Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2010, 17:45   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Alleen levert quick als ambtenaar niet in. Net als alle ambtenaren draagt hij geen belastingen bij maar is hij enkel een kostenpost binnen de schatkist.
Dag Sfax. Als ik goed lees, en zo is het ook, dan is iedere ambtenaar een kostenpost. Inherent aan de ambtenaar is dat hij of zij wordt betaald met belastinggeld.
Maar, beste Sfax, dit geldt ook voor de schoolmeester of juffrouw die je kindjes onderwijst. Waarom dan niet voor iemand die deel uitmaakt van een regering. Je bent toch geen anarchist, neem ik aan ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 17:47   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Dan moet hij daar toch slecht van slapen.
Niet dat het hem niet gegund is, hoor !
Bwa, z'n vriendin zal er toch ook haar slaap niet voor laten
Oud 12 augustus 2010, 23:33   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dag Bob. Als je wilt weten wat een minister of een parlementariër verdient, dan volstaat het om het staatsblad te consulteren. Hun weddes zijn geen publiek geheim hoor.
Enne, eenmaal de wedde gekend, dan ken je ook hun pensioen. Reken 75 �* 80 % van de wedde, en dan ben je er zo ongeveer, op enkele procentpunten na.
Jamaar, pensioenen van ministers en parlementatiers zijn voor mij geen groot probleem. Daar wordt reeds genoeg over gesproken.
Het is het aantal ambtenaren dat een pensioen van 4000€ of meer ontvangt, dat ik graag zou weten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 01:05   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Dag Sfax. Als ik goed lees, en zo is het ook, dan is iedere ambtenaar een kostenpost. Inherent aan de ambtenaar is dat hij of zij wordt betaald met belastinggeld.
Dat is zo in België.

Citaat:
Maar, beste Sfax, dit geldt ook voor de schoolmeester of juffrouw die je kindjes onderwijst. Waarom dan niet voor iemand die deel uitmaakt van een regering. Je bent toch geen anarchist, neem ik aan ?
Sommige ambtenaren krijgen echt veel te weinig in verhouding tot hun functie binnen de maatschappij.
Maar in effect, waarom zou een minister, die zoals we telkens opnieuw zien, geen enkele echte verantwoordelijkheid moet dragen, 1 een enorm loon moeten krijgen, en daarbovenop nog enkele voordelen in natura?

Ik ben ermee akkoord, indien de ambtenaren van de hogere echolons hun werk zouden doen zoals het behoort, dat hun loon te laag is. Maar momenteel verdienen ze veel minder dan wat ze zichtzelf toe-eigenen.
Oud 13 augustus 2010, 08:37   #25
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is zo in België.

Sommige ambtenaren krijgen echt veel te weinig in verhouding tot hun functie binnen de maatschappij.
Maar in effect, waarom zou een minister, die zoals we telkens opnieuw zien, geen enkele echte verantwoordelijkheid moet dragen, 1 een enorm loon moeten krijgen, en daarbovenop nog enkele voordelen in natura?

Ik ben ermee akkoord, indien de ambtenaren van de hogere echolons hun werk zouden doen zoals het behoort, dat hun loon te laag is. Maar momenteel verdienen ze veel minder dan wat ze zichtzelf toe-eigenen.
Ze verdienen dus meer dan ze verdienen.
Oud 13 augustus 2010, 08:47   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ze verdienen dus meer dan ze verdienen.
Neen, ze eigenen zich meer toe dan waar ze voor werken.

Maar ze krijgen minder dan wat ze zouden verdienen indien ze hun werk goed zouden doen.
Oud 13 augustus 2010, 11:01   #27
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Los van het feit dat ik gerust bereid ben om te betalen voor degelijk onderwijs voor mijn kinderen: wat is de relevantie van jouw opmerking? Ik reageer op het feit dat ambtenaren niet bijdragen als reactie op de "wie meer verdient draagt meer af". Dat er altijd wel ambtenaren zullen zijn die als kostenpost betaald zullen moeten worden, is nogal wiedes...
Of het er zoveel moeten zijn en of zo dat geld waard zijn, is een andere vraag.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 11:44   #28
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ze eigenen zich meer toe dan waar ze voor werken.

Maar ze krijgen minder dan wat ze zouden verdienen indien ze hun werk goed zouden doen.
Als ze hun werk goed zouden doen dan hadden ze minder personeel nodig.
Oud 13 augustus 2010, 12:47   #29
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Los van het feit dat ik gerust bereid ben om te betalen voor degelijk onderwijs voor mijn kinderen: wat is de relevantie van jouw opmerking? Ik reageer op het feit dat ambtenaren niet bijdragen als reactie op de "wie meer verdient draagt meer af". Dat er altijd wel ambtenaren zullen zijn die als kostenpost betaald zullen moeten worden, is nogal wiedes...
Hier kan ik je alleen maar gelijk in geven.

Klein voorbeeldje van ambtenaritus.

Toerisme Vlaanderen heeft in samenwerking met het Centrum voor JeugdToerisme (CJT) een website om je overnachtingsgegevens door te geven. De NIS (Nationaal Instituut voor Statistiek) haalt hier haar gegevens uit, dit werkt goed.

Plots vindt de provincie Limburg het warm water uit, ze maken een website waar ik mijn gegevens kan ingeven, zij zorgen er dan wel voor dat de NIS en .... deze gegevens krijgen.

Ik weiger al een hele tijd om deze gegevens op die site in te vullen wegens dubbel werk.

Ik krijg iedere maand een maning waarop ik vriendelijk maar beslist uitleg waarom ik de gegevens niet aan hen doorgeef. Contact met CJT leert me trouwens dat de
Oud 13 augustus 2010, 13:07   #30
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik krijg iedere maand een maning waarop ik vriendelijk maar beslist uitleg waarom ik de gegevens niet aan hen doorgeef. Contact met CJT leert me trouwens dat de
Ja....???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 15:45   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze hun werk goed zouden doen dan hadden ze minder personeel nodig.
Als ze minder werk zouden uitvinden en/of naar zich toe trekken, zouden er ook minder ambetantenaren "nodig" zijn.
Oud 13 augustus 2010, 16:19   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Jamaar, pensioenen van ministers en parlementatiers zijn voor mij geen groot probleem. Daar wordt reeds genoeg over gesproken.
Het is het aantal ambtenaren dat een pensioen van 4000€ of meer ontvangt, dat ik graag zou weten.
Als je weet wat de maandwedde is, dan ken je ook ongeveer het pensioen. Wie echt geînteresseerd is in aantallen kan volgens mij mits wat opzoekingen perfect achterhalen wat de verloning is. De verloning is geen publiek geheim.

Ik zou mij eerder de vraag stellen of bepaalde ambtenarenfuncties gewoonweg niet overbodig zijn. Vlaanderen kent geen exclusief parlement voor de Vlaamse gemeenschap, Wallonië wel (bijvoorbeeld).
Oud 13 augustus 2010, 16:29   #33
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar momenteel verdienen ze veel minder dan wat ze zichtzelf toe-eigenen.
Waarom ? Uiteindelijk wordt de politicus of politca beoordeeld door de kiezer.
Maar juist ja, er zitten inderdaad een pak postjespakkers tussen die liefst in de schaduw werken, meelopers, en die enkel hun kop laten zien in het parlement als het in hun agenda past, en enkel genieten van de voordelen van het ambt. Dan hebben we het nog niet over de kabinetten.
Oud 13 augustus 2010, 16:30   #34
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn te veel ambtenaren. Op alle niveaus.
Oud 13 augustus 2010, 17:00   #35
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je weet wat de maandwedde is, dan ken je ook ongeveer het pensioen. Wie echt geînteresseerd is in aantallen kan volgens mij mits wat opzoekingen perfect achterhalen wat de verloning is. De verloning is geen publiek geheim.

