Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 juli 2010, 09:17   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
ZO kan iedereen zich onafhankelijk verklaren en vallen er ikweetniethoeveel landen uit elkaar.
En?
Oud 23 juli 2010, 09:21   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ik hoop dat het onzin is, maar ik zie eerder gelijkenissen met de Franstalige randbewoners dan met de Vlamingen.
Toch niet. Kosovo beschikte reeds voor de Balkanoorlogen over een zekere mate van autonomie en dus over een autonoom parlement. De Randgemeenten hebben dat niet en vallen volledig onder de voogdij van het Vlaams Gewest. Je moet ze dus eerder vergelijken met de Kosovaarse gemeenten met een Servische meerderheid, die bij de onafhankelijkheidsverklaring geen zelfbeschikkingsrecht kregen.
Zwartengeel is offline  
Oud 23 juli 2010, 09:32   #23
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ja en neen, maar da's inderdaad de logische kritiek erop. Da's ook de hele discussie over regionalisme.

Mijn excuses, dat was inderdaad te grof van mij
Bij deze aanvaard
Henri1 is offline  
Oud 23 juli 2010, 09:35   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ZO kan iedereen zich onafhankelijk verklaren en vallen er ikweetniethoeveel landen uit elkaar.

....
het einde van de artificiële grote natiestaten
Anna List is offline  
Oud 23 juli 2010, 09:45   #25
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij deze aanvaard
Mooi zo, van jullie beide
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:05   #26
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Toch niet. Kosovo beschikte reeds voor de Balkanoorlogen over een zekere mate van autonomie en dus over een autonoom parlement. De Randgemeenten hebben dat niet en vallen volledig onder de voogdij van het Vlaams Gewest. Je moet ze dus eerder vergelijken met de Kosovaarse gemeenten met een Servische meerderheid, die bij de onafhankelijkheidsverklaring geen zelfbeschikkingsrecht kregen.
Interessant, Zwartengeel. Kan je naar een bron verwijzen? Als een zekere mate van autonomie effectief een voorwaarde is, dan begint die uitspraak van het gerechtshof al zinvoller te lijken. En nog relevanter voor Vlaanderen dan ze al was.
Oud 23 juli 2010, 10:11   #27
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Eventjes misschien een domme vraag, maar in het nieuws vertelden ze dat het nu misschien een goedkeuring zou zijn voor andere landen die met 2 staten samen leven om te splitsen.
Dat slaat dan niet op België?
Wij worden niet als 2 staten bezien.
Of is het woord staat niet belangrijk?

Laatst gewijzigd door plakker : 23 juli 2010 om 10:12.
plakker is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:11   #28
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dan is dat omdat ge volledig mee gaat in de Servische logica, en dus de Albanese compleet negeert. In feite ga je hierdoor ook mee in de Franstalige logica. Trouwens, je vergist je van structureel niveau, me dunkt. Maar goed, elkeen zal wel zien wat die WIL zien zeker?
Dat weet ik zo nog niet.
We zullen eerst moeten zien wat de reden is om tot het besluit te komen dat deze onafhakelijk gerechtvaardigd is. Indien de heren rechters vinden dat de wil van de meerderheid van een gebied dient gevolgd te worden kan in principe Brussel en de rand onafhankelijkheid vragen.
Voorlopig blijft het voor mij nog vaag waar 'de grenzen' liggen..
pajoske is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:36   #29
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herfomuleer mijn uitspraak.

Wat heeft een precedent in de Balkan met ons land te maken ?
Is er hier oorlog ?
Worden hier minderheden afgeslacht ?
Neen, maar dat gebeurde al evenmin in Tsjecho-Slowakije. Toch zijn die netjes uit elkaar gegaan. Als de francofonen hier nog verder stupiede dingen blijven doen komt het er hier ook wel van.
Oud 23 juli 2010, 10:37   #30
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen, maar dat gebeurde al evenmin in Tsjecho-Slowakije. Toch zijn die netjes uit elkaar gegaan. Als de francofonen hier nog verder stupiede dingen blijven doen komt het er hier ook wel van.
Wees zoals ik gerust.
De enige manier om Hollander te worden is en blijft "verhuizen".
Henri1 is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:18   #31
centrist
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat weet ik zo nog niet.
We zullen eerst moeten zien wat de reden is om tot het besluit te komen dat deze onafhakelijk gerechtvaardigd is. Indien de heren rechters vinden dat de wil van de meerderheid van een gebied dient gevolgd te worden kan in principe Brussel en de rand onafhankelijkheid vragen.
Vandaar dat ik Zwartengeel om een bron vraag. Als het criterium erin bestaat om vooraf al van een zekere vorm van autonomie te hebben genoten (bv regionaal parlement), dan lijkt me dat een redelijke vereiste. Redelijk, maar ook ver gaand. Want Catalonie en Schotland vallen daar onder. Noord Italie niet bij mijn weten.

