Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2010, 16:28   #21
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
nochtans dacht ik da'k 'm gevat had
Dan was'ie onbedoeld grappig (of ik heb teveel wijn op)
Oud 8 augustus 2010, 16:29   #22
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Gingen we met PBL-RKT nu nog grenspalen uit de grond trekken?
Oud 8 augustus 2010, 16:29   #23
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Dan was'ie onbedoeld grappig (of ik heb teveel wijn op)
'k zal er wat dieper over nagedacht hebben dan jij
Oud 8 augustus 2010, 16:32   #24
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
'k zal er wat dieper over nagedacht hebben dan jij
Ongetwijfeld! Zal deze draad morgenochtend eens gaan analyseren, kijken of ik hem dan wel vat...
Oud 8 augustus 2010, 16:50   #25
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waarom zouden die moeten juichen? Toegegeven we speelden niet goed en zelfs hard, maar ieder supporter heeft het recht te balen als zijn ploeg, en nationale ploegen kies je niet, verliest.
Zeker vlak na afloop was er nog frustratie over het moment vlak voor het tegendoelpunt, Webb miste gewoon een duidelijke hoekschop voor Nederland. Daar is nadien nog lang en breed over geanalyseerd, maar vlak na afloop leeft zoiets wel degelijk.
Al met al had ik er wel vrede mee, maar ik ga echt niet juichen als mijn ploeg, hoe terecht misschien ook, verloren heeft.
Ik sprak over de finale Nederland-Spanje. Ik verwacht ook niet dat Nederlanders zouden juichen bij verlies van hun ploeg.

"zelfs hard" is een understatement voor het antivoetbal dat ik zag van Nederland. Ik zou hebben kunnen juichen voor Nederland moest ik me niet zo geërgerd hebben aan hun voetbal.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 17:02   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ja, maar niet iedereen redeneert zoals u hè? Ik herinner me ook nog dat u oprecht boos werd om iets wat ik en anderen als grap aanzagen.
Hoe weet je of ik boos was? Ik weet niet waarover je het hebt. Conflictueus zou ik mezelf niet noemen.

Citaat:
Misschien bent u ook vaker in conflict met die Nederlanders om banale redenen, waar ik dat minder voor zou hebben. Mensen verschillen hè?
Dat impliceert niet een onwetenheid vanwege mensen die een samengaan met Nederland wèl zien zitten.
Ik heb vrienden die Nederlander zijn van zowel onder als boven de moerdijk. Daarnaast heb ik en mijn familie als 'grensgeval' ervaring met de Nederlanders die in belgië komen wonen. Ik denk dat de meeste voorstanders van een samengaan met Nederland uit Vlaanderen die ervaring niet hebben en zich misschien te veel laten leiden door de taalissue, uit het oog verliezend andere verschillen, zoals religieuze achtergrond, cultuur, de Nederlandse natie met haar apparte geschiedenis (koningshuis, typische feesten, oranjegevoel...). Ik voel me niet minder verbonden met een Waal dan met en Nederlander. Het zijn gewoon andere verschillen en gelijkenissen.

A ja, ik ken ook heel wat Nederlanders via de taalschool en reguliere school van mijn kinderen. Ook daar is het verschil tussen Nederlanders en Vlamingen duidelijk. Het is een ander volk, een buurvolk, waar ik meestal goed mee opschiet en me soms aan erger.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 augustus 2010 om 17:08.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 17:15   #27
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Hoe weet je of ik boos was. Ik weet niet waarover je het hebt.
Laat maar zitten, lang geleden.

Citaat:
Ik denk dat de meeste voorstanders van een samengaan met Nederland uit Vlaanderen die ervaring niet hebben en zich misschien te veel laten leiden door de taalkwestie, uit het oog verliezend andere verschillen, zoals religieuze achtergrond, cultuur, de Nederlandse natie met haar apparte geschiedenis (koningshuis, typische feesten, oranjegevoel...).
Taal speelt een belangrijke rol, maar niet enkel dat hoor. Verder zijn de verschillen volgens mij verre van onoverbrugbaar. Binnenin grotere landen als Duitsland, maar zelfs gecentraliseerd Frankrijk heb je grotere mentaliteitsverschillen.
Taal zorgt er wel voor dat er meer Vlamingen met Nederlanders trouwen dan met gelijk welke buitenlanders en dat er in het algemeen ook véél meer wisselwerking bestaat, een logisch gevolg is dat er een compatibiliteit ontstaat bij sommigen (bij andere vast juist niet, ik spreek voor mezelf).

