Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2010, 13:33   #21
Zantiax
Schepen

Standaard

Kzeg het toooch, da kunt ge ni bewijzeeee
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 13:34   #22
Zantiax
Schepen

Standaard

(woehoe, pagina 2 )
Oud 20 juni 2010, 13:41   #23
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht

Bewijzen dat iets niet bestaat is onmogelijk.

Aan de andere kant denk ik zo:
ik doe niks zonder een geldige reden. Zoals ik ook in niets geloof zonder een geldige reden. Want volgens mij heeft elke bewuste menselijke handeling een reden. Probeer maar is een voorbeeld te geven waar dat niet zo is.

Die ene regel is inderdaad goed, maar daarmee kan je geen vragen oplossen als 'waarom leven wij', hé.

Maar effectief, 'tzou ne veel leukere wereld zijn moest iedereen volgens the golden rule leven.
onbew<uste niet dan ?
Kzou maar ns beter opletten in de les.RW is de moslim, niet Travis

We zijn hier omdat jij je zou kunnen afvragen, waarom.
Bijproduct zelfbewust zijn, het kunnen is geen bewijs voor eoa god
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 13:43   #24
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kzeg het toooch, da kunt ge ni bewijzeeee
Mits de juiste postulaten wel.

Geen spaghettimonster kan vliegen -> een vliegend spaghettimonster bestaat dus niet.

Een steen kan geen invloed uitoefenen op olifanten -> een anti-olifant steen werkt dus niet.
Oud 20 juni 2010, 13:45   #25
respublica
Minister

Standaard

Enkel een dwaas verandert nooit van mening... ik stel mijn mening bij als ik nieuwe inzichten verwerf, op elk gebied.

Laatst gewijzigd door respublica : 20 juni 2010 om 13:46.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 13:45   #26
Cdude
Banneling

Standaard

Hier vind je het antwoord.

http://www.molleindustria.org/faith-fighter
Oud 20 juni 2010, 13:45   #27
Zantiax
Schepen

Standaard

Ja, oké RW, sorry sorry Vergeven en vergeten?

Met bewust bedoel ik dat dementerende volgens mij bijvoorbeeld wel zaken zonder reden doen. Of ze hebben misschien wel een of andere reden, maar ze is niet te achterhalen.
Oud 20 juni 2010, 13:55   #28
Cdude
Banneling

Standaard

Vrije wil bestaat niet. Alles is onbewust.

http://www.scientificamerican.com/bl...y-d-2010-04-06

Citaat:
In the 1970s, Benjamin Libet, a physiologist at the University of California, San Francisco, wired up the brains of volunteers to an electroencephalogram and told the volunteers to make random motions, like pressing a button or flicking a finger, while he noted the time on a clock.

Dr. Libet found that brain signals associated with these actions occurred half a second before the subject was conscious of deciding to make them.

The order of brain activities seemed to be perception of motion, and then decision, rather than the other way around.

In short, the conscious brain was only playing catch-up to what the unconscious brain was already doing. The decision to act was an illusion, the monkey making up a story about what the tiger had already done.

Dr. Libet’s results have been reproduced again and again over the years, along with other experiments that suggest that people can be easily fooled when it comes to assuming ownership of their actions. Patients with tics or certain diseases, like chorea, cannot say whether their movements are voluntary or involuntary, Dr. Hallett said.

In some experiments, subjects have been tricked into believing they are responding to stimuli they couldn’t have seen in time to respond to, or into taking credit or blame for things they couldn’t have done. Take, for example, the “voodoo experiment” by Dan Wegner, a psychologist at Harvard, and Emily Pronin of Princeton. In the experiment, two people are invited to play witch doctor.

One person, the subject, puts a curse on the other by sticking pins into a doll. The second person, however, is in on the experiment, and by prior arrangement with the doctors, acts either obnoxious, so that the pin-sticker dislikes him, or nice.

After a while, the ostensible victim complains of a headache. In cases in which he or she was unlikable, the subject tended to claim responsibility for causing the headache, an example of the “magical thinking” that makes baseball fans put on their rally caps.
http://www.nytimes.com/2007/01/02/sc...pagewanted=all
Oud 20 juni 2010, 13:59   #29
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Ik rook niet, drink(alcohol) zelden en "vast" regelmatig tot het donker wordt (houd me scherp)

Ben ik nu moslim? Heb je daar trouwens een religie voor nodig?
moeilijke vraag. hoe vaak bid je per dag?

anyway, als je je onderwerpt (islam) aan een levenswijze (dien) die heilzaam voor je is (fysiek, mentaal, spiritueel), dan is dat volgens mij een vorm van religie? misschien dat het misverstand toch ergens in onze niet gemeenschappelijke definities van de term 'religie' ontstaat.

vrede,

redwasp
Oud 20 juni 2010, 14:02   #30
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,
moeilijke vraag. hoe vaak bid je per dag?

anyway, als je je onderwerpt (islam) aan een levenswijze (dien) die heilzaam voor je is (fysiek, mentaal, spiritueel), dan is dat volgens mij een vorm van religie? misschien dat het misverstand toch ergens in onze niet gemeenschappelijke definities van de term 'religie' ontstaat.
vrede,
redwasp
Jij moet ondertussen al weten dat ik me NOOIT zal onderwerpen aan een, wat mij betreft, sprookje verzonnen door (vul zelf maar in)

Het antwoord op je vraag kan daarom enkel "zero" zijn.
Oud 20 juni 2010, 14:24   #31
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Ik geloof je als je zegt dat je verschillende mensen kent die van overtuiging verandert zijn. Ik spreek enkel uit eigen ervaring, voor zover ik met godsdienstigen gesproken heb, kreeg ik altijd onmiddelijk een tegenantwoord, zonder dat er werd nagedacht over wat ik zei.
jammergenoeg ken ik die reactie maar al te goed. ik heb ze al bij fundamentalisten uit alle tradities teruggevonden. bij protestanten, katholieken, soenieten en shi'ieten, maar ook bij atheisten, joden, boeddhisten... iedere levensbeschouwing kan zo'n diepe indruk op iemand maken dat die persoon in de war raakt en begint te geloven dat deze of die waarheid de enige waarheid is.

ik wou dat we met z'n allen eens zouden leren om samen vooruit te komen. we kunnen dit niet doen door de hele tijd de ander te bestoken met ons armzalig begrip van de waarheid, maar door ons in die ander te spiegelen. god heeft ons uit één levenskiem geschapen en ons in groepen ingedeeld, opdat we mekaar zouden leren kennen. ik bid dat wij allen, religieuzen en atheïsten, beter leren luisteren naar mekaar.

Citaat:
Ik schrik als u zegt van atheïst moslim geworden te zijn. Al denk ik wel dat ik begrijp waarom. Het gevoel dat er iets groter is dan wat we kennen (misschien voldoet deze beschrijving niet aan wat u gelooft, maar ik ben ook maar een simpele ziel), treft mij soms ook. Maar waarom, in plaats van een wetenschappelijke verklaring te zoeken, je binden aan een godsdienst? Godsdienst betekent het einde van alle denken.
godsdienst is wat gebeurt als we voorbij het denken zijn. het gaat verder dan het einde van alle denken. wetenschap is heel belangrijk en leert ons hoe de feiten zijn, hoe onze wereld in mekaar zit. ik denk dat hier op dit forum genoeg mensen zijn die kunnen getuigen dat ik me inspan om wetenschap te verdedigen tegen iedere vorm van onzin, zweverigheid of mythologie. maar als alle wetenschappelijke vragen beantwoord zijn, hebben we het gevoel dat tal van levensproblemen nog niet eens aangeraakt werden. vanaf daar, vanaf waar ons spreken geen zin meer kan hebben, helpt poëzie, kunst, religie...