Ik zou mij eerder de vraag stellen of bepaalde ambtenarenfuncties gewoonweg niet overbodig zijn. Vlaanderen kent geen exclusief parlement voor de Vlaamse gemeenschap, Wallonië wel (bijvoorbeeld).
Men kan deze wel opzoeken, en als men dan nog over de kennis van de kleiner lettertjes beschikt (standplaatsvergoeding... - dat men ook wel allemaal kan opzoeken), dan kan men exact berekenen wat zijn gebuur, als hij ambtenaar is, verdient.
Maar als we willen overschakelen naar de vraag, welke ambtenaren met een pensioen van meer dan 4000€ per maand zijn overbodig, dan moeten we ons wel niet beperken tot parlementairen. Doch ook de overbodige ambtenaren in het algemeen beschouwen (wegpromovering met lichte binnendienst, eindeloopbaanpromovering met iemand naast zich om het werk te doen...).
Maw als we vinden dat Wallonie (en Vlaanderen in mindere mate) teveel parlementarien heeft, dan moeten we dit op een andere manier aanbrengen.
Maar kom, voor mij een probleem om de senaat en de provincie af te schaffen, en de gemeenschaps- en gewestregeringen één te maken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 17:27   #36
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ieder bedrijf moet kosten efficient runnen of het gaat overkop. Behalve de overheid.

Als je geld kan "nemen" van je burgers, ipv moet verdienen bij klanten, kan dat inderdaad.

Ik vraag me eigenlijk af hoe we het beste een overheid kapot krijgen zodat er eens geluisterd wordt ?
Met geweld (*). Ik roep hier niet op tot geweld, ik geef hier simpelweg de feiten weer. Een overheid geeft geen macht terug aan de bevolking tenzij ze zich erg, erg bedreigd voelt.

* Geweld kan hier gaan van een milde vorm (massale stakingen bvb) tot een echte revolutie.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 17:46   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Men kan deze wel opzoeken, en als men dan nog over de kennis van de kleiner lettertjes beschikt (standplaatsvergoeding... - dat men ook wel allemaal kan opzoeken), dan kan men exact berekenen wat zijn gebuur, als hij ambtenaar is, verdient.
Maar als we willen overschakelen naar de vraag, welke ambtenaren met een pensioen van meer dan 4000€ per maand zijn overbodig, dan moeten we ons wel niet beperken tot parlementairen. Doch ook de overbodige ambtenaren in het algemeen beschouwen (wegpromovering met lichte binnendienst, eindeloopbaanpromovering met iemand naast zich om het werk te doen...).
Maw als we vinden dat Wallonie (en Vlaanderen in mindere mate) teveel parlementarien heeft, dan moeten we dit op een andere manier aanbrengen.
Maar kom, voor mij een probleem om de senaat en de provincie af te schaffen, en de gemeenschaps- en gewestregeringen één te maken.
Mee eens. Ik zou beginnen met de Senaat af te schaffen.

Een bedenking die volgens mij in deze draad nog niet aan bod is gekomen. Als je competente ambtenaren wilt, toch alleszins in topfuncties, dan zal je ze toch goed moeten betalen. De meest prominente ambtenaren met een zware verantwoordelijkheid beginnen niet voor minder aan de job.

Wist je dat in het FOD Financiën 'bazen' zonder personeel worden betaald ? Schrijnend is dat. Zo schrijnend dat de modale burger het zelfs niet gelooft.
Oud 13 augustus 2010, 18:05   #38
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ja....???
..... leert me trouwens dat andere provincies hun gegevens via het cjt krijgen.

Ik wil hiermee gewoon zeggen dat ambtenaren moeten laten kijken dat ze nuttig bezig zijn.
Oud 13 augustus 2010, 18:08   #39
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze minder werk zouden uitvinden en/of naar zich toe trekken, zouden er ook minder ambetantenaren "nodig" zijn.
idd, zie mijn bijdrage ivm de provincie Limburg
Oud 14 augustus 2010, 16:04   #40
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een bedenking die volgens mij in deze draad nog niet aan bod is gekomen. Als je competente ambtenaren wilt, toch alleszins in topfuncties, dan zal je ze toch goed moeten betalen.

Ik denk dat de tijd dat ambtenaren geen verloning hadden competitief met de privé al lang voorbij is.

Ik denk dat andere zaken nodig zijn als je het peil wil opkrikken.

- afschaffing statuut van vastbenoemd. Net zoals in de privé: presteer je niet => de laan uit.
- promoties op basis van kunde, niet op basis van politieke partijkaart.
- set van KPI's voor topmanagement. Efficientie van de dienst (krijgt de burger waar voor zijn geld) wordt daarbij nummer 1.
- drastische vereenvoudiging van allerhande procedures.
- afschaffen van departementen die geen toegevoegde waarde hebben / niet door de burger gewenst worden.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be