Citaat:
Ik voel me niet minder verbonden met een Waal dan met en Nederlander. Het zijn gewoon andere verschillen en gelijkenissen.
Ik ervaar weinig verbintenis met een Waal, zelfs nadat ik er een paar ken (wel via internet, maar ik blijf het een onbegrijpend volk vinden waarjegens ik me te vaak anders gedraag). Het aantal Walen die Vlamingen begrijpen kan ik ook op twee handen tellen, en vast ook vice versa. Mij valt op dat ook gewone burgers vaak agressieve standpunten hebben jegens het Vlaamse Gewest. Met Nederlanders kan ik tenminste praten, ook op persoonlijk gebied. Verder heb ik genoeg Nederlanders waarmee ik dagelijks contact heb om te kunnen oordelen dat ik daarmee beter in staatverband kan leven.

Citaat:
A ja, ik ken ook heel wat Nederlanders via de taalschool en reguliere school van mijn kinderen. Ook daar is het verschil tussen Nederlanders en Vlamingen duidelijk. Het is een ander volk, een buurvolk, waar ik meestal goed mee opschiet en me soms aan erger.
Ik zie het niet als een geheel ander volk. Verder is het ook zo dat ik me soms erger aan de lange tenen in Vlaanderen. Volgens mij is juist door het feit dat Vlamingen en Nederlanders vaak met elkaar in contact komen door hun taalovereenkomst dat men te veel hamert op de verschillen (en men kniest). Ik kan zeker beter opschieten met zelfs Noord-Nederlanders dan met sommige Vlamingen, dat wel. Hoewel ik de Antwerpse mentaliteit wel apprecieer.
Met Walen: ik doe mijn best, maar ik kom er moeilijk mee overeen, of ik moest goed met hun persoonlijkheid om kunnen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2010 om 17:31.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 17:26   #28
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik zie een religieus verschil.
maar verder... ?
Oud 8 augustus 2010, 17:34   #29
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

De kleine, alledaagse mentaliteitsverschillen doen een land niet staan of vallen. Dit geldt eveneens voor België.
Het echte probleem ligt in de politieke verschillen.

Een aantal problemen:

- Het provinciale niveau (Vlamingen willen er van af, wat wil Nl?)
- De partijen (moeten/kunnen deze zomaar fuseren? Wat met de kiesdrempel?)
- Zijn er verschillen in de mate van gemeentelijke autonomie?
- Koninklijke familie
- Drugsbeleid (eigenlijk zou men dit kunnen herleiden tot het feit dat Nl over het algemeen ethisch progressiever is)
-...

Enfin, dit zijn maar een aantal zaken die me onmiddellijk te binnen schieten. Zo zijn er duizenden als men goed zoekt. Dit zijn geen minieme verschillen die men zomaar kan overbruggen. Hiervoor moet men decennia debateren en compromissen zoeken. ( iets waar we blijkbaar zéér goed in gebleven zijn )

Laatst gewijzigd door captain jack : 8 augustus 2010 om 17:35.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 17:57   #30
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zie een religieus verschil.
maar verder... ?
Gaan we dit weer krijgen? Nogmaals de grootste Christelijke groep in Nederland zijn de Rooms Katholieken, verder zijn beide landen echt niet minder ontkerkelijkt...
Oud 8 augustus 2010, 18:18   #31
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gaan we dit weer krijgen? Nogmaals de grootste Christelijke groep in Nederland zijn de Rooms Katholieken, verder zijn beide landen echt niet minder ontkerkelijkt...
Gereformeerden en Rooms-Katholieken kunnen goed in één land samenleven, zeker anno 2010. Nu zijn Nederlandse RKK wel meer gewend om om te gaan met Gereformeerden, en dat helpt wel. Eigenlijk zijn de Refo's zelf anderszijds ook de aanwezigheid van RKK gewend. Dit is wat religieus homogene landen (vanuit de autochtone bevolking) moeilijker menen te bevatten. Het zij zo. Volgens mij is er wel een zekere sterkere Protestantse invloed in de Katholieke Nederlander doorgedrongen, maar ik zie dat niet als iets slechts.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2010 om 18:22.
Oud 8 augustus 2010, 18:25   #32
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is iets meer diversiteit op christelijk vlak in NL dan in VL.
Ik duid gewoon een verschil aan eh, ik zeg niet dat het een groot verschil is, of dat het een belangrijk verschil is.
Dus: welke verschillen zijn er nog?

We hebben al
- diversiteit christendom
- penislengte
Oud 8 augustus 2010, 18:29   #33
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar de groep protestanten (calvenisten, reformisten,..) is toch niet onbelangrijk?

Tot welke godsdienst behoort de koninklijke familie? Of zijn zij vrijzinnig?

Laatst gewijzigd door artisjok : 8 augustus 2010 om 18:30.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 19:07   #34
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Maar de groep protestanten (calvenisten, reformisten,..) is toch niet onbelangrijk?

Tot welke godsdienst behoort de koninklijke familie? Of zijn zij vrijzinnig?
Ik zeg niet dat ze onbelangrijk zijn, maar dat geldt (nu) net zo goed voor de katholieken in Nederland; met andere woorden Nederland is eerder een christelijk land (protestant en katholiek) dan alleen, wat sommige hier wel eens beweren, een protestants land.

