Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2010, 00:34   #21
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
is dit een draad om persoonlijke ijdelheid op te krikken, met een vleugje nostalgie ?
Zoals alle andere topics is deze ook bedoeld voor geïnteresseerden. Wie niet gedesinteresseerd is, reageert gewoon niet, punt.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 00:36   #22
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Hoeveel moet je minstens behalen ? Vroeger was dat 12 op 20 geloof ik.
Geef onze universitair 20 vragen en hij mag er 8 van fout hebben. Hierna heeft hij nog eens recht op herexamens.

Voor mij komt dat neer op de helft van je leerstof kennen en je bent erdoor.
ooit al een examen gedaan aan de unief?
Oud 29 juli 2010, 00:38   #23
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Nu moet je 10/20 halen en je hebt een levenslange credit behaald, ofte doe zoveel keer met het examen mee en je zal wel eens chance hebben. Nu ja, deze laatste uitspraak moet genuanceerd worden met het leerkrediet maar ik vind in ieder geval het systeem niet zo goed.
Geef mij liever 60% systeem dan dat gedoe van de huidige toetredingsovereenkomst en het leerkrediet.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 02:18   #24
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Geef mij liever 60% systeem dan dat gedoe van de huidige toetredingsovereenkomst en het leerkrediet.
Tja, men wou het aantal geslaagden doen omhoog gaan he. Nu ja, niet dat er veel verbeterd is want nog steeds geraakt nog maar een goede 40% van de starters na 1 jaar maar ondertussen is er alweer wat kwaliteit ingeboet.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 09:35   #25
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu moet je 10/20 halen en je hebt een levenslange credit behaald, ofte doe zoveel keer met het examen mee en je zal wel eens chance hebben. Nu ja, deze laatste uitspraak moet genuanceerd worden met het leerkrediet maar ik vind in ieder geval het systeem niet zo goed.

Ik heb overigens van horen zeggen dat professoren (algemeen gezien) examens moeilijker hebben gemaakt nadat de overstap van 12 naar 10 ingevoerd werd, maar dergelijke uitspraken zijn typisch als je je in kringen van de 'bevoordeelden' begeeft (ik ben student).
Ik sta aan de andere kant en ik kan u verzekeren dat het niveau achteruit is gegaan. Onderzoeksgroepen hebben schrik om te zware examens te geven, omdat studenten nu eenmaal de gemakkellijkste weg zoeken, en als je niet een overmaat aan master studenten hebt, wil je ze echt niet wegjagen door te zware vakken te geven in de bachelor jaren.

Bij de ingenieurswetenschappen is dit schrijnend. 10/20 is zowat het laagste cijfer wat je kan krijgen op practica, projecten die ingericht worden door een departement/vakgroep. Ook al doe je geen klop en presenteer je verschrikkelijk werk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 09:37   #26
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, men wou het aantal geslaagden doen omhoog gaan he. Nu ja, niet dat er veel verbeterd is want nog steeds geraakt nog maar een goede 40% van de starters na 1 jaar maar ondertussen is er alweer wat kwaliteit ingeboet.
Heeft vooral te maken met de "Oooooh universiteit ! Vrijheid ! Feesjes!!!!" mentaliteit van de studenten. Mochten ze wat serieuzer omgaan met hun studies en niet alles blokken op het laatste moment, lagen die slaagpercentages een pak hoger.

Hoger onderwijs is voor de overgrote meerderheid der studenten te goedkoop, aangezien ze graag een jaar verspillen door te feesten.
Oud 29 juli 2010, 09:40   #27
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel moet je minstens behalen ? Vroeger was dat 12 op 20 geloof ik.
Geef onze universitair 20 vragen en hij mag er 8 van fout hebben. Hierna heeft hij nog eens recht op herexamens.

Voor mij komt dat neer op de helft van je leerstof kennen en je bent erdoor.
idd.

Ik heb dat zien evolueren op die enkel jaren tijd dat mijn zonen studeerden.

Was dat niet eerst min 12/20 en indien 2e zit alles waar je geen 14/20 had opnieuw doen? + volledig geslaagd zijn om het volgende jaar te mogen beginnen.

Nu moet je 10/20 halen en mag je het 3e jaar nog examens doen van vakken uit het 1e jaar.

Het is wel zo dat de proffen hun beoordeling aangepast hebben zodat je met slechts 50% van de stof te beheersen toch een onvoldoende haalt.

Ik dacht dat die rankings zich erg baseren op het aantal officieel aanvaarde wetenschappelijke publicaties. Indien Kuleuven en louvain-la-neuve onder één naam zouden opereren zou die unief waarschijnlijk ook meerdere plaatsen hoger staan.

Maar het blijft een feit dat ook in Vlaanderen onderwijs een beetje commerce geworden is. 'Indien ik die leerling buis ben ik volgend jaar mijn plaats kwijt'...Die leerlingen zijn nu aan hun universitaire studies bezig. Proffen kunnen daardoor niet meer dezelfde leerstof opleggen. Het slaagpercentage zou abominabel laag worden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 09:47   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
idd.

