![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dan was'ie onbedoeld grappig (of ik heb teveel wijn op)
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gingen we met PBL-RKT nu nog grenspalen uit de grond trekken?
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ongetwijfeld! Zal deze draad morgenochtend eens gaan analyseren, kijken of ik hem dan wel vat...
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"zelfs hard" is een understatement voor het antivoetbal dat ik zag van Nederland. Ik zou hebben kunnen juichen voor Nederland moest ik me niet zo geërgerd hebben aan hun voetbal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
A ja, ik ken ook heel wat Nederlanders via de taalschool en reguliere school van mijn kinderen. Ook daar is het verschil tussen Nederlanders en Vlamingen duidelijk. Het is een ander volk, een buurvolk, waar ik meestal goed mee opschiet en me soms aan erger. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 augustus 2010 om 17:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Taal zorgt er wel voor dat er meer Vlamingen met Nederlanders trouwen dan met gelijk welke buitenlanders en dat er in het algemeen ook véél meer wisselwerking bestaat, een logisch gevolg is dat er een compatibiliteit ontstaat bij sommigen (bij andere vast juist niet, ik spreek voor mezelf). Citaat:
Citaat:
Met Walen: ik doe mijn best, maar ik kom er moeilijk mee overeen, of ik moest goed met hun persoonlijkheid om kunnen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2010 om 17:31. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik zie een religieus verschil.
maar verder... ?
![]() |
#29 |
Gouverneur
|
![]() De kleine, alledaagse mentaliteitsverschillen doen een land niet staan of vallen. Dit geldt eveneens voor België.
Het echte probleem ligt in de politieke verschillen. Een aantal problemen: - Het provinciale niveau (Vlamingen willen er van af, wat wil Nl?) - De partijen (moeten/kunnen deze zomaar fuseren? Wat met de kiesdrempel?) - Zijn er verschillen in de mate van gemeentelijke autonomie? - Koninklijke familie - Drugsbeleid (eigenlijk zou men dit kunnen herleiden tot het feit dat Nl over het algemeen ethisch progressiever is) -... Enfin, dit zijn maar een aantal zaken die me onmiddellijk te binnen schieten. Zo zijn er duizenden als men goed zoekt. Dit zijn geen minieme verschillen die men zomaar kan overbruggen. Hiervoor moet men decennia debateren en compromissen zoeken. ( iets waar we blijkbaar zéér goed in gebleven zijn ![]() Laatst gewijzigd door captain jack : 8 augustus 2010 om 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Gaan we dit weer krijgen? Nogmaals de grootste Christelijke groep in Nederland zijn de Rooms Katholieken, verder zijn beide landen echt niet minder ontkerkelijkt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() Gereformeerden en Rooms-Katholieken kunnen goed in één land samenleven, zeker anno 2010. Nu zijn Nederlandse RKK wel meer gewend om om te gaan met Gereformeerden, en dat helpt wel. Eigenlijk zijn de Refo's zelf anderszijds ook de aanwezigheid van RKK gewend. Dit is wat religieus homogene landen (vanuit de autochtone bevolking) moeilijker menen te bevatten. Het zij zo. Volgens mij is er wel een zekere sterkere Protestantse invloed in de Katholieke Nederlander doorgedrongen, maar ik zie dat niet als iets slechts.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2010 om 18:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik duid gewoon een verschil aan eh, ik zeg niet dat het een groot verschil is, of dat het een belangrijk verschil is. Dus: welke verschillen zijn er nog? We hebben al - diversiteit christendom - penislengte
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tot welke godsdienst behoort de koninklijke familie? Of zijn zij vrijzinnig? Laatst gewijzigd door artisjok : 8 augustus 2010 om 18:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De koninklijke familie is van huis uit calvinistisch, maar nu ook weer niet heel streng protestants. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Bovendien kan een opvolger per definitie ook Rooms zijn, al is de kans dat het gebeurt klein. Toch is de kroonprinses Máxima zelf wel RKK. Dit toont al op zich aan hoezeer de Oranjes niet streng Gereformeerd zijn.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2010 om 19:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben gewoon geïnteresseerd. We horen wel het nieuws over Nederland; maar een documentaire over hoe het is; krijgen we nooit. Ik weet pas onlangs dat er strenge reformisten zijn; die de zondag niet naar de finale van het WK keken. Ik heb geen idee in hoeverre Nederlanders ontkerkelijkt zijn of vrijzinnig en hun kinderen bewust niet laten dopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlamingen zijn weer de andere zijde van de medaille. Die houden zich vaak stil totdat het te laat is. Beide kanten hebben een voor -en een nadeel. Het hoeft geen reden te zijn om niet te kunnen samenleven, maar ik vermoed dat veel Vlamingen door deze Nederlandse houding verwachten dat ze in een Groot-Nederland gedomineerd zullen worden door de luidgebekte Nederlander. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 8 augustus 2010 om 20:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vandaag de dag heerst er in veel delen van Vlaanderen een mentaliteit die gestoeld is op een diep complex en die enige schijn van ambitie of afwijkende denkredes afstraft door een ijzige stilte of juist een agressieve afwijzing daarvan. Dit is ook waarom de dynamiek soms trager is in ons land en ik beschouw dit vooralsnog als ons grootste defect. Zowat overal buiten Vlaanderen is de mentaliteit schijnbaar beter wat dat betreft. De Vlaming is te veel in zichzelf gekrompen dat hij een onvriendelijke en geslote bejegening als normaal is gaan beschouwen. Hij vindt afwijkingen daarop nogal snel 'brutaal' of 'arrogant'. Vooral buiten Antwerpen is dit legio, al sluit ik niet uit dat het binnen Antwerpen evenzeer bestaat.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2010 om 20:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |