![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doet me denken aan het fotolasser- debacle. VDAB briefje "kom eens langs, we hebben een geschikte baan voor je in een drukkerij, als fotolasser".
Bleek dat de dame die de brief had geschreven dacht dat fotolassen het aan elkaar plakken van foto's was. En dan spreken we nog niet over de grap die mijn vrouwtje in briefvorm kreeg. In haar CV staat ook dat ze een kunst-cursus heeft gevolgd en dat ze wat kan tekenen en schilderen. Krijgt ze het voorstel om ergens te gaan technische plannen te gaan tekenen... Neen, de VDAB is een typisch voorbeeld van een staatinstelling. Niet efficient, overbemand en quasie nutteloos voor de mensen die wel willen werken.
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem zit hem in de profielen die men gebruikt om te matchen.
Er is geen persoonlijke begeleiding meer. Of toch geen zinvolle. Het is een beetje zoals met google op de arbeidsmarkt, tik een profiel in je krijgt 5000 resultaten waar je niks kunt mee doen. En dat is wat die consulenten doen, uw profiel googlen op de wis en hun job zit er ook op. En daar zit het tweede probleem; elk doet zijn job en geen stap meer dan dat.
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men zou de vdab beter opnieuw inrichten met afdelingen in de sectoren zoals ze in het echte leven zijn, met mensen met ervaringen uit die sectoren.
Bv afdeling bouw; cluster alles wat met de bouw te maken heeft en daar werklozen naartoe laten gaan. Afdeling metaal; alles wat met metaal te maken heeft. Afdeling wetenschap (waarom niet); alles wat met mensen zoals nynorsk te maken heeft. enz.. Enfin iets in die aard.
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() of dat ze anders haar kostbare tijd op forum.politics.be verliest
![]() |
#27 |
Parlementslid
|
![]() De VDAB heeft ook de loffelijke gewoonte dezelfde vacature naar meer dan 100 gegadigden te sturen. Het gevolg is dat de potentiële werkgever voor één vacature zo´n 80 solicitanten over de vloer krijgt. Het gevolg is dan dat je als zoveelste solicitant brutaal wordt afgesnauwd, want het postje is al ingevuld!
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op het irrelevant antwoord dat je hebt gekregen zou ik toch eens reageren via de klachtendienst http://vdab.be/vdab/klachten.shtml Nooit gedacht aan een praktijk als zelfstandige, eventueel in bijberoep ? Wetenschappelijk onderzoek. Ik denk dat je dan best zoekt via http://www.selor.be/ (selectiebureau van de federale overheid). Je kan er een profiel aanmaken zodat je wordt geïnformeerd omtrent vacatures. Laatst gewijzigd door Rudy : 1 augustus 2010 om 07:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat hebben we gezien bij Roland Janssen, die trok nog maanden na zijn arrestatie gewoon zijn wedde door.
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ach ja, zolang er genoeg mensen zijn die zonder enige kennis gratuit kappen op 'doppers' en 'sociaal profitariaat' zullen politieke partijen van de activering van werklozen een programmapunt blijven maken en moeten resultaten kunnen voorgelegd worden. Haal die druk van de ketel, maak kiezers duidelijk dat werkloosheid en een tekort aan jobs kunnen samengaan, en het probleem is al voor een deel opgelost. Als het VBO dan nog steeds werklozen wenst te activeren om de lonen te drukken, dan moeten ze misschien zelf maar opdraaien voor de kosten van hun circus. Aan het laten draaien van zo'n carrousel heeft niemand wat. @ Nynorsk: Ik hoop dat je een manier vindt om er mee te lachen. Dat is gezonder en prettiger dan frustraties. ![]()
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 1 augustus 2010 om 08:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Na zijn arrestatie, ja. Maar na je arrestatie ben je nog steeds niet veroordeeld natuurlijk.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 1 augustus 2010 om 08:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het moment dat ik niet meer kom opdagen op mijn werk, krijg ik geen loon meer. Maar voor ambtenaren gelden natuurlijk andere regels hé.
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Misschien dat werkgevers u op straat kunnen zwieren indien u gearresteerd wordt, maar kan je dan geen beroep meer doen op een uitkering?
