Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2010, 10:34   #21
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
het was mondeling
Dit kan je nu toch echt niet menen zeg. Uit alle beleidsmaatregelen blijkt een nauwere samenwerking tussen Forem en VDAB. Nu durft u het zelfs aan om te zeggen dat u dit van horen zeggen hebt. Je moet het maar doen.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 10:53   #22
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Tot zover de bron...
x2

azert verzint die mondelinge mededelingen ter plekke.
Soms heeft hij ook "iets op de radio" gehoord "van een eminent blabla...".

Is gewoon één van zijn geliefkoosde viswijftactieken.

Ik denk dat Bracke een goed minister zou zijn.
Mocht er een regering met N-VA tot stand komen,
want zover is het nog lang niet.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 14 juni 2010 om 10:56.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 11:19   #23
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
forem en vdab mogen niet te nauw samenwerken want dat versterkt de BE eenheid volgens een n-va minister.
Wel, gelijk heeft hij. Ze dienen een ander publiek. Het is net door te veel samen te werken dat er geen gericht beleid kan gevoerd worden, gestoeld op de noden van hun eigen publiek.
Oud 14 juni 2010, 11:42   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel dat BDW en Di Rupo toch een overeenkomst vinden.
dat wil zeggen dat BE nog niet meteen opgesplitst wordt.

Maar... waar zal BDW in zijn partij een minister vinden die als federaal minister zal kunnen optreden.

Een n-va'er als minister van Binnenlandse zaken zal bijv. denken dat hij dan enkel in VL actief moet zijn.

een minister van arbeid zou kunnen denken dat er enkel in vL gewerkt wordt, enz...
De kans zit er dik in dat de nva-ministers (meervoud, oa een vieze-premier enz.) een franstalige ambtenaar zullen kunnen verstaan, en hem iets kunnen uitleggen in zijn taal; een dossier in het Frans aankunnen enz.

Dat kan maar van weinig frankofone ministers gezegd worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 11:46   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ken iemand die een hoge post heeft binnen de Forem en die goed samenwerkte met de VDAB.

Muyters zei: stop daarmee want dat kan enkel de BE eenheid versterken; dat mag niet meer.
Ik ken iemand die een hoge post heeft binnen de Forem, die best wil samenwerken, vb. geregeld gaan eten "om te overleggen", maar voor de rest eigenlijk een oen eerste klas is.
Ge kent dat wel: zo iemand voor wie het brugpensioen een maatschappelijke zegen zou zijn omdat ie op het werk alleen maar in de weg loopt ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 14 juni 2010, 11:46   #26
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De kans zit er dik in dat de nva-ministers (meervoud, oa een vieze-premier enz.) een franstalige ambtenaar zullen kunnen verstaan, en hem iets kunnen uitleggen in zijn taal; een dossier in het Frans aankunnen enz.

Dat kan maar van weinig frankofone ministers gezegd worden.
De nva-ministers hebben als 2de natuur aantonen dat BE niet werkt.

Trouwens een beetje flamingant zal zijn nieuws ophalen om voor de federale overheid te werken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 11:53   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sossen-ministers hebben een 2° natuur om aan te tonen ..
Groene ministers hebben ...
Belgisistische ministers ...

Citaat:
Trouwens een beetje flamingant zal zijn nieuws ophalen om voor de federale overheid te werken.
Ik ben een hevige flamingant en heb heel mijn leven voor de federale (voorheen gewoon B. overheid natuurlijk) gewerkt, in alle neutraliteit en in alle lwajoteit. Geen enkele van mijn kollega's wisten voor welke partij ik stemde.
Met een (beperkt) aantal franstalige kollega's kon ik zeer goed samenwerken.
Met nog meer franstalige kollega's kon ik kameraadschappelijke banden opbouwen.
(en een paar van mijn frankofone bazen waren aartsgevaarlijk voor flaminganten ...)

Oud 14 juni 2010, 11:58   #28
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat niet echt moeilijk is. Wat echter wel wat moeilijker blijkt te zijn is bewijs vinden omtrent de afbouw van de samenwerking tussen Forem en VDAB.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 12:01   #29
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben een hevige flamingant en heb heel mijn leven voor de federale (voorheen gewoon B. overheid natuurlijk) gewerkt, in alle neutraliteit en in alle lwajoteit. Geen enkele van mijn kollega's wisten voor welke partij ik stemde.
Toen moeten de flaminganten zich nog koest houden; nu kunnen ze een grote bek opzetten.
Oud 14 juni 2010, 12:12   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar... waar zal BDW in zijn partij een minister vinden die als federaal minister zal kunnen optreden.
Ik ben er niet van overtuigd dat er NVA federale ministers moeten komen in de eerste plaats.
Oud 14 juni 2010, 12:14   #31
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben er niet van overtuigd dat er NVA federale ministers moeten komen in de eerste plaats.
in de regering zonder ministers:
Oud 14 juni 2010, 12:31   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, geen regering.
Oud 14 juni 2010, 12:36   #33
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En waarom niet?

Ze kunnen zich wat mij betreft zelfs tevreden stellen met het gedogen van een minderheidskabinet dat een correcte staatshervorming weet door te voeren.

