Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Zoals ik zei, "niemand" > je verwacht toch op zijn minst dat de inlichtingendiensten van de VS dat wél wisten. Irak was niet meteen onbekend terrein voor hen en ze hielden dat lapje woestijn al jaren in de gaten met alle mogelijke middelen.
|
Ik denk dat jij de bekwaamheid van de inlichtingendiensten toch wat overschat. Maar nu komt het goed uit van te zeggen dat de CIA goed georganiseerd is. Een paar threads terug hoor ik dezelfde kritikasters roepen over de slechte voorbereidingen van de VS, hun zwakke informatie, de fouten van de CIA (o.a. de over-investering in materieel en onder-investering van "men in the field")... dat houdt geen steek hé...
Citaat:
Zoveel heeft dat "einde stellen aan het welles nietes spelletje" voorlopig ook nog niet opgeleverd voor de regio hé?
|
De missie is, vanuit "amerikaans standpunt", geslaagd. Er is zekerheid over de niet-aanwezigheid van massaverbietigingswapens. Er zijn inderdaad andere problemen gecreëerd, maar die zijn erger dan men had aangenomen. Goed, da's nu eenmaal realiteit hé, maar dat is niet enkel en alleen de schuld van de VS, maar daar zullen we het wel nooit over eens geraken. De VS poogt alsnog een zekere stabiliteit te creëren en de Iraki's zelfbestuur te geven, maar wordt daar op zijn zacht gezegd niet echt in geholpen door de lokalen.
Je moet m.i. die dingen ook op veel langere termijn zien. We zijn gewend in deze cyber-age van voor alles direct resultaten te boeken en te zien.
Plaats het gebeuren in historisch perspectief, en er is niks speciaals aan de hand.
Citaat:
Wie zegt dat een oplossing via de VN niet even goed, of zelfs beter, zou geweest zijn? Jouw kleine duim? 
|
De meeste analisten (ook anti-amerikanen) zijn het er over eens dat de VN troepenmacht zeker niet de ideale oplossing ware geweest. Ik zal proberen de links daaromtrent nog eens op te vissen als ik wat meer tijd heb. De aanslag op De Mello en het VN hoofdkwartier in Bagdad getuigt van de diepe haat die de Iraqi's en masse hebben voor de VN. Reden? omdat die VN alle resoluties tegen Sadam mbt tot misdaden tegen shieten, koerden niet heeft kunnen/willen afdwingen ten velde. Voor de Iraqi's is de VN één corrupte club waar ze geen enke vertrouwen in hebben.
Anderzijds, welke landen zouden dan een troepenmacht onder VN vlag naar Iraq hebben moeten sturen volgens jou? Wie kan die klus klaren? Zoals in Roewanda misschien? Dat zou een catastrofe geworden zijn, die nog 10 keer erger is dan wat de VS er nu van bakken. En dan hebben we het nog niet over de honderden doden die zouden vallen bij de VN macht, en wat voor een politieke gevolgen dat zou hebben. De VS kan zulke verliezen incasseren, ik zie weinig andere landen dat politiek overleven...
Citaat:
Vrije marktwerking, niet waar? Maar dat mag je van de VS niet verwachten zeker? 
|
Als je kwaliteit biedt, dan zullen de amerikanen commercieel wel met jou in zee gaan, als je diensten niet de beste zijn, vergeet het dan maar. Zo simpel is dat. En denk je dat er hier in Europa geen zekere mate van vriendjespolitiek meespeelt? Wij zijn net even crapuleus als de States op dat vlak.
En tot nader order is de VS nog steeds de motor van de wereldeconomie. Als het daar niet goed gaat, gaat het nergens goed. En je kan de VS niet van protectionisme beschuldigen want geen enkel land ter wereld voert zo veel in, in relatieve en nominale termen. Getuige daarvan is het schromelijke tekort op de betalingsbalans van de VS.
Citaat:
Het cultureel erfgoed scheen de VS ook geen fluit te kunnen schelen, ze waanden zich op de eeuwige jachtvelden terwijl ze en masse indiaantjes afslachtten.
|
Op dit vlak geef ik je gelijk.