De koninklijke familie is van huis uit calvinistisch, maar nu ook weer niet heel streng protestants.
Oud 8 augustus 2010, 19:19   #35
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De koninklijke familie is van huis uit calvinistisch, maar nu ook weer niet heel streng protestants.
Bovendien kan een opvolger per definitie ook Rooms zijn, al is de kans dat het gebeurt klein. Toch is de kroonprinses Máxima zelf wel RKK. Dit toont al op zich aan hoezeer de Oranjes niet streng Gereformeerd zijn.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2010 om 19:29.
Oud 8 augustus 2010, 19:28   #36
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat ze onbelangrijk zijn, maar dat geldt (nu) net zo goed voor de katholieken in Nederland; met andere woorden Nederland is eerder een christelijk land (protestant en katholiek) dan alleen, wat sommige hier wel eens beweren, een protestants land.

Ik betwijfel niet dat Nederland hoofdzakelijk Christelijk is.
Ik ben gewoon geïnteresseerd. We horen wel het nieuws over Nederland; maar een documentaire over hoe het is; krijgen we nooit.

Ik weet pas onlangs dat er strenge reformisten zijn; die de zondag niet naar de finale van het WK keken.
Ik heb geen idee in hoeverre Nederlanders ontkerkelijkt zijn of vrijzinnig en hun kinderen bewust niet laten dopen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 20:13   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Het is mij deze vakantie weer opgevallen.
Nederlanders maken lawaai. Ze zijn altijd pertinent aanwezig.
Vooral de jonge generatie vindt 'schreeuwen' leuk.
Wat zijn volgens u de grote verschillen tussen ons en de Nederlanders ?
En is dat een reden waarom we niet in één land/staat zouden kunnen samenleven ?
Liefst zonder beledigingen en clichés.
Nederlanders maken inderdaad meer lawaai. Dat komt omdat in Nederland de eigen mening heel hoog in het vaandel staat. Die mening zal en moet verkondigd worden; zonder hard stemgeluid wordt die niet gehoord.

Vlamingen zijn weer de andere zijde van de medaille. Die houden zich vaak stil totdat het te laat is.

Beide kanten hebben een voor -en een nadeel. Het hoeft geen reden te zijn om niet te kunnen samenleven, maar ik vermoed dat veel Vlamingen door deze Nederlandse houding verwachten dat ze in een Groot-Nederland gedomineerd zullen worden door de luidgebekte Nederlander.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 20:13   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Het is mij deze vakantie weer opgevallen.
Nederlanders maken lawaai. Ze zijn altijd pertinent aanwezig.
Vooral de jonge generatie vindt 'schreeuwen' leuk.
Wat zijn volgens u de grote verschillen tussen ons en de Nederlanders ?
En is dat een reden waarom we niet in één land/staat zouden kunnen samenleven ?
Liefst zonder beledigingen en clichés.
.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 8 augustus 2010 om 20:15.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 20:22   #39
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlamingen zijn weer de andere zijde van de medaille. Die houden zich vaak stil totdat het te laat is.

Beide kanten hebben een voor -en een nadeel. Het hoeft geen reden te zijn om niet te kunnen samenleven, maar ik vermoed dat veel Vlamingen door deze Nederlandse houding verwachten dat ze in een Groot-Nederland gedomineerd zullen worden door de luidgebekte Nederlander.
Persoonlijk (en dat is mijn mening) vind ik dat de Vlaming best wat meer voor zijn mening zou mogen opkomen en minder een blad voor zijn mond nemen. Dit kan binnen de perken van een algemeen fatsoen.
Vandaag de dag heerst er in veel delen van Vlaanderen een mentaliteit die gestoeld is op een diep complex en die enige schijn van ambitie of afwijkende denkredes afstraft door een ijzige stilte of juist een agressieve afwijzing daarvan. Dit is ook waarom de dynamiek soms trager is in ons land en ik beschouw dit vooralsnog als ons grootste defect.
Zowat overal buiten Vlaanderen is de mentaliteit schijnbaar beter wat dat betreft. De Vlaming is te veel in zichzelf gekrompen dat hij een onvriendelijke en geslote bejegening als normaal is gaan beschouwen. Hij vindt afwijkingen daarop nogal snel 'brutaal' of 'arrogant'. Vooral buiten Antwerpen is dit legio, al sluit ik niet uit dat het binnen Antwerpen evenzeer bestaat.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2010 om 20:24.
Oud 8 augustus 2010, 20:22   #40
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederlanders maken inderdaad meer lawaai. Dat komt omdat in Nederland de eigen mening heel hoog in het vaandel staat. Die mening zal en moet verkondigd worden; zonder hard stemgeluid wordt die niet gehoord.
Volgens mij komt dat gewoon door die kleinere pietjes. Klassiek compensatiegedrag.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be