Enkele staatssecretarissen die controle kunnen uitoefenen vind ik natuurlijk een verkieslijker minimum.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 12:41   #34
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En waarom niet?

Ze kunnen zich wat mij betreft zelfs tevreden stellen met het gedogen van een minderheidskabinet dat een correcte staatshervorming weet door te voeren.

Enkele staatssecretarissen die controle kunnen uitoefenen vind ik natuurlijk een verkieslijker minimum.
weer aan de kant blijven en de anderen op de vingers tikken en uitlachen.

Nee nee, nu moet BDW wel en
om 1 minister te kiezen voor de VL regering was het al moeilijk: Muyters was al een miscast.
Oud 14 juni 2010, 12:59   #35
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee nee, nu moet BDW wel en
om 1 minister te kiezen voor de VL regering was het al moeilijk: Muyters was al een miscast.
Ik ben er dan ook rotsvast van overtuigd dat jij hier een van de eerste zal zijn om, als de N-VA regeringsverantwoordelijkheid opneemt, gaat beginnen roepen over 'postjespakkers', 'zakkenvullers', ...

Muyters een miscast: graag wat feiten die deze stelling staven, aub?
Oud 14 juni 2010, 13:21   #36
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En waarom niet?

In ons systeem is het nu eenmaal zo (ik betreur het hoor) dat het Parlement niet veel te zeggen heeft, en dat alles op het niveau van het (kern)kabinet gebeurt.

Zonder minister kan je dus onmogelijk wegen op de besluitvorming.

Uiteraard kan de NV-A een soort "gedoogbeleid" voeren door een minderheidsregering vanuit het parlement te steunen, maar dan zal ze enkel greep hebben op de staatshervorming, niet op b.v. het socio-economisch beleid, justitie, migratiebeleid, enz. Dit zou dan volledig in handen komen van de "coalitiepartners" onder de strikte leiding van de PS. Oh, de NV-A zal wel parlementaire initiatieven kunnen blokkeren (en dan nog), maar daarnaast zijn er enorm veel materies die rechtstreeks door de minister worden behandeld, en waarin het parlement niet tussenkomt (behalve via de parlementaire vragen).

De NV-A loopt dus het risico om de facto buitenspel gezet te worden door alle linkse partijen + CD&V voor alles wat buiten de staatshervorming valt.
Oud 14 juni 2010, 13:33   #37
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
In ons systeem is het nu eenmaal zo (ik betreur het hoor) dat het Parlement niet veel te zeggen heeft, en dat alles op het niveau van het (kern)kabinet gebeurt.

Zonder minister kan je dus onmogelijk wegen op de besluitvorming.

Uiteraard kan de NV-A een soort "gedoogbeleid" voeren door een minderheidsregering vanuit het parlement te steunen, maar dan zal ze enkel greep hebben op de staatshervorming, niet op b.v. het socio-economisch beleid, justitie, migratiebeleid, enz. Dit zou dan volledig in handen komen van de "coalitiepartners" onder de strikte leiding van de PS. Oh, de NV-A zal wel parlementaire initiatieven kunnen blokkeren (en dan nog), maar daarnaast zijn er enorm veel materies die rechtstreeks door de minister worden behandeld, en waarin het parlement niet tussenkomt (behalve via de parlementaire vragen).

De NV-A loopt dus het risico om de facto buitenspel gezet te worden door alle linkse partijen + CD&V voor alles wat buiten de staatshervorming valt.
Dat is dan 'de prijs' die de N-VA zal moeten betalen voor het 'aan de kant blijven staan'.

Of ze daar veel onder zal lijden, is nog lang geen uitgemaakte zaak.

Uiteraard verkies ik een ander scenario:

er wordt eindelijk werk gemaakt van een ernstige staatshervorming, en ook in Wallonië dringt het tot de geesten door dat confederalisme helemaal geen 'fédéralisme des cons' hoeft te betekenen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 13:46   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat is het idee. En het de anderen zo moeilijk maken, dat er niks van in huis komt, tenzij men heel toegeeflijk wordt.

Citaat:
Nee nee, nu moet BDW wel
Die moet niks niemendalle, enkel maar elke vorm van toegeving aan FR kant op federaal niveau zo goed als onmogelijk maken, en dat lukt ook door ervoor te zorgen dat het federale niveau in een jarenlang durend moeras blijft steken zonder een werkende regering die ook maar iets kan doen zonder op haar gezicht te gaan, gewoon door hen te dwingen zo een rare coalities te maken (wegens mankerende stemmen) dat dat voortdurend voortruziet.

Zolang hij die rol speelt, krijgt hij mijn stem.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 juni 2010 om 13:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2010, 13:53   #39
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
forem en vdab mogen niet te nauw samenwerken want dat versterkt de BE eenheid volgens een n-va minister.
En hoe versterkt u de samenwerking in BE,door steeds op de kap te zitten van vlamingen?
Oud 14 juni 2010, 14:00   #40
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen moeten de flaminganten zich nog koest houden; nu kunnen ze een grote bek opzetten.
Dat van die grote bek hebben ze waarschijnlijk van u geleerd nietwaar?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be