Nog interessant, ALS dat dus inderdaad een voorwaarde zou zijn, is dat landen die nu nog unitair zijn, niet direct geneigd gaan zijn om regionale parlementen toe te gaan laten. Dat kan dan weer leiden tot oorlog in zulke landen, in plaats van de beschaafde methode van regionale autonomie. Schotland mag dus van geluk spreken dat Blair destijds de 'devolution' doorvoerde.

Maar gelijk welke "voorwaarden" die heren rechters zullen/kunnen geven, het lijkt me erg waarschijnlijk dat Vlaanderen er aan zal voldoen.

Laatst gewijzigd door centrist : 23 juli 2010 om 11:21.
centrist is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:20   #32
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Vandaar dat ik Zwartengeel om een bron vraag. Als het criterium erin bestaat om vooraf al van een zekere vorm van autonomie te hebben genoten (bv regionaal parlement), dan lijkt me dat een redelijke vereiste. Redelijk, maar ook ver gaand. Want Catalonie en Schotland vallen daar onder. Noord Italie niet bij mijn weten.

Nog interessant, ALS dat dus inderdaad een voorwaarde zou zijn, is dat landen die nu nog unitair zijn, niet direct geneigd gaan zijn om regionale parlementen toe te gaan laten. Dat kan dan weer leiden tot oorlog in zulke landen, in plaats van de beschaafde methode van regionale autonomie. Schotland mag dus van geluk spreken dat Blair destijds de 'devolution' doorvoerde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociali...ovincie_Kosovo

Kan je hier iets mee?
Zwartengeel is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:22   #33
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een ongelofelijke onzin om Kosovo met België of een gedeelte daarvan te vergelijken.

Man man man.... wat gaan we hier nog allemaal lezen....
Nochtans zijn de Belgicisten al jaren bezig de Franstaligen op te hitsen en de Vlamingen bang te maken door te verwijzen naar "Joegoeslavische toestanden".
Oud 23 juli 2010, 11:23   #34
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is nu net het soort luxe dat wij Belgen ons nog kunnen permitteren.
Spreek voor uzelf. Wij wensen dat soort corrupte "luxe" niet.
Oud 23 juli 2010, 11:24   #35
centrist
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Niet echt. Wat ons interesseert is of de heren rechters "voorwaarden" hebben gegeven die voldaan moeten zijn voordat een gebied een EOV'tje kan uitvoeren. Ik weet dat de voorzitter heeft gezegd dat er in het internationale recht geen verbod op EOVs te vinden is, maar wil dat echt zeggen dat er geen voorwaarden zijn? Dat zou echt straf zijn, en volgens mij de zwaarte van deze uitspraak toch minstens een beetje relativeren (want te revolutionair).

Laatst gewijzigd door centrist : 23 juli 2010 om 11:24.
centrist is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:27   #36
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Et alors? Niets is eeuwig.

Citaat:
Ik zou daar niet teveel gewicht aan toekennen.
Het gewicht dat u daar al dan niet zou aan toekennen is irrelevant. Het gewicht dat de VS, Rusland, Spanje, Schotland e.a. eraan toekennen is wat telt. En ook hoeveel landen zich door deze uitspraak gerust zullen voelen om Kosovo te erkennen (momenteel al 69).
Oud 23 juli 2010, 11:30   #37
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet ik zo nog niet.
Definieer "gebied".

Een zgn. gewest? Een faciliteitengemeente? Een straat?
Oud 23 juli 2010, 11:39   #38
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik zo nog niet.
Gaan wij bepalen of een ander volk, gebied, regio, whatever, waar we niks mee te zien hebben, recht heeft op onafhankelijkheid of niet? Van arrogantie gesproken, zeg! Als dat volk die onafhankelijheid wil, kunnen we hen daarin steunen of niet steunen. Maar het is niet aan ons om daarover te oordelen, laat staan te veroordelen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 23 juli 2010 om 11:40.
Txiki is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:40   #39
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Misschien staat dit een beetje los van de discussie, maar wie beslist wat de internationale rechten zijn?

Ik heb nog nooit opgevangen dat mensen naar de stembus mochten trekken om voor het internationale parlement te stemmen.

Dat maakt de huidige internationale rechten al wat minder relevant in een democratische staat.
Robinus V is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:48   #40
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Misschien staat dit een beetje los van de discussie, maar wie beslist wat de internationale rechten zijn?

Ik heb nog nooit opgevangen dat mensen naar de stembus mochten trekken om voor het internationale parlement te stemmen.

Dat maakt de huidige internationale rechten al wat minder relevant in een democratische staat.
We zijn op 13 juni naar de stembus getrokken om een inter-nationaal parlement te kiezen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be