![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 1) de functie die u doet (en het statuut)
onafhankelijk consultant: Architect Business Processes 2) uw leeftijd en ervaring 28, 5j ervaring 3) uw brutoloon Ik heb geen brutoloon maar een dagprijs. 320 euro/dag bruto 4) uw extralegale voordelen (niet-legale mogen ook vermeld worden ) geen
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem is altijd dat van zodra je boven de minimum grens gaat de fiscus met het overtollige wegloopt.
In principe verdienen we allen evenveel ongeveer. Dit verschil dat men kinderen en bepaalde zaken kan aftrekken van je belastingen...wat u nog slechts evenveel doet overhouden als met een minimum en dat is je werkelijk netto loon. U wordt gemolken dat het niet mooi meer is.
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Grofweg mag je bruto->netto voor werknemers rekenen als 50% �* 60% van het opgegeven bruto bedrag... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus regel dat uw inkomsten voor 60% uit nederland komen, en 40% uit Belgie, en u betaald belastingen uit de schaal van de karigste lonen.
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moet je in Nederland dan geen belasting betalen?
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik nam even mijn papieren voor de afrekening van de inkomsten 2007 aanslagjaar 2008: Ik had een centiemke meer dan bruto 61.000 € . Mijn officiële bedgenote als werkloze bruto 3.800 € en een klutske. Op datzelfde formulier staat: - voor mij is de gemiddelde aanslagvoet: 39,2 procent - voor mijn chef is dat : 2,3 procent. Zoveel mensen verwarren met de marginale aanslagvoet. Die wordt natuurlijk veel te vlug bereikt in dit (on)land enz... (en de zelfstandige trekt eerst zijn onkosten af, en heeft dan zijn brutoloon; de werknemer/ambtenaar heeft zijn brutoloon en daar gaan de forfaitaire onkosten van af .. bla bla ...).
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
gas en stroom gratis plus aftrek van kosten als zelfstandige. Laatst gewijzigd door Jantje : 17 juli 2010 om 11:11. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want de aanslag is afhankelijk van vele zaken. personen ten lasten. Aftrek hypotheek. Aftrek kosten. Aftrek leningen voor groene verbouwingen. Aftrek voertuigen. Aftrek pensioensparen. Persoonlijk betaal ik zelfs nog geen 25% belastingen op dit ogenblik en kan ik zelfs een deel van de aankoop van voedingsproducten aftrekken als kosten voor het bedrijf. Zelfs mijn pc is aftrekbaar, terwijl die voor een loontrekkende een luxe product is en zelfs 21% btw moet moet betalen. Terwijl een loontrekkende met hetzelfde inkomen zelfs tegen de 55% belastingen kan moeten betalen omdat die niemand ten lasten heeft en geen aftrekposten kan inbrengen. Het is dus zeer moeilijk om een juiste inkomensvergelijking te maken op basis van het belastbare inkomen, daar ik als zelfstandige reeds een deel aankopen kan en mag aftrekken van het belastbare voor het belastbare word berekend en een loontrekkende dit niet kan, ook al gaat het over dezelfde producten met dezelfde bestemming. Mijn internet rekening gaat zo direct van het belastbare af, terwijl een loontrekkende er belastingen op betaald. Ondanks een hoger netto inkomen kan een zelfstandige dus wel een lager belastbaar bruto inkomen hebben dan een loontrekkende. Het netto inkomen van een zelfstandige kan zelfs hoger liggen dan zijn belastbaar inkomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor ik overschakelde naar bvba werkte ik als gewoon zelfstandige ...zoals zovelen.
Ik gaf een inkomen aan van (in Belgisch geld toen nog) : 1'450'000 bfr. Na belastingen en na bijdragen had ik pakweg ergens rondom de 350'000 bfr over daarvan. En daarna ben ik meteen in bvba gegaan om die reden. Maar eerlijk gezegd ik vind dat ook geen al te goede oplossing.
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Klein eigen bruto loon en de rest als winst in aandelen. Alle voordelen van een NV en een bvba, zonder de nadelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee.
Als zelfstandieg heb je een pak aftrekposten die je belastbaar inkomen verlagen. Je betaald op die aftrekposten dus geen inkomsten belastingen. Maar in werkelijkheid behoren die zaken wel tot je netto inkomsten. Om je een voorbeeld te geven. Ik koop voor mijn kinderen werkkledij voor school en trek deze af van mijn bedrijfsinkomen. Hierdoor verlaag ik het belastbare inkomen van het bedrijf, terwijl een werknemer eerst zijn belastbaar inkomen moet aangeven en deze dan pas mag kopen met de overschot die de staat hem nog laat. Even een opsommig maken. Werkkledij voor de kinderen. Aanhangwagen. lichte vracht. Gekocht voor één van de kinderen die als werkstudent staat ingeschreven, maar deze in werkelijkheid als privé voertuig gebruikt. pc. Gekocht voor de kinderen, maar ingeschreven als gebruikt in het bedrijf. internet. telefoon. gsm. Eerst aftrekken van mijn bruto inkomen om mijn belastbaar inkomen te kennen. oeps, even mijn netto inkomen berekenen. dit is mijn bruto inkomen - de belastingen die ik moet betalen en de werkelijke kosten voor het bedrijf. Blijkt vaak dat netto inkomen hoger ligt dan belastbaar inkomen, juist omdat er voor een zelfstandige een hoop zaken aftrekbaar zijn die een loontrekkende niet kan en mag aftrekken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() En klagen dat loontrekkenden te véél verdienen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En vorig jaar mocht ik 3500 euro bij betalen op mijn privé wagen omdat hij afgeschreven was in het bedrijf en ik er mee verder gereden heb zonder hem over te schrijven op mijn eigen naam. Een wagen die al die jaren wel al eens 50% belast was als zijnde prive en die nul komma nul waarde nog had fiscaal gezien...toch 3500 € plots weer wel. En mijn gereedschap ...kom als je wil dat ik met mijn tanden ijzer begin te plooien dan moet men het maar zeggen hoor. En kleren zijn beroepskledij...daar moet een nette factuur van bijzijn dat het geen armani is maar een werkbroek die jij waarschijnlijk niet eens wil bekijken laat staan aantrekken. Er valt hier niet veel meer af te trekken, tenzij er een willige dame in de buurt is.
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel zijn er zoal niet failliet gegaan omwille van belastingen en bijdragen? Men zal de tel al lang kwijt zijn vrees ik.
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() ja zet na bruto (netto) want het is interessanter te weten wat er overblijft
ik had al pc-technieker ooit 1536 bruto en daar bleef maar 1075 netto van over = een heffing van maar liefst 30% op een schamel loon ( cijfers van 1999) |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gepensioneerde bediende
+/-2000€/bruto |
![]() |
![]() |