Ik heb dat zien evolueren op die enkel jaren tijd dat mijn zonen studeerden.

Was dat niet eerst min 12/20 en indien 2e zit alles waar je geen 14/20 had opnieuw doen? + volledig geslaagd zijn om het volgende jaar te mogen beginnen.

Nu moet je 10/20 halen en mag je het 3e jaar nog examens doen van vakken uit het 1e jaar.

Het is wel zo dat de proffen hun beoordeling aangepast hebben zodat je met slechts 50% van de stof te beheersen toch een onvoldoende haalt.

Ik dacht dat die rankings zich erg baseren op het aantal officieel aanvaarde wetenschappelijke publicaties. Indien Kuleuven en louvain-la-neuve onder één naam zouden opereren zou die unief waarschijnlijk ook meerdere plaatsen hoger staan.

Maar het blijft een feit dat ook in Vlaanderen onderwijs een beetje commerce geworden is. 'Indien ik die leerling buis ben ik volgend jaar mijn plaats kwijt'...Die leerlingen zijn nu aan hun universitaire studies bezig. Proffen kunnen daardoor niet meer dezelfde leerstof opleggen. Het slaagpercentage zou abominabel laag worden.
Daar komt het op neer. Het is een centenverhaal.
Oud 29 juli 2010, 10:06   #29
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Daar komt het op neer. Het is een centenverhaal.
Er is meer.
Indien je als researcher, door de politiek verplicht, een (groot) deel van je tijd moet steken in 'academisering van hogescholen' kan je die tijd niet besteden aan je onderzoek.

Ingenieurswetenschappen toelatingsproef:
10 jaar geleden moest je minstens 8 uren wiskunde gedaan hebben om enige kans op slagen te hebben bij het toelatingsexamen waar je op 5 vakken moest geslaagd zijn (12/20)
later moest je maar op 4 vakken slagen.
Nog later 10/20 hebben maar de moeilijkheidsgraad was aangepast zodat je met een vooropleiding van 6 uren wiskunde zou moeten kunnen slagen.

Tegenwoordig mag iedereen beginnen.

De slaagpercentages zijn spectaculair gedaald.
Het aantal gediplomeerden is maar miniem gestegen.

Veel weggegooid geld.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 10:10   #30
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Er is meer.
Indien je als researcher, door de politiek verplicht, een (groot) deel van je tijd moet steken in 'academisering van hogescholen' kan je die tijd niet besteden aan je onderzoek.

Ingenieurswetenschappen toelatingsproef:
10 jaar geleden moest je minstens 8 uren wiskunde gedaan hebben om enige kans op slagen te hebben bij het toelatingsexamen waar je op 5 vakken moest geslaagd zijn (12/20)
later moest je maar op 4 vakken slagen.
Nog later 10/20 hebben maar de moeilijkheidsgraad was aangepast zodat je met een vooropleiding van 6 uren wiskunde zou moeten kunnen slagen.

Tegenwoordig mag iedereen beginnen.

De slaagpercentages zijn spectaculair gedaald.
Het aantal gediplomeerden is maar miniem gestegen.

Veel weggegooid geld.
Ze sleuren de studenten er kost wat kost door, ook al zijn ze niet capabel. Ik heb hier met mijn eigen ogen gezien hoe assistenten gewoon hele thesissen schrijven van burg. ir. laatstejaars omdat deze anders er gewoon niks van bakken.

En dit zijn geen alleenstaande gevallen. 10/20 en oprotten is komt vaak voor bij thesissen.
Oud 29 juli 2010, 11:40   #31
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

http://www.deredactie.be/permalink/1.834585

Onze Belgische universiteiten doen het blijkbaar nog zo slecht niet.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 13:28   #32
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Iets zegt mij dat jij nooit een universitair examen hebt afgelegd.
Wat zou gij ervan vinden als er een chirurg u opereert met een foutenmarge van 50% ? Gelukkig kan niet iedereen met een universitair diploma in de geneeskunde een chirurg worden.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 13:33   #33
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zou gij ervan vinden als er een chirurg u opereert met een foutenmarge van 50% ? Gelukkig kan niet iedereen met een universitair diploma in de geneeskunde een chirurg worden.
Daarom lopen chirurgen stages en opereren ze nooit op hun dooie eentje. Ik blijf erbij dat jij nooit een examen op de unief hebt afgelegd en dus eigenlijk geen flauw benul hebt waarover je het hebt.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 13:33   #34
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ze sleuren de studenten er kost wat kost door, ook al zijn ze niet capabel. Ik heb hier met mijn eigen ogen gezien hoe assistenten gewoon hele thesissen schrijven van burg. ir. laatstejaars omdat deze anders er gewoon niks van bakken.