Citaat:
Verder zou ik even willen melden dat ik hier spreek om te leren en jullie meningen en gedachten in mijn mening te verwerken. Denk niet dat ik met minachting over alle gelovigen spreek. Dat doe ik enkel over zij die niet nadenken. Klaarblijkelijk doet u dat wel.
o ja? heb je mij op nadenken betrapt? ik zal proberen te minderen in de toekomst. te veel nadenken is slecht voor het ego.

ik hoop dat je leert dat minachting voor niemand goed is. liefde, mededogen, vreugde en onverstoorbaarheid zouden veel betere houdingen zijn. ik hoop ook dat je kunt leren van onze zusters en broeders die minder graag leren, hun eigen gelijk niet zo snel in vraag durven stellen. ook zij zijn een spiegel voor ons. ze herinneren er ons aan hoe ook ons ego liever niet gestoord wil worden wanneer het zich wentelt in zijn eeuwige gelijk. dank god voor die onverstoorbare fundamentalisten die ons de grenzen van ons eigen denken zo mooi voor ogen blijven houden.

Citaat:
Verder ben ik bereid om een maand als moslim te leven, écht waar. Maar niet nu, want ik zit in de examens. ^^
zou je het zien zitten om dat dit jaar tijdens de ramadan eens te proberen? de ramadan begint dit jaar als god het wil op 11 augustus en duurt tot 10 september. ik nodig jou, en alle anderen die zich daartoe geroepen voelen, uit om het mee te maken.

Citaat:
Verder vraag ik me nog af waarom je voor de Islam gekozen hebt en niet voor het Christendom of Jodendom. En vind je het dragen van hoofddoeken voor vrouwen terecht? Of heb je geen probleem met vrouwen in bikini op het strand?
in mijn tekst waarnaar ik hierboven linkte geef ik uitleg over mijn keuze voor de islam. ik zeg dit hier nu niet om je af te schepen. het antwoord op je vraag is echter vrij complex en hier en daar subtiel, ik zou je oneer aandoen door het in een paar woorden samen te vatten.

ik vind dat iedere vrouw die dat wil, het absolute recht heeft om er voor te kiezen om (g)een hoofddoek te dragen. ik begrijp heel goed waarom sommige van mijn zusters er een dragen, ik begrijp even goed waarom anderen dat net niet doen. uiteindelijk is het niet aan mij om hier een oordeel over te vellen. alleen de persoon in kwestie heeft het recht om te kiezen.

vrouwen in bikini op het strand is een gelijkaardige kwestie. ik geloof dat vrouwen het recht hebben om zelf te kiezen of ze dat wel of niet willen. god heeft ons met onze fysieke schoonheid geschapen, we zouden er dankbaar voor moeten zijn. als iemand (vrouw of man) dan kiest om die schoonheid met iedereen te delen, het zij zo. als iemand anders (vrouw of man) er voor kiest om die schoonheid alleen voor haar/zijn echtgenoot of echtgenote te bewaren, het zij zo.

vrede,

redwasp
Oud 20 juni 2010, 14:44   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb wel één ding gemerkt dat overal hetzelfde is: er is nog geen enkele godsdienstige geweest die bereid was van godsdienst te veranderen. Wanneer een argument wordt aangehaald hebben ze hun antwoord onmiddelijk klaar.
Voor mij is de definitie van een godsdienst de geestestoestand (of een sociale conditie) waarbij het verboden is om zekere dogma's in twijfel te trekken. Maw, godsdienst = een verbod op twijfel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 14:47   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of heb je geen probleem met vrouwen in bikini op het strand?
Ik heb geen problemen met vrouwen in bikini. Ik geef toe dat ik een lichte voorkeur heb voor vrouwen zonder bikini. Maar goed, ik pas mij aan
Oud 20 juni 2010, 14:51   #34
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

En nu zijn we weer helemaal afgedwaald van de hoofdvraag om dat atheïsten het weer niet konden laten om religieuzen, gelovigen en spiritualisten te komen uitmaken voor domme, onredelijke mensen. Moet dat nu verdomme altijd, ja? Kan hier nu echt niet over (a)religie, (on)geloof en spiritualiteit gepraat worden zonder dat respectloze getroll?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 14:52   #35
Zantiax
Schepen

Standaard

Hmm. Jammer genoeg krijg ik de indruk dat veel moslimmannen hun vrouwen niet bepaald een keuze geven..

