Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 juni 2010, 10:02   #21
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vreemd, ik heb helemaal niet dit standpunt over Brussel! Maar ja, ik leef er, ik baseer niet mijn woorden over wat ik van iemand hoor zeggen........
Hangt er van af over welk stuk Brussel je spreekt he Brussel helemaal tot bronx verklaren is er helemaal over.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:04   #22
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Toch zou de Vlaamse beweging er goed aan doen eindelijk eens een degelijke strategie te ontwikkelen om de Brusselaars er bij te betrekken.
Klopt.

Te beginnen bij onderwijs.
xrc is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:06   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Er zijn hier nog altijd mensen die orakelen:
In Brussel heeft men meer en meer begrip voor Vlaanderen en zal men geen bezwaar hebben tegen VL + BRU.
Dat zou dan toch moeten blijken uit meer en meer stemmen voor de VL partijen in BRU.

Helaas, het gaat bergaf...
Minder dan 50.000 Nederlandstalige stemmen in Brussel

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100614_070
Pfff...meer dan 725000 voorkeurstemmen voor Bart. D�*t is belangrijk !
Eliootje: 98000 voorkeurstemmen...
Dat is 627000 minder...
Boduo is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:10   #24
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste Franstalige Brusselaars voelen zich helemaal niet verbonden met Vlaanderen en het is zeker niet het uitslag van de verkiezingen dat iets zal veranderen. En u weet het wel : ik weet dat u Franstalig bent en dat u voor Vlaanderen hebt gekozen. Geen probleem ermee, ik respecteer uw standpunt 100% maar geef toch toe dat u een uitzondering bent.
Hier wil ik toch even wat over opmerken.

Het is de schuld van de Franstalige politici, dat de Brusselaar zich geen Vlaming voelt. Dat wordt dan ook langs alle kanten tegengewerkt. Eens BHV opgelost, en Vlaanderen duidelijk zijn wetten gaat stellen aan de faciliteitengemeentes, door regeringscomissarissen de plaats van de burgemeester laten in te nemen, deemstert langzaam het probleem weg. Ze zullen zien dat ze hun hoop om bij Brussel te geraken mogen opbergen, en dat Vlaanderen WETTELIJK ageert.

Zoals ik al eens elders stelde: het probleem van die faciliteitengemeentes kan men oplossen door eenmalig eeuwigdurend inschrijvingsrecht in Brussel. Dat heeft dan tot gevolg dat ze op gemeentelijk valk ook in Brussel moeten stemmen, en de politiek zal daar dan vrij zijn van attachisme. terug Vlaamse burgemeesters en schepenen in onze Vlaamse gemeentes.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:11   #25
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als dat jou gelukkig maakt ...
Als de Franstalige Brusselaars zo "Vlamingen" zijn, leg me dan uit hoe het komt dat ze bij verkiezingen nog steeds massaal voor Franstalige partijen stemmen. Doe eens een test, ga met Franstalige Brusselaars spreken over banale onderwerpen maar in verband met Vlaanderen : "Mijn Restaurant" en andere populaire Vlaamse TV-programma's, BV's, enz............ Geloof mij, u zal zeer snel merken dat u in leegte zal spreken omdat de meeste Franstalige Brusselaars helemaal niet zullen weten waarover u spreekt of, in geval van BV's, over wie u spreekt. Vlaams-Nationalisten zijn de eersten te zeggen dat er een kloof tussen de Franstaligen en Vlamingen bestaat maar sommigen ervan beschouwen Franstalige Brusselaars als Vlamingen terwijl de meesten ervan amper weten wat er in Vlaanderen gebeurt. Raar maar waar........
Everytime is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:13   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Hangt er van af over welk stuk Brussel je spreekt he Brussel helemaal tot bronx verklaren is er helemaal over.
Inderdaad! Ik zal u een voorbeeld geven : Schaarbeek. Mensen die niets van Brussel kennen, denken alleen aan de wijken vol vreemdelingen. Ze weten niet dat het VRT-wijk ook Schaarbeek is en het is helemaal niet hetzelfde soort wijk.
Everytime is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:14   #27
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vlaanderen heeft Brussel al lang verloren. Ipv ons nog langer vast te klampen aan een verloren stad, zouden we beter vooruit kijken en volop investeren in een èchte Vlaamse hoofdstad (Antwerpen bijvoorbeeld).

