![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar, beste Sfax, dit geldt ook voor de schoolmeester of juffrouw die je kindjes onderwijst. Waarom dan niet voor iemand die deel uitmaakt van een regering. Je bent toch geen anarchist, neem ik aan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is het aantal ambtenaren dat een pensioen van 4000€ of meer ontvangt, dat ik graag zou weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar in effect, waarom zou een minister, die zoals we telkens opnieuw zien, geen enkele echte verantwoordelijkheid moet dragen, 1 een enorm loon moeten krijgen, en daarbovenop nog enkele voordelen in natura? Ik ben ermee akkoord, indien de ambtenaren van de hogere echolons hun werk zouden doen zoals het behoort, dat hun loon te laag is. Maar momenteel verdienen ze veel minder dan wat ze zichtzelf toe-eigenen.
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, ze eigenen zich meer toe dan waar ze voor werken.
Maar ze krijgen minder dan wat ze zouden verdienen indien ze hun werk goed zouden doen.
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of het er zoveel moeten zijn en of zo dat geld waard zijn, is een andere vraag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze hun werk goed zouden doen dan hadden ze minder personeel nodig.
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Klein voorbeeldje van ambtenaritus. Toerisme Vlaanderen heeft in samenwerking met het Centrum voor JeugdToerisme (CJT) een website om je overnachtingsgegevens door te geven. De NIS (Nationaal Instituut voor Statistiek) haalt hier haar gegevens uit, dit werkt goed. Plots vindt de provincie Limburg het warm water uit, ze maken een website waar ik mijn gegevens kan ingeven, zij zorgen er dan wel voor dat de NIS en .... deze gegevens krijgen. Ik weiger al een hele tijd om deze gegevens op die site in te vullen wegens dubbel werk. Ik krijg iedere maand een maning waarop ik vriendelijk maar beslist uitleg waarom ik de gegevens niet aan hen doorgeef. Contact met CJT leert me trouwens dat de
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja....???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze minder werk zouden uitvinden en/of naar zich toe trekken, zouden er ook minder ambetantenaren "nodig" zijn.
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou mij eerder de vraag stellen of bepaalde ambtenarenfuncties gewoonweg niet overbodig zijn. Vlaanderen kent geen exclusief parlement voor de Vlaamse gemeenschap, Wallonië wel (bijvoorbeeld). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar juist ja, er zitten inderdaad een pak postjespakkers tussen die liefst in de schaduw werken, meelopers, en die enkel hun kop laten zien in het parlement als het in hun agenda past, en enkel genieten van de voordelen van het ambt. Dan hebben we het nog niet over de kabinetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als we willen overschakelen naar de vraag, welke ambtenaren met een pensioen van meer dan 4000€ per maand zijn overbodig, dan moeten we ons wel niet beperken tot parlementairen. Doch ook de overbodige ambtenaren in het algemeen beschouwen (wegpromovering met lichte binnendienst, eindeloopbaanpromovering met iemand naast zich om het werk te doen...). Maw als we vinden dat Wallonie (en Vlaanderen in mindere mate) teveel parlementarien heeft, dan moeten we dit op een andere manier aanbrengen. Maar kom, voor mij een probleem om de senaat en de provincie af te schaffen, en de gemeenschaps- en gewestregeringen één te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
* Geweld kan hier gaan van een milde vorm (massale stakingen bvb) tot een echte revolutie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een bedenking die volgens mij in deze draad nog niet aan bod is gekomen. Als je competente ambtenaren wilt, toch alleszins in topfuncties, dan zal je ze toch goed moeten betalen. De meest prominente ambtenaren met een zware verantwoordelijkheid beginnen niet voor minder aan de job. Wist je dat in het FOD Financiën 'bazen' zonder personeel worden betaald ? Schrijnend is dat. Zo schrijnend dat de modale burger het zelfs niet gelooft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ..... leert me trouwens dat andere provincies hun gegevens via het cjt krijgen.
Ik wil hiermee gewoon zeggen dat ambtenaren moeten laten kijken dat ze nuttig bezig zijn.
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() idd, zie mijn bijdrage ivm de provincie Limburg
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de tijd dat ambtenaren geen verloning hadden competitief met de privé al lang voorbij is. Ik denk dat andere zaken nodig zijn als je het peil wil opkrikken. - afschaffing statuut van vastbenoemd. Net zoals in de privé: presteer je niet => de laan uit. - promoties op basis van kunde, niet op basis van politieke partijkaart. - set van KPI's voor topmanagement. Efficientie van de dienst (krijgt de burger waar voor zijn geld) wordt daarbij nummer 1. - drastische vereenvoudiging van allerhande procedures. - afschaffen van departementen die geen toegevoegde waarde hebben / niet door de burger gewenst worden. |
|
![]() |
![]() |