Denk je dat nadenken slecht is voor het ego? Volgens mij doen we op dit forum niet als nadenken.

Ik doe ook niet minachtend tegen mensen zelf. Mijn grootouders zijn uiterst katholiek, maar ik zie ze doodgraag en het zijn zeer lieve mensen waar ik geen kwaad woord over wil horen. Ze zijn helaas al zo diep in de godsdienstput weggezonken dat ze niet meer zullen veranderen of nadenken over andere godsdiensten / geen godsdienst. Ik vind het echter wel erg als jonge mensen zich zonder nadenken in een geloof werpen. Dat vind ik persoonlijk (sorry als ik overdrijf) dom.

Om te reageren op Cdude (alles is onbewust), daar kan ik mee akkoord gaan. Meer nog, ik denk dat alles wat gaat gebeuren al vastligt. Een mens bestaat, zoals ik het begrijp, uit een heel complex systeem, dat werkt op energie. Deze energie komt voort uit voedingsstoffen, eten dus. Deze energie zal zich op een logische wijze door het lichaam verspreiden, ook naar de hersenen waar beslissingen genomen worden.

Maar vrije wil bestaat wel, in die zin dat we altijd min of meer dezelfde beslissingen kunnen nemen, behalve als we beinvloed worden of op voorhand iets anders besluiten te gaan doen.

Hier moet ik nog eens goed over nadenken , maar volgens mij bestaat vrije wil in een bepaald opzicht wel. Ookal ligt het al vast, maar zolang we de toekomst niet kunnen voorspellen zullen we het toch met de vrije wil moeten doen
Als we zouden aannemen dat alle keuzes onbewust zijn denk ik dat we trouwens heel dit forum weg kunnen doen, want alls gebeurt toch onbewust.

Kkan aan mezelf nimeer aan uit :s
Oud 20 juni 2010, 14:54   #36
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb geen problemen met vrouwen in bikini. Ik geef toe dat ik een lichte voorkeur heb voor vrouwen zonder bikini. Maar goed, ik pas mij aan
Ik zou het erg vinden moest al het vrouwelijk schoon in de toekomst overdekt zijn met doeken en bourka's en andere religieuze tekenen
Maar dat is misschien een vrij egoïstische gedachte
Oud 20 juni 2010, 14:55   #37
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor mij is de definitie van een godsdienst de geestestoestand (of een sociale conditie) waarbij het verboden is om zekere dogma's in twijfel te trekken. Maw, godsdienst = een verbod op twijfel.
Akkoord. Al hebben andere mensen misschien een andere definitie voor zich, uiteraard. (zoals harriechristus met zijn atoomtheorie)
Oud 20 juni 2010, 14:58   #38
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Jij moet ondertussen al weten dat ik me NOOIT zal onderwerpen aan een, wat mij betreft, sprookje verzonnen door (vul zelf maar in)

Het antwoord op je vraag kan daarom enkel "zero" zijn.
Stop uw arrogantie eens weg en leer lezen wat anderen schrijven.

Hoe vaak jij bidt of mediteert is bijzonder relevant. Als ge dat namelijk nog nooit gedaan hebt / doet, dan staat ge in een bijzonder slechte positie om daar over te oordelen. Die vraag was niet informatief, ze moest u doen nadenken over het recht van spreken dat gij hebt in deze materie.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 14:58   #39
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord. Al hebben andere mensen misschien een andere definitie voor zich, uiteraard. (zoals harriechristus met zijn atoomtheorie)
Laat Harry nu net EEN van de beste voorbeelden zijn voor wat Pve zegt
Oud 20 juni 2010, 14:59   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En nu zijn we weer helemaal afgedwaald van de hoofdvraag om dat atheïsten het weer niet konden laten om religieuzen, gelovigen en spiritualisten te komen uitmaken voor domme, onredelijke mensen.
Ik dacht dat dat een beetje de vraag was: willen/kunnen/mogen mensen die een zekere religie aanhangen nadenken over die keuze ?

Ik denk dat een sterke "stabilisatie" net is dat ongeveer het eerste wat een religie eist van een aanhanger is dat hij zich die vraag niet stelt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be