Een echte eigen hoofdstad zou wonderen doen voor de Vlaamse natievorming. Onderschat dat niet.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 15 juni 2010 om 10:14.
Zeno! is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:15   #28
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Vlaanderen heeft Brussel al lang verloren. Ipv ons nog langer vast te klampen aan een verloren stad, zouden we beter vooruit kijken en volop investeren in een èchte Vlaamse hoofdstad (Antwerpen bijvoorbeeld).

Een echte eigen hoofdstad zou wonderen doen voor de Vlaamse natievorming. Onderschat dat niet.
bvb, zeker ja!
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.

Laatst gewijzigd door Dixie : 15 juni 2010 om 10:16.
Dixie is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:17   #29
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Geen bureaucraten in mijn stad. Laat Brussel maar de hoofdstad blijven.
Pelgrim is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:18   #30
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

Het is de schuld van de Franstalige politici, dat de Brusselaar zich geen Vlaming voelt.
Typisch voor de flaminganten; het is weer de schuld van iemand anders.

De cijfers spreken voor zich:
De Vlaamse gemeenschap slaagt er absoluut niet in om zelfs nog maar de verfranste Vlamingen en de allochtonen die goed NL leren te charmeren.

Keer op keer halen de VL partijen in BXL minder stemmen.

Nooit zul je die nog kunnen "bekeren".

VL is BXL en kan dus enkel zonder deze stad onafhankelijk worden.
azert is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:20   #31
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Volledig akkoord.
Van Brussel een "Polis" maken naar Grieks model.
Het blijft echter IN Vlaanderen liggen...
Boduo is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:21   #32
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De Vlaamse gemeenschap slaagt er absoluut niet in om zelfs nog maar de verfranste Vlamingen en de allochtonen die goed NL leren te charmeren.

Broekzele is en blijft IN Vlaanderen liggen, met al de voor- en nadelen vandien.
Boduo is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:23   #33
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winnezele Bekijk bericht
Dankzij het imperialisme van de franstaligen.
Misschien bij de volgende verkiezingen eens toelaten dat er kan gestemd worden op :

* Nederlandstalige lijsten
* Franstalige lijsten
* Engelstalige lijsten

Ik heb zo'n vermoeden dat de Franstalige balkjes plots heel wat minder hoog zouden zijn...
De gemuilkorfde is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:26   #34
Zwitser

Standaard

Vlaanderen dwingen Brussel op te geven is Vlaanderen dwingen België op te geven. Dat men daar in Franstalig België maar eens heel erg goed over nadenkt.
... repeat ...
Zwitser is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:26   #35
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
: ik weet dat u Franstalig bent en dat u voor Vlaanderen hebt gekozen.
Waarom kies jij zelf ook niet voor Vlaanderen, Everytime? Vlaming zijn is niets etnisch, je kan dat ook worden.

Je spreekt perfect Nederlands, je kent Vlaanderen redelijk goed (vooral op muzikaal vlak dan ),... je bent alleen wat te beïnvloedt door de anti-Vlaamse Franstalige media. Je moet dat doorprikken. Vlaanderen is héél wat meer dan wat de Franstalige media ervan laten zien.

Ik zou zeggen: schaf je een Telenet-abonnement aan, en je hebt meteen alle Vlaamse zenders. Leer het echte Vlaanderen kennen, het Vlaanderen van Rock Werchter, Pukkelpop, Tomorrowland, het Sportpaleis, de schitterende kunststeden, de nieuwe architectuur, de stadsvernieuwing, de terrasjes, de jeugdhuizen, de fietsroutenetwerken, de gastronomie, de boekenbeurs, de cultuurmarkt, de Meir, de Veldstraat, ...

Laatst gewijzigd door Zeno! : 15 juni 2010 om 10:28.
Zeno! is offline  
Oud 15 juni 2010, 10:33   #36
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De correcte afkorting is 'BRU'
Kazan is offline  
Oud 15 juni 2010, 11:00   #37
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
De meeste Franstalige Brusselaars voelen zich helemaal niet verbonden met Vlaanderen en het is zeker niet het uitslag van de verkiezingen dat iets zal veranderen. En u weet het wel : ik weet dat u Franstalig bent en dat u voor Vlaanderen hebt gekozen. Geen probleem ermee, ik respecteer uw standpunt 100% maar geef toch toe dat u een uitzondering bent.
Inderdaad, de meeste Brusselaars voelen zich niet verbonden met Vlaanderen. Liefst van al zouden zij alles bij het oude laten : Brussel als hoofdstedelijk gewest van Belgiê. Dat kan echter enkel indien Belgiê blijft zoals het is. De kans daartoe is thans haast onbestaande. Er dienen zich hoe dan ook ingrijpende veranderingen aan voor de Brusselaars.

In de huidige Belgische context heeft Vlaanderen de Brusselaar niets te bieden, maar in de toekomst ? Wie kan morgen Brussel een betere deal bieden dan Vlaanderen ? Met Vlaanderen kan Brussel een bijzondere rol blijven spelen, een grote autonomie behouden, financiële waarborgen genieten en - cerise sur le gâteau - zelfs uitbreiden. Wallonië kan zoveel niet bieden. Frankrijk zal zoveel niet willen bieden. Noch met Wallonië noch met Frankrijk heeft Brussel enige kans om uit te breiden.

Wat is het beste voor de Brusselaars? Niet taalkundig of emotioneel maar sociaal-economisch en financieel.

Ik heb dat ooit met een vrij Vlaamshatende Brusselaar besproken en eigenaardig genoeg was hij voor iets in dien aard wel te vinden !

Laatst gewijzigd door Kaal : 15 juni 2010 om 11:00.
Kaal is offline  
Oud 15 juni 2010, 11:04   #38
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Inderdaad, de meeste Brusselaars voelen zich niet verbonden met Vlaanderen. Liefst van al zouden zij alles bij het oude laten : Brussel als hoofdstedelijk gewest van Belgiê. Dat kan echter enkel indien Belgiê blijft zoals het is. De kans daartoe is thans haast onbestaande. Er dienen zich hoe dan ook ingrijpende veranderingen aan voor de Brusselaars.

In de huidige Belgische context heeft Vlaanderen de Brusselaar niets te bieden, maar in de toekomst ? Wie kan morgen Brussel een betere deal bieden dan Vlaanderen ? Met Vlaanderen kan Brussel een bijzondere rol blijven spelen, een grote autonomie behouden, financiële waarborgen genieten en - cerise sur le gâteau - zelfs uitbreiden. Wallonië kan zoveel niet bieden. Frankrijk zal zoveel niet willen bieden. Noch met Wallonië noch met Frankrijk heeft Brussel enige kans om uit te breiden.

Wat is het beste voor de Brusselaars? Niet taalkundig of emotioneel maar sociaal-economisch en financieel.

Ik heb dat ooit met een vrij Vlaamshatende Brusselaar besproken en eigenaardig genoeg was hij voor iets in dien aard wel te vinden !
ze zouden nu al moeten bezig zijn met de VL partijen te versterken; maar ze doen juist het omgekeerde.
azert is offline  
Oud 15 juni 2010, 11:06   #39
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen: schaf je een Telenet-abonnement aan, en je hebt meteen alle Vlaamse zenders. Leer het echte Vlaanderen kennen, het Vlaanderen van Rock Werchter, Pukkelpop, Tomorrowland, het Sportpaleis, de schitterende kunststeden, de nieuwe architectuur, de stadsvernieuwing, de terrasjes, de jeugdhuizen, de fietsroutenetwerken, de gastronomie, de boekenbeurs, de cultuurmarkt, de Meir, de Veldstraat, ...
Ik denk dat hij dat al kent. En ook al kende hij het niet, dan nog twijfel ik eraan of dit hem zou kunnen overtuigen.
Kaal is offline  
Oud 15 juni 2010, 11:09   #40
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
ze zouden nu al moeten bezig zijn met de VL partijen te versterken; maar ze doen juist het omgekeerde.
Ze zijn er nog niet toe azert. Hoeveel Brusselaars zijn met die existentiele vragen bezig? 5% ? De massa gaat pas echt beginnen nadenken als ze zien dat het met België gedaan is.
Kaal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be