En dit zijn geen alleenstaande gevallen. 10/20 en oprotten is komt vaak voor bij thesissen.
Jammer genoeg kan ik dit bevestigen.
Oud 29 juli 2010, 13:35   #35
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Heeft vooral te maken met de "Oooooh universiteit ! Vrijheid ! Feesjes!!!!" mentaliteit van de studenten. Mochten ze wat serieuzer omgaan met hun studies en niet alles blokken op het laatste moment, lagen die slaagpercentages een pak hoger.

Hoger onderwijs is voor de overgrote meerderheid der studenten te goedkoop, aangezien ze graag een jaar verspillen door te feesten.
Ah eindelijk iemand die mijn mening deelt. Dat op de laatste moment blokken betekent ook meestal dat ze een paar weken na de examens alles al weer overgeboord gesmeten hebben wat ze die weken ervoor hebben geleerd. Echt affrontelijk als een professor aan studenten 2de jaar een simpele vraag stelt uit hun eerste jaar en ze dan geen zinnig antwoord kunnen geven.
Oud 29 juli 2010, 13:37   #36
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Daarom lopen chirurgen stages en opereren ze nooit op hun dooie eentje. Ik blijf erbij dat jij nooit een examen op de unief hebt afgelegd en dus eigenlijk geen flauw benul hebt waarover je het hebt.
Maar jongen toch, ge snapt niet eens het punt dat ik wil duidelijk maken.
Wat vind jij dan zo bijzonder aan die examens op de unief dat ik geen kritiek mag geven op de punten ?
Oud 29 juli 2010, 13:45   #37
Steve_M

Standaard

Citaat:
Maar jongen toch, ge snapt niet eens het punt dat ik wil duidelijk maken.
Wat vind jij dan zo bijzonder aan die examens op de unief dat ik geen kritiek mag geven op de punten ?
Als Tavek terecht kritiek heeft op de gang van zaken op de unief, dan spreekt hij uit ervaring. Als jij hier beweert dat 12/20 neerkomt op 20 vragen krijgen en er 8 fout hebben, dan is dat gebakken lucht. Hoe denk je dat een thesis beoordeeld wordt: 20 hoofdstukken waarvan er dan 8 verkeerd mogen zijn? Ook bij mondelinge examens verloopt geen enkel examen zoals jij dat beschrijft: meestal krijg je een aantal hoofdvragen waar dan in een gesprek verder op ingegaan wordt. Je vertrekt dus niet van 20 waarna er punten afgetrokken worden, je vertrekt van 0 waarna er punten verdiend moeten worden. 12/20 betekent in zo'n geval vaak dat je de leerstof beheerst, zonder meer. Voor meer moet je dan verbanden kunnen leggen of aantonen dat je meer weet dan wat er tijdens de lessen gedoceerd is. En daarom zeg ik dat je niet weet waarover je spreekt.

Dit allemaal gezegd zijnde ben ik het eens met wat Tavek beschrijft, je ziet precies dezelfde evolutie in de humane wetenschappen. Helaas.
Oud 29 juli 2010, 13:52   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
De vraag is eerder: Moeten wij in ons land persé topuniversiteiten hebben?

Moet een klein land zoals Belgie echt universiteiten in de top 100 (ik zeg maar een getal) hebben? Is het niet beter en realistischer van al onze universiteiten in de top 200 te kunnen plaatsen?
Als je met een kennis economie wil stoefen is dat toch inderdaad belangrijk vrees ik, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 13:54   #39
kameleon
Minister

Standaard

Dan is het gewoon zoals ik dacht. De leerstof beheersen (ik leer alles rats vanbuiten) en ik ben erdoor. Verbanden leggen of speciale gevallekes oplossen zal ik helaas nooit kunnen.
Oud 29 juli 2010, 13:57   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Delft is verre van een elitaire universiteit. Veel vrienden van me studeren daar iets ivm ruimtetechnologie.

Elitair != kwaliteitsvol.

We moeten dan wel afstappen van het idee dat iedereen recht heeft op een universitair diploma als hij het inschrijvingsgeld kan betalen
Inderdaad op een serieuze manier resultaat halen of buiten en dan maar naar ergens anders desnoods.

Als ik nog maar gewoon zie, hoe het er blijkbaar tegenwoordig aan toegaat in het secundair, ... daar delen ze de diplomakes precies gratis uit aan sommige scholen, om maar hun subsidies te krijgen en van hun leerlingen weer vanaf te geraken...

Dat komt dan zonder deftige basis op hogeschool of unief, en ja, ... dan hebben ze daar ook weer de keuze... laten passeren om het geld binnen te harken, of toch maar niet toelaten, of toch maar toelaten en buizen. ...

Zelf als men die zwakke elementen een kans geeft dreigen ze toch het algehele niveau naar beneden te trekken natuurlijk...

Dus men moet misschien al veel vroeger beginnen selecteren en bvb sterke en zwakke groepen maken, waar meer aandacht op het niveau van studenten kan gegeven worden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be