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 1 augustus 2010 om 08:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Aan uw mantra 'eigen verantwoordelijkheid' of 'iets doen' heb ik vanzelfsprekend lak. Werklozen bestaan niet op zichzelf maar worden gecreëerd in een systeem, in de arbeidsmarkt. Alle moraliserende troep zoals 'profitariaat' of 'uw geld dat naar den dop gaat' kan dan ook samen met die nutteloze sollicitaties verticaal geklasseerd worden. Citaat:
Mensen zoals u houden deze carrousel draaiende en liggen direct aan de basis van deze verspilling. U staat natuurlijk te roepen voor het afschaffen van die uitkeringen, maar u begrijpt niet dat werkelijk elke partij (ook de uwe) daar slechter af mee is. Uw roepen resulteert dan ook enkel in een poging om werklozen te activeren, met de gekende gevolgen. Enkel revolutionairen, anarchisten en ander links gespuis hebben gegronde redenen om de werkloosheidsuitkeringen af te willen schaffen. Het maakt mensen duidelijk hoeveel het systeem dat mensen als u vorm geven om hen geeft. Het spreekt hun onrechtvaardigheidsgevoel aan, en het is zowat de eerste reden waarom gedurende decennia de sociale rust in dit land bewaard kon worden. Mensen die iets afweten van de sociale onrust in de late negentiende eeuw, toen er nog geen werkloosheidsuitkeringen bestonden, pleiten meestal niet voor het afschaffen van die uitkeringen.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 1 augustus 2010 om 08:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() A. Moeten de werklozen dan niet worden geactiveerd ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Dat hangt van je definitie van activering af. Als je bedoelt dat werklozen aan een hen passende job geholpen moeten worden: ongetwijfeld. Als je bedoelt dat het aantal werklozen geminimeerd moet worden: zeker niet. De hedendaagse activering lijkt me een voorbeeld van het tweede.
Enfin, als je echt wil dat die werklozen iets doen voor hun uitkeringen, dan kan je hen als overheid ook gewoon in dienst nemen natuurlijk. Iemand als Nynorsk kan dan bvb psychologisch onderzoek of zo gaan verrichten. 't Is misschien niet wat de markt vraagt of wat vanuit een economisch oogpunt efficiënt is, maar dat is het huidige activeringscircus ook niet.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 1 augustus 2010 om 08:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar, wat is volgens u dan een passende job ? Moet de aangeboden job overeenstemmen met de genoten opleiding ? Ik vind dat niet noodzakelijk. Ik vind, en ik niet alleen, dat er vooral eens moet gesnoeid worden in het aanbod van tijdskredieten. In het onderwijs kan je 5 jaar werkloos zijn, vrijwillig, loopbaanonderbreking, met een premie van de RVA, terwijl je 5 jaar pensioenrechten opbouwt. Tijdskrediet had als hoofdbedoeling werk te herverdelen, wat niet gebeurt, en mensen toe te laten meer tijd vrij te maken voor het gezin. De niet gepresteerde dagen worden nog steeds gesubsidieerd. Schaf dat gewoon af, of toch op z'n minst de subsidiëring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over de vraag hoe passend de job moet zijn: Zelf meen ik dat het nogal absurd is om mensen een job te laten aannemen op meer dan 50km van hun woonplaats, al was het maar omdat verplaatsingskosten en tijdskosten (minder tijd voor je gezinsleven bvb) gewoon niet verrekend worden bij de vdab. Files kosten geld, tijdsgebrek in het gezinsleven kost wellicht indirect ook een aardige duit. Maar goed, dat soort afwegingen kan de RVA vandaag erg moeilijk maken. Wat ze wel kan doen is gewoon zien of er een kans is dat de werkgever de sollicitant gaat aannemen. Maar zelfs dat lijkt niet echt te gebeuren. Als ik deze draad zo doorlees, dan vermoed ik dat men bij de RVA vooral quota moet halen, net zoals haar werklozen moeten solliciteren. Misschien betere quota opstellen? Misschien het bedrijfsleven meer controle geven op de toewijzing van sollicitanten aan vacatures en ze tegelijkertijd voor een deel van de kosten laten opdraaien? (Zonder ze natuurlijk controle te geven over de uitkeringen.) En vooral het discours in de media over werkloosheid een beetje rationeler voeren. Niet alle jobs zijn gelijkwaardig. Focussen op het aantal jobs dat je wil creëren, zonder iets te zeggen over de arbeidsvoorwaarden van die jobs, is een beetje idioot. mvg, Andy
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 1 augustus 2010 om 09:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: