zelf spreken over 'Vlaams' of zelfs over 'Belgisch Nederlands' (sic), dan is het duidelijk dat ons gesproken Nederlands verschilt van het uwe. Verschil, én in tongval, én in woordenschat en in 'geest'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niet Belgisch, niet Vlaams, niet Hollands, maar Nederlands. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad. In Antwerpen, trouwens, zijn het vooral oudere mensen die 'Vloms' klappen. Jongere mensen spreken overwegend over het Nederlands.
Persoonlijk zie ik enkel nadelen op het vooropleggen van het regionale boven de echte daktaal (het Vloms noemen voor iets wat tot een groter geheel hoort). Overigens is het ook zo dat standaardtalen maar zo steriel zijn zoals je ze zelf maakt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 juni 2010 om 18:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 17 juni 2010 om 18:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Het voordeel van een sterke standaardtaal is dat die taal zich ook idiomatischer ontplooit. Dit is ook waarom men in het Zuiden van Duitsland een kleinere woordenschat heeft dan in het Noorden wanneer beiden standaardtaal hanteren. Dit gaat niet over regio-specifieke woorden toelaten als een standaard, maar om het vooropstellen van dialect op standaardtaal (om duidelijk te zijn).
In dat opzicht is een klassieke kijk op taal eerder wenselijk in mijn visie. Het heeft talen als het Frans het en Russisch geen windeieren gelegd, want beiden zijn zeer rijk in woordenschat en uitdrukkingen. P.S.: voor system: vandaag zapte ik eens op mijn televisie en ik zag een belspelletje. De vraag was: „zoek woorden met -oog“. Eén van de juiste woorden was droogkuis, een woord - trouwens - dat in de Van Dale vermeld staat. Waar gebeurd! Zo erg is het dus niet gesteld met die opkomende totale verhollandsing (waar ik overigens niets op tegen heb, zolang het niets met eigen taalverarming te maken heeft; zo zal ik niet zomaar het woord 'kuisen' voor 'boenen' inruilen, ook al vind ik beiden mooi).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 juni 2010 om 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat beschaafd laat men (naar mijn mening terecht) meestal weg, geen ABN maar AN (algemeen Nederlands).
|
